15 avantatges indiscutibles de treballar per projectes

Avui en dia és un gran repte que els alumnes s’impliquin i es motivin per treballar a l’escola. Sembla que mestres i alumnes no parlem el mateix idioma.

En aquest article vull parlar-te del treball per projectes, una metodologia que defenso molt i que considero que és el gran remei que necessiten les nostres escoles.

Aquesta metodologia de treball ajuda als alumnes a aprendre a aprendre, els motiva a descobrir i, el més important, aconsegueixen un aprenentatge significatiu.

T’explicaré nocions bàsiques de com pots treballar per projectes amb els teus alumnes, prova-ho i ho descobriràs!

 

Què és el treball per projecte?

La Viquipèdia defineix de manera clara i concisa el treball per projectes.

 

-El treball per projectes és una

 

Com iniciem el treball?

Els projectes poden sorgir per qualsevol esdeveniment:

  • Una proposta duta a terme per part d’un mestre/a.
  • Un centre d’interès que afecta a la vida de l’escola.
  • Una idea o vivència d’un infant.
  • Un esdeveniment relacionat amb l’aula….

A partir d’aquesta pregunta elaborem conjuntament (els mestres implicats) el mapa conceptual amb els possibles temes que creiem que es podrien treballar (no és un mapa conceptual tancat, sinó una primera reflexió del tema).

Busquem una manera atractiva per introduir el tema: per exemple una pel·lícula que faci referència al tema que treballarem.

 

Com es treballa per projectes?

De manera molt concisa definiré la metodologia de treball que es duu a terme quan es treballa per projectes.

  1. S’escull un tema.
  2. Es cerquen els coneixements previs, “Què sabem?”
  3. Es plantegen els temes que es volen descobrir, “Què volem saber?”
  4. Es comença a buscar informació per resoldre els reptes plantejats.
  5. Es crea un mapa conceptual o índex de treball. Es reflexiona contínuament sobre el “què hem après” i “com ho hem après”.
  6. Es posa en comú els aprenentatges realitzats i es va construint una xarxa de continguts.
  7. Al llarg del projecte van sorgint contínuament nous temes per descobrir.
  8. Es fa una clausura del projecte, pot ser una xerrada conjunta entre famílies i alumnes, la visualització d’un vídeo, una exposició de la feina i murals realitzats al llarg del projecte …

 

Quin paper fa l’educador?

El mestre guia els alumnes en la seva descoberta implicant-si tant o més que ells. Estimula els infants i propicia situacions d’aprenentatge que permetin a l’alumne/a avançar i enriquir-se. Proporciona els recursos necessaris perquè siguin ells els que construeixin de manera autònoma els propis coneixements.

 

Quan han de durar els projectes ?

Un projecte no té una temporalització marcada a priori, a no ser que siguem nosaltres mateixos els que el volem limitar a un més, un trimestre… Cal deixar fluir el projecte, que els alumnes vagin descobrint i creant la seva xarxa d’aprenentatge.

Un trimestre és un bon període per dur a terme un projecte ja que permet tenir temps perquè els infants facin recerca i creïn una bona xarxa d’aprenentatge. Cal tenir en compte la motivació dels infants  ja que aquesta és la que marcarà si cal allargar el projecte o finalitzar-lo.

 

Què cal tenir en compte?

Hi ha un seguit d’aspectes que cal que tinguis en compte a l’hora de treballar per projectes.

  • Escollir un tema interessant perquè els alumnes s’impliquin en el projecte.
  • Aconseguir que els alumnes siguin autònoms però alhora fer un control per veure si van progressant adequadament.
  • Acompanyar els alumnes en el seu projecte guiant-los perquè no es desorientin entre la informació.
  • Involucrar a les famílies perquè també s’impliquin en el projecte.
  • Buscar experts o persones que puguin aportar coneixements sobre el tema que estem treballant.
  • Cercar activitats o sortides que ens permetin treballar aspectes relacionats amb el projecte.
  • Procurar que els alumnes tinguin accés als recursos que necessiten, internet, llibres, materials…

 

Com s’avalua?

Cal avaluar l’infant de manera individual perquè cada infant parteix d’uns coneixements previs diferents i haurà viscut el projecte de manera diferent.

Tres tipus d’avaluació:

  • Avaluació inicial: Just al triar el tema del projecte avaluem els coneixements previs de l’alumne/a, el “Què sabem?” Es pot fer de manera oral, amb un dibuix, redactant un text lliure…
  • Avaluació continuada: Tindrem en compte els nous aprenentatges que va adquirint l’alumne/a i la seva actitud. Al llarg del projecte avaluarem diferents aspectes: activitats dutes a terme per l’alumne/a,  la seva actitud i participació, els seus progressos …
  • Avaluació final: Constatarem com l’alumne/a ha connectat els coneixements previs i els adquirits, com l’infant té consciència del què ha après. No cal fer-ho només en format d’examen sinó que es pot donar un full en blanc i demanar als nens que dibuixin i escriguin el que han après. D’aquesta manera pots veure clar quantes coses han après i si han connectat correctament la informació.

 

Quins avantatges té treballar per projectes?

En aquest apartat t’exposaré els grans avantatges que considero que té treballar per projectes:

 

PROJECTES

 

 

  1. Fomenta l’autonomia dels infants. Aprenen a ser competents i resoldre els reptes que se’ls plantegen.
  2. Els infants són actius en el seu procés d’aprenentatges. S’impliquen en el que estan treballant i són ells els que guien el seu aprenentatge.
  3. Afavoreix l’aprenentatge significatiu. Els infants van encaixant els continguts formant una xarxa de continguts. 
  4. Propicia el treball interdisciplinari ja que permet adquirir coneixements de les diferents àrees educatives.
  5. Permet atendre la diversitat que ens trobem a les aules: flexibilitat en el ritme de treball, en les metodologies, els continguts…
  6. Utilitza les noves tecnologies. Fent recerca milloren molt  la competència digital.
  7. Propicia un ambient d’aula en el que es treballa valors molt importants com el respecte, la tolerància, la solidaritat i el treball en equip.
  8. Mestres i infants treballen conjuntament formant equip per resoldre els reptes que se’ls van plantejant. Milloren capacitats com la resolució de problemes i l’organització de les tasques.
  9. Afavoreix l’aprenentatge participatiu i potencia el treball cooperatiu. Es dona molta importància al treball en grup i a la col·laboració, ja que és en aquestes situacions d’aprenentatge on els infants poden aprendre els uns dels altres.
  10. Els infants estan motivats ja que aquesta metodologia dóna l’oportunitat de que ells escullin què volen treballar i què els interessa. Això fa que tot el que aprenen tingui un significat per a ells.
  11. Permet que els infants connectin amb la realitat, més enllà dels llibres de text o de les classes magistrals. Els preparen per la vida real.
  12. L’infant aprèn a pensar, cercar informació i investigar. No a memoritzar i adquirir de forma mecànica continguts.
  13. Potencia habilitats socials com saber estar, saber esperar, saber escoltar, saber debatre, saber relacionar-se amb els altres …
  14. Afavoreix la confiança i l’autoestima dels infants. Els nens /es se senten orgullosos en veure que han superat un repte.
  15. Exerciten el mètode científic ja que fan hipòtesis, les contrasten i finalment n’extreuen conclusions.

 

Quins dubtes tenen molts mestres?

  • Que els alumnes no assoleixin els nivells d’aprenentatge requerits per superar les competències bàsiques. En moltes escoles es plantegen canviar les metodologies d’ensenyament- aprenentatge. Però en més d’una ocasió la por de que els alumnes no treguin bons resultats a les competències fa que no s’atreveixin a fer el pas. El treball per projecte fa que els alumnes siguin més competents i per tant també que millorin els resultats de les competències.
  • Que no es treballin tots els continguts que marca el currículum en cada àrea i etapa educativa. El currículum està tan seqüenciat que ens limita. En el treball per projectes potser l’alumne/a no tocarà totes les temàtiques que marca el currículum, però les temàtiques que es treballaran s’assoliran a nivells superiors dels que toca a l’infant per l’etapa en la que està.
  • Que el mestre/a no pugui programar les activitats a llarg termini.  Com que és una manera de treballar molt oberta i són els alumnes els que marquen el camí del que volen treballar, no es poden fer les fitxes a priori. Les fitxes es fan a posteriori (després de veure el vídeo, fer l’excursió, parlar amb un expert, llegir un article, visitar un web…) i serveixen per consolidar el que s’ha treballat.
  • Por de molts mestres de no saber aplicar la metodologia o no saber respondre a les preguntes que ens formulen els alumnes. En l’educació tradicional el mestre/a ho sap tot i transmet els coneixements als alumnes. En el treball per projectes els alumnes, juntament amb el mestre cerquen la informació. No ho hem de saber tot sinó que hem d’ajudar als alumnes a que ells ho puguin descobrir tot.

 

Conclusió

Actualment ens trobem en una societat molt diversa i aquesta gran diversitat es veu molt palesa a les nostres aules. La metodologia d’ensenyança uniforme actualment no funciona. Cal que ens replantegem de quina manera podem atendre els nostres alumnes.

El treball per projectes permet que cada infant potenciï les seves capacitats individuals i desenvolupi habilitats per ser competent i resoldre els reptes que se li plantegin. Hem de concebre l’infant com un ésser capaç de pensar, de ser crític i reflexiu.

Aquesta metodologia permet treballar sobre vivències i experiències reals que interessen als infants i que alhora desencadenaran en unes conclusions també reals i per tant difícils d’oblidar.

Cal afegir que els infants troben els projectes divertits i motivadors ja que se’ls plantegen grans reptes que han de resoldre. Ells formen part de manera activa durant tot el procés de planificació: S’organitzen, cerquen la informació, resolen els reptes, treuen unes conclusions …

 

Jo ja he provat el treball per projectes i considero que és la metodologia que necessiten les nostres escoles.

Què en penses? Ho has experimentat? T’atreveixes a provar-ho?

Afegeix la teva opinió als comentaris. Moltes gràcies 😉

 

 

44 thoughts on “15 avantatges indiscutibles de treballar per projectes

  1. M’agrada molt tot el que ens enviis i em fa molta utilitat.
    Totalment d’acord. Ara estic ficada en un projecte a les nostres escoles i aquests punts sòn claus.
    Gràcies

    • Hola Anna,

      Moltes gràcies per les teves paraules, espero que l’article et pugui ser molt útil.
      Segur que gaudireu molt del projecte que esteu realitzant a la teva escola i estic segura que no serà l’últim que fareu. Un cop descobreixes aquesta manera de treballar i veus l’implicació dels alumnes entens que cal canviar moltes coses a les escoles.
      Gaudiu molt del projecte.
      Seguim en contacte 😉

      • Nati ho veig perfecte el treball per projectes a al nostra escola ens fa il.lusió poder-ho iniciar .Estarem en contacte

        • Hola Alba,

          Moltes gràcies per llegir l’article i per escriure el comentari.
          Espero que a la vostra escola pugueu gaudir molt del treball per projectes, estic segura que us encantarà tan als nens com a vosaltres.
          Ja ens ho anireu explicant!!
          Seguim en contacte 😉

    • Hola Nati:
      Primer de tot, em vull presentar, em dic Cèlia, treballo a l’escola St. Jordi de Maçanet de la Selva i en l’Equip docent de cicle inicial, concretament aquest any faig primer. He estat en el cicle mitja, ed. Infantil i a l’aula d’acollida i fa tres anys a l cicle inicial. Quan m’hi vaig incorporar les companyes de segon deien que només tenien el llibre de mates i totes les altres àrees se les preparaven i deien que treballaven per projectes. Al llarg d’aquests tres anys m’he adonat que el que fan és buscar per internet i copiar idees i fer fotocòpies.
      Quan treballava s St. Feliu de Guíxols, concretament a l’escola de l’Estació a Infantil s’hi treballava per projectes i en fèiem un curs per aprendre’n més. A mi sincerament, em costava.
      Ara que estic a Maçanet, veig clar el treball per projectes en l’àrea de medi però honestament em costa veure-ho clar en les àrees instrumentals sobretot a primària. A Infantil ho veig més factible.
      Només volia dir això.
      Salutacions, Cèlia

      • Hola Cèlia,

        Moltes gràcies per llegir l’article i per compartir amb nosaltres la teva experiència.
        Hi ha escoles en les que treuen els llibres de text però treballen amb fitxes. Si aquestes fitxes no tenen cap connexió entre elles segueix sent un treball descontextualitzat i imposat als alumnes.
        Es tracta de fer un canvi de plantejament i donar més protagonisme als infants perquè siguin ells els que guïn el seu propi aprenentatge.
        Com dius a infantil ja hi ha força escoles que treballen per projectes o fent projectes. Però aquest pas cal fer-lo també a primària. Qualsevol tema que volem treballar el podem tractar de manera interdisciplinar i treballar continguts de diferents àrees.

        Seguim en contacte 😉

  2. Jo també en faig alguns i es molt motivador per tothom; tant pels nens, mestres i família ja que entre tots anem descobrim i aprenen coses d’un tema que ens interessa.
    Gràcies Nati fas una feina fantàstica amb aquestes presentacions.

    • Hola Teresa,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per escriure el comentari.
      Com molt bé dius “és molt motivador per tothom, tant pels nens, mestres i família”. Realment es treballa en equip i el resultat és sorprenent, els nens aprenen moltíssim!!
      Moltes gràcies a tu Teresa per les teves paraules!

      Seguim en contacte 😉

  3. Hola Nati!!

    Estic totalment d´acord.
    Jo quan em faig a l´escola ho valoro molt positivament.
    Ja que és un aprenentatge TOTAL: pares, nens/es i mestres.
    Quan a demanda surt dels nens/es és GENIAL!!!

    • Hola Anna,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per compartir amb nosaltres la teva experiència.
      Estic molt d’acord amb el que comentes, “quan l’experiència surt dels nens/es és GENIAL”. Són moments que segur que tan mestres, nens/es com famílies recordarem sempre. Aprendre així és un plaer i veure els infants implicats i amb ganes d’aprendre és un gran REGAL.
      Que acabis de gaudir d’un bon diumenge.
      Seguim en contacte 😉

  4. Hola Nati, molt interessant, clar i entenedor aquest article. El comparteixo ara mateix amb meus companys de claustre.
    Gràcies!!

    • Hola Conxita,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves paraules.
      Espero que l’article us sigui útil i us animi a provar el treball per projectes. Us encantarà!!

      Seguim en contacte 😉

  5. Hola:

    Nosaltres estem en el camí. Hem fet però som conxcients que no ho hem fet del tot bé. Estem aprenent amb els nanos. El curs vinent faig primer i continuaré insistint en fer bons projectes. Gracies pèr les teves informoacions, segur que ens seran útils al cicle.

    Nani

    • Hola Nani,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per compartir la teva experiència.
      Treballar per projectes comporta canviar la metodologia amb la que hem estat treballant molts anys. És normal que al principi hi hagi dubtes i que no es tingui del tot clar. Considero que cada escola ha de trobar la seva manera de treballar per projectes. Mica a mica anireu definint la vostra línia de treballar. És important que hi hagi unes estones perquè els mestres us pugueu coordinar, d’aquesta manera us sentireu més recolzats i podreu treballar en equip.
      Estic segura que el curs vinent podreu gaudir molt treballant per projectes.

      Seguim en contacte 😉

  6. Hola, m’interessa molt saber com treballeu l’apartat de cerca, tractament i comunicació d’informació amb infants. Un estudi a nivell estatal ha demostrat que el professorat no té la preparació suficient per promoure l’alfabetització informacional (o competència informacional) a les aules. Teniu la biblioteca escolar ben condicionada? Quin perfil professional tenen les persones que treballen aquest apartat de la metodologia per projectes amb els nens? Creieu que compteu amb la formació adequada per impartir aquest nou coneixement a les aules? Quines carències detecteu o us preocupen en aquest sentit?
    Enhorabona pel blog!

    • Hola Rosa,

      Primer de tot moltes gràcies per llegir l’article i pel teu comentari.
      Veig que tens molts dubtes, intentaré resoldre’ls.
      1. Com treballeu l’apartat de cerca, tractament i comunicació d’informació amb infants? No entenc gaire la teva pregunta. Si no és això el que vols saber ja m’ho diràs. La cerca d’informació la fem tant a l’escola com a casa amb les famílies. Utilitzem diferents vies per cercar informació:
      – Internet (ordinadors a l’aula, aula d’informàtica, fent cerca d’informació a casa o a la biblioteca del poble)
      – Llibres (tant de la biblioteca de l’escola, la biblioteca del poble, els llibres que porten els infants, llibres que els hi portem nosaltres…)
      – Consultant experts o persones que ens puguin aportar informació sobre el tema que estem treballant.
      Cal treballar habilitats per processar i comunicar informació, i per transformar-la en coneixement. Aquest és el treball que es va fent al llarg de tot el projecte recollint informació, organitzant la informació, fent mapes conceptuals, plantejant-nos hipòtesis i arribant a unes conclusions.
      2. Teniu la biblioteca escolar ben condicionada? Cal tenir una biblioteca amb bons llibres de consulta. Però si això no pot ser, cal ensenyar als nens on podran trobar llibres per consultar i altres fons de coneixement a internet per exemple.
      3. Quin perfil professional tenen les persones que treballen aquest apartat de la metodologia per projectes amb els nens? No considero que calgui tenir cap perfil professional especial (més enllà de la titulació de mestre/a) per treballar amb aquesta metodologia d’aprenentatge. Simplement cal aprendre a escoltar els nens/es, donar-los més autonomia i acompanyar-los en el seu aprenentatge.
      4. Creieu que compteu amb la formació adequada per impartir aquest nou coneixement a les aules? El més important és la voluntat i les ganes de treballar d’aquesta manera. Alhora és recomanable fer una mica de formació amb mestres que tinguin experiència amb aquesta metodologia. El que cal educar també és la nostra mentalitat o manera de fer.
      5. Quines carències detecteu o us preocupen en aquest sentit? Cal que hi hagi hores de coordinació entre els mestres ja que d’aquesta manera ens sentim més acompanyats i podem compartir les nostres experiències.

      Espero que t’hagi resolt alguns dels dubtes.
      Moltes gràcies pel teu interès i seguim en contacte 😉

  7. Hola Nati,
    Nosaltres a la nostra escola (Endersen de Terrassa) també fem un projecte per cicles a tota la primària i també a infantil.
    La veritat és que està molt bé treballar així, però caldria poder deixar de banda una mica més els llibres…i això de moment nosaltres no ho fem.
    A mi em passa també com a la Cèlia, que em resulta molt més fàcil fer-ho a medi que no pas a les instrumentals…
    Moltíssimes gràcies per les teves aportacions!!
    Bon final de curs!!
    Araceli

    • Hola Araceli,

      Moltes gràcies per compartir amb nosaltres la teva experiència.
      Entenc que per començar sigui més fàcil pensar en projectes per treballar a medi. Però un cop entres en aquesta metodologia veuràs que qualsevol tema es pot treballar de manera interdisciplinar, sigui de la temàtica que sigui. Podeu partir de qualsevol temàtica relacionada amb medi i, a partir d’aquí, treballar molts altres aspectes que hi pugueu relacionar.
      En el meu cas, pateixo de que en els projectes no sàpiga trobar oportunitats per aprofundir en les matemàtiques, ja que no són gens el meu fort. Però per això és molt important que us pugueu coordinar amb els mestres que treballeu per projectes perquè pugueu anar-vos ajudant i enriquint entre tots.
      Bon final de curs!!
      Seguim en contacte 😉

  8. M’encanta tot el que ens proporciones com a informació. Estic segura que poc a poc les escoles aniran dirigides cap aquesta metodologia d’aprenentatge tan significativa i fascinant. Gràcies per aquest fantàstic article.

    • Hola Elisabet,
      Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves agradables paraules.
      Jo també espero que a poc a poc les escoles anem cap a aquesta metodologia ja que és un plaer gaudir i aprendre juntament amb els alumnes. Estic segura que molts alumnes es despertarien i connectarien amb nosaltres, en lloc d’estar escalfant la cadira com ho fan ara.
      A veure si ho pots provar amb els teus alumnes. Ja ens ho explicaràs.
      Seguim en contacte 😉

  9. Hola! Jo jo sóc mestre, sóc mama i l’any que ve he de decidir a quin cole anirà la meva filla. Al barri n’hi ha un que l’any que ve comencen amb el sistema Amara Berri pero tinc els meus dubtes, están preparats tots els cicles educatius? Què passa si no funciona? Están els mestres preparats? Si la meva nena te poca iniciativa o es una mica mandrosa amb aquest sistema de no llibres, no exàmens aconseguira un bon nivell?
    Gràcies!

  10. Sols deixeu-me afegir un fragment duna estrevista feta a en Fernando Hernàndez que fa dies que volia aportar però la manca de temps durant el curs no m’ha deixat.

    “Los proyectos no son una metodología didáctica, si no una concepción global de la educación que rompe con un currículum cerrado y tiene sus conexiones con como se aprende a leer, a escribir, a contar y a representar el mundo. Es una concepción que se basa en escuchar al sujeto, en el fomento del deseo de aprender y en el trabajo colaborativo entre los diferentes agentes comunicativos”…

    “Los contenidos pasan de ser lugares para conquistar a tierras para explorar. Del currículum del turista… se pasa al currículum del viajero (un tema puede ser recorrido desde diferentes puntos de vista) y el camino no nos lleva a un lugar predeterminado, sino a descubrimientos marcados por la sorpresa, la extrañeza, la curiosidad y , en ocasiones, la inquietud“

    Potser poso la definició de la Viquipèdia en entradit, però crec qua aporta línies de reflexió.

    Gràcies Nati per fer trontollar de tant el tant els “pilars” d’una educació del segle passat

    • Hola Toni,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per donar-nos línies de reflexió.
      És molt interessant el punt de vista que aportes i en podem aprendre moltes i moltes coses.

      Moltes gràcies i seguim en contacte 😉

  11. Hola Nati,
    Tot i que fa molts anys que exerceixo, m’encanta llegir els teus articles. Sempre aprenc alguna cosa que dius.
    A la nostra escola fa molts anys que treballem per projectes, en fem un per classe i també cada dos anys un projecte que implica a tota l’escola.
    Hi ha una diferència ,ja que aquest projecte gran el pensem els mestres, però llavors cada cicle en parla i decideixen que volen treballar. Per exemple: vàrem fer el poble i uns van decidir botigues, monuments importants, itineraris, noms de carrers etc….
    Penso que el treball de projectes és genial i això que no es treballa el currículum, com alguns mestres poden pensar, no és veritat. Treballen molt més i de manera competencial, no pas amb tanta mecànica i tot tan pautat.
    Agraïda per tot i moltes gràcies.

    • Hola Carme,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per escriure el comentari.
      Molt d’acord amb la frase “Treballen molt més i de manera competencial, no pas amb tanta mecànica i tot tan pautat.”
      Cal provar-ho per descobrir el gran potencial que té treballar per projectes. Quan veus els nens tant motivats, que prenen un paper actiu i s’impliquen totalment en el que estan fent és un plaer veure’ls.
      Un cop has treballat per projectes ja no hi ha marxa enrere, ja no pots concebre l’educació com un simple traspàs d’informació entre mestre/a i alumne/a.
      Poc a poc anem canviant la nostra manera d’entendre l’educació i d’impartir classe.
      Desitjo que gaudeixis d’un bon curs 15-16
      Seguim en contacte 😉

  12. Hola! M’ha agradat poder llegir de nou un text on explica les virtuts
    del treball per projectes. A l’escola on treballo treballem per projectes i n’estem molt orgullosos. Els nens i nenes estan motivats,els mestres també en el seu dia a dia a la feina i els pares molt i molt contents de com i quantes coses aprenent els seus fills. Jo parlo més des de la vessant d’infantil, ja que és on estic jo. L’únic que no tenim del tot clar és el paper que hi juga el mestre en aquest procés. El meu entendre el mestre fa de guia i per tant en el moment idoni, quan creu que pot aportar aprenentatges nous com: cançons, poemes, jocs,…que estiguin relacionats amb el tema que es treballa, és del tot positiu que el mestre els aporti tots aquests nous coneixements. Prèviament el mestre haurà provocat que els nens i les seves famílies busquin informació, però si hi ha aspectes que el mestre veu que no es treballen, crec que és el nostre dret i deure d’oferir-los als nostres alumnes.Com ho veus?

    • Hola Anna,

      Estic totalment d’acord amb el que comentes. Els mestres fem de guia i acompanyem els infants en el seu aprenentatge. Interessa que el projecte s’enriqueixi amb les aportacions de tots, tan dels infants com dels mestre. Podem ajudar els infants a fer un pas més.
      Moltes gràcies per compartir la teva experiència.
      Seguim en contacte 😉

    • Hola Francesc,

      Moltes gràcies a tu per llegir l’article.
      Bon curs 15-16!
      Seguim en contacte 😉

  13. A la nostra escola ja fa tres anys que treballem per projectes.Estic d’ acord amb tu.
    Podries publicar algun projecte que has portat a terme?
    Moltes gràcies

    • Hola Adelfina,

      Moltes gràcies per llegir l’article.
      Ja hi pots comptar, en un futur compartiré alguna de les meves experiències.
      També pots compartir alguna de les teves que segur que ens seran molt útils.
      Gaudeix d’un bon cap de setmana 😉

  14. Hola Nati,
    et volia felicitar pel blog i agrair-te la feina que fas per compartir la teva manera de fer i d’entendre l’educació.
    Respecte al treball per projectes, comparteixo al 100% els beneficis d’utilitzar-los a l’aula. A mi també m’agradaria molt veure algun projecte que hagis fet, ja que sovint tinc dubtes sobre com s’han de fer. La teoria la tinc clara però la pràctica no tant.

    Moltes gràcies!

    • Hola Núria,
      Moltes gràcies per llegir el bloc i per les temes amables paraules, les valoro moltíssim!!!
      Estic preparant un article en el que vull explicar un projecte que vaig realitzar l’any passat. A veure si t’orienta una mica i t’anima a treballar per projectes.
      Gaudeix d’un bon segon trimestre.
      Seguim en contacte 😉

    • Hola David,

      És complicat saber quins centres treballen amb aquesta metodologia ja que ensenyament no té una llista on constin.
      El que pots fer és parlar amb l’inspector de la teva zona. Ell en principi sí que ha de saber amb quines metodologies treballen les escoles amb les que treballi.
      Espero haver-te ajudat!!

      Seguim en contacte 😉

  15. Hola Nati!
    M’encanta el teu bloc! Feia temps que cercava un lloc on trobar tots aquestes aspectes alhora: hàbit lector, valors, emocions, projectes, interdisciplinar, motivació, deures estiu… Estic convençuda que una altra escola és possible. Hi ha que rompre horaris, grups, assignatures… ser més flexibles i actuar segons les característiques, demandes i interès de l’alumnat.
    Gràcies per compartir-ho. Ho he enviat a la meva escola per reflexionar sobre el que estem fent i cap a on volem anar.
    Una abraçada i bones vacances!
    Nuri

    • Hola Núria,

      Moltes gràcies per llegir el bloc i per les teves amables paraules!! Espero que el bloc et sigui útil i anima’t a compartir amb nosaltres les teves opinions i experiències.

      Si vols rebre els articles registra’t al bloc. Intento publicar quinzenalment.

      Gaudeix d’unes bones vacances i ens retrobem a la tornada.

      Una abraçada

  16. Hola Matí,
    Gràcies pel teu article amb les idees molt clares i molt ben explicat.A la nostra escola fem projectes a infantil i el curs vinent volem començar a fer-los a primària.Els mestres de primària tenen por que se’ls escapen continguts de currículum i això els frena molt.

  17. Nati tot el que llegeixo de tu és super interessant!!! La veritat que està molt ben explicat i fa que es perdi la por a portar-ne a terme un!!!!

    • Hola Anna,

      Moltes gràcies per les teves amables paraules, te les agraeixo moltíssim!!!
      Segueixo intentant trobar temps d’on puc per escriure algun article, ja que els vostres comentaris són un regal!!
      Ànims en la recta final del trimestre 😉
      Nati

  18. Bona nit!
    A la nostra escola estem valorant aplicar projectes. TIndries un exemple d’una programació d’un projecte per ensenyar-me o coneixes alguna pàgina que ens expliqui una mica com treballar les competències en una programació per projectes?

    Moltes gràcies per avançat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *