Els amics del Bosc de Lem

180 recursos imprescindibles per treballar les emocions i els valors

Com ja saps, sóc una ferma defensora del treball de les emocions i els valors amb els infants.

A les escoles, treballem la vessant emocional, afectiva i social aprofitant les situacions que es generen en el dia a dia. Però també disposem d’una hora setmanal d’educació en valors que cal aprofitar.

L’article d’avui em fa molta il·lusió perquè t’explico un projecte en el qual he estat treballant durant els darrers dos anys: el Bosc de Lem.

Es tracta d’una plataforma online amb 180 sessions per treballar les emocions i els valors a l’escola. Va adreçat als alumnes de 1r a 6è i és un recurs que permet que els metres tinguem programada l’àrea d’educació en valors durant tot el curs.

Espero que el Bosc de Lem et sigui molt útil per treballar les emocions, els valors i els sentiments amb els infants. Més de 60 escoles ja n’han gaudit aquest curs.

 

Què és El Bosc de Lem?

El Bosc de Lem és una plataforma en línia que conté 180 sessions, 30 activitats per curs, per treballar les emocions i els valors amb els infants de 1r a 6è.

Descobreix el Bosc de Lem en 3 minuts.

 

Per a què serveix el Bosc de Lem?

El Bosc de Lem serveix per complementar el treball de les emocions i els valors que fem diàriament a l’aula.

Un dels punts forts del projecte és que ofereix una progressió d’aprenentatge que permet treballar la competència emocional en tota l’etapa de primària i crear línia d’escola.

En aquesta quadrícula pots consultar la progressió d’aprenentatge que treballa el Bosc de Lem.

 

Com és l’univers del Bosc de Lem?

Els protagonistes del Bosc de Lem són sis personatges molt especials que creixen amb els infants. Això fa que tinguin un aspecte diferent a cicle inicial, cicle mitjà i cicle superior.

Es caracteritzen per tenir atributs i personalitats molt diferents, per tal d’assemblar-se a la diversitat d’infants que hi ha a les aules.

Els protagonistes viuen situacions i aventures que són el punt de partida per treballar les emocions, els valors i els sentiments a l’aula.

Personatges del Bosc de Lem

 

Per desenvolupar l’univers i els personatges del Bosc de Lem, hem comptat amb l’ajuda d’Arkham studioque s’ha encarregat també de la producció dels continguts.

Aquí pots veure algunes imatges del procés de creació dels personatges del Bosc de Lem:

El Bosc de Lem és una plataforma on line fàcil, lúdica i intuïtiva que conté elements de ludificació i una estètica de videojoc. Funciona a les pissarres digitals des del navegador, sense haver d’instal·lar cap programa.

Per accedir a les sessions, cal anar al mapa de món. Aquest és el mapa de món de 2n.

 

 

Com són les sessions del Bosc de Lem?

Les sessions dels Bosc de Lem  segueixen sempre la mateixa estructura:

  1. Observem un contingut: Un contingut multimèdia mostra l’emoció, el  valor o el sentiment que volem treballar a la sessió.
  2. Dialoguem i reflexionem: A partir del contingut, dialoguem, empatitzem amb els protagonistes i reflexionem sobre les pròpies vivències.
  3. Posem nom a l’emoció o valor: Responem conjuntament a una enquesta on identifiquem l’emoció, el valor o el sentiment mostrat al contingut.
  4. Fem l’activitat d’aula: Fem una activitat vivencial i participativa per aprofundir en aquella emoció, sentiment o valor que treballem a la sessió.
  5. Ens coavaluem: Per tancar la sessió fem una valoració conjunta del treball realitzat que permet seguir l’evolució del grup-classe i motivar els infants.

 

En aquest tutorial pots veure com fer una sessió amb el Bosc de Lem:

 

Un cop superada la sessió, els infants es coavaluen i obtenen una puntuació que els permet anar seguint la progressió del grup classe.

 

El material està a punt per ser utilitzat i conté una guia didàctica en la qual s’orienta al mestre/a i s’explica pas a pas la sessió.

 

En aquests enllaços podràs consultar les guies didàctiques d’algunes activitats que he preparat:

 

  • Propostes d’activitats per cicle inicial:

Sessió per treballar la Resolució de conflictes. Joc cooperatiu

Sessió per treballar l’autoregulació. Relaxació

Sessió per treballar la por. Dibuix cooperatiu. Fem de reporters

Sessió per treballar l’enveja. Petita teatralització.

 

  • Propostes d’activitats per cicle mitjà:

Sessió per treballar l’autoconeixement. Activitat amb música. Instruccions per construir un petit llibret 

Sessió per treballar la confiança. Joc cooperatiu

Sessió per treballar el rebuig. Joc de rol

Sessió per treballar saber esperar. Dramatització. Pauta per fer dramatització

 

  • Propostes d’activitats per cicle superior:

Sessió per treballar lhonradesa. Dibuix cooperatiu. Creem les nostres seqüències

Sessió per treballar lesforç. Dinàmica de grup. Frases retallables.

Sessió per treballar l’empatia. Joc de rol

Sessió per treballar l’autocontrol. Dramatització. Pauta per fer dramatització

 

 Quins continguts inclou?

El Bosc de Lem inclou continguts multimèdia en formats diversos (animació, còmic, seqüència, escena i il·lustració) que són el punt de partida de la sessió i serveixen per mostrar l’emoció, el valor o el sentiment que es vol treballar.

A continuació pots veure alguns exemples de continguts adreçats als diferents cicles.

 

  • Animacions:

Una animació per treballar la resolució de conflictes a cicle inicial.

 

Una animació per treballar la solidaritat a cicle inicial.

 

Una animació per treballar la culpabilitat a cicle mitjà.

 

Una animació per treballar la confiança a cicle mitjà.

 

Una animació per treballar la tolerància a la frustració a cicle superior.

 

Una animació per treballar l’empatia a cicle superior.

 

  • Còmics

Un còmic per treballar el valor de compartir a cicle inicial:

Un còmic per treballar la solidaritat a cicle mitjà:

Un còmic per treballar l’autocontrol a cicle superior.Escenes: 

Una escena per treballar el respecte a l’entorn a cicle inicial.

 

Una escena per treballar el valor de saber dialogar a cicle mitjà.

 

Una escena per treballar la inseguretat a cicle superior.

 

  • Seqüències

Una seqüència per treballar el valor de compartir a cicle inicial.

Una seqüència per treballar el valor de saber esperar a cicle mitjà.

Una seqüència per treballar l’honradesa a cicle superior.

 

Quines metodologies s’utilitzen?

Les metodologies utilitzades en El Bosc de Lem per treballar la competència emocional són metodologies actives, vivencials i participatives com: els jocs de rol, les dramatitzacions, els jocs cooperatius, les dinàmiques de grup, els debats d’aula, la relaxació, etc.

Les metodologies utilitzades en el Bosc de Lem:

  • Donen molta importància al diàleg i la comunicació entre els infants.
  • Afavoreixen processos de reflexió sobre les pròpies emocions i les emocions dels altres.
  • Potencien molt la cohesió de grup.
  • Afavoreixen el treball en equip i l’aprenentatge cooperatiu.
  • Donen molt de protagonisme als infants.

 

 

Quin és el punt de partida?

Ara que ja coneixes el Bosc de Lem t’explicaré d’on va sorgir.

Com ja saps, fa temps que sóc una ferma defensora del treball de les emocions i els valors amb els infants.

En els darrers anys he constatat que hi ha una necessitat creixent de treballar la vessant emocional, afectiva i social amb els infants. En el meu dia a dia a l’escola, veig com els alumnes:

  • Es frustren molt fàcilment davant dels obstacles.
  • Responen amb agressivitat.
  • Demostren tenir poca autoconfiança.
  • Presenten dificultats a l’hora de tenir en compte els altres.
  • No saben treballar en equip.
  • Mostren dificultats per arribar a acords.
  • No saben esperar.
  • Demostren tenir poca empatia.

 

Com treballem a les escoles la vessant emocional, social i afectiva?

A les escoles aprofitem les situacions i conflictes que es generen el dia a dia a l’aula, al pati, als passadissos… per treballar la vessant emocional, social i afectiva. Són situacions propícies perquè els infants:

  • Aprenguin a reconèixer les pròpies emocions i les dels altres.
  • Aprenguin a gestionar i expressar correctament les seves emocions.

Però a banda d’aquests moments, hi ha un altre moment de la setmana que hem d’aprofitar, l’hora d’educació en valors estipulada pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya des de l’any 2014.

 

Quina realitat m’he trobat a les escoles?

En els darrers anys he constatat que poques escoles tenen una línia establerta de com cal treballar aquesta vessant emocional, social i afectiva amb els infants.

Aquesta realitat provoca que programem les sessions d’educació en valors de manera aïllada, sense tenir en compte què es treballa en la resta de cursos. Cerquem recursos per internet, busquem vídeos al YouTube,  llegim llibres de referència…

Aquest cúmul de circumstàncies em va fer adonar que hi havia una necessitat que calia cobrir per afavorir un bon treball de les emocions i valors a les escoles. Calia trobar una manera d’aprofitar molt més les hores setmanals d’educació en valors. D’aquí va sorgir El Bosc de Lem.

 

Conclusió

El Bosc de Lem és un recurs pedagògic que espero que et sigui molt útil per treballar les emocions, els valors i els sentiments amb els infants.

El treball de les emocions, els sentiments i els valors és una part fonamental de l’educació dels nostres infants. Espero que aquest material els ajudi a créixer com a persones i afavoreixi que siguin competents emocionalment.

Accedeix a la web del Bosc de Lem i descobreix-lo. Espero que t’agradi!

El Bosc de Lem no seria possible sense l’editorial Llunna que ha cregut en el projecte des del primer dia.

 

Creus que el Bosc de Lem pot ser un recurs útil per a les escoles? Penses que hem de donar més importància al treball de la vessant emocional, social i afectiva amb els infants?

T’animo a escriure un comentari i a dir-hi la teva. Si em vols ajudar a difondre el projecte, comparteix l’article als teus contactes i a les xarxes socials.

Moltes gràcies! 😉