El gran poder del reforç positiu

El reforç positiu és una eina molt potent de motivació per treballar amb els infants. En aquest article t’explicaré perquè i de quina manera pots aplicar-ho amb els teus alumnes.

 

Què és el reforç positiu?

Pots veure la definició sencera a la Wikipedia, a continuació en faig un petit resum:

Es diu reforçament el procediment mitjançant el qual l’aplicació d’un estímul (anomenat reforçador) fa que augmenti la probabilitat que una conducta es repeteixi en el futur.

Un reforç positiu és aquest reforçador que augmenta la nostra conducta perquè en actuar d’una determinada manera rebem alguna cosa que ens agrada. Se’ns concedeix  un premi o algun tipus de gratificació.

 

Perquè és útil el reforç positiu?

El reforç positiu és un estímul que fa augmentar la motivació i propicia que l’infant s’esforci per millorar el seu comportament. Quan reforcem un alumne fem que senti plaer i que inconscientment el seu cervell s’activi i canviï l’actitud.

És molt gratificant i agradable rebre mostres d’aprovació, ens fa sentir molt bé amb nosaltres mateixos i reforça alhora la nostra autoestima i seguretat.

Poso d’exemple un infant que té molt problemes per fer una grafia clara i entenedora. Un bon reforç positiu potenciarà que l’infant s’esforci per millorar-la. En futures ocasions es tornarà a repetir la mateixa seqüència i la millora de l’infant serà evident en poc temps.

 

Avantatges d’utilitzar el reforç positiu

El reforç positiu potencia aspectes molt importants:

  • Fomenta conductes i comportaments positius.
  • Afavoreix la relació entre mestre-alumne creant una complicitat indispensable.
  • Reforça l’autoestima i autoimatge de l’alumne.
  • Potencia la motivació de l’alumne per treballar.
  • L’alumne està més motivat i per tant millora el seu comportament a l’aula.
  • Afavoreix l’esperit de superació.
  • L’alumne se sent valorat i té més bona predisposició per treballar.
  • L’infant se sent estimat i millora la relació i cooperació amb els companys.

 

Com pots reforçar positivament els teus alumnes?

El reforç positiu el pots fer de moltes maneres:

  • Amb una rialla.
  • Una paraula agradable.
  • Una mirada còmplice.
  • Una abraçada o un petó.
  • Una felicitació.
  • Un cop a l’espatlla ….

 

Cal que et plantegis quin aspecte vols que millori l’infant i quina serà la millor manera de reforçar-lo positivament:

  • Que millori el seu comportament i que estigui més atent.
  • Que participi més a la classe.
  • Que sigui més autònom i busqui solucions als problemes.
  • Que sigui capaç d’aixecar la mà i respectar el torn de conversa.
  • Que es relacioni correctament amb els companys.
  • Que sigui més polit/da i faci les feines més a poc a poc.
  • Que sigui capaç de resoldre els conflictes ….

 

Quan tinguis clar quin aspecte vols que l’infant millori cal que pensis de quina manera pots reforçar-lo. Has de tenir en compte la manera de ser d’aquell infant i quin reforç positiu és el que a ell/a més agradarà:

  • Una bona abraçada o un petó.
  • Un comentari en veu alta perquè ho sentin els companys.
  • Fer d’ajudant del dia.
  • Una mirada còmplice.
  • Un comentari als pares per demostrar-los que estàs molt content/a d’ell/a…

 

Entenem, doncs, que no hi ha un únic aspecte que podem reforçar positivament ni una única manera de fer el reforç positiu. Cal que tinguis molt clar l’infant amb el que estàs interaccionant, et plantegis un objectiu a treballar i descobreixis quina és la millor manera per connectar amb l’alumne/a i reforçar-lo positivament.

 

Què cal vigilar?

Hi ha una sèrie d’aspectes que cal evitar per aplicar correctament el reforç positiu:

  • Felicitar l’infant sense que aquest entengui el motiu de la felicitació.
  • No ser coherent ni constant i felicitar només a vegades.
  • Utilitzar un reforç positiu poc adequat o que no agradi a aquell infant.
  • Sobre exagerar el reforç positiu pot provocar que aquest perdi valor.
  • Felicitar en un moment en el que l’infant no s’ho mereix.
  • Deixar passar molt de temps entre que l’infant ha fet la conducta i el reforç positiu.
  • Felicitar constantment, pot provocar que el reforç positiu perdi efecte.

L’infant ha de tenir clar perquè se’l felicita i què se li ha valorat positivament. D’aquesta manera aconseguirem que vulgui reproduir la bona conducta per tornar a ser felicitat/ada.

 

Conclusió

El reforç positiu és una valuosa eina per l’educació que fa que l’infant vulgui millorar. Pressuposa la superació d’un repte, la vivència positiva de l’esforç i la satisfacció d’agradar.

Malauradament estem més acostumats a renyar que no pas a felicitar. Donem per fet que els infants s’han de portar bé a l’escola i han de fer bé les tasques. Això és així però, si ho donem tan per fet i no ho reforcem, sembla que no ho valorem. Quan fan les coses bé, ho donem per normal i no felicitem, en canvi si que renyem quan un infant actua de manera incorrecta. Sembla que donem més importància al càstig que a la felicitació.

Però la felicitació té molt més valor pedagògic i ens permet aconseguir moltes més metes que no pas el càstig. Amb el reforç positiu el cervell de l’infant s’activa i la seva actitud canvia aconseguint tot el que es proposi.

Jo aposto MOLT pel reforç positiu. El faig servir molt i els resultats que n’obtinc em demostren, dia rere dia, que els infants motivats i amb expectatives de superar-se assoleixen més objectius dels que ni tu mateix et podries imaginar.

 

Utilitzes el reforç positiu amb els teus alumnes? Ens expliques la teva experiència? Moltes gràcies 😉

 

14 thoughts on “El gran poder del reforç positiu

  1. M’agrada molt l’article i hi estic molt d’acord, fa ja 25 anys que treballo a l ‘escola ; he pogut posar en pràctica el tema del reforç positiu. Ningú m’ho va ensenyar va sorgir d’observacions que feia a l’aula, al pati, però també va néixer del desig intern en analitzar com m’agradaria ser tractada en el món laboral. Tots necessitem del reforç positiu perquè fa visible que els altres creuen en un mateix. ÉS MOLT IMPORTANT QUE ALGÚ CREGUI EN TU.
    Amb el reforç positiu he aconseguit petits miracles a l’aula, és una meravella veure com canvia l’actitud d’una persona i com arriba a millorar.

    • Hola Adela,
      Moltes gràcies per llegir l’article i per escriure el comentari.
      Estic totalment d’acord amb les teves paraules “Tots necessitem del reforç positiu perquè fa visible que els altres creuen en un mateix. ÉS MOLT IMPORTANT QUE ALGÚ CREGUI EN TU” Tens tota la raó.
      Gaudeix d’un bon curs 😉

  2. Si. Jo faig servir força sovint el recurs del reforç positiu. Potser degut que sempre he estat positiu de mena.
    Ja fa dies que de tant en tant, em llegeixo el teu blog i m’agrada compartir les experiències de l’educació. En el meu cas, entreno un grup de nenes de futbol, i realment si utilitzes aquest recurs, sobretot a les persones que s’infravaloren constantment, els va molt bé. També, val a dir que si et passes produeix l’efecte contrari. És a dir, les persones que habitualment tenen l’ego pujat, o bé tenen problemes de vergonya si fas massa reforç positiu els hi produeix rebuitg. O sigui, que et repel·len. En aquests casos utilitzar altres estrategies com ara, deixar que la persona agafi aire i reflexioni per si mateixa, o bé rebaixar la eufòria desmesurada, també els ajuda.
    Sovint, el més difícil és saber què cal donar en cada situació i en cada dia, ja que tots tenim dies diferents.

    • Hola Lluís,

      M’ha agradat molt el que has dit “aquest recurs, sobretot a les persones que s’infravaloren constantment, els va molt bé” Hi estic totalment d’acord. Però com bé dius cal utilitzar-lo correctament.
      Seguim en contacte 😉

  3. Bon dia.
    Jo també crec en el reforç positiu i l’aplico a les classes que faig.
    Malauradament, no funciona o funciona ben poc amb alumnes que tenen patologies X; diagnosticades o per diagnosticar. Hi ha alumnes que no tenen fre i a l’aula no saben comportar-se mínimament.
    Cal prendre mesures Y per poder fer classe o preservar la resta de companys.

    Salut i Endavant.

    • Hola Hilari,

      Penso que el reforç positiu ben encaminat ens pot ser útil per treballar amb tots els infants. Hi ha alumnes amb els que sembla que no els funciona, que no fan cas, que els és igual tot… Però jo crec que si som constants i ho seguim treballant, els seguim reforçant positivament, a la llarga modificaran la seva actitud. Cal no perdre la paciència ni la confiança amb els nostres alumnes, malgrat a vegades és difícil.

      Molts ànims i ja ens aniràs explicant.
      Seguim en contacte 😉

  4. M’agrada el que dius i el reforç positiu. Però cal anar molt en compte perquè el que podem fer amb el reforç positiu és que el nen faci quelcom només per agradar-nos a nosaltres, no per fer allò que ell creu. I podem caure precisament en matar la seva creativitat i esperit critic. Quan un nen ens ensenya un treball o un dibuix i ens pregunta t’agrada? La nostra contesta amb un somriure i amb molt afecta potser no hauria de ser OH si que bonic!! si no t’agrada a tu.
    Jo entenc el reforç positiu amb valorar més allò que es va aconseguint que no el que li manca. L’altre dia no se on vaig llegir que potser quan corregim un dictat potser en comptes de subratllar en vermell les paraules mal escrites podríem subratllar en verd tot el que s’ha escrit correctament. Això per a mi és un reforç positiu

    • Hola Mª Antonia,

      El que volem amb el reforç positiu és que l’infant s’agradi a ell mateix i que es senti valorat. Busquem que l’infant es vulgui auto superar. Com bé dius és valorar el que va aconseguint.
      Molt bona estratègia la que comentes del dictat, la posaré en pràctica.
      Gaudeix d’un bon curs. Seguim en contacte 😉

  5. Nati estic totalment d’acord amb tu. Penso que els educadors/es no aprofitem prou aquest recurs. Normalment castiguem molt les conductes incorrectes i no premiem massa les que són bones.
    Passem bona part de l’escolaritat utilitzant el càstig com a recurs pedagògic i moltes vegades no obtenim els resultats adequats.
    Caldria plantejar-nos amb més ocasions aplicar el reforç positiu que deixem oblidat i que de ben segur propiciaria un millor clima de treball en els nostres grups d’alumnes.
    Fins aviat Nati i gràcies pels teus articles i consells a mi em són de gran ajuda!!

    • Hola Agnès,
      Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves amables paraules!!
      Segur que si apliquem més el reforç positiu aconseguirem tenir molt bon clima de treball a l’aula.
      Gaudeix d’un bon curs.
      Seguim en contacte 😉

  6. Hola Nati:
    Estic molt d’acord en tot el que dius. En general sempre m’ha funcionat i, quan no ha estat així és més aviat perquè s’hi barrejaven qüestions psicopalògiques de base, però tot i així déu n’hi dó els resultats. Trobo molt encertades les reflexions sobre els matisos d’aquest reforç.
    Marta.

    • Hola Marta,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per escriure el comentari.
      Com tu dius el reforç positiu en general sempre funciona i els resultats són molt bons!!
      Gaudeix d’un bon curs 😉

  7. Moltes gràcies Nati per l’article; un cop més ens fas reflexionar “en positiu”. Tots necessitem aquest reforç i amb alumnes desfavorits per la seva situació difícil (procedència, situació econòmica …)dóna un resultat extraordinari.
    La paraula càstig cada dia m’agrada menys!
    Salutacions

    • Hola Carme,
      Moltes gràcies a tu per llegir l’article i per escriure el comentari.
      Com bé dius tots necessitem el reforç positiu, sentir-nos valorats ens fa creure més en nosaltres mateixos.
      La paraula càstig a mi tampoc m’agrada gens.
      Gaudeix del cap de setmana 😉

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *