62 reptes del bon mestre

Com a mestres, sovint posem en dubte les nostres habilitats, destreses i  metodologies de treball. Ens preocupem per si fem bé la nostra tasca o per si atenem de la millor manera els nostres alumnes.

Això és molt bo i demostra que volem fer el màxim de bé la nostra feina, que som exigents amb nosaltres mateixos i que ens preocupem pels nostres infants. Aquesta exigència és la que ens fa moure, ens fa estar actius i provar noves maneres de fer i interaccionar amb els alumnes.

Jo em faig sovint aquestes preguntes i per això vaig decidir fer una llista dels que, per mi, són els reptes que tenim per ser bons mestres. Espero que et semblin interessants.

 

Els 62 reptes

A continuació trobaràs un llistat dels reptes que com a mestre/a et pots proposar realitzar en el teu dia a dia a l’escola.

 

62 reptes mestres

 

  1. Acompanya els teus alumnes.
  2. Felicita sempre, visca el reforç positiu!
  3. Somriu MOLT cada dia.
  4. Dialoga, conversa i pacta.
  5. Escolta els infants.
  6. Estableix vincles amb els teus alumnes.
  7. Promou l’aprenentatge actiu.
  8. Sigues flexible i adapta’t a les circumstàncies.
  9. Dona llibertat als teus alumnes.
  10. Sorprèn-te descobrint nous coneixements.
  11. Promou la igualtat i respecte a la teva aula.
  12. Gaudeix de cada classe tant o més que els infants.
  13. Aprèn dels teus alumnes.
  14. Re-inventa la teva manera d’ensenyar.
  15. Desperta en els alumnes l’interès per aprendre.
  16. Propicia la interacció, la col·laboració i el treball en equip.
  17. Ensenya als teus alumnes a ser competents.
  18. Sigues positiu i veuràs sempre el got mig ple.
  19. Estima els infants.
  20. Percep la diversitat d’alumnes com a riquesa.
  21. Concep l’alumne/a de manera global.
  22. Ensenya amb bon humor.
  23. Obre’ls la porta al món.
  24. Planteja’t nous reptes que et motivin.
  25. Sigues afectuós i proper amb els infants.
  26. Emociona’t sense por.
  27. Permet als alumnes que aprenguin fent.
  28. Omple’t de paciència.
  29. Pensa que la millor resposta és una bona pregunta.
  30. Confia en els teus alumnes.
  31. Promou la llibertat i la democràcia a la teva aula.
  32. Ensenya als alumnes a pensar.
  33. Demostra complicitat amb els infants.
  34. Potencia l’autoestima dels teus alumnes.
  35. Sigues creatiu i promou la creativitat.
  36. Posa’t al lloc dels alumnes i els entendràs millor.
  37. Descobreix el potencial de cada infant.
  38. Ensenya als teus alumnes a resoldre conflictes.
  39. Gaudeix de cada petit moment.
  40. Ensenya als teus alumnes a saber estar i saber esperar.
  41. Potencia que els infants tinguin pensament crític i reflexiu.
  42. Observa els alumnes i et sorprendràs.
  43. Si estàs nerviós, respira i veu aigua.
  44. Treballa la cultura de l’esforç.
  45. Potencia que els infants es relacionin.
  46. Sigues sincer amb els alumnes, ells t’ho valoraran.
  47. Gaudeix del treball en equip entre companys.
  48. Estigues actiu i forma’t contínuament.
  49. Llegeix molt i transmet el gust per la lectura.
  50. Sigues ordenat i els teus alumnes també ho seran.
  51. Tracta amb respecte els infants i exigeix el mateix d’ells.
  52. Propicia un bon ambient de convivència a l’aula.
  53. Ensenya hàbits als teus alumnes.
  54. Procura pel seu benestar.
  55. Comparteix el que fas amb els altres mestres.
  56. Tingues sempre esperança.
  57. Sigues coherent i just amb els alumnes.
  58. Treballa conjuntament amb les famílies.
  59. Potencia les habilitats dels teus alumnes.
  60. Ventila l’aula i crea un ambient agradable de treball.
  61. Promou que els infants experimentin i descobreixin.
  62. Treballa l’esperit de superació.

 

Conclusió

Fer de mestre/a no és una feina planera en la que cada dia saps què passarà quan comences la jornada. El fet de treballar amb infants i conviure amb altres persones, mestres i famílies, fa que l’escola sigui una xarxa social complexa i plena de vida. Canvia constantment i sempre et sorprèn.

Un dia marxes de l’escola contenta i feliç sentint que és un privilegi poder fer la feina de mestra. Poder veure amb il·lusió que els infants aprenen i gaudeixen fent-ho. Hi ha moments màgics en els que un infant, només amb una mirada o amb una petita frase t’emociona.

Però també hi ha dies, per sort pocs, en els que marxes de l’escola trista, enfadada i dubtant de tot. Dies en els que, sense haver-hi un motiu aparent, no hi ha hagut bona sintonia amb els alumnes, amb els companys, amb les famílies…

Aquests dies et recomano que agafis aire i intentis pensar en positiu. Llegeix aquests 62 reptes  i no et desanimis. Tingues clar el que representa per tu ser un bon mestre i sigues fidel a aquesta creença. Això t’ajudarà a no perdre els teus objectius i veuràs com l’endemà tornarà a brillar el sol: ser mestre/a és un privilegi!

Per últim m’agradaria citar una frase de Jaume Cela que trobo molt encertada “Els mestres han d’obrir portes, acompanyar, acollir i, sobretot, escoltar els alumnes.”

 

Vols afegir algun repte a la llista? Afegeix-lo als comentaris. Moltes gràcies 😉

 

11 thoughts on “62 reptes del bon mestre

    • Moltes gràcies per llegir l’article i per afegir-hi la teva aportació!!

      Molt encertada!! Jo havia posat: omple’t de paciència.

      Gaudeix d’una bona setmana 😉

      • Hola Marta,

        Moltes gràcies per les teves amables paraules!! És un plaer escrire si hi ha algú que et vol llegir!!

        Gaudeix d’una bona setmana 😉

        Seguim en contacte

  1. Gràcies Nati per aquests reptes tan interessants que ens has recordat! Estic d’acord amb tu considerant la nostra feina com un privilegi encara que, com tu dius, hi ha dies que no saps com fer que el clima de la classe siga tranquil i de respecte. Amb les teues paraules m’animes a veure el got mig ple i a seguir tenint l’esperança de superar qualsevol repte. M’encanta ser mestre!! GRÀCIES

    • Moltes gràcies per les teves amables paraules Dolo, el que dius a mi també m’anima a veure el got mig ple!!!!!
      M’encanta ser mestra!!!! 😉
      Gaudeix d’una bona setmana.
      Seguim en contacte.

  2. Hola Nati!
    Crec que és molt necessari que en el nostre dia a dia ens plantegem tots aquests reptes que proposes. Em semblen molt importants i interessants. Jo afegiria també: ajuda els teus alumnes a ser intel·ligents emocionalment.
    M’encanta llegir els teus articles.
    Gràcies Nati.

    • Bon dia Carme,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per fer el comentari. Molt d’acord amb la teva aportació: “ajuda els teus alumnes a ser intel·ligents emocionalment.”

      T’agraeixo molt les teves amables paraules!!

      Acaba de gaudir d’una bona setmana i d’un bon carnestoltes.

      Seguim en contacte 😉

  3. Fa trenta quatre anys que acompanyo els meus aalumnes en la difícil tasca de creixer i ajudo a que la relacio entre pares-mares i fills siga gratificant. Aquests reptes són des de sempre el projecte educatiu del centre d’oci educatiu que dirigeixo. Jo afegiri un repte que em sembla molt important: La vocació hauria de ser condició necessaria per a ser mestre o mestra.
    Ens podeu coneixer en http://www.ociplumier.es

    • Bon dia Fàtima.
      Moltes gràcies per llegir l’article i per escriure el comentari. M’agrada molt el repte que proposes “La vocació hauria de ser condició necessària per a ser mestre o mestra.” tot i que m’agradaria que fos una condició necessària de tots els mestres lamentablement no ho és sempre en tots els cassos. Diria que el bon mestre/a és vocacional!!
      Gaudeix d’un bon carnestoltes !!

      Seguim en contacte 😉

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *