El pati, una oportunitat per aprendre

Els infants passen un 9,1 % del seu dia escolar al pati. Un percentatge que puja molt més si tenim en comtpe el pati del migdia. Aquestes estones sovint no les valorem prou i no ens adonem del gran valor educatiu que tenen.

El joc és un element essencial pel desenvolupament integral dels infants. Representa un mitjà de relació i intercanvi amb el món que l’envolta.

En aquest article et parlaré de l’estona de lleure i de quina manera la pots aprofitar més bé.

581711_531796943550086_185667679_n

Quina funció té el pati?

És un espai en el que els alumnes es poden relaxar i gaudir d’una estona de lleure. Després de molta estona de classe els infants estan esgotats i es distreuen amb facilitat, cal que es puguin esbargir entre classe i classe.

Però el pati, no és només un espai per esbargir-se, també és un espai educatiu molt i molt enriquidor.

 

Què aprenen els alumnes al pati?

És un espai d’interacció entre els infants. Aprenen:

  • A relacionar-se.
  • A tolerar i acceptar la diversitat.
  • A dialogar.
  • A resoldre conflictes.
  • A ser comprensius.
  • A conviure.
  • A participar.
  • A ser justos i democràtics.

Aprenen a participar en jocs d’equip. Treballen valors molt importants:

  • Treball en equip.
  • Saber guanyar i perdre.
  • Respectar les normes del joc.
  • Promoure la igualtat.
  • Saber compartir i cooperar.
  • Cuidar el material.
  • Saber esperar el torn.
  • Gaudir jugant.

Aprenen a interaccionar amb l’entorn.

  • Descobreixen els animals del pati.
  • Perceben els canvis climatològics.
  • Observen l’entorn que els envolta.
  • Veuen els canvis estacionals.
  • Experimenten amb la sorra…

 

Què cal vigilar?

L’estona de pati és un espai molt útil per aprendre, però també té certs riscs que cal tenir en compte:

  • Problemes de relació o bullying entre els infants.
  • Que cap infant estigui sol.
  • Que es faci un mal ús de l’espai o el material.
  • Que els grans abusin per imposar-se als més petits.
  • Que els infants juguin amb agressivitat o de manera poc apropiada.
  • Que utilitzin un llenguatge verbal poc adequat.
  • Que els infants només vulguin jugar a futbol.
  • Que els infants estiguin avorrits i apàtics al pati.
  • Que l’espai no sigui adequat pels infants.
  • Que hi hagi desigualtat entre nens i nenes.

 

Com podem enriquir el nostre pati?

Podem fer patis educatius. Consisteix en oferir als infants activitats educatives variades perquè aprofitin més les estones de pati.

Per exemple es pot destinar cada dia a una activitat diferent:

  • Un dia es pot oferir als infants diferent material d’educació física o psicomotricitat: raquetes, plats voladors, xanques, cordes, cercles, gomes ….
  • Un altre dia es pot oferir als infants jocs d’exterior: petanca, bitlles, joc de punteria, baldufa, bales, diàbolo …
  • Un dia a la setmana es pot organitzar una lliga esportiva en la que els infants puguin participar en grups mixtes i, fins i tot, es poden barrejar nens de diferents edats. Es pot fer cada trimestre un esport diferent.
  • Un altre dia podem organitzar jocs variats com: el mocador, la bomba, mata conills, l’amagada, pica paret …
  • Un altre dia es pot oferir als infants l’opció d’anar a la biblioteca o treure llibres per llegir al pati.
  • O simplement deixar un dia de joc lliure, sense pilota, perquè els infants facin servir la imaginació i creïn els seus propis jocs.

Aquestes activitats i els materials que cal fer servir han d’estar molt ben organitzats. Els alumnes grans de l’escola ens poden ajudar en la gestió dels patis educatius.

També podem col·locar en els nostres patis diferents recursos perquè els infants puguin jugar: gronxador, tobogan, caseta, sorrera, taula de tennis taula, …. O oferir als infants diferents objectes que els permetin potenciar la seva creativitat: caixes de plàstic de la fruiteria, materials per fer una cabanya, eines diverses per treballar la sorra…

 

Quin paper té el mestre?

El mestre/a:

  • Observa com es relacionen els infants.
  • Fa de mediador quan es donen conflictes.
  • Dialoga amb els infants de temes molt diversos.
  • Potencia que hi hagi un bon clima de convivència al pati.
  • Vetlla perquè els infants es comportin de manera adequada.
  • Supervisa que es compleixin les normes.
  • Gaudeix de l’estona de lleure amb els infants.

 

Una experiència

En aquest apartat et vull explicar l’experiència d’una escola.

L’escola Bellpuig de Sant Julià de Vilatorta (Osona) va engegar el projecte pati. Una de les coses que volien fer era preparar una zona de jocs pintats al pati.

L’Ampa, conjuntament amb els mestres, van convocar una jornada en la que convidaven a les famílies a col·laborar en la decoració del pati de l’escola.

La jornada va ser molt agradable i es va demostrar, un cop més, que el treball en equip és molt enriquidor.

Alumnes, pares, membres de l’ampa i mestres de l’escola van treballar conjuntament per pintar diferents jocs al pati.

 

  • Aquest és el resultat de la feina feta:

El joc de les quatre cantonades. Es posen 4 bases formant un quadrat i un nen a cada base. Al centre del quadrat també es posa un altre infant. Quan els que estan a les bases es vulguin canviar entre ells, el del mig ha d’aprofitar per mirar d’aconseguir una base. Si n’hi ha dos en una mateixa base, se la queda el que hagi arribat primer. Es considera que s’està a la base quan es toqui amb qualsevol part del cos.

DSC00280

 

Joc terra, mar i aire. És un Joc clàssic tradicional per a 5 o més jugadors. Un infant diu on s’han de col·locar els companys. Aquests en sentir la seva indicació han d’anar a la zona que correspongui.

DSC00276

 

La xarranca. Hi poden jugar un nombre indeterminat d’infants. Per torns es tira una pedra plana a la casella que toca. Es comença per la 1 i es va pujant. Cal que la pedra caigui dins de la casella. Aleshores es fa el recorregut de la xarranca. Si fa tot el recorregut, continua amb la següent casella fins que les ha fet totes. Guanya qui primer fa tot el recorregut.

DSC00191 (1)

 

El tres en ratlla. Joc de tauler en què els jugadors han d’aconseguir posar en fila les tres fitxes i evitar que el contrincant ho faci abans que ell.

3 en ratlla

 

El joc del twister. Els infants es col·loquen dempeus sobre el color que prèviament triïn. A continuació s’aniran dient colors i els participants els hauran d’anar tocant tan amb els peus com amb les mans. Guanya el que aconsegueixi tocar més colors, mantingui l’equilibri i no caigui a terra.

DSC00192

 

Un circuit de carreteres per jugar amb els cotxes o per jugar a fer de cotxes.

DSC00279

 

Conclusió

El pati promou la socialització, la participació, la creativitat i permet adquirir moltes habilitats socials com resoldre conflictes i prendre decisions.

Com més divers sigui el pati i més jocs oferim als infants, major llibertat tindran els nens a l’hora de jugar i podran gaudir d’experiències molt més enriquidores.

Les estones de pati són un espai molt útil per seguir educant. Cal aprofitar el seu potencial i no deixar-lo com una simple estona de lleure.

Com organitzeu el pati a la teva escola? Pots compartir la teva experiència fent un comentari. Moltes gràcies 😉