El pati, una oportunitat per aprendre

Els infants passen un 9,1 % del seu dia escolar al pati. Un percentatge que puja molt més si tenim en comtpe el pati del migdia. Aquestes estones sovint no les valorem prou i no ens adonem del gran valor educatiu que tenen.

El joc és un element essencial pel desenvolupament integral dels infants. Representa un mitjà de relació i intercanvi amb el món que l’envolta.

En aquest article et parlaré de l’estona de lleure i de quina manera la pots aprofitar més bé.

581711_531796943550086_185667679_n

Quina funció té el pati?

És un espai en el que els alumnes es poden relaxar i gaudir d’una estona de lleure. Després de molta estona de classe els infants estan esgotats i es distreuen amb facilitat, cal que es puguin esbargir entre classe i classe.

Però el pati, no és només un espai per esbargir-se, també és un espai educatiu molt i molt enriquidor.

 

Què aprenen els alumnes al pati?

És un espai d’interacció entre els infants. Aprenen:

  • A relacionar-se.
  • A tolerar i acceptar la diversitat.
  • A dialogar.
  • A resoldre conflictes.
  • A ser comprensius.
  • A conviure.
  • A participar.
  • A ser justos i democràtics.

Aprenen a participar en jocs d’equip. Treballen valors molt importants:

  • Treball en equip.
  • Saber guanyar i perdre.
  • Respectar les normes del joc.
  • Promoure la igualtat.
  • Saber compartir i cooperar.
  • Cuidar el material.
  • Saber esperar el torn.
  • Gaudir jugant.

Aprenen a interaccionar amb l’entorn.

  • Descobreixen els animals del pati.
  • Perceben els canvis climatològics.
  • Observen l’entorn que els envolta.
  • Veuen els canvis estacionals.
  • Experimenten amb la sorra…

 

Què cal vigilar?

L’estona de pati és un espai molt útil per aprendre, però també té certs riscs que cal tenir en compte:

  • Problemes de relació o bullying entre els infants.
  • Que cap infant estigui sol.
  • Que es faci un mal ús de l’espai o el material.
  • Que els grans abusin per imposar-se als més petits.
  • Que els infants juguin amb agressivitat o de manera poc apropiada.
  • Que utilitzin un llenguatge verbal poc adequat.
  • Que els infants només vulguin jugar a futbol.
  • Que els infants estiguin avorrits i apàtics al pati.
  • Que l’espai no sigui adequat pels infants.
  • Que hi hagi desigualtat entre nens i nenes.

 

Com podem enriquir el nostre pati?

Podem fer patis educatius. Consisteix en oferir als infants activitats educatives variades perquè aprofitin més les estones de pati.

Per exemple es pot destinar cada dia a una activitat diferent:

  • Un dia es pot oferir als infants diferent material d’educació física o psicomotricitat: raquetes, plats voladors, xanques, cordes, cercles, gomes ….
  • Un altre dia es pot oferir als infants jocs d’exterior: petanca, bitlles, joc de punteria, baldufa, bales, diàbolo …
  • Un dia a la setmana es pot organitzar una lliga esportiva en la que els infants puguin participar en grups mixtes i, fins i tot, es poden barrejar nens de diferents edats. Es pot fer cada trimestre un esport diferent.
  • Un altre dia podem organitzar jocs variats com: el mocador, la bomba, mata conills, l’amagada, pica paret …
  • Un altre dia es pot oferir als infants l’opció d’anar a la biblioteca o treure llibres per llegir al pati.
  • O simplement deixar un dia de joc lliure, sense pilota, perquè els infants facin servir la imaginació i creïn els seus propis jocs.

Aquestes activitats i els materials que cal fer servir han d’estar molt ben organitzats. Els alumnes grans de l’escola ens poden ajudar en la gestió dels patis educatius.

També podem col·locar en els nostres patis diferents recursos perquè els infants puguin jugar: gronxador, tobogan, caseta, sorrera, taula de tennis taula, …. O oferir als infants diferents objectes que els permetin potenciar la seva creativitat: caixes de plàstic de la fruiteria, materials per fer una cabanya, eines diverses per treballar la sorra…

 

Quin paper té el mestre?

El mestre/a:

  • Observa com es relacionen els infants.
  • Fa de mediador quan es donen conflictes.
  • Dialoga amb els infants de temes molt diversos.
  • Potencia que hi hagi un bon clima de convivència al pati.
  • Vetlla perquè els infants es comportin de manera adequada.
  • Supervisa que es compleixin les normes.
  • Gaudeix de l’estona de lleure amb els infants.

 

Una experiència

En aquest apartat et vull explicar l’experiència d’una escola.

L’escola Bellpuig de Sant Julià de Vilatorta (Osona) va engegar el projecte pati. Una de les coses que volien fer era preparar una zona de jocs pintats al pati.

L’Ampa, conjuntament amb els mestres, van convocar una jornada en la que convidaven a les famílies a col·laborar en la decoració del pati de l’escola.

La jornada va ser molt agradable i es va demostrar, un cop més, que el treball en equip és molt enriquidor.

Alumnes, pares, membres de l’ampa i mestres de l’escola van treballar conjuntament per pintar diferents jocs al pati.

 

  • Aquest és el resultat de la feina feta:

El joc de les quatre cantonades. Es posen 4 bases formant un quadrat i un nen a cada base. Al centre del quadrat també es posa un altre infant. Quan els que estan a les bases es vulguin canviar entre ells, el del mig ha d’aprofitar per mirar d’aconseguir una base. Si n’hi ha dos en una mateixa base, se la queda el que hagi arribat primer. Es considera que s’està a la base quan es toqui amb qualsevol part del cos.

DSC00280

 

Joc terra, mar i aire. És un Joc clàssic tradicional per a 5 o més jugadors. Un infant diu on s’han de col·locar els companys. Aquests en sentir la seva indicació han d’anar a la zona que correspongui.

DSC00276

 

La xarranca. Hi poden jugar un nombre indeterminat d’infants. Per torns es tira una pedra plana a la casella que toca. Es comença per la 1 i es va pujant. Cal que la pedra caigui dins de la casella. Aleshores es fa el recorregut de la xarranca. Si fa tot el recorregut, continua amb la següent casella fins que les ha fet totes. Guanya qui primer fa tot el recorregut.

DSC00191 (1)

 

El tres en ratlla. Joc de tauler en què els jugadors han d’aconseguir posar en fila les tres fitxes i evitar que el contrincant ho faci abans que ell.

3 en ratlla

 

El joc del twister. Els infants es col·loquen dempeus sobre el color que prèviament triïn. A continuació s’aniran dient colors i els participants els hauran d’anar tocant tan amb els peus com amb les mans. Guanya el que aconsegueixi tocar més colors, mantingui l’equilibri i no caigui a terra.

DSC00192

 

Un circuit de carreteres per jugar amb els cotxes o per jugar a fer de cotxes.

DSC00279

 

Conclusió

El pati promou la socialització, la participació, la creativitat i permet adquirir moltes habilitats socials com resoldre conflictes i prendre decisions.

Com més divers sigui el pati i més jocs oferim als infants, major llibertat tindran els nens a l’hora de jugar i podran gaudir d’experiències molt més enriquidores.

Les estones de pati són un espai molt útil per seguir educant. Cal aprofitar el seu potencial i no deixar-lo com una simple estona de lleure.

Com organitzeu el pati a la teva escola? Pots compartir la teva experiència fent un comentari. Moltes gràcies 😉

 

 

18 thoughts on “El pati, una oportunitat per aprendre

    • Hola Laura,
      Moltes gràcies per llegir l’article i per escriure el comentari!!
      Gaudeix d’una bona setmana.
      Seguim en contacte 😉

    • Hola Natàlia, gràcies per la reflexió.
      A l’escola no tenim un plantejament de pati educatiu perquè varem decidir com a claustre que els dimecres no hi podria haver pati i per altra costat tenim un hort i un bosc que els permet de fer-ne us tots els dies de pati.
      Em sembla interessant d’aprofitar les propostes de jocs pintats a terra.
      El que tinc molt clar és que no els escatimo cap estona de pati, perquè em sembla prioritari per ells, això vol dir que no es castiga mai a ningú i evito que es quedin a fer feina per avançat a l’ordinador, cerquem altres estones per fer el treball encomanat.
      Penso que recordem poc que aquesta estona és seva i que l’hauríem de respectar molt més i no tenir-los acabant algun exercici, de seguida cap al pati que és ben saludable, gratificant i necessari per tots infants i mestres.

      • Hola Francina,
        M’agrada molt el que has comentat “no es castiga mai a ningú”. Hi estic totalment d’acord i tampoc ho faig mai amb els meus alumnes. Si no els deixem esbargir-se no podem esperar que es portin bé i rendeixin al cent per cent. Necessiten l’esbarjo tan com l’aire que respiren!!
        Moltes gràcies per escriure el comentari.
        Seguim en contacte 😉

    • Hola Cris,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves amables paraules!!!!
      Gaudeix d’una bona setmana 😉

  1. És un article molt interessant; el pati és un segment de temps que pocs centres ponderen i descuiden. En el pati es desenvolupa allò del “curriculum ocult”, dinàmiques socials i entramats de relacions que de vegades són efectes del espai i la seva organització i gestió.
    El espais de futbol, la majoria de vegades superen (a ull) el 60% del terreny, amb la qual cosa, tenim un espai educatiu força sexista, excloent i tristament agressiu i violent (reproducció dels valors de la tele) que monopolitza el pati. La resta d’alumnes sobreviu en racons arquitectònics que, d’igual manera, no ofereixen cap al·licient.
    El ciment és altre. Hi ha escoles de poble (penso en la meva zona, el Penedès) que tenen un alt percentatge de superfície encimentada (per aquella regla de la “urbanalització: net, segur i divertit”). No sóc gens newager però aquest fet fa que la fatiga escolar no es descarregui. No cerqueu cap estudi al respecte perquè segurament no n’hi ha: la meva experiència als patis i el nen que batega encara dins meu m’ho diuen.

    Però també ens trobem amb el problema dels materials i el punyeterisme postmodern: materials homologats o Do It Yourself? Justament avui, la meva escola comença una sessió d’assessorament (?!) perquè volen donar-li un altre caire al pati. Moblar el pati amb materials “homologats” no està a l’abast d’una escola pública… però a veure qui es juga el tipus fent cabanes amb palets o zona d’equilibris amb fustes vàries (per posar-hi un exemple). Hi ha escoles envejables (penso en Itaca de Manresa) que el pati es DIY i els pares s’han mullat en la seva construcció. I és aquí, penso jo, on rau un dels èxits: “parir” un projecte de pati ha de sortir de tota la comunitat educativa.
    Però sí, Nati; el pati és aquell espai que parla de la maduresa i modernitat educativa d’un centre.

    Salut

    • Hola Manel,
      Estic totalment d’acord en el que dius, sobretot quan comentes que un projecte de pati ha de sortir de tota la comunitat educativa.
      Cal que enriquim molt més els nostres patis i que limitem el futbol ja que estic d’acord que és un joc sexista i excloent.
      També sé que a les escoles tenim uns pressupostos molt ajustats i hem de vigilar molt en què gastem els diners.
      Moltes gràcies per la teva gran aportació.
      Seguim en contacte 😉

    • Hola Elvira,
      Doncs no en tinc informació, em sap greu no poder-te ajudar.
      Seguim en contacte 😉

    • Hola Celia,

      Esteu engegant un projecte molt enriquidor. Ja ens anireu explicant com va tot!

      Seguim en contacte 😉

  2. Hola Nati

    Trobo molt interessants els recursos que ens fas arribar. Referent al tema del pati, aquests darrers cursos ens l’hem anat plantejant a l’escola i fem unes quantes de les propostes que suggereixes i val a dir que estan funcionant molt bé.
    Gràcies per facilitar-nos més propostes .

    • Hola Roser,
      Moltes gràcies per escriure el comentari i per explicar-nos la teva experiència.
      Ja ens posaràs al dia de com funcionen les propostes que esteu iniciant a l’escola.
      Segur que els infants gaudeixen moltíssim amb les propostes que els esteu oferint.
      Seguim en contacte 😉

  3. Fantàstic article i molt interessant que em serveix per reflexionar en la meva pràctica diària amb els infants a l’escola,GRÀCIES NATI!!! per penjar sempre!, en el teu blog b articles absolutament engrescadors.

    • Hola Roser,
      Moltes, moltes i moltes gràcies per les teves amables paraules!!!
      M’encanta saber que t’agraden els articles i m’anima a voler seguir escrivint!!!! Espero no decebre’t 😉
      Seguim en contacte 😉

  4. Moltíssimes gràcies per aquest article!.Un model a imitar el de l’escola Bellpuig, felicitats!
    La gran majoria dels nens estan “engabiats”, ja no juguen al carrer. L’esbarjo és una necessitat vital i no s’hauria de deixar cap alumne sense pati. Hem de reinventar aquest temps i espai pel bé de tota la comunitat educativa.
    Endanvant!

    • Hola Carme,

      Moltíssimes gràcies per escriure el comentari.
      Estic totalment d’acord que és un bon model a imitar el de l’Escola Bellpuig, han fet molt bona feina!
      Com tu dius és molt important l’estona d’esbarjo i cal que ens re-inventem i creem espais enriquidors pels nostres alumnes.
      Seguim en contacte 😉

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *