Relaxació: El secret per millorar el rendiment dels alumnes

Els infants tenen una gran quantitat d’energia, de vegades sembla inesgotable. Quan tota aquesta energia està en marxa tenen dificultats per controlar-la i baixar el nivell d’activació. S’apodera d’ells un moviment incontrolable que fa difícil que puguin pensar, escoltar, conversar, gaudir, aprendre, relacionar-se… En aquest estat als infants els costa molt saber parar.

És necessari que els ajudem a relaxar-se, a parar, a escoltar-se, a serenar-se, a estar tranquils, a saber esperar i saber-se comportar. En definitiva, han de poder controlar aquest impuls que els fa moure sense sentit. Per aconseguir-ho és important que els fem conscients d’aquesta realitat i que els ensenyem estratègies per aprendre a relaxar-se i controlar-se.

Ensenyar a un infant a relaxar-se suposa ensenyar-li a regular el seu nivell d’activació pel seu propi benefici. El nen que sap relaxar-se controla la seva activitat i pot actuar des de la calma i la serenor.

Hi ha moltes maneres d’ensenyar als infants a relaxar-se i cada mestre/a ha de trobar la manera que més li agradi. Espero que aquest article et sigui útil 😉

 

Quan pots fer la relaxació?

Per mi els moments en els quals els infants estan més esverats i és més important fer relaxació són la tornada després del pati i l’entrada a les tres després de dinar. En aquests dos moments els alumnes entren a les aules després de gaudir d’una estona de lleure en la que han corregut, suat, jugat, rigut … però en alguna ocasió també han tingut conflictes, baralles, enfadades…

Si els infants entren després del pati o a les tres, sense que els diem res, majoritàriament vénen esverats i cridant, portant “parte” d’algun problema que han tingut quan han estat al pati. Tots volen explicar alhora el que els ha passat, tant positiu com negatiu, criden, no s’escolten i de cop tenim la classe que sembla un galliner.

Després d’aquesta gran excitació inicial costa força estona poder resoldre els conflictes i tenir els alumnes calmats per poder parlar i treballar còmodament. A l’escola sempre anem curts de temps i els llibres i les exigències de complir uns temaris ens ofeguen. Així i tot, val la pena dedicar uns minuts a la relaxació, ja que són uns minuts ben invertits que et proporcionaran l’ambient ideal perquè els teus alumnes puguin aprendre i conviure en harmonia.

 

Com pots fer la relaxació?

Aspectes a tenir en compte:

  • El primer que cal fer és ensenyar als infants com ho han de fer perquè de mica a mica vagin adquirint l’hàbit. Els primers dies és aconsellable que estiguis a la porta de la classe rebent els alumnes i ja des de l’entrada els recordis que cal estar tranquils i amb silenci. Si hi ha alumnes que venen molt suats i acalorats és recomanable que vagin al lavabo a rentar-se la cara i refrescar-se una mica.
  • Cal ser constant i metòdic per poder tenir una aula relaxada. Els alumnes han d’entrar a la classe a poc a poc i amb silenci. Cal que seguin al seu lloc i és recomanable que tombin el cap sobre els braços per poder descansar una mica tot escoltant una música relaxada. Els primers dies els alumnes es fan mirades entre ells i busquen la complicitat dels amics per fer bromes. Encara no han descobert els avantatges de fer la relaxació, així que cal ser pacient i donar-los temps. De seguida aquestes rialles i mirades còmplices desapareixeran.
  • Es poden aplicar diferents mètodes per completar la relaxació tenint en compte l’edat dels infants. Cada dia quatre o cinc nens/es poden ser els ajudants. Aquests són els encarregats de fer massatges als companys amb una pilota, amb les mans, amb un estri de relaxació… Aquests ajudants els pots triar tu tenint en compte el seu bon comportament o pots tenir un llistat a l’aula per assegurar-te que tots/es ho poden fer. D’aquesta manera els infants procuraran millorar el seu comportament per tal de poder participar com a ajudants en l’activitat. Cal que durant el curs tots els alumnes puguin fer d’ajudants en alguna ocasió.
  • Quant a la posició corporal és recomanable que els infants puguin recolzar el cap entre els seus braços de manera que tinguin un moment per tancar els ulls i relaxar la ment i el cos. És aconsellable que demanem als infants que busquin la manera de tranquil·litzar-se: escoltar la seva respiració, fixar-se en els batecs del seu cor, intentar mantenir la ment en blanc i no pensar en res… En el cas que algun infant prefereixi no tombar el cap, no suposa cap problema si és capaç de relaxar-se i trobar un moment de pau i serenor.
  • Per poder fer una bona relaxació cal adequar l’espai. És important que l’aula hagi estat ventilada anteriorment perquè els infants notin un ambient fresc i agradable. És útil tancar els llums i deixar l’aula una mica fosca perquè ajudi als infants a relaxar-se. Per tal de poder fer una bona relaxació és important que les taules anteriorment hagin quedat buides i netes sense estotjos, llibres, llibretes, restes de goma…. També és recomanable que les taules i cadires estiguin ben col·locades i en ordre per oferir als infants un espai de pau i serenor.
  • Cal trobar una música tranquil·la, una melodia agradable que convidi als infants a relaxar-se. Pots fer sonar una música relaxant o posar-los un vídeo amb imatges tranquil·les, com un fons marí, per ajudar els infants a relaxar-se. Aquestes músiques les pots trobar a youtube. Recomano que comencis la relaxació posant la música amb un volum una mica fort perquè els infants en entrar a l’aula sentin la música i de seguida identifiquin l’activitat que han de fer. A mesura que els infants vagin seient, vagin callant i es vagin relaxant, pots abaixar el volum de la música, ja que si està massa forta, pot ser contraproduent per la relaxació.

 

Alguns dels vídeos que et poden ser útils per fer la relaxació amb els teus alumnes.

Recull de vídeos amb músiques relaxats molt útils per fer la relaxació:

 

Recull de vídeos amb fons marins molt útils per fer la relaxació:

 

Un recurs que et pot ser molt útil per ensenyar als infants a meditar és el llibre:

Tranquils i atents com una granota. La meditació per als infants segons el mètode mindfulness. Eline Snel. La butxaca; Edición. Aquest llibre ofereix històries i exercicis simples i breus que els nens de 5 a 12 anys podran practicar cada dia. El llibre inclou un CD amb meditacions guiades a punt per utilitzar amb els infants.

 

Un cop transcorreguts uns minuts en els quals els infants han estat relaxats, amb silenci i escoltant la música, pots començar a parlar amb un to de veu molt suau i agradable. Els pots comentar que ha acabat la relaxació i comença la classe.

 

Quines millores obtindràs?

Invertint uns minuts fent relaxació aconseguiràs millores molt significatives. La pràctica de la relaxació produeix efectes en l’organisme veritablement profunds i beneficiosos per a la salut, tant físics com psíquics:

  • En l’àmbit físic: la relaxació afavoreix la millora de les funcions motrius, de la regulació de la tensió arterial, del to muscular, de la respiració i el ritme cardíac. La relaxació beneficia pel que fa a l’educació postural, és a dir, la consciència de la postura que, com està demostrat, té efectes beneficiosos en problemes de salut i aplicacions com esports o el món artístic.
  • En l’àmbit psíquic: la relaxació fa que els infants siguin més conscients de les seves emocions perquè es fan més evidents en la consciència, el que fa possible poder comprendre-les i evitar les negatives. La relaxació contribueix a la regulació de l’organisme i amb això disminueix l’angoixa, l’ansietat, els problemes del son, els tics, atacs de pànic, problemes relacionats amb fòbies, millora la timidesa i les relacions socials.
  • En l’àmbit personal: la relaxació afavoreix el coneixement d’un/a mateix/a. Elimina tensions que puguin haver sorgit durant el dia, ajudant-nos a alliberar-les, pensar, aclarir i fins i tot reflexionar sobre pensaments i idees a més de sentir la sensació de descans que s’experimenta en aquests moments. La relaxació pot ser una manera d’autoconèixe’ns i millora altres aspectes com l’autoestima.
  • En l’àmbit de les relacions socials: la relaxació afavoreix les relacions entre els infants i fomenta que els infants estiguin cohesionats. Es crea un clima d’aula pacífic i agradable en el que hi ha una bona convivència entre els alumnes. Les tècniques de relaxació possibiliten un canvi d’actitud, afavorint una vida relaxada i equilibrada en la  qual dominen emocions positives com l’acceptació, tolerància, tranquil·litat, compassió i la consideració, suplint les negatives com la ira o la por.
  • En l’àmbit de la intel·ligència emocional: la relaxació a l’aula ajuda a gestionar i conèixer les pròpies emocions i alhora ajuda a reconèixer les emocions o sentiments dels altres. També permet augmentar la competència emocional i desenvolupar l’empatia. Els infants que saben relaxar-se tenen més confiança en ells mateixos.
  • En l’àmbit acadèmic: la relaxació ajuda a millorar l’atenció, la concentració i la memòria, que permet millorar l’aprenentatge i el rendiment acadèmic dels infants. És evident que rendeix molt més un infant tranquil, estable, serè, relaxat… que un infant enrabiat, suat i excitat. La seva predisposició per treballar és molt més bona i són capaços d’estar més atents i concentrats a l’aula.
  • En l’àmbit dels hàbits de treball: la relaxació afavoreix que els infants adquireixin bons hàbits de treball, que seguin millor a la cadira, que siguin ordenats, que tinguin la taula recollida amb tot el material guardat… També els ensenya altres valors molt importants com saber esperar, saber estar en silenci, saber escolar i saber respectar les normes d’aula que són grans reptes que tenim amb els infants d’avui en dia.

 

relaxació

 

Com reaccionen els infants?

En un primer moment els infants busquen complicitat amb els amics per fer broma. Els primers dies és normal perquè encara no han vist els avantatges de la relaxació i no s’ho prenen seriosament. A mesura que apliques la relaxació metòdicament ells es van acostumant a aquest hàbit i cada vegada els agrada més. Els alumnes agraeixen poder parar un moment durant el dia, però necessiten la nostra ajuda per fer-ho.

Cal tenir en compte les diferències de cada infant, ja que alguns requereixen més temps per relaxar-se que altres. No hem d’obligar als infants a fer la relaxació, sinó que els hem de convèncer perquè la vulgui fer. Cal motivar-los, però no podem pressionar-los, ja que la relaxació és una activitat voluntària.

Al cap de quinze dies ja tenen l’hàbit adquirit i quan entren del pati ja esperen poder fer uns minuts de relaxació. La duració de la relaxació pot ser variable, ja que hi ha dies que estan més excitats i necessiten més estona per relaxar-se i  n’hi ha d’altres que amb pocs minuts és suficient.

Quan tinguin l’hàbit adquirit descobriràs que et pot ser útil en més d’una ocasió. És un recurs metodològic que permet gaudir d’una aula on es pot parlar i conversar amb serenor.

 

Quina actitud has de tenir com a mestre/a?

A continuació t’exposo algunes orientacions que considero que et poden ser útils com a mestre/a per dur a terme la relaxació amb els infants. És molt important la figura del docent i la seva actitud durant les sessions:

  • Cal que el/la mestre/a doni sempre les mateixes consignes a l’hora de fer la relaxació per crear un hàbit.
  • Per dur a terme una bona relaxació a l’aula és important que el mestre/a també estigui relaxat/da. 
  • El/la mestre/a pot adoptar el rol dels infants tant fent massatges als alumnes com seient amb els infants i esperant que els companys li facin massatges.
  • La veu del mestre/a és molt important a l’hora de transmetre calma i pau a l’alumnat. Cal intentar no alçar la veu i encomanar tranquil·litat i serenor.
  • El/la mestre/a ha de motivar els infants a fer la relaxació amb la seva actitud i mostrant reconeixement per les bones actituds adoptades pels infants.

 

Quines recomanacions cal tenir en compte?

Aquestes són algunes recomanacions pràctiques per treballar la relaxació a l’aula:

  • Sigues molt constant. Els alumnes per adquirir un hàbit necessiten veure que és una rutina que es fa cada dia. Ells se la fan seva i tenen molt clar què és el que han de fer i què és el que s’espera d’ells.
  • Explica des del primer dia què és la relaxació i perquè la fem. No els hem d’imposar que facin relaxació sinó que els hem de convèncer que la relaxació els anirà molt bé.
  • Fes la relaxació amb ells. D’aquesta manera evitarem que s’esverin fent-se bromes i no els despistarem amb el nostre moviment per la classe. De fet, aquest moment de parar a nosaltres també ens va molt bé i ens permet iniciar la classe més relaxats. La nostra participació en la relaxació els serveix d’exemple.
  • Tingues la classe ordenada i ventilada. Propicia un ambient adequat perquè els infants es puguin relaxar. És important que quan entrin a la classe ja soni la música de relaxació i cal vigilar que soni en un volum adequat. Ni massa fort que dificulti la relaxació, ni massa fluix que els impedeixi sentir-la.
  • Felicita als infants si fan la relaxació correctament. És important que felicitis als alumnes si fan bé la relaxació, sobretot al principi. Que vegin que valores l’esforç que fan per relaxar-se. El reforç positiu és molt bo per treballar amb els alumnes.
  • Fes servir estris de relaxació que poden portar els mateixos alumnes, per motivar més als infants a fer massatges als seus companys/es.

 

Qui parla d’aquesta temàtica?

En aquest apartat trobaràs un seguit de notícies que parlen de la relaxació a l’aula.

 

Conclusions.

La relaxació afavoreix molt positivament el desenvolupament dels infants. Considero necessària la realització d’aquesta pràctica a les aules, no només per potenciar el treball i aprenentatge dels aspectes curriculars o millorar el clima de l’aula, sinó també perquè cal per a la nostra salut ensenyar als infants maneres de relaxar-se i desconnectar.

La relaxació és un excel·lent recurs educatiu de gran valor, ja que al mateix temps que produeix nombrosos beneficis, potència i afavoreix molts altres aspectes del currículum, servint així de complement educatiu en moltes àrees.

La relaxació és un mitjà excel·lent amb el qual els infants aprendran a aturar-se i relaxar-se quan sigui necessari, aprendran a fer silenci, a saber escoltar, a saber esperar, a pensar….  Implícitament estan aprenent a saber escoltar els companys, a esperar el torn de conversa, a pensar sobre el que parlen els altres, a resoldre els conflictes parlant i un llarg etcètera d’altres beneficis.

Gràcies a la relaxació podem aconseguir tenir aules serenes que afavoreixin la convivència entre els infants. Són uns minuts molt i molt ben invertits que aporten molts beneficis.

T’animo a fer relaxació amb els teus alumnes i que comentis com t’ha anat als comentaris. Si apliques algun mètode diferent, també el pots explicar afegint un comentari.

Moltes gràcies 😉