El secret per millorar el rendiment dels teus alumnes

Tots els que tenim relació amb els infants hem comprovat que s’esveren amb facilitat, que arriba un moment que s’apodera d’ells un moviment incontrolable que fa difícil que puguin escoltar, jugar amb els companys, gaudir, aprendre, relacionar-se… En aquest estat als infants els costa molt saber parar.

És necessari que els ensenyis a relaxar-se, a parar, a estar tranquils, a saber esperar i saber-se comportar. En definitiva, han de poder controlar aquest impuls que els fa moure sense sentit. Per aconseguir-ho és important que els facis conscients d’aquesta realitat i que els ensenyis estratègies per aprendre a relaxar-se i controlar-se.

Hi ha moltes maneres d’ensenyar als alumnes a relaxar-se i cada mestre/a ha de trobar la manera que més li agradi. Jo t’explicaré la manera com ho faig amb els meus alumnes. Espero que et sigui útil.

 

Quan pots fer la relaxació?

Per mi els moments en els quals els infants estan més esverats i és més important fer relaxació és la tornada després del pati i l’entrada a les tres després de dinar. En aquests dos moments els alumnes entren a les aules després de gaudir d’una estona de lleure en la que han corregut, suat, jugat, rigut … però en alguna ocasió també han tingut conflictes, baralles, enfadades…

Si els infants entren després del pati o a les tres, sense que els diem res, majoritàriament vénen esverats i cridant, portant “parte” d’algun problema que han tingut quan han estat al pati. Tots volen explicar alhora el que els ha passat, tan positiu com negatiu, i de cop tenim la classe que sembla un galliner.

Després d’aquesta gran excitació inicial costa força estona poder resoldre els conflictes i tenir els alumnes calmats per poder parlar i treballar còmodament. A l’escola sempre anem curts de temps i els llibres i les exigències de complir uns temaris ens ofeguen.  Tot i així val la pena dedicar uns minuts a la relaxació, ja que són uns minuts ben invertits que et proporcionaran l’ambient ideal perquè els teus alumnes puguin aprendre i conviure en harmonia.

 

Com pots fer la relaxació?

Aspectes a tenir en compte:

  • Al principi, perquè els alumnes adquireixin l’hàbit, recomano fer servir la mateixa música perquè relacionin que quan hi ha aquesta música cal fer silenci i relaxar-se. La música recomano que sigui tranquil·la i una melodia agradable.
  • El primer que cal fer és ensenyar als infants com ho han de fer perquè de mica a mica vagin adquirint l’hàbit. Els primers dies és aconsellable que estiguis a la porta de la classe rebent els alumnes i ja des de l’entrada els recordis que cal estar tranquils i amb silenci. Si hi ha alumnes que venen molt suats i acalorats és recomanable que vagin al lavabo a rentar-se la cara i refrescar-se una mica.
  • Cal ser constant i metòdic per poder tenir una aula relaxada. Els alumnes han d’entrar a la classe a poc a poc i amb silenci. Cal que seguin al seu lloc i és recomanable que tombin el cap sobre els braços per poder descansar una mica tot escoltant la música. Els primers dies els alumnes es fan mirades entre ells i busquen la complicitat dels amics per fer bromes. Encara no han descobert els avantatges de fer la relaxació, així que cal ser pacient i donar-los temps. De seguida aquestes rialles i mirades còmplices desapareixeran.
  • Es poden aplicar diferents mètodes per completar la relaxació tenint en compte l’edat dels infants. Cada dia dos o tres nens poden ser els ajudants i fan massatges als companys amb una pilota, amb les mans, amb un estri de relaxació… Aquests ajudants els pots triar tu tenint en compte el seu bon comportament. D’aquesta manera els infants procuraran milloraran el seu comportament per tal de poder participar com a ajudants en l’activitat. Cal que durant el curs tots els alumnes puguin fer d’ajudants en alguna ocasió.

Un cop transcorreguts uns minuts en els quals els infants han estat relaxats, amb silenci i escoltant la música, pots començar a parlar amb un to de veu molt suau i agradable. Els pots comentar que ha acabat la relaxació i comença la classe.

 

Quines millores obtindràs?

Invertint uns minuts fent relaxació aconseguiràs millores molt significatives:

En l’àmbit personal: l’alumne/a pot parar uns minuts i reflexionar sobre el que ha passat al pati, pensar en el qual ha fet o en el que li han fet. Tenir temps per pair un disgust o per gestionar les emocions. La relaxació és una eina que els ensenya a autocontrolar-se i gestionar les seves emocions. Els ensenya a parar, a pensar i reflexionar sobre el que els envolta.

En l’àmbit de les relacions socials: la relaxació afavoreix les relacions entre els infants i es crea un bon ambient a l’aula. Un clima pacífic en el que es gestionen els conflictes i es parla dels problemes que van sorgint el dia a dia. Després de la relaxació les converses que sorgeixen entre els infants són molt interessants i es parlen amb més respecte i serenor.

En l’àmbit acadèmic: és evident que rendirà molt més un infant tranquil, estable, serè, relaxat… que un alumne enrabiat, suat i excitat. La seva predisposició per treballar és molt millor i són capaços d’estar més atents.

En l’àmbit dels hàbits de treball: afavoreix que seguin millor a la cadira i que tinguin la taula recollida amb tot el material guardat. També els ensenya a saber esperar, saber estar en silenci, saber escolar i saber respectar les normes d’aula que són grans reptes que tenim amb els infants d’avui en dia.

 

relaxació

 

Com reaccionen els infants?

Com comentava anteriorment en un primer moment els infants busquen complicitat amb els amics per fer broma. Els primers dies és normal perquè encara no han vist els avantatges de la relaxació i no s’ho prenen seriosament. A mesura que apliques el mètode metòdicament ells es van acostumant a aquest hàbit i cada vegada els agrada més. Els alumnes agraeixen poder parar un moment però necessiten la nostra ajuda per fer-ho.

Al cap d’un mes ja tenen l’hàbit adquirit i quan entren del pati directament seuen i fan silenci. La duració de la relaxació no cal que duri sempre el mateix temps, hi ha dies que veuràs que estan més excitats i necessiten més estona per poder-se relaxar i  n’hi ha d’altres que amb pocs minuts serà suficient.

Quan tinguin l’hàbit adquirit descobriràs que et pot ser útil en més d’una ocasió. És un mètode que et permet tenir els infants tranquils i poder gaudir d’una aula en la qual es pot parlar i conversar amb serenor.

 

Recomanacions.

Aquestes són algunes recomanacions pràctiques per treballar la relaxació a l’aula:

  • Sigues molt constant. Els alumnes per adquirir un hàbit necessiten veure que és una rutina que es fa cada dia. Ells se la fan seva i tenen molt clar què és el que han de fer i què és el que s’espera d’ells.
  • Explica des del primer dia què és la relaxació i perquè la fem. No els hem d’imposar que facin relaxació sinó que els hem de convèncer que la relaxació els anirà molt bé.
  • Fes la relaxació amb ells. D’aquesta manera evitarem que s’esverin fent-se bromes i no els despistarem amb el nostre moviment per la classe. De fet, aquest moment de parar a nosaltres també ens va molt bé i ens permet iniciar la classe més relaxats. La nostra participació en la relaxació els serveix d’exemple.
  • Tingues la classe ordenada i ventilada. Propicia un ambient adequat perquè els infants es puguin relaxar. És important que quan entrin a la classe ja soni la música de relaxació i cal vigilar que soni en un volum adequat. Ni massa fort que dificulti la relaxació ni massa fluix que els impedeixi sentir-la.
  • Felicita als infants si fan la relaxació correctament. És important que felicitis als alumnes si fan bé la relaxació, sobretot al principi. Que vegin que valores l’esforç que fan per relaxar-se. El reforç positiu és molt bo per treballar amb els alumnes.

 

Conclusions.

La relaxació afavoreix molt positivament el desenvolupament dels infants, gràcies a ella pots aconseguir  una aula serena que afavoreix la convivència entre els alumnes. Són uns minuts molt i molt ben invertits que t’aportaran molts beneficis.

El fet d’ensenyar als teus alumnes a parar, a fer silenci, a saber escoltar, a saber esperar, a pensar…. propicia també que els alumnes puguin parlar més. Implícitament els estàs ensenyant a saber escoltar els companys, a esperar el torn de conversa, a pensar sobre el que parlen els altres, a resoldre els conflictes parlant i un llarg etcètera d’altres beneficis que només descobriràs si ho proves.

T’animo a fer relaxació amb els teus alumnes i que ens comentis com t’ha anat als comentaris. Si apliques algun mètode diferent, també el pots explicar afegint un comentari.

Moltes gràcies 😉

 

41 thoughts on “El secret per millorar el rendiment dels teus alumnes

    • Hola Núria,

      Moltes gràcies pel teu comentari. Espero que l’article et sigui útil.

      Seguim en contacte

  1. Muchas gracias por compartir esta información y tu experiencia. Me parece muy interesante.

    Ester López

    • Hola Ester,

      Es un placer. Deseo que sea de tu interes. Muchas gracias por el comentario.

      Seguimos en contacto 😉

    • Hola Margarita,

      Moltes gràcies per les teves paraules.

      Ja ens explicaràs si ho has provat i com t’ha anat.

  2. Per a mi la relaxació és, en part, treballar el nostre món interior, i els alumnes necessiten conèixer aquestes tècniques, com saber desconnectar i reflexionar, pensar i comptar fins a 10 abans d’actuar, valorar la importància dels fets segons els nostres valors i els de la comunitat, ……. (mindfulness)….
    Sóc professor de secundària, penso que les millors hores per ensenyar-ho és a educación física o tutoria. Però personalment sí que necessito relaxar-me una mica abans d’entrar a les classes de les últimes hores.
    Felicitats per l’aportació.
    JM.

    • Hola Joan Manel,

      Moltes gràcies pel comentari. Com bé dius cal ensenyar als infants a connectar amb el seu món interior perquè estiguin més equilibrats i tinguin eines per comprendre i regular les seves emocions. Com a mestres també és molt útil la relaxació per poder gestionar els conflictes que ens trobem el dia a dia a les nostres aules.

      Seguim en contacte.

    • Hola Sara,

      Moltes gràcies per llegir l’article i pel comentari.

      Ja ens explicaràs si t’ha funcionat amb els teus alumnes.

      Seguim en contacte.

  3. M’ha agradat molt l’article!!
    Sóc mestra d’Educació Física i hauré de buscar temps
    per fer relaxació. Els costa molt parar i escoltar.

    • Hola Anna,

      Moltes gràcies per llegir l’article i pel teu comentari.

      Si ho proves ja veuràs que al principi costa, però quan tenen l’hàbit adquirit va molt bé 😉

      Seguim en contacte.

  4. Bon article!
    actualment he preparat una recerca sobre aquest tema. Com a futur mestre d’educació física és un dels continguts que treballaré o espero fer-ho amb els meus alumnes (l’educació física no es basa només en atletisme i salt de tanques, amb tots els respectes).
    Gràcies pel teu article, m’ajudará amb el meu projecte de final de carrera.

    “La educación es el arma más poderosa que puedes usar para cambiar el mundo”. Mandela, N.

    • Hola Anibal,

      Moltes gràcies per llegir l’article i pel comentari. Estic molt contenta de saber que l’article t’ha ajudat en el projecte de final de carrera 🙂

      Seguim en contacte.

  5. Molt bona idea Nati!
    ho he provat amb els alumnes de segon i ja s’organitzen ells sols per posar-se la música (els hi deixo apunt) i fer-se massatges. Els encanta! I s’afanyen per posar-se a lloc.
    Una altra idea que faig servir quan estan esgotats de tant escoltar o de tanta concentració durant una bona estona, és sorprendre’ls amb alguna cosa nova: una postura de ioga, respiracions, un joc curt, dictat de moviments amb el cos, un ball… Això també els ajuda a relaxar-se i a continuar la classe amb més ganes.

    Moltes gràcies per les teves aportacions, sovint els mestres actuem tant que ens oblidem de reflexionar sobre la pràctica!

    • Hola Judit,
      Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves valuoses aportacions. Les provaré amb els meus alumnes a veure com funcionen!
      Entre tots ens enriquim 😉
      Seguim en contacte

  6. Hola Nati,
    Sempre m’agraden els teus articles i aquest de la relaxació és molt important de fer amb els alumnes. Jo l’any passat vaig provar exercicis de respiració i de ioga i vaig estar molt contenta del resultat amb els meus nens de,segon.
    Moltes gràcies!!!

    • Hola Anna,

      Moltes gràcies per compartir la teva experiència. Molt interessant fer exercicis de ioga i de respiració.

      Segur que vas veure molts bons resultats.

      Seguim en contacte 😉

      Nati

  7. M’ha agradat molt l’article!!
    Coincideixo plenament amb el que diu. Jo he fet i faig la relaxació amb els alumnes i, de vegades, m’he plantejat si ho feia bé, ja que sempre hi ha alumnes que no hi acaben d’entrar.

  8. M’encanta llegir els teus posts. Sempre aprens alguna cosa nova. En aquest dius algunes coses molt òbvies però que sempre convé recordar. Com a futur mestre de música ja he portat endavant a les meues pràctiques alguns dels aspectes aci parlats, i funciona! Enhorabona pel blog?

    • Hola David,

      Moltes gràcies per les teves amables paraules!!!!
      Ja veig que ets un mestre molt entusiaste i amb molt per aportar!! Anirà molt i molt bé tenir-te a les escoles!!

      Ja ens aniràs explicant.

      Una abraçada.

      Nati

  9. Bon dia!
    M’encanta aquest article perquè descriu perfectament el que he experimentat des de fa molt temps. És cert que de mica en mica tots van entrant en aquesta rutina. Fins i tot , alguna vegada, m’ho han demana ells. També s’adonen que despres d’uns minut de ralxació o de calma la seva concentració millora i treballen més. Algunes vedades, quan fan uncontrol, també els poso la mateixa música… fa meravelles!
    Nativitat.

    • Hola Nativitat,

      Estic totalment d’acord amb el que dius!! Jo quan faig algun control els pregunto si volen música de relaxació i sempre diuen que sí!!!!!

      Moltes gràcies per escriure el comentari.

      Seguim en contacte 😉

      Nati

  10. Jo ho vaig començar el curs passat a infantil, posant atenció a la respiració i la veritat és que em va anar molt bé a mi però sobretot a ell, aprendre de quina forma poden frenar en alguns moments, ens és útil a tots.
    Gràcies per l’article. Una altra manera de fer les coses a l’escola és possible.

    • Hola Glòria,

      Molt interessant el que comentes, fixar-se en la respiració.

      Ho provaré amb els meus alumnes.

      Seguim en contacte 😉

      Nati

    • Hola Anna,

      Moltes gràcies per les teves amables paraules i espero que gaudeixis d’un molt bon curs.

      Seguim en contacte 😉

      Nati

  11. Hola Nati:
    Gràcies per l’article. És impossible fer classes si no hi ha serenor a l’aula i aquets minuts de relaxació poden permetre “amortitzar” la resta de la jornada amb escreix.Els plans de formació haurien de contemplar aquestes tècniques.Recordo el conte del llenyataire que aconsellava aturar-se a esmolar la destral.
    Salutacions
    Carme

    • Hola Carme,

      Moltes gràcies per escriure el comentari!!

      El conte del llenyataire no el conec, m’has deixat ben intrigada!! L’hauré de buscar.

      Gaudeix d’un bon curs! Seguim en contacte 😉

      Nati

  12. Gràcies per compartir amb tots nosaltres la teva experiència. Consells i pautes com aquestes sempre són útils.

    • Hola Rosa Maria,

      Moltes gràcies a tu per escriure aquest comentari.

      Entre tots ens enriquim i és genial!!!!!!

      Seguim en contacte 😉

      Nati

  13. Hola Nati,
    Trobo molt interessant tot el que expliques en el teu article I estic molt d’acord. Cal crear un bon ambient si volem que els nostres alumnes aprenguin.
    A mi també m’agradaria aportar la meva experiencia sobre aquest tema . De fa Un temps faig servir l’aromaterapia I em funciona força bé. Utilitzo olis essencials de lavanda, mandarina dolça…El cert es que ajuda a crear un ambient relaxant I a més fa bona olor.

    • Hola Cristina,

      Moltes gràcies per compartir amb nosaltres la teva experiència. Molt interessant el que comentes de l’aromateràpia, ho haurem de provar!!
      Espero que gaudeixis d’un molt bon curs.

      Seguim en contacte 😉

      Nati

      Nati

  14. Bona tarda Nati

    Ja t’he votat pel premi.

    Per altra banda jo sóc una defensora de fer relaxació a l’aula.
    Quan aconseguim la relaxació , iniciem de nou els processos de connexió amb l’entorn d’una manera molt efectiva.

    Gràcies per l’article
    Cris.

    • Hola Cris,

      Moltes gràcies per escriure el comentari i per votar-me. No he participat mai en cap d’aquests concursos però he pensat que potser donaria més recorregut al meu blog. Moltes gràcies pel teu suport!!

      Gaudeix d’un bon cap de setmana 😉

      Nati

  15. Gràcies Natàlia per les teves aportacions educatives és de bona ajuda. En el tema de relaxació, de tranquil·litat i de tenir una estona de no fer res però especialment de donar-los una estona per ells, personalment utilitzo el focusing, una podem dir teràpia per treballar la saviesa interior, que el seu origen és a EEUU molt interessant i que a mi m’han funcionat moltes tècniques amb els alumnes, petits i grans. Totalment d’acord amb tu que és necessari fer-ho perquè no tenen moltes ocasions per relaxar-se, la vida és trepidant fins i tot pels infants.

  16. Buenos días:

    Me pasaron tu articulo y realmente me parece interesante. Soy trabajadora de acompañante escolar en los autocares, mi truco de relajación es una película de dibujos y todos se quedan concentrados y quietecitos. Pero el problema lo tengo realmente al finalizar la película o el día que no la tengo……es algo imposible de controlar!!!
    Intente tus técnicas de relajación y me fueron bien durante una semana escasa pero ahora ya saben lo que es, les aburre y no hacen ni caso.
    Me atrevo a preguntarte si tienes algún truco mas para que se queden tranquilos o al menos no alboroten tanto. Se que es imposible hacer que un niño/a de entre 4 y 10 años se este quieto y tampoco es lo que quiero pero lo que ven mis ojos cada día no es cuestión de quedarse quieto.

    Gracias por tu ayuda y tu articulo; un saludo

    • Hola Ruth,

      Muchas gracias por leer el articulo y por tu comentario.
      Entiendo tu preocupación pero creo que para que la relajación funcione tienes que crear un hábito. Quiere decir que ellos tienen que entender lo que hacen y por que lo hacen y tienen que establecerlo como una rutina. Yo lo llevo haciendo desde hace mucho tiempo y veo que los niños lo agradecen.
      Puedes cambiar las musicas para que no se les haga tan pesado, también puedes hacer que unos cinco niños (cada día diferentes) sean los encargados de hacer masajes, también puedes usar un fondo marino como el que encontraras en Youtube https://www.youtube.com/watch?v=gmV-rMGZ-64

      Espero que estos recursos te sean útiles.

      Seguimos en contacto 😉

      Nati

  17. Hola Nati:
    Tot el que publiques em facilita molt la meva tasca.
    Felicitats per la feina que fas!

    • Hola Susanna,

      Moltes gràcies per les teves amables paraules.

      Espero que els curts et siguin útils.

      Seguim en contacte 😉

      Nati

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *