Relaxació: El secret per millorar el rendiment dels alumnes

Els infants tenen una gran quantitat d’energia, de vegades sembla inesgotable. Quan tota aquesta energia està en marxa tenen dificultats per controlar-la i baixar el nivell d’activació. S’apodera d’ells un moviment incontrolable que fa difícil que puguin pensar, escoltar, conversar, gaudir, aprendre, relacionar-se… En aquest estat als infants els costa molt saber parar.

És necessari que els ajudem a relaxar-se, a parar, a escoltar-se, a serenar-se, a estar tranquils, a saber esperar i saber-se comportar. En definitiva, han de poder controlar aquest impuls que els fa moure sense sentit. Per aconseguir-ho és important que els fem conscients d’aquesta realitat i que els ensenyem estratègies per aprendre a relaxar-se i controlar-se.

Ensenyar a un infant a relaxar-se suposa ensenyar-li a regular el seu nivell d’activació pel seu propi benefici. El nen que sap relaxar-se controla la seva activitat i pot actuar des de la calma i la serenor.

Hi ha moltes maneres d’ensenyar als infants a relaxar-se i cada mestre/a ha de trobar la manera que més li agradi. Espero que aquest article et sigui útil 😉

 

Quan pots fer la relaxació?

Per mi els moments en els quals els infants estan més esverats i és més important fer relaxació són la tornada després del pati i l’entrada a les tres després de dinar. En aquests dos moments els alumnes entren a les aules després de gaudir d’una estona de lleure en la que han corregut, suat, jugat, rigut … però en alguna ocasió també han tingut conflictes, baralles, enfadades…

Si els infants entren després del pati o a les tres, sense que els diem res, majoritàriament vénen esverats i cridant, portant “parte” d’algun problema que han tingut quan han estat al pati. Tots volen explicar alhora el que els ha passat, tant positiu com negatiu, criden, no s’escolten i de cop tenim la classe que sembla un galliner.

Després d’aquesta gran excitació inicial costa força estona poder resoldre els conflictes i tenir els alumnes calmats per poder parlar i treballar còmodament. A l’escola sempre anem curts de temps i els llibres i les exigències de complir uns temaris ens ofeguen. Així i tot, val la pena dedicar uns minuts a la relaxació, ja que són uns minuts ben invertits que et proporcionaran l’ambient ideal perquè els teus alumnes puguin aprendre i conviure en harmonia.

 

Com pots fer la relaxació?

Aspectes a tenir en compte:

  • El primer que cal fer és ensenyar als infants com ho han de fer perquè de mica a mica vagin adquirint l’hàbit. Els primers dies és aconsellable que estiguis a la porta de la classe rebent els alumnes i ja des de l’entrada els recordis que cal estar tranquils i amb silenci. Si hi ha alumnes que venen molt suats i acalorats és recomanable que vagin al lavabo a rentar-se la cara i refrescar-se una mica.
  • Cal ser constant i metòdic per poder tenir una aula relaxada. Els alumnes han d’entrar a la classe a poc a poc i amb silenci. Cal que seguin al seu lloc i és recomanable que tombin el cap sobre els braços per poder descansar una mica tot escoltant una música relaxada. Els primers dies els alumnes es fan mirades entre ells i busquen la complicitat dels amics per fer bromes. Encara no han descobert els avantatges de fer la relaxació, així que cal ser pacient i donar-los temps. De seguida aquestes rialles i mirades còmplices desapareixeran.
  • Es poden aplicar diferents mètodes per completar la relaxació tenint en compte l’edat dels infants. Cada dia quatre o cinc nens/es poden ser els ajudants. Aquests són els encarregats de fer massatges als companys amb una pilota, amb les mans, amb un estri de relaxació… Aquests ajudants els pots triar tu tenint en compte el seu bon comportament o pots tenir un llistat a l’aula per assegurar-te que tots/es ho poden fer. D’aquesta manera els infants procuraran millorar el seu comportament per tal de poder participar com a ajudants en l’activitat. Cal que durant el curs tots els alumnes puguin fer d’ajudants en alguna ocasió.
  • Quant a la posició corporal és recomanable que els infants puguin recolzar el cap entre els seus braços de manera que tinguin un moment per tancar els ulls i relaxar la ment i el cos. És aconsellable que demanem als infants que busquin la manera de tranquil·litzar-se: escoltar la seva respiració, fixar-se en els batecs del seu cor, intentar mantenir la ment en blanc i no pensar en res… En el cas que algun infant prefereixi no tombar el cap, no suposa cap problema si és capaç de relaxar-se i trobar un moment de pau i serenor.
  • Per poder fer una bona relaxació cal adequar l’espai. És important que l’aula hagi estat ventilada anteriorment perquè els infants notin un ambient fresc i agradable. És útil tancar els llums i deixar l’aula una mica fosca perquè ajudi als infants a relaxar-se. Per tal de poder fer una bona relaxació és important que les taules anteriorment hagin quedat buides i netes sense estotjos, llibres, llibretes, restes de goma…. També és recomanable que les taules i cadires estiguin ben col·locades i en ordre per oferir als infants un espai de pau i serenor.
  • Cal trobar una música tranquil·la, una melodia agradable que convidi als infants a relaxar-se. Pots fer sonar una música relaxant o posar-los un vídeo amb imatges tranquil·les, com un fons marí, per ajudar els infants a relaxar-se. Aquestes músiques les pots trobar a youtube. Recomano que comencis la relaxació posant la música amb un volum una mica fort perquè els infants en entrar a l’aula sentin la música i de seguida identifiquin l’activitat que han de fer. A mesura que els infants vagin seient, vagin callant i es vagin relaxant, pots abaixar el volum de la música, ja que si està massa forta, pot ser contraproduent per la relaxació.

 

Alguns dels vídeos que et poden ser útils per fer la relaxació amb els teus alumnes.

Recull de vídeos amb músiques relaxats molt útils per fer la relaxació:

 

Recull de vídeos amb fons marins molt útils per fer la relaxació:

 

Un recurs que et pot ser molt útil per ensenyar als infants a meditar és el llibre:

Tranquils i atents com una granota. La meditació per als infants segons el mètode mindfulness. Eline Snel. La butxaca; Edición. Aquest llibre ofereix històries i exercicis simples i breus que els nens de 5 a 12 anys podran practicar cada dia. El llibre inclou un CD amb meditacions guiades a punt per utilitzar amb els infants.

 

Un cop transcorreguts uns minuts en els quals els infants han estat relaxats, amb silenci i escoltant la música, pots començar a parlar amb un to de veu molt suau i agradable. Els pots comentar que ha acabat la relaxació i comença la classe.

 

Quines millores obtindràs?

Invertint uns minuts fent relaxació aconseguiràs millores molt significatives. La pràctica de la relaxació produeix efectes en l’organisme veritablement profunds i beneficiosos per a la salut, tant físics com psíquics:

  • En l’àmbit físic: la relaxació afavoreix la millora de les funcions motrius, de la regulació de la tensió arterial, del to muscular, de la respiració i el ritme cardíac. La relaxació beneficia pel que fa a l’educació postural, és a dir, la consciència de la postura que, com està demostrat, té efectes beneficiosos en problemes de salut i aplicacions com esports o el món artístic.
  • En l’àmbit psíquic: la relaxació fa que els infants siguin més conscients de les seves emocions perquè es fan més evidents en la consciència, el que fa possible poder comprendre-les i evitar les negatives. La relaxació contribueix a la regulació de l’organisme i amb això disminueix l’angoixa, l’ansietat, els problemes del son, els tics, atacs de pànic, problemes relacionats amb fòbies, millora la timidesa i les relacions socials.
  • En l’àmbit personal: la relaxació afavoreix el coneixement d’un/a mateix/a. Elimina tensions que puguin haver sorgit durant el dia, ajudant-nos a alliberar-les, pensar, aclarir i fins i tot reflexionar sobre pensaments i idees a més de sentir la sensació de descans que s’experimenta en aquests moments. La relaxació pot ser una manera d’autoconèixe’ns i millora altres aspectes com l’autoestima.
  • En l’àmbit de les relacions socials: la relaxació afavoreix les relacions entre els infants i fomenta que els infants estiguin cohesionats. Es crea un clima d’aula pacífic i agradable en el que hi ha una bona convivència entre els alumnes. Les tècniques de relaxació possibiliten un canvi d’actitud, afavorint una vida relaxada i equilibrada en la  qual dominen emocions positives com l’acceptació, tolerància, tranquil·litat, compassió i la consideració, suplint les negatives com la ira o la por.
  • En l’àmbit de la intel·ligència emocional: la relaxació a l’aula ajuda a gestionar i conèixer les pròpies emocions i alhora ajuda a reconèixer les emocions o sentiments dels altres. També permet augmentar la competència emocional i desenvolupar l’empatia. Els infants que saben relaxar-se tenen més confiança en ells mateixos.
  • En l’àmbit acadèmic: la relaxació ajuda a millorar l’atenció, la concentració i la memòria, que permet millorar l’aprenentatge i el rendiment acadèmic dels infants. És evident que rendeix molt més un infant tranquil, estable, serè, relaxat… que un infant enrabiat, suat i excitat. La seva predisposició per treballar és molt més bona i són capaços d’estar més atents i concentrats a l’aula.
  • En l’àmbit dels hàbits de treball: la relaxació afavoreix que els infants adquireixin bons hàbits de treball, que seguin millor a la cadira, que siguin ordenats, que tinguin la taula recollida amb tot el material guardat… També els ensenya altres valors molt importants com saber esperar, saber estar en silenci, saber escolar i saber respectar les normes d’aula que són grans reptes que tenim amb els infants d’avui en dia.

 

relaxació

 

Com reaccionen els infants?

En un primer moment els infants busquen complicitat amb els amics per fer broma. Els primers dies és normal perquè encara no han vist els avantatges de la relaxació i no s’ho prenen seriosament. A mesura que apliques la relaxació metòdicament ells es van acostumant a aquest hàbit i cada vegada els agrada més. Els alumnes agraeixen poder parar un moment durant el dia, però necessiten la nostra ajuda per fer-ho.

Cal tenir en compte les diferències de cada infant, ja que alguns requereixen més temps per relaxar-se que altres. No hem d’obligar als infants a fer la relaxació, sinó que els hem de convèncer perquè la vulgui fer. Cal motivar-los, però no podem pressionar-los, ja que la relaxació és una activitat voluntària.

Al cap de quinze dies ja tenen l’hàbit adquirit i quan entren del pati ja esperen poder fer uns minuts de relaxació. La duració de la relaxació pot ser variable, ja que hi ha dies que estan més excitats i necessiten més estona per relaxar-se i  n’hi ha d’altres que amb pocs minuts és suficient.

Quan tinguin l’hàbit adquirit descobriràs que et pot ser útil en més d’una ocasió. És un recurs metodològic que permet gaudir d’una aula on es pot parlar i conversar amb serenor.

 

Quina actitud has de tenir com a mestre/a?

A continuació t’exposo algunes orientacions que considero que et poden ser útils com a mestre/a per dur a terme la relaxació amb els infants. És molt important la figura del docent i la seva actitud durant les sessions:

  • Cal que el/la mestre/a doni sempre les mateixes consignes a l’hora de fer la relaxació per crear un hàbit.
  • Per dur a terme una bona relaxació a l’aula és important que el mestre/a també estigui relaxat/da. 
  • El/la mestre/a pot adoptar el rol dels infants tant fent massatges als alumnes com seient amb els infants i esperant que els companys li facin massatges.
  • La veu del mestre/a és molt important a l’hora de transmetre calma i pau a l’alumnat. Cal intentar no alçar la veu i encomanar tranquil·litat i serenor.
  • El/la mestre/a ha de motivar els infants a fer la relaxació amb la seva actitud i mostrant reconeixement per les bones actituds adoptades pels infants.

 

Quines recomanacions cal tenir en compte?

Aquestes són algunes recomanacions pràctiques per treballar la relaxació a l’aula:

  • Sigues molt constant. Els alumnes per adquirir un hàbit necessiten veure que és una rutina que es fa cada dia. Ells se la fan seva i tenen molt clar què és el que han de fer i què és el que s’espera d’ells.
  • Explica des del primer dia què és la relaxació i perquè la fem. No els hem d’imposar que facin relaxació sinó que els hem de convèncer que la relaxació els anirà molt bé.
  • Fes la relaxació amb ells. D’aquesta manera evitarem que s’esverin fent-se bromes i no els despistarem amb el nostre moviment per la classe. De fet, aquest moment de parar a nosaltres també ens va molt bé i ens permet iniciar la classe més relaxats. La nostra participació en la relaxació els serveix d’exemple.
  • Tingues la classe ordenada i ventilada. Propicia un ambient adequat perquè els infants es puguin relaxar. És important que quan entrin a la classe ja soni la música de relaxació i cal vigilar que soni en un volum adequat. Ni massa fort que dificulti la relaxació, ni massa fluix que els impedeixi sentir-la.
  • Felicita als infants si fan la relaxació correctament. És important que felicitis als alumnes si fan bé la relaxació, sobretot al principi. Que vegin que valores l’esforç que fan per relaxar-se. El reforç positiu és molt bo per treballar amb els alumnes.
  • Fes servir estris de relaxació que poden portar els mateixos alumnes, per motivar més als infants a fer massatges als seus companys/es.

 

Qui parla d’aquesta temàtica?

En aquest apartat trobaràs un seguit de notícies que parlen de la relaxació a l’aula.

 

Conclusions.

La relaxació afavoreix molt positivament el desenvolupament dels infants. Considero necessària la realització d’aquesta pràctica a les aules, no només per potenciar el treball i aprenentatge dels aspectes curriculars o millorar el clima de l’aula, sinó també perquè cal per a la nostra salut ensenyar als infants maneres de relaxar-se i desconnectar.

La relaxació és un excel·lent recurs educatiu de gran valor, ja que al mateix temps que produeix nombrosos beneficis, potència i afavoreix molts altres aspectes del currículum, servint així de complement educatiu en moltes àrees.

La relaxació és un mitjà excel·lent amb el qual els infants aprendran a aturar-se i relaxar-se quan sigui necessari, aprendran a fer silenci, a saber escoltar, a saber esperar, a pensar….  Implícitament estan aprenent a saber escoltar els companys, a esperar el torn de conversa, a pensar sobre el que parlen els altres, a resoldre els conflictes parlant i un llarg etcètera d’altres beneficis.

Gràcies a la relaxació podem aconseguir tenir aules serenes que afavoreixin la convivència entre els infants. Són uns minuts molt i molt ben invertits que aporten molts beneficis.

T’animo a fer relaxació amb els teus alumnes i que comentis com t’ha anat als comentaris. Si apliques algun mètode diferent, també el pots explicar afegint un comentari.

Moltes gràcies 😉

 

53 thoughts on “Relaxació: El secret per millorar el rendiment dels alumnes

    • Hola Núria,

      Moltes gràcies pel teu comentari. Espero que l’article et sigui útil.

      Seguim en contacte

  1. Muchas gracias por compartir esta información y tu experiencia. Me parece muy interesante.

    Ester López

    • Hola Ester,

      Es un placer. Deseo que sea de tu interes. Muchas gracias por el comentario.

      Seguimos en contacto 😉

    • Hola Margarita,

      Moltes gràcies per les teves paraules.

      Ja ens explicaràs si ho has provat i com t’ha anat.

  2. Per a mi la relaxació és, en part, treballar el nostre món interior, i els alumnes necessiten conèixer aquestes tècniques, com saber desconnectar i reflexionar, pensar i comptar fins a 10 abans d’actuar, valorar la importància dels fets segons els nostres valors i els de la comunitat, ……. (mindfulness)….
    Sóc professor de secundària, penso que les millors hores per ensenyar-ho és a educación física o tutoria. Però personalment sí que necessito relaxar-me una mica abans d’entrar a les classes de les últimes hores.
    Felicitats per l’aportació.
    JM.

    • Hola Joan Manel,

      Moltes gràcies pel comentari. Com bé dius cal ensenyar als infants a connectar amb el seu món interior perquè estiguin més equilibrats i tinguin eines per comprendre i regular les seves emocions. Com a mestres també és molt útil la relaxació per poder gestionar els conflictes que ens trobem el dia a dia a les nostres aules.

      Seguim en contacte.

    • Hola Sara,

      Moltes gràcies per llegir l’article i pel comentari.

      Ja ens explicaràs si t’ha funcionat amb els teus alumnes.

      Seguim en contacte.

  3. M’ha agradat molt l’article!!
    Sóc mestra d’Educació Física i hauré de buscar temps
    per fer relaxació. Els costa molt parar i escoltar.

    • Hola Anna,

      Moltes gràcies per llegir l’article i pel teu comentari.

      Si ho proves ja veuràs que al principi costa, però quan tenen l’hàbit adquirit va molt bé 😉

      Seguim en contacte.

  4. Bon article!
    actualment he preparat una recerca sobre aquest tema. Com a futur mestre d’educació física és un dels continguts que treballaré o espero fer-ho amb els meus alumnes (l’educació física no es basa només en atletisme i salt de tanques, amb tots els respectes).
    Gràcies pel teu article, m’ajudará amb el meu projecte de final de carrera.

    “La educación es el arma más poderosa que puedes usar para cambiar el mundo”. Mandela, N.

    • Hola Anibal,

      Moltes gràcies per llegir l’article i pel comentari. Estic molt contenta de saber que l’article t’ha ajudat en el projecte de final de carrera 🙂

      Seguim en contacte.

  5. Molt bona idea Nati!
    ho he provat amb els alumnes de segon i ja s’organitzen ells sols per posar-se la música (els hi deixo apunt) i fer-se massatges. Els encanta! I s’afanyen per posar-se a lloc.
    Una altra idea que faig servir quan estan esgotats de tant escoltar o de tanta concentració durant una bona estona, és sorprendre’ls amb alguna cosa nova: una postura de ioga, respiracions, un joc curt, dictat de moviments amb el cos, un ball… Això també els ajuda a relaxar-se i a continuar la classe amb més ganes.

    Moltes gràcies per les teves aportacions, sovint els mestres actuem tant que ens oblidem de reflexionar sobre la pràctica!

    • Hola Judit,
      Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves valuoses aportacions. Les provaré amb els meus alumnes a veure com funcionen!
      Entre tots ens enriquim 😉
      Seguim en contacte

  6. Hola Nati,
    Sempre m’agraden els teus articles i aquest de la relaxació és molt important de fer amb els alumnes. Jo l’any passat vaig provar exercicis de respiració i de ioga i vaig estar molt contenta del resultat amb els meus nens de,segon.
    Moltes gràcies!!!

    • Hola Anna,

      Moltes gràcies per compartir la teva experiència. Molt interessant fer exercicis de ioga i de respiració.

      Segur que vas veure molts bons resultats.

      Seguim en contacte 😉

      Nati

  7. M’ha agradat molt l’article!!
    Coincideixo plenament amb el que diu. Jo he fet i faig la relaxació amb els alumnes i, de vegades, m’he plantejat si ho feia bé, ja que sempre hi ha alumnes que no hi acaben d’entrar.

  8. M’encanta llegir els teus posts. Sempre aprens alguna cosa nova. En aquest dius algunes coses molt òbvies però que sempre convé recordar. Com a futur mestre de música ja he portat endavant a les meues pràctiques alguns dels aspectes aci parlats, i funciona! Enhorabona pel blog?

    • Hola David,

      Moltes gràcies per les teves amables paraules!!!!
      Ja veig que ets un mestre molt entusiaste i amb molt per aportar!! Anirà molt i molt bé tenir-te a les escoles!!

      Ja ens aniràs explicant.

      Una abraçada.

      Nati

  9. Bon dia!
    M’encanta aquest article perquè descriu perfectament el que he experimentat des de fa molt temps. És cert que de mica en mica tots van entrant en aquesta rutina. Fins i tot , alguna vegada, m’ho han demana ells. També s’adonen que despres d’uns minut de ralxació o de calma la seva concentració millora i treballen més. Algunes vedades, quan fan uncontrol, també els poso la mateixa música… fa meravelles!
    Nativitat.

    • Hola Nativitat,

      Estic totalment d’acord amb el que dius!! Jo quan faig algun control els pregunto si volen música de relaxació i sempre diuen que sí!!!!!

      Moltes gràcies per escriure el comentari.

      Seguim en contacte 😉

      Nati

  10. Jo ho vaig començar el curs passat a infantil, posant atenció a la respiració i la veritat és que em va anar molt bé a mi però sobretot a ell, aprendre de quina forma poden frenar en alguns moments, ens és útil a tots.
    Gràcies per l’article. Una altra manera de fer les coses a l’escola és possible.

    • Hola Glòria,

      Molt interessant el que comentes, fixar-se en la respiració.

      Ho provaré amb els meus alumnes.

      Seguim en contacte 😉

      Nati

    • Hola Anna,

      Moltes gràcies per les teves amables paraules i espero que gaudeixis d’un molt bon curs.

      Seguim en contacte 😉

      Nati

  11. Hola Nati:
    Gràcies per l’article. És impossible fer classes si no hi ha serenor a l’aula i aquets minuts de relaxació poden permetre “amortitzar” la resta de la jornada amb escreix.Els plans de formació haurien de contemplar aquestes tècniques.Recordo el conte del llenyataire que aconsellava aturar-se a esmolar la destral.
    Salutacions
    Carme

    • Hola Carme,

      Moltes gràcies per escriure el comentari!!

      El conte del llenyataire no el conec, m’has deixat ben intrigada!! L’hauré de buscar.

      Gaudeix d’un bon curs! Seguim en contacte 😉

      Nati

  12. Gràcies per compartir amb tots nosaltres la teva experiència. Consells i pautes com aquestes sempre són útils.

    • Hola Rosa Maria,

      Moltes gràcies a tu per escriure aquest comentari.

      Entre tots ens enriquim i és genial!!!!!!

      Seguim en contacte 😉

      Nati

  13. Hola Nati,
    Trobo molt interessant tot el que expliques en el teu article I estic molt d’acord. Cal crear un bon ambient si volem que els nostres alumnes aprenguin.
    A mi també m’agradaria aportar la meva experiencia sobre aquest tema . De fa Un temps faig servir l’aromaterapia I em funciona força bé. Utilitzo olis essencials de lavanda, mandarina dolça…El cert es que ajuda a crear un ambient relaxant I a més fa bona olor.

    • Hola Cristina,

      Moltes gràcies per compartir amb nosaltres la teva experiència. Molt interessant el que comentes de l’aromateràpia, ho haurem de provar!!
      Espero que gaudeixis d’un molt bon curs.

      Seguim en contacte 😉

      Nati

      Nati

  14. Bona tarda Nati

    Ja t’he votat pel premi.

    Per altra banda jo sóc una defensora de fer relaxació a l’aula.
    Quan aconseguim la relaxació , iniciem de nou els processos de connexió amb l’entorn d’una manera molt efectiva.

    Gràcies per l’article
    Cris.

    • Hola Cris,

      Moltes gràcies per escriure el comentari i per votar-me. No he participat mai en cap d’aquests concursos però he pensat que potser donaria més recorregut al meu blog. Moltes gràcies pel teu suport!!

      Gaudeix d’un bon cap de setmana 😉

      Nati

  15. Gràcies Natàlia per les teves aportacions educatives és de bona ajuda. En el tema de relaxació, de tranquil·litat i de tenir una estona de no fer res però especialment de donar-los una estona per ells, personalment utilitzo el focusing, una podem dir teràpia per treballar la saviesa interior, que el seu origen és a EEUU molt interessant i que a mi m’han funcionat moltes tècniques amb els alumnes, petits i grans. Totalment d’acord amb tu que és necessari fer-ho perquè no tenen moltes ocasions per relaxar-se, la vida és trepidant fins i tot pels infants.

  16. Buenos días:

    Me pasaron tu articulo y realmente me parece interesante. Soy trabajadora de acompañante escolar en los autocares, mi truco de relajación es una película de dibujos y todos se quedan concentrados y quietecitos. Pero el problema lo tengo realmente al finalizar la película o el día que no la tengo……es algo imposible de controlar!!!
    Intente tus técnicas de relajación y me fueron bien durante una semana escasa pero ahora ya saben lo que es, les aburre y no hacen ni caso.
    Me atrevo a preguntarte si tienes algún truco mas para que se queden tranquilos o al menos no alboroten tanto. Se que es imposible hacer que un niño/a de entre 4 y 10 años se este quieto y tampoco es lo que quiero pero lo que ven mis ojos cada día no es cuestión de quedarse quieto.

    Gracias por tu ayuda y tu articulo; un saludo

    • Hola Ruth,

      Muchas gracias por leer el articulo y por tu comentario.
      Entiendo tu preocupación pero creo que para que la relajación funcione tienes que crear un hábito. Quiere decir que ellos tienen que entender lo que hacen y por que lo hacen y tienen que establecerlo como una rutina. Yo lo llevo haciendo desde hace mucho tiempo y veo que los niños lo agradecen.
      Puedes cambiar las musicas para que no se les haga tan pesado, también puedes hacer que unos cinco niños (cada día diferentes) sean los encargados de hacer masajes, también puedes usar un fondo marino como el que encontraras en Youtube https://www.youtube.com/watch?v=gmV-rMGZ-64

      Espero que estos recursos te sean útiles.

      Seguimos en contacto 😉

      Nati

  17. Hola Nati:
    Tot el que publiques em facilita molt la meva tasca.
    Felicitats per la feina que fas!

    • Hola Susanna,

      Moltes gràcies per les teves amables paraules.

      Espero que els curts et siguin útils.

      Seguim en contacte 😉

      Nati

  18. La relaxació musical també per als mestres. Bona feina.
    Potser també caldria enviar-la a la policia nacional aquests dies de tan neguit.
    Una abraçada

    • Hola Jesús,

      Moltes gràcies per llegir sempre els meus articles i per escriure els comentaris.T’ho agraeixo moltíssim!

      Segur que els aniria molt bé la relaxació! jejejejeje

      Una abraçada

  19. Molt oportú.
    Precisament al nostre col·legi tenim una formació demanada sobre relaxació. És un tema que cada cop plantegem més seriosament per tal de millorar el rendiment i ben estar dels nostres alumnes.

    Gràcies

    • Hola Antoni,
      Estic segura que si dueu a terme la relaxació a la vostra escola, notareu canvis molt significatius.
      Ja ens explicareu la vostra experiència a veure si hi ha més escoles que s’animen 😉
      Moltes gràcies per compartir-ho.
      Seguim en contacte.
      Nati

    • Hola Paula,

      Perfecte!! Ja ens explicaràs com va la teva experiència!! Segur que ben aviat notaràs canvis en els infants!

      Seguim en contacte.

      Nati

  20. Gràcies Nati
    Quan convé els faig sortir a fer una correguda pel pati i després escoltem el cor i respirem de forma pausada perquè ens anem relaxant. Estic d’acord què cal fer-ho de forma rutinària per interioritzar l’activitat.
    Ho faré com molt bé exposes
    Salutacions

    • Hola Neus,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per dedicar uns minuts a escriure el comentari. T’ho agraeixo molt!!

      Espero que les orientacions de l’article et siguin útils. Si tens qualsevol dubte, posa’t en contacte amb mi.

      Una abraçada

      Nati

  21. M’ha agradat molt tot l’article el consells el vídeos el llibre…
    Moltes gràcies per compartir.

    • Hola Elisabet,

      Moltíssimes gràcies per les teves amables paraules! Te les agraeixo moltíssim.

      Espero que l’article et sigui útil i t’animis a provar la relaxació amb els teus alumnes 😉

      Seguim en contacte.

      Nati

  22. Moltes gràcies per l’article, molt interessant i pràctic.
    Penso que la relaxació i la meditació són eines imprescindibles per l’escola i per la vida!
    A la nostra escola estem iniciant el programa “Respira i apren” que també ajuda i prpara per centrar i fer una bona feina! Si li voleu donar un op d’ull val molt la pena!
    Gràcies Nati per tot el que publiques, ho segueixo i en trec molt profit!

    • Bon dia Rosa,

      Moltes gràcies per compartir la vostra experiència. Sí que volem donar un cop d’ull al programa “Respira i aprèn”, ens pots adjuntar un link on poder-ho mirar?

      Moltes gràcies per aportar el teu granet de sorra.

      Una abraçada

      Nati

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *