Els 39 deures d’estiu que els teus alumnes voldran fer

L’estiu és un moment ideal per realitzar activitats educatives molt enriquidores i que no es poden fer al llarg del curs escolar degut a la manca de temps.

El més recomanable és que els alumnes no desconnectin totalment durant les vacances sinó que segueixin fent activitats que potenciïn les seves capacitats intel·lectuals. Però ho poden fer de manera molt més lúdica i vivencial.

 

Què podem fer?

Durant el Juliol, es pot fer un horari i planificar els dies per tal que els infants tinguin clar què faran en cada moment. Ells, juntament amb els pares, poden planificar aquest horari en el que es pugui preveure estones per fer activitats molt diverses: una estona de feina, una estona de joc lliure, una estona de piscina o activitat esportiva, una estona d’activitat compartida amb la família, una estona d’activitat tranquil·la …

Si l’infant coneix la planificació del que farà al llarg del dia estarà més tranquil i estable.

 

ScreenHunter_567 Jun. 15 19.37

 

Quins deures podem posar als nostres infants?

En aquest apartat faré un llistat de les activitats que com a mare i mestra considero que poden ser molt útils per treballar amb els nostres infants durant les vacances.

Entre parèntesis anoto l’àrea que considero que es treballa en cada activitat.

 

Activitats educatives:

  • Fer un diari de les vacances (Llengua) Explicar el que fem a les vacances i afegir fotos, dibuixos, enganxar entrades o tiquets de les activitats que es realitzen.
  • Llegir: contes, llibres, revistes, còmics, cartells que et trobes pel carrer, tríptics…. (Llengua i educació en valors). Intercanviar llibres/contes amb els amics.
  • Descobrir i visitar museus (Aprenentatge interdisciplinari)
  • Anar a la biblioteca (Aprenentatge interdisciplinari)
  • Mirar pel·lícules educatives i documentals en diferents idiomes (Llengua)
  • Jugar a jocs de taula: Parxís, escacs, dòmino, l’oca, jocs de cartes, rummykub, scrabble, monopoly… (Aprenentatge competencial i treball en equip)
  • Fer polseres. (Plàstica) Muntar una parada de polseres amb els amics perquè aprenguin el valor dels diners i treballin els euros (Matemàtiques)
  • Muntar puzzles, maquetes, lego …  (Lògica i matemàtiques)
  • Escoltar diferents estils de música i ballar (Música)

 

ScreenHunter_887 Jun. 12 18.43

 

Activitats a l’aire lliure:

  • Banyar-se a la platja,  a la piscina, al riu … (Educació física, descoberta de l’entorn, medi natural)
  • Fer dibuixos al natural (Plàstica i medi natural)
  • Excursions a peu (Geografia: orientació en el mapa i ús de la brúixola)
  • Sortides amb bicicleta (Geografia: Orientació en el mapa)
  • Descobrir gran diversitat de parcs (Geografia: Orientació en el mapa)
  • Observar insectes i animals en el seu hàbitat natural (Medi Natural)
  • Fer esport: futbol, tennis, bàsquet, tennis taula … (Educació física: Aprendre a guanyar i perdre, jugar en equip, seguir les normes del joc …)
  • Viatjar: Fer el llistat del què necessitem (Llengua), descobrir la zona on anirem de vacances i preparar possibles activitats a fer (Aprenentatge competencial)
  • Jardineria: Plantar plantes, regar, fer un hort…. (Medi Natural)
  • Descobrir les estrelles, les constel·lacions, veure estels fugaços …. (Medi Natural)
  • Construir una cabana (Aprenentatge competencial i treball en equip)
  • Fer fotografies de l’entorn, de les pròpies vivències… (Plàstica i medi natural)
  • Joc lliure en el que els infants inventin, improvisin, experimentin, provin, descobreixin… (Aprenentatge competencial)
  • Veure una posta de sol i gaudir de la natura (Medi Natural)

 

ScreenHunter_888 Jun. 12 19.07

 

Activitats d’experimentació:

  • Experimentar amb diferents elements: sorra, aigua, gel, fang, plastilina, gelatina, colorants … (Activitat manipulativa i plàstica)
  • Crear un hàbitat i estudiar algun animal: cap grossos, grills, insecte pal, peixos, papallones, cargols… Cuidar-los durant uns dies i descobrir com són, què mengen, com es reprodueixen… (Medi Natural)
  • Experimentar amb bombolles gegants de sabó  (Activitat manipulativa i plàstica)

 

ScreenHunter_890 Jun. 12 19.22

 

  • Land art: elaborar obres d’art contemporànies amb elements de la natura. Pots veure aquest vídeo.  (Plàstica i Medi Natural)
  • Amb fotografies fer vídeos amb la tècnica stop motion (Aprenentatge interdisciplinari)
  • Fer experiments diversos. Podeu visualitzar els capítols del “Dinamiks” al Youtube  (Medi Natural)

 

 

Activitats domèstiques:

  • Anar a comprar: Fer la llista de què cal comprar (Llengua) i saber pagar i calcular el canvi (Matemàtiques)
  • Cuinar: Seguir una recepta entenent cada pas (Llengua: lectura i comprensió lectora) i mesurar les quantitats que diu la recepta (Matemàtiques: calcular les mesures amb la balança). Es poden fer receptes senzilles com: gelats, granissats, batuts, gelatina, truites, galetes, magdalenes …
  • Ajudar en la neteja i les taques de casa: parar taula, ordenar i netejar l’habitació, llençar la deixalla al contenidor, rentar els plats, … (Aprenentatge competencial)

 

ScreenHunter_889 Jun. 12 19.14

 

Altres activitats recomanables:

  • Anar a jugar i/o dormir a casa d’un amic/ga.
  • Sortir a dinar/sopar a fora amb la família.
  • Descobrir algun poble desconegut.
  • Anar a veure una pel·lícula de cinema a la fresca.
  • Fer algun amic/ga nou.
  • Visualitzar una obra de teatre, concert, musical…
  • Visitar una Festa Major o Fira d’algun poble.
  • Riure cada dia i abraçar molt a la gent que estimes.

 

Llegir i llegir

 

Conclusió

Les vacances d’estiu són un bon moment per gaudir de la natura, l’oci, els amics, la família, el bon temps … Alhora també és un moment ideal per treballar gran varietat de continguts educatius de manera totalment diferent i lúdica.

Aprendre no va lligat a avorrir-se, sinó que al contrari, quan més bé s’ho passen els infants descobrint, experimentant, provant … més aprenen. L’estiu és un moment ideal per gaudir aprenent.

Com a mestre/a pots recomanar a les famílies que aprofitin aquesta ocasió per gaudir i per aprendre amb els fills!

 

Recomanes alguna altra activitat per realitzar amb els infants durant les vacances d’estiu? Comparteix-la als comentaris.

Moltes gràcies 😉

 

 

61 thoughts on “Els 39 deures d’estiu que els teus alumnes voldran fer

  1. Gràcies. Molt interessant i molt útil ara que tots els pares et demanen els deures d estiu.

    • Hola Silvia,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per escriure el comentari. Espero que l’article et pugui ser útil.
      Ànims en la recta final del curs.
      Seguim en contacte 😉

    • Hola Nati,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per escriure el comentari.
      Ànims que ja estem a la recta final!!

      Seguim en contacte 😉

  2. Bona nit .Moltes gràcies pel recull de coses que podem fer a l’estiu …deures ,deures…..no són.
    Laieta

    • Hola Eulàlia,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per escriure el comentari.
      Tens tota la raó, “deures, deures… no són”. Amb l’article volia demostrar que hi ha moltes maners d’aprendre. En el nostre dia a dia ens trobem amb moltes oportunitats per aprendre. No només podem aprendre fent deures, sinó que aprendrem més vivint experiències.
      Ànims en la recta final i seguim en contacte 😉

  3. Bon article Nati. Totalment d’acord amb aquest tipus d’activitats. Enhorabona per la feina que estàs fent. Bon estiu.

    • Hola Jesús,

      Moltes gràcies per llegir l’article i moltes, moltes gràcies per les teves agradables paraules.
      Ànims en la recta final!
      Seguim en contacte 😉

  4. Hola Nati,
    Són molt interessants els teus articles i això dels deures també. Penso com tu que tant els pares com els infants han de fer un horari perquè així els mateixos nens sàpiguen què han de fer en cada moment, vull dir que si els nens tenen un horari fet entre els pares i ells, els va bé seguir una rutina o un hàbit a l’hora de fer les diferents activitats o tasques.
    També han de saber que de vegades també es poden trencar les normes o els horaris si surt alguna cosa imprevista.
    De vegades els adults no ens adonem que quan els infants estan a la platja i estan jugant amb la sorra i amb l’aigua del mar, realment estan experimentant, podem descobrir animalons marins o veure què passa amb la sorra i l’agua. això es pot aprofitar més tard per fer-ne una petita descripció o escrit per tot allò que han fet a la platja, per exemple i si a més han contat els animals que han trobat. Sense adonar-se ja han treballat diverses matèries.
    Poden elaborar un diari de tot allò que han fet durant el dia.
    Hi ha un munt de coses que a l’estiu fan els nens i que els pares ho desaprofitem o no ens adonem que dia a dia, tothom aprèn alguna cosa nova sense adonar-nos.

    Bona feina Nati, segueix així, necessitem gent que com tu per fer-nos adonar que hi ha moltes maneres perquè els nostres alumnes aprenguin sense que s’avorreixin.

    Ànims que aquest curs ja s’acaba i les vacances les tenim a la cantonada i que són ben merescudes.

    Teresa

  5. Gràcies Nati.
    Certament “deures” en el sentit que tots tenim al cap no ho són i tampoc cal que ho siguin.
    Què ens interessa dels deures ( en el sentit clàssic): l’autonomia, la responsabilitat i l’aprenentatge dels infants? Doncs, penso que aquests tres aspectes queden sobradament coberts amb les propostes que ens fas…ahhhh i altres aspectes que també queden coberts són la motivació per realitzar-los i la funcionalitat.
    Encertat, Nati. gràcies!

    • Hola Montse,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves paraules!!!!
      Com bé dius, potser cal que donem un altre sentit als deures. No només podem concebre els deures en sentit clàssic sinó que hem de tenir en compte altres aspectes molt importants com la motivació i la funcionalitat.
      Gaudeix d’unes bones vacances Montse.
      Una abraçada 😉

  6. Genial!!!M’agrada molt!!! Útil, competencial i aprenentatge significatiu; que més és pot demanar? Bon estiu Nati; gràcies per la teva feina, és molt útil per a molta gent que et segueix. 😉

    • Bon dia Elisabet,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves amables paraules.

      Ànims en la recta final i gaudeix d’un bon estiu!!!!!

      Una abraçada 😉

    • Hola Meritxell,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per escriure el comentari. I tan que teniu el meu permís per compartir l’article al facebook, un plaer!
      Segur que tots descobrirem que hi ha infinitat d’activitats “deures” que ens permetran gaudir i aprendre moltíssim.
      Que gaudeixis d’unes bones vacances.
      Seguim en contacte 😉

  7. Hola Nati!
    Com sempre genial.
    Tan de bo els nens/es portessin a terme ni que fos la meitat de totes aquestes activitats.
    Has fet una molt bona tria.
    Segurament font d’inspiració per a pares i mestres.
    També ens pot servir per a fer una bona reflexió a tots en general, del que ha de ser l’estiu.
    Una abraçada i segueix amb la teva recerca.
    Es genial, gràcies i mil gràcies
    MM

    • Hola Montse,
      Moltes, moltes i moltes gràcies per les teves agradables paraules!!! Són un gran regal que no té preu!
      Espero que l’article pugui ser útil per mestres i famílies i que molts infants gaudeixin d’un bon estiu!!!
      Ànims en la recta final i gaudeix d’unes bones vacances!!
      Seguim en contacte 😉

  8. Molt bones idees, si podem fer tot això, serà un estiu fantàstic. Però manca pel meu gust els “deures” mes importants: el joc lliure. El que sorgeix del més absolut avorriment quan els adults fan migdiada o no poden estar pels petits, sense pautes a seguir ni horaris. En definitiva temps per fer de nens.

    • Hola Isabel,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per escriure el comentari.
      M’agrada molt la teva aportació i ja l’he afegit a l’article!!! El temps lliure pot ser molt enriquidor i educatiu també, totalment d’acord!!
      “Joc lliure en el que els infants inventin, improvisin, experimentin, provin, descobreixin… (Aprenentatge competencial)”
      Moltes gràcies per la teva aportació i ànims en la recta final!
      Que gaudeixis d’unes bones vacances 😉

  9. Hola Nati! Per primera vegada no comparteixo ben bé la teva opinió.Potser sóc una mica “·anàrquica” però aixó de que a l’estiu hagin de tenir un horari…A mi em sembla que generalment anem massa “programats” i que han d’acostumar-se a pensar i decidir, improvisar…A mi em preocupa força que nens quan no saben que fer “s’aburreixin”, jo penso que ells sols han de saber què fer o què no fer.(o sigui no fer res i no aburrir-se).
    M’AGRADEN MOLT!!! els d”deures”
    Puc copiar-los i donar-los als pares posant el teu nom? Com les millors orientacions per l’estiu?
    M’agradaria que així entenguessin que no només s’aprèn fen quadernets d’estiu o anant. a “repàs”
    MOLTES GRÀCIES! una vegada més per tot!!!

    • Hola Glòria,

      Entenc perfectament el que comentes. Totalment d’acord en que durant l’any anem molt programats i fins i tot estressats. Com tu dius, l’estiu ha de ser més flexible, ha de fluir i s’ha de poder improvisar. L’horari a casa meva el fem amb les meves filles perquè són tantes les coses que volen fer que una jornada no té prou hores per elles. L’horari el fan posant el que elles decideixen, entre les tres germanes, que volen fer. He de dir que l’horari està fet per saltar-se’l sempre que vulguin. No és un horari rígid que imposa sinó que és un intent de poder diversificar i fer activitats diferents que normalment ni hi pensen. No se si m’he explicat gaire bé….Fent l’horari ens plantegem el repte d’intentar fer moltes activitats variades.
      Totalment d’acord que els nens cada cop saben distreure’s menys i que de seguida tenen la paraula “m’avorreixo” a la boca. Ells han de ser capaços de decidir què volen fer i gaudir de tot el que els envolta.
      Em sembla perfecte si vols donar les orientacions als pares, a veure si hi ha més famílies que gaudeixen aprenent a l’estiu.
      Ànims en la recta fina i gaudeix d’unes bones vacances 😉

    • Hola Teresa,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves agradables paraules!! Per mi són molt importants!!!!

      Ànims en la recta fina i que gaudeixis d’unes bones vacances 😉

  10. Moltes gràcies Nati pels teus bons consells, són aquestes activitats del tipus que recomano als meus alumnes.
    Bon estiu!

    • Hola,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves paraules!
      Estic segura que els teus alumnes deuen gaudir molt fent els “deures”, bona feina!!!!
      Ànims en la recta final del curs!!
      Seguim en contacte 😉

  11. Hola de nou,
    crec que una bona idea també és que escriguin cartes, postals o missatges de correu electrònic als amics i amigues, a la família si són a fora. Potser interessant que els més grans preparin alguna activitat per als petits si n’hi ha, sempre, és clar, plantejant-lo com un joc o una manera d’ajudar als adults.
    Gràcies una altra vegada.

    • Hola,

      Em sembla molt interessant el què proposes, enviar cartes o postals. Jo ho he fet amb els infants i els motiva molt!! Ho afegiré a l’article!!
      Moltes gràcies per la teva aportació.
      Seguim en contacte 😉

  12. Hola,
    M’agrada moltíssim tot el que escrius. Enhorabona per tots els teus articles.
    Si ens ho permets, compartirem amb les famílies la teva pàgina, crec que pot ser molt enriquidora per tots.
    Molt bon estiu.

    • Hola Eva,

      Moltes gràcies per llegir els articles i per les teves agradables paraules. Les valoro moltíssim!!!!
      Em sembla perfecte que compartiu la pàgina amb les famílies, espero que la trobin interessant.
      Moltes gràcies i que gaudeixis d’unes bones vacances!!
      Seguim en contacte 😉

  13. Hola, l’article és molt interessant i encertat.Moltes gràcies.M’he permès la llibertat de recomanar-lo a les famílies. Felicitats per la feina feta i endavant Nati!
    Bon estiu i bones vacances!

    • Hola M.Rosa,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per escriure el comentari.
      Em sembla perfecte que recomanis l’article a les famílies! Espero que els sigui útil.
      Seguim en contacte 😉

  14. Hola Nati,
    sóc ex-alumne i companya de cicle de la M. Glòria Andreu.
    Tot i q encara no havia comentat mai cap dels teus articles, m’agraden molt i els tinc presents al llarg de la tasca docent. Sempre són interessants i aplicables.
    Els farem arribar a les families.
    Bon estiu!

    • Hola Núria,

      Moltes gràcies per llegir els articles i per decidir-te a escriure un comentari, t’ho agraeixo moltíssim!
      Espero que l’article pugui interessar a les famílies i sobretot que els infants se’n puguin beneficiar.

      Bon estiu!

  15. M’ha agradat i volia afegir una coseta, potser algú ho hagi dit ja perquè hi ha molts comentaris i no els he llegit tots. Pel que fa al viatge, poden participar en la confecció d’una mica de pressupost, així donen valor al que costa i també una mica de matemàtiques.

    • Hola Aina,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves paraules. Estic totalment d’acord amb la teva proposta. És molt útil que aprofitem les experiències dels infants per poder treballar les matemàtiques de manera pràctica. Aquests aprenentatges funcionals són els que no oblidaran.

      Gaudeix d’unes bones vacances 😉

  16. Gràcies per la inspiració que m’ aporta el teu article, Nati.
    No ens coneixem, però m’ ha arribat l’ enllaç i te’l agraeixo moltíssim.
    Com a mare, em serveix molt la idea de crear un horari junt al meu fill; de fet, no desconec cap de les activitats que proposes… però, no sempre hi penso en la quantitat de coses cotidianes que es poden convertir en un aprenentatge molt ric posan-t´hi consciència. Veureles escrites en el llistat, i entenent la proposta me’n adono que, tant al meu fill com a mí, ens servirà de molt posar un xic d’ ordre a les ganes de fer coses per aprofitar millor l’ estiu.
    El meu fill encara es petit, i no llegeix ni escriu però segur que trobarem la variant en dibuixar i contar contes per exemple, o fer titelles, manualitats… en fi, ja iré pensant-hi, en fer-li propostes i fer junts la planificació que per suposat ens saltarem si és el cas… 😉

    • Hola Montserrat,

      T’agraeixo molt les teves amables paraules i que hagis llegit l’article. Moltes, moltes i moltes gràcies.
      Jo sóc mare de tres filles i sempre intentem fer activitats variades i divertides a l’estiu. Durant l’any no disposem de massa temps i les vacances són uns moments màgics i especials per gaudir en família.
      Desitjo que gaudeixis d’unes bones vacances amb el teu fill.

      Seguim en contacte 😉

  17. L’altra dia escrivia l’editorial de la nostra revista i vaig deixar alguna activitat per aquest estiu de les que tu has posat en l’article. Felicitats…

    • Hola Josep,

      Moltes gràcies per recomanar alguna de les activitats de l’article!!! Espero que els infants gaudeixin molt!!!

      Ànims en la recta final del trimestre.

      Seguim en contacte 😉

  18. Nati, simplement genial com sempre.
    Una cosa que ens agrada molt a l’estiu és anat a sopar a fora, ben amunt de la muntanya, estirar-nos i mirar les llàgrimes de sant Llorenç.
    Petons

    • Hola Meritxell,

      Moltes gràcies guapíssima per les teves amables paraules.

      Quines activitats més interessants per fer en família!!!!!!! Segur que els infants s’ho passen molt i molt bé!!!

      Una gran abraçada i ànims en la recta final del curs 😉

  19. Hola Nati! Les teves propostes són molt interessants! Ben segur que les recomanaré als pares i mares dels meus alumnes! Moltes gràcies!!! Una abraçada

    • Hola Cristina,

      Moltes gràcies per escriure el comentari i també per recomanar les propostes als pares i mares. A veure si aconseguim que aquest estiu molts infants gaudeixin aprenent.

      Una gran abraçada i ànims en la recta final del curs 😉

    • Hola Maria,

      Moltes gràcies per les teves amables paraules!!!! Això intento!! 😉

      Ànims en la recta final del curs!!

      Seguim en contacte 😉

  20. Hola Nati:
    Com sempre, trobo les teves propostes molt interessants.
    Recomanarem les activitats als pares tot i que al ser un lloc de costa ( Roses ), la majoria de pares van molt atrefegats i els nens no poden fer masses activitats amb la familia.
    Moltes gràcies

    • Hola Susanna,

      Moltes gràcies per llegir l’article.

      Segur que se t’acudiran uns deures d’estiu ben engrescadors!!!!

      Ànims en la recta final del curs.

      Seguim en contacte 😉

  21. Hola Nati,
    Genial les propostes que fas i com les relaciones amb les diferents àrees! Les recomanaré als pares i mares dels meus alumnes!!

    Moltes gràcies!!!!!!

    • Hola Jana,

      Moltes gràcies per llegir l’article, per recomanar-lo a les famílies i per escriure el comentari. T’estic molt agraïda.

      Espero que gaudeixis d’unes bones vacances!

      Seguim en contacte 😉

    • Hola Mari Carmen,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per recomanar-lo!!!!

      Espero que els teus alumnes gaudeixin d’unes bones vacances!!!! I tu també!!

      Ànims en la recta final del curs.

      Seguim en contacte 😉

  22. Bon dia,
    sóc en Rober Pastor de l’escola el Frigolet de Porqueres. T’escric per demanar-te “permís” per compartir el teu article al bloc de l’escola si no hi tens inconvenient. Ens ha agradat molt i creiem que pot ser molt útil pels alumnes i les famílies.
    Moltes gràcies.
    Salut!

    • Hola Robert,

      Perdona per no haver respost abans, amb el final de curs em vaig descuidar de respondre’t el comentari.

      És un plaer si vols compartir l’article!! (Tot i que ara ja t’ho dic tard!)

      Gaudeix d’un bon curs.

      Seguim en contacte 😉

      Nati

  23. Moltes gràcies Nati, m’he permès copiar el teu article i donar-lo a la reunió de famílies de la meva classe. Molt interessant!
    Salut
    Nando Pons. CEIP Sant Lluís. Menorca

    • Hola Nando,

      Moltes gràcies a tu per llegir l’article i per compartir-lo. Espero que a les famílies els hagi agradat!!

      Gaudeix d’un bon curs.

      Seguim en contacte 😉

      Nati

    • Hola Conxita,

      Moltes gràcies per les teves amables paraules.

      Et desitjo que gaudeix d’un molt bon estiu!!

      Bones vacances!!

      Nati

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *