Estratègies i trucs per motivar els teus alumnes

La motivació és el motor de l’educació. Un infant que no està motivat és com un colador, tot el que es diu a l’aula o es treballa, s’escapa, es perd. En canvi, un infant motivat està actiu i s’implica per descobrir, provar, fer, experimentar, saber, buscar, pensar … les seves capacitats són il·limitades.

Com a mestre/a no pots entrar dins el cervell dels teus alumnes i posar-hi tot el que els vols ensenyar. Ells han de voler aprendre i només si estan motivats, podran fer-ho.

 

Quina és la realitat que ens trobem a les nostres aules?

A les nostres aules hi ha molts alumnes que estan desmotivats. No parlem d’un infant o dos per aula, parlem d’un percentatge important d’alumnes que no se senten atrets per l’escola, pel que allà s’hi fa i com es fa. Com alguns infants m’han dit alguna vegada: “venim a l’escola perquè ens toca i pels amics”.

Aquesta realitat és preocupant i a mi personalment m’entristeix, perquè demostra que alguna cosa no estem fent bé. Els canvis socials del moment són molt importants i  cal que l’escola s’adapti i es reinventi per poder evolucionar. És necessari que fem urgentment alguna cosa per tornar a engrescar els alumnes, per aconseguir que estiguin motivats i amb ganes d’aprendre.

 

Com pots motivar els teus alumnes?

Et proposo algunes estratègies per aconseguir-ho:

  • Escolta’ls. Descobriràs el que els interessa, els seus dubtes, inquietuds, pors …  els entendràs, connectaràs i sabràs aprofitar aquests coneixements perquè s’impliquin en el seu procés d’aprenentatge. Del que diuen en pots aprendre i descobriràs que t’enriqueix molt.
  • Explica’ls la finalitat del que treballen. Cal que trobin sentit al qual estan aprenent a l’escola i que siguin ells els que realment s’hi vulguin implicar i en vulguin saber més.
  • Implica’ls en el procés d’aprenentatge. No ets un simple transmissor d’informació sinó que has de guiar i acompanyar els infants en el seu creixement. Cal que ells tinguin un paper actiu i conjuntament amb tu descobreixin i aprenguin infinitat de coses.
  • Adopta una actitud positiva. Com parles amb els teus alumnes és important, utilitza preferentment expressions positives, somriu, fes bromes, demostra’ls que gaudeixes de la seva companyia i mostra’t proper/a a ells. Cal que connectis amb els teus alumnes i que gaudiu de la companyia mútua.
  • Potencia a l’aula un ambient de cohesió i cooperació. Treballa a l’aula els valors de l’amistat, la solidaritat, la diversitat, el respecte… per tal d’implicar els infants de manera que tinguin ganes de participar i interaccionar amb els companys, que se sentin un element imprescindible del grup.
  • Aplica metodologies diverses a l’aula. Com a mestre/a has de ser creatiu i intentar sorprendre i motivar els alumnes oferint-los sessions variades, dinàmiques i que despertin l’interès i curiositat dels infants.
  • Potencia l’autonomia i creixement dels alumnes presentant-los petits reptes i animant-los a autosuperar-se i descobrir contínuament coneixements nous.
  • Intenta sorprendre els teus alumnes. Que cada dia hi hagi alguna sorpresa inesperada que els faci gaudir i tenir ganes d’anar a l’escola: un joc, un curt, una cançó, una sorpresa…

 

3 (1)

 

Què és el que no has de fer?

A vegades, i sense ser-ne conscient, pots dir o fer coses que desmotiven els teus alumnes. Cal estar alerta per intentar evitar que això passi. Aquests són alguns exemples:

  • Tallar les ales als alumnes amb frases com: “Això no toca que ja ho treballaràs més endavant”, “Això ho fas així perquè ho dic jo”, “No ho saps fer deixa-ho estar”… Aquestes frases limiten la curiositat dels infants i censuren les seves ganes de saber i descobrir.
  • Desmotivar els alumnes amb activitats avorrides i repetitives. Quan un alumne està avorrit deixa d’escoltar i és impossible que aprengui res del que s’està treballant a l’aula.
  • Realitzar classes poc dinàmiques. Treballar sempre amb la mateixa dinàmica és repetitiu i monòton. No centris sempre les teves classes en fer treball individual i exclusivament amb fitxes o llibres.
  • Exigir als alumnes els mateixos resultats i ritmes d’aprenentatge. Aquesta exigència provoca que molts infants es desmotivin, se sentin pressionats i visquin l’escolaritat com un problema.
  • Marcar uns horaris molt rígids que estressin els infants, per exemple les sessions de mitja hora són tan curtes que és molt difícil poder treballar.
  • No permetre participar als alumnes. Fer classes en les quals el mestre es limita a traspassar la informació i els alumnes han d’estar callats, quiets i escoltant no és un bon sistema per aprendre. L’educació s’ha de basar en la comunicació bidireccional, hem d’oblidar les classes magistrals com a metodologia d’aprenentatge.
  • Mostrar una actitud distant i freda amb els infants. Marcar que el mestre és qui ho sap tot i els alumnes no saben res fa que hi hagi una frontera que dificulta la comunicació i bona relació entre mestre i alumne/a. És indispensable que hi hagi complicitat perquè es doni un bon aprenentatge.
  • Basar tot l’aprenentatge en exàmens i avaluacions. L’avaluació ens serveix per regular i fer un seguiment del procés d’aprenentatge dels alumnes, no és un fi, és només una eina.

 

Perquè els alumnes estan desmotivats?

Segurament per una barreja de molts factors:

  • L’escola cal que faci molts canvis i s’adapti a la societat del segle XXI. Hem posat noves tecnologies a les aules però no hem canviat la manera d’impartir les classes. Seguim regits a un currículum que ens marca un camí que a la vegada ens limita. Vivim en la societat de la comunicació i la informació i l’escola d’avui ha d’estar en aquesta línia. Cal que canviem les metodologies d’ensenyament-aprenentatge, el que volem ensenyar i el rol del mestre/a.
  • Els mestres estan desmotivats per diversos motius: pressió per part d’ensenyament amb les proves de competències bàsiques, degradament social de la figura del mestre/a, mestres amb gran mobilitat d’escoles o pel contrari mestres massa acomodats, augment de les ràtios, alumnes amb gran diversitat de problemàtiques emocionals, familiars i econòmiques…
  • Els alumnes dubten de la utilitat d’anar a l’escola, ja que no veuen com a significatiu el que allà treballen. Ells mateixos senten que el que fan a l’escola està antiquat i qüestionen el que allà es fa: memoritzar les taules de multiplicar si tenim les calculadores, obsessionar-nos amb les faltes d’ortografia si tenim els correctors, aprendre els mapes de memòria si tenim el Google Maps i un llarg etcètera.

 

Conclusió.

Una gran part dels nostres alumnes van a l’escola, com diríem col·loquialment “a escalfar la cadira”. Estan desmotivats i no els agrada el que es fa a l’escola. Aquest fet és molt preocupant, més encara si tenim en compte que no parlem d’una minoria.

Els alumnes han de voler anar a l’escola, han de sentir que l’escola els fa lliures i els obre portes. Si no és així, és que estem fallant com a docents.

Cal que ens replantegem els objectius educatius per adaptar-nos a la nova realitat social. No podem mantenir la vella idea segons la cual, educar consisteix només en transmetre coneixements. Educar avui en dia vol dir formar alumnes que siguin autònoms i capaços de moure’s en la societat, que sàpiguen aprendre contínuament, que tinguin habilitats per cercar i processar l’allau d’informació que els arriba a través de la xarxa, que sàpiguen treballar en equip…

És el moment de parar i reflexionar sobre l’escola que tenim, és el moment de fer canvis i adaptar-nos a la realitat social que ens envolta. Construïm una nova escola, l’escola del segle XXI, on els alumnes s’impliquin en el seu procés d’aprenentatge. Fem-los autònoms, aliem-nos amb les noves tecnologies, gaudim d’ensenyar i compartir amb els nostres alumnes el plaer de descobrir i aprendre.

Tu ets important, pots fer molt per millorar l’escola. Inverteix energies en motivar els teus alumnes i els resultats et sorprendran.

 

M’interessa molt la teva opinió. Fes un comentari si us plau i digues la teva. Moltes gràcies 😉

 

44 thoughts on “Estratègies i trucs per motivar els teus alumnes

  1. Sembla molt interessant, molt records i endavant.
    Els professors necessiten tots els recursos ja que les aules són molt nombroses.
    Records
    Mercè

        • Hola Carmen,

          Moltes gràcies per llegir el bloc i per les teves amables paraules.
          Espero que les activitats et puguin ser útils per treballar amb els teus alumnes.
          Seguim en contacte 😉

  2. Exel·lents reflexions que destil•len amor i dedicació a la feina de fer de mestre.Molts ànims i endavant!!

    • Hola Maria Dolors,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves paraules!!! M’animen a continuar lluitant per l’educació;)

      Seguim en contacte.

  3. Potser el més important que pot fer un mestre/a és motivar el nen, fer-lo actiu en el seu propi aprenentatge. Bon mestre és el que fa descobrir en cada nen les capacitats que té, que l’ajuda en el seu bon autoconcepte.

    • Hola Teresa,

      Totalment d’acord amb les teves paraules.

      Moltes gràcies pel teu comentari.

      Seguim en contacte.

  4. Nati,
    estic totalment d’acord amb tu. Les mestres i els mestres ens hem de replantejar l’educació. Crec que hem de reinventar-nos dia a dia i és molt important que acompanyem els alumnes cap a l’autonomia i cap a la creativitat.
    Enhorabona i segueix transmetent passió i idees…ho necessitem.
    Amb la meva companya estem preparant un blog : “Caixes d’autonomia”, on explicarem i penjarem material de recursos d’aula, l’objectiu del qual és combatre la desmotivació i fomentar l’autonomia, el treball en grup i la crativitat. Ja t’explicarem…Nosaltres n’estem molt contentes.

    • Hola Marta,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves paraules.

      Us animo molt a fer el bloc i ha compartir recursos i idees. Entre tots ens enriquim i aprenem.

      Poseu-vos en contacte amb mi i faré difusió del vostre bloc 😉

      Una abraçada

  5. Ai, si tots els mestres fóssim tan reflexius com tu demostres ser! I tan engrescats! I tan preparats! I tan il·lusionats, malgrat tot! I tan tendres! I tan… Nati, llegir les teves paraules m’aporta, a parts iguals, serenor i energia. Felicitats! No saps com agraïm la teva feina immensa. No defalleixis!

    • Hola Pep,

      Moltes gràcies per les teves paraules, les valoro moltíssim i m’omplen de felicitat i energia. És un plaer poder compartir recursos i idees amb gent com tu. Espero que l’article et pugui ser útil i t’ajudi en el teu dia a dia a l’escola.

      Seguim en contacte i moltes gràcies!!!! 😉

  6. Hola Nati,

    Estic totalment d’acord amb les teves aportacions. Va molt bé , que de tant en tant, algú ens recordi qui som i com hem d’actuar per poder poder tirar endavant el nostre alumnat, ja que el dia a dia, moltes vegades, ens arrossega . Cal fer una parada per reflexionar sobre la nostra manera de guiar els alumnes cap aconseguir uns coneixements i unes habilitats necessàries per poder tenir èxit en la societat que vivim.

    Moltes gràcies!

    • Hola Gemma,

      Moltes gràcies a tu per les teves paraules! El dia a dia a l’escola és molt frenètic i això no és bo ni pels infants ni per nosaltres. Com bé dius potser cal parar, reflexionar i redireccionar el que fem a l’escola.

      Seguim en contacte 🙂

  7. Quina raó que tens Nati. Estem massa empresonats en un curriculum i unes proves de competències que no ens deixen veure la realitat. Cal treballar molt altres aspectes que es tenen totalment oblidats, sobretot el món interior de les persones.

    • Hola Jordi,

      Moltes gràcies pel teu comentari i totalment d’acord amb el que dius!A l’escola cal fer molt més que català i matemàtiques. Cal tenir en compte l’infant des de totes les besants.

      Seguim en contacte 😉

  8. Bon dia,
    Molt agraïda de fer-nos arribar l’enllaç a l’article!! Ara mateix el passo al meu claustre . Tot i que ho tenim molt clar quin ha de ser el millor camí per motivar als infants, s’agraeix fer-ne lectura per no perdre-ho de vista en el dia a dia de l’escola el nostre bon paper com a docents. Felicitats !!
    Muà

    • Hola Eva,

      A la vostra escola ja està demostrat que sabeu com motivar els vostres alumnes! A veure si el camí que vosaltres heu iniciat s’encomana a les altres escola. Per si a algú interessa estem parlant d’una escola que treballa per projectes: escola Marta Mata de Vilanova del Camí. Tot un referent educatiu que cal tenir sempre en compte.

      Moltes gràcies Eva pel comentari i per llegir l’article. Seguim en contacte.

    • Hola Rafa,

      Moltes gràcies per llegir l’article i fer el comentari. Celebro que hi estiguis d’acord 😉
      Seguim en contacte.

  9. Totalment d’ acord amb les teves paraules, Nati.
    Tot i que jo no treballo dins una escola primària, la meva realitat dins l’ escola de música és molt semblant. Hem de fer mans i mànigues per aconseguir motivar tots aquests infants que pugen amb aquesta desmotivació i despreocupació en general.

    • Hola Anna,

      Com bé dius cal fer mans i mànigues per poder motivar aquests alumnes. Els hem de despertar i encomanar ganes de fer, de saber, de descobrir… No és fàcil però val molt la pena!!!
      Ànims i moltes gràcies pel teu comentari 😉

  10. Gràcies per aquestes reflexions. Sovint els mestres, empesos per les urgències del dia a dia, no ens prenem el temps d’aturar-nos, fer un pas enrere i observar les coses des d’una distància que ens permeti la reflexió. Estic convençuda que moltes de les teves aportacions en l’article són conegudes per la majoria de mestres, però ens cal refrescar-les de tant en tant i donar un gir a la nostra pràctica.
    Estic molt d’acord amb el punt en què parles de les noves metodologies: els recursos tècnics no impliquen, “per se”, un canvi metodològic ni una innovació. Les tecnologies són una eina que ha d’estar al servei d’una millor pràctica docent, on l’alumne i el seu aprenentatge passin a ser el centre. En aquest sentit, fa uns mesos he creat un blog on intento compartir recursos TAC, explicats pas a pas de forma molt planera, per tal que els mestres els usin com a instrument de canvi en el seu dia a dia. Si li vols fer una ullada, em trobaràs a:
    alatacalatac.blogspot.com.es
    Gràcies

    • Hola Joana,

      Moltes gràcies per llegir l’article i pel comentari. Ja he visitat el teu blog i et felicito per la feina que fas. Aniré seguint les teves publicacions.
      Seguim en contacte.

  11. Excel·lent, una bona feina. Continua treballant així. Moltes gràcies Nati, molt agraïda

    • Hola Ana Maria,

      Moltes gràcies per llegir l’article i t’agraeixo molt les teves paraules 😉
      Seguim en contacte.

  12. Hola Nati,
    En primer lloc felicitar-te per la publicació d’aquest article i per brindar-me la possibilitat de poder-lo compartir. De manera breu, clara i detallada emmiralles la realitat educativa en la que tots ens trobem immersos. Quantes vegades els mestres reflexionem sobre la motivació/desmotivació dels nostres alumnes!!!!! i…quan costa posar fil a l’agulla!!!.
    Vivim en una societat on teòricament no hi falta de res!!!! No és cert!. Hi falten ingredients molt importants i sobretot en el món educatiu. Tinc l’esperança que a poc a poc i cadascú des del nostre àmbit poguem aportar-hi un granet de sorra i que aquesta problemática es vagi erradicant.
    T’animo a que segueixis fent articles com aquest , són el primer pas, ens indueixen a reflexionar i possiblement a actuar.

    una abraçada

    Anna Ma Jornet Aragonés

    • Hola Anna Ma,

      T’agraeixo molt les teves paraules, m’anima a seguir lluitant per l’educació. Cal trencar amb el pessimisme que regna a les escoles i recuperar les ganes d’ensenyar i aprendre.
      Com bé dius tots hi podem aportar un granet de sorra. Moltes gràcies !!!!!

      Seguim en contacte 😉

      • Hola Nati!
        Moltes gràcies per compartir tots aquests articles. Fa temps que els llegeixo i els trobo interessantíssims. Tots els que treballem en l’educació sabem que la motivació és un dels pilars fonamentals. Seguirem lluitant per tal d’aconseguir infants feliços, respectuosos i que tinguin ganes d’aprendre cada dia alguna cosa nova.

        • Hola Maria Maresma,

          Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves amables paraules!.
          M’agraden molt el que dius”Seguirem lluitant per tal d’aconseguir infants feliços, respectuosos i que tinguin ganes d’aprendre cada dia alguna cosa nova.” Ho recolzo totalment!!!

          Gaudeix d’una bona setmana!!

          Seguim en contacte 😉

  13. Moltes gràcies Nati!!
    Llegir coses com aquestes ajuda a ser més conscient d’aspectes que ,malauradament, a vegades queden diluïts en el dia a dia i no les tenim tant presents com hauria de ser…
    Una abraçada
    Araceli

    • Hola Araceli,
      Moltes gràcies pel comentari. Com bé dius el dia a dia a l’escola ens fa anar a un ritme que dificulta treballar aspectes bàsics com els valors, els hàbits, les emocions, la cohesió de grup… Va bé pensar-hi de tant en tant i buscar estones…
      Una abraçada 🙂

  14. Hola Nati,
    Molt interessants i importants les teves aportacions. Estic totalment d’acord amb tu, hem de continuar lluitant per millorar .
    Una abraçada,
    Imma

    • Hola Imma,
      Moltes gràcies per llegir l’article i pel comentari!
      Com bé dius cal seguir lluitant per millorar el nostre sistema educatiu. Entre tots ho aconseguirem 😉
      Seguim en contacte !!!

  15. Hola Nati,
    poc puc afegir a tots els comentaris anteriors tan coherents i assenyats. Continua donant-nos eines i ganes de viure la nostra professió amb il·lusió i desig de renovar-nos dia a dia.
    És un repte. I a la societat actual, on tot passa per l’escola encara més…
    Gràcies

    • Hola Mª Carmen,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves paraules.Junts lluitem cada dia per canviar l’escola i adaptar-nos als canvis socials del moment en el que vivim. Estic contenta de veure que som molts mestres els que creiem en la necessitat de canvis i estic segura que ho aconseguirem.

      Gràcies a tu per creure i voler canviar les coses.

      Seguim en contacte 😉

  16. La veritat és que no es pot dir més clar. M’encanta com exposes els temes, perquè ho dius tal com és, i m’hi veig tan reflectit, de debò… Estic molt d’acord amb el què comentes, i llegir-ho en moments com un final de curs, quan estàs ja amb les piles al mínim, va molt bé per reanimar-me per seguir pensant en com millorar.
    A la nostra escola hem iniciat un seminari per redissenyar-la, i hem treballat des de dues vessants: l’educació emocional i la d’escola motivadora i dinàmica.

    • Hola Carles,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves amables paraules!! T’agraeixo molt el teu comentari.

      M’agrada molt la teva actitud i esperit de treball!! Molt interessant el seminari que comentes que heu iniciat a la teva escola. Ja ens aniràs explicant com va evolucionant així podem aprendre de la vostra experiència.

      A veure si pots encomanar aquest esperit als teus companys mestres i entre tots lluitem per canviar les coses!!!

      Una abraçada i seguim en contacte 😉

    • Hola Cristina,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves amables paraules!!

      Gaudeix d’una bona setmana.

      Seguim en contacte 😉

  17. M’he trobat amb una agradable sorpresa en llegir el teu article. Ho trobo ben exposat i adequat a la realitat que ens trobem els mestres diàriament a les nostres classes.

    Gràcies per compartir-ho!!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *