27 canvis clau per iniciar el treball per projectes

Darrerament se sent a parlar molt del treball per projectes. Però què implica realment treballar per projectes? Quins canvis cal que duguis a terme a la teva aula i a la teva escola?

En aquest article t’explico de manera resumida els canvis que considero que has de dur a terme a la teva aula o la teva escola per poder treballar per projectes.

Aquests canvis fan referència a:

  • Canvis en la concepció de l’aprenentatge
  • Canvi de rol del mestre/a
  • Canvi de rol de l’alumne/a
  • Canvis a l’aula
  • Canvis organitzatius: Horari – Espais – Recursos
  • Canvis en l’avaluació

Espero que aquestes orientacions tan resumides et puguin ser útils i t’orientin per animar-te a treballar per projectes a la teva escola. També poden ser útils per fer un exercici d’anàlisi en el cas de les escoles que ja hi treballeu.

 

Quins canvis cal que duguem a terme per treballar per projectes?

Si volem aplicar el treball per projectes, cal que fem una sèrie de canvis en les metodologies d’ensenyament- aprenentatge tradicionals.

 

CANVIS EN LA CONCEPCIÓ DE L’APRENENTATGE

Els canvis que proposo en relació a la concepció de l’aprenentatge són els següents:

  • Aprenentatge memorístic ➡️ Aprenentatge significatiu.
  • Continguts aïllats de la realitat ➡️ Continguts útils i propers per l’alumne/a.
  • Aprenentatge individual ➡️ Aprenentatge en contacte amb els altres.
  • Important què sap l’alumne/a ➡️ Important què sap i com aprèn cada alumne/a.
  • Important aprendre continguts ➡️ Important aprendre a aprendre.
  • Per aprendre depenen de l’adult ➡️ Es potencia que siguin autònoms aprenent.
  • L’aprenentatge es relaciona amb “nomenar i memoritzar” ➡️ Es construeix coneixement perquè puguin transferir el seu aprenentatge.
  • Es dóna molta importància a les respostes ➡️ Es dóna molta importància a les preguntes.

 

 

CANVI DE ROL DEL MESTRE/A

Els canvis que proposo en relació al rol del mestre/a són els següents:

  • Mestre/a transmissor de coneixement ➡️  Mestre/a com a guia/ acompanyant.
  • Mestre/a com a única font de coneixement ➡️ Mestre/a com a orientador.
  • Mestre/a té raó absoluta ➡️ Mestre/a aprèn a escoltar els alumnes.
  • Mestre/a treballa individualment ➡️ Mestres treballen en equip.

 

 

CANVI DE ROL DE L’ALUMNE/A

Els canvis que proposo en relació al rol de l’alumne/a són els següents:

  • Poc protagonisme alumnes ➡️ Alumne/a protagonista del seu aprenentatge.
  • Alumnes callats i obedients ➡️ Alumnes crítics i reflexius.
  • Alumnes passius i quiets ➡️ Alumnes actius, participatius i amb iniciativa.

 

 

CANVIS A L’AULA

Els canvis que proposo en relació a l’aula són els següents:

  • Classes silencioses ➡️ Classes participatives.
  • Alumnes aïllats ➡️ Diàleg i comunicació entre els alumnes.
  • Es potencia la competitivitat ➡️ Es potencia la cooperació.

 

 

CANVIS ORGANITZATIUS

Els canvis que proposo en relació a l’orgnització són els següents:

 

HORARI:

  • Horari fragmentat en franges horàries ➡️ Horari globalitzat.
  • Coneixement fragmentat per àrees ➡️ Coneixement interdisciplinari.
  • Horaris molt rígids ➡️ Horaris més flexibles.

 

ESPAIS:

  • Aula sempre espai d’aprenentatge ➡️ S’utilitzen diferents espais.
  • Distribució a l’aula rígida ➡️ Flexibilitat i mobilitat dins de l’aula.

 

 

RECURSOS

  • Recurs d’aprenentatge el llibre de text ➡️ Recursos d’aprenentatge molt diversos.
  • Material individual de l’alumne ➡️ Material del grup i per compartir.

 

CANVIS EN L’AVALUACIÓ

Els canvis que proposo en relació a l’avaluació de l’aprenentatge són els següents:

  • Avaluació basada en uns resultats ➡️ Avaluació contempla el procés d’aprenentatge.
  • Mestre/a és l’únic avaluador ➡️ Es potencia l’autoavaluació i la coavaluació.
  • Eina utilitzada: exàmens ➡️ Eina utilitzada: Rúbriques, observació continuada, tasques realitzades, portafoli …

 

Què necessites per poder aplicar aquests canvis?

Per poder iniciar el treball per projectes a la teva escola és imprescindible que es compleixin una sèrie de condicions:

  • Suport per part de l’equip directiu.
  • Implicació per part del claustre.
  • Formació del professorat.
  • Hores de coordinació entre els docents.
  • Treball en equip per part dels mestres.
  • Canvis metodològics, organitzatius i en l’avaluació.
  • Implicació de les famílies en les activitats que es duen a terme a l’escola.

 

Conclusió

Considero que el treball per projectes és una filosofia, una manera d’entendre com aprenen les persones, que va molt més en línia amb els canvis socials que estem vivint actualment. Les metodologies de memoritzar, copiar, recitar, obeir, callar …. impulsades fins ara en el sistema educatiu estant totalment desfasades.

Amb el treball per projectes es potencia que els infants siguin autònoms, que tinguin esperit crític, que sàpiguen treballar en equip, que siguin creatius, que pensin i raonin, que vulguin aprendre, que potenciïn les seves habilitats per resoldre problemes …

El treball per projectes potencia que els infants desenvolupin habilitats/ destreses/ capacitats/ actituds que els seran molt útils per adaptar-se el dia de demà en la societat i els permetrà ser persones capaces de donar respostes als reptes que se’ls plantegin.

T’animo a impulsar el treball per projectes a la teva escola i espero que les orientacions que et dono en aquest article et siguin útils 😉

 

Vols afegir alguna orientació que consideres que cal tenir en compte per poder dur a terme el treball per projectes? Afegeix-lo fent un comentari. Moltes gràcies 😉

 

10 thoughts on “27 canvis clau per iniciar el treball per projectes

  1. Bon dia!
    Gràcies pel teu article, és molt encoretjador. A la nostra escola hem començat a posar en pràctica la metodologia per projectes a les àrees de ciències naturals i socials. Començarem el curs passat fent formació de claustre i enguany ens hem tirat a la piscina. Tenim molts dubtes i pors, no obstant pensam que és necessari fer un canvi cap un aprenentatge més significatiu.
    Ara com ara cumplim els següents punts:

    Suport per part de l’equip directiu………OK
    Implicació per part del claustre…………..OK
    Formació del professorat. ………………….OK
    Hores de coordinació entre els docents. ………..ENS MANQUEN
    Treball en equip per part dels mestres. ………… ENS MANCA
    Canvis metodològics, organitzatius i en l’avaluació…………ANEM FENT
    Implicació de les famílies en les activitats que es duen a terme a l’escola……….OK

    Fins aviat

    Marga Zuzama

    • Hola Marga,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per compartir la teva experiència.

      Ja veig que aneu molt ben encaminats! Ànims que segur que mica a mica hi anireu donant forma. Espero que ens segueixis explicant com us va tot.

      Una gran abraçada i ànims en aquesta nova etapa que acabeu de començar.

      Nati

  2. Moltes gràcies per compartir aquestes idees i poder agafar idees.
    Al meu institut estem fent projectes a 1r ESO i després de llegir-ho , penso que estem fent molt bona feina.
    Gràcies!!!

    • Hola Yolanda,

      Moltes gràcies a tu per llegir-les i per escriure un comentari. T’ho agraeixo molt!!

      Ànims que estic segura que veureu que el treball per projectes pot aportar molts beneficis i els infants estaran molt més motivats i implicats en el seu aprenentatge. Ja ens aniràs explicant com us va.

      Seguim en contacte 😉

      Nati

  3. Bon vespre Nati.
    Penso que dones en el clau en tot el que comentes. Crec que cal un canvi de mirada a les relacions personals dins de les nostres aules i les nostres escoles per tal de poder treballar per projectes.
    Deixa’m aportar unes d’idees:
    – Hem de veure el treball per projectes no com una metodologia, sinó com una manera d’entendre com aprenen les persones. UIna visió nova a la relació d’ensenyar i aprendre.
    – Entendre l’escola o l’aula com un espai on es relacionen experiències, coneixement i persones preocupats per donar resposta a la necessitat, que tenim com a persones, per comprendre el món i dotar-ho de significat.
    – Entendre l’aula com un laboratori de bones preguntes que intentem resoldre a través de processos d’indagació. Com un espai públic de persones comunicant-se.
    – Veure els nens i nenes Com a subjectes que són i que saben, potencialment creatius. Que necessiten pensar i actuar, actuar i pensar, on s’estableixi una coherència entre l’acció o la raó.
    – Comprendre que els i les mestres són la que posen les condicions per tal d’afavorir la construcció d’aprenentatge i de significat. Els que fan de bastida per la construcció compartida del nou coneixement. Els que creen contextos d’aula que permetin generar accions i reflexions. Els que treballen des d’un enfocament de pràctica reflexiva i compartida amb la resta de mestres.
    Perdona per l’extensió del meu comentari, però m’ha anat animant.
    Molt bona feina Nati.

    • Hola Toni,

      Moltíssimes gràcies per compartir la teva gran experiència!!!

      Estic totalment d’acord amb les teves paraules sobretot quan dius “Hem de veure el treball per projectes no com una metodologia, sinó com una manera d’entendre com aprenen les persones”.

      Un gran plaer poder aprendre dels que fa temps que treballeu per projectes.

      Les teves aportacions enriqueixen molt l’article, MOLTÍSSIMES GRÀCIES!!

      Una gran abraçada

      Nati

  4. Hola, Nati, m’ha agradat molt el teu article, moltes gràcies!
    Nosaltres no treballem per projectes, però jo crec que ho hauríem de fer. No obstant, quan ho proposo als meus companys sempre em trobo amb dos arguments que a mi també em tiren enrere: què passarà amb els alumnes que van a fer batxillerat a l’institut del poble del costat i que no treballa per projectes? És evident que treballant per projectes deixes moltes parts del curriculum per cobrir. Vull pensar que molts alumnes es tornen més autodidactes i seran capaços d’adaptar-se, però heu fet un seguiment de com els hi va als alumnes en Bat? L’altre argument que em donen és que les classes es tornen no més “participatives” com dius tu sinó més sorolloses, no ens enganyem…jo que tinc unes migranyes molt fortes tinc por que hagi d’anar a l’institut amb taps… 🙂 com ho feu vosaltres perquè el soroll no us afecti a la salut?
    Moltes gràcies!

    • Hola Maria,

      Moltes gràcies per escriure el comentari i aportar els teus dubtes.

      Intento respondre’t:

      Què passarà amb els alumnes que van a fer batxillerat a l’institut del poble del costat i que no treballa per projectes?
      En els darrers anys ja han anat sortint generacions d’alumnes que han treballat en una escola per projectes i després han anat a un institut tradicional i s’han adaptat perfectament. Considero que la filosofia del treball per projectes és potenciar que els infants aprenguin a aprendre i que siguin el màxim d’autònoms i responsables del seu aprenentatge. Entenc que sorgeixi aquest dubte però considero que ja està demostrat que no ens ha de fer patir.

      Respecte a el segon dubte que comentes: Com ho feu vosaltres perquè el soroll no us afecti a la salut?

      En una escola que treballi per projectes es potencia molt el diàleg entre els infants. Per tal que hi hagi diàleg no hi pot haver soroll perquè si n’hi ha, és impossible que ens sentim i ens entenguem. Per tant des de petits es treballa molt l’hàbit de saber escoltar, saber esperar, respectar el torn de conversa…. i fruit d’aquest treball es poden tenir aules participatives sense ser aules sorolloses.

      Una de les coses que vaig notar més quan vaig entrar a treballar en una escola que treballen per projectes, és que els infants podien estar una hora sencera parlant i dialogant. NO hi havia soroll, no calia intervenir per demanar ordre, sabien gestionar la conversa com ho fem els adults.

      Val la pena provar-ho, ja que treballar per projectes aporta molts beneficis i treballa aspectes molt importants pel creixement dels infants.

      Seguim en contacte.

      Nati

  5. Nati, gràcies per compartir les teves idees i la teva experiència amb els docents,
    El que tothom pugui enriquir-se de les teves aportacions proporciona que els alumnes gaudeixin i s’interessin pel coneixement i queles/ els mestres millorem la nostra tasca i ampliem horitzons. , això és fer escola!!
    Moltíssimes gràcies

    • Hola Laura,

      Moltes gràcies a tu per les teves amables paraules i per seguir el bloc. El que em dius m’anima i em dóna força i energia per seguir escrivint i lluitant per millorar l’educació.

      Moltes gràcies!! Una gran abraçada

      Nati

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *