Oblida els deures i fomenta un bon hàbit lector

Cada vegada som més els mestres, famílies i alumnes que posem en dubte la utilitat real dels deures. Potser ja només els fem per inèrcia, perquè s’han fet sempre.

En aquest article proposo una alternativa als deures tradicionals, fomentar un bon hàbit lector al llarg de tota l’escolaritat.

 

Aspectes negatius dels deures tradicionals

Aquest és un llistat dels aspectes que considero negatius dels deures tradicionals:

  • Els deures són repetitius i avorrits. Això provoca que els infants perdin l’interès per aprendre.
  • Els deures són una imposició. Els alumnes els fan de qualsevol manera i sense cap interès. Si els alumnes estan motivats ells mateixos volen buscar informació i descobrir més coses sobre el que estan treballant.
  • Els deures no fan que els alumnes tinguin més bons resultats acadèmics.  Cal trencar amb la creència que com a més deures tenen més aprenen.
  • Els deures propicien conflictes familiars. Els infants tenen poques ganes de fer els deures i això provoca que les relacions familiar en quedin perjudicades. Els pares s’han de barallar molt amb els fills perquè facin els deures.
  • Els deures són discriminatoris. Els alumnes amb nivell sociocultural baix tenen més dificultat perquè les famílies els ajudin a fer els deures. No és just tractar a tots els infants de la mateixa manera quan les seves realitats vitals són tan diferents.
  • Els deures cal corregir-los a classe, per tant perdem moltes estones cada dia. La clau del bon rendiment acadèmic no és el temps dedicat a corregir els deures, sinó el temps de qualitat a l’aula.
  • Els deures provoquen que els infants disposin de menys temps per jugar, estar amb la família, socialitzar-se, anar al parc, passejar, pintar…
  • Els deures ensenyen teories allunyades de la realitat, cal més experimentació en lloc de tants llibre i fitxes.
  • Els deures no potencien l’autodisciplina o la responsabilitat ja que són massa imposats.

 

Tenint en compte tots els aspectes negatius dels deures, caldria replantejar-nos seriosament el seu ús a les escoles. Considero que hi ha una altra alternativa que sí mereix invertir temps i esforços. Es tractar de fomentar l’hàbit lector.

Captura de pantalla 2015-05-31 a las 12.17.03

 

Avantatges de tenir un bon hàbit lector

 

avantatges-habit-lector

 

  • Augmenta l’agilitat mental.
  • Fomenta la base per l’alfabetització.
  • Afavoreix el pensament reflexiu i crític.
  • Millora els resultats acadèmics en general.
  • Enriqueix molt el seu vocabulari.
  • Desperta la curiositat en els infants.
  • Millora la comprensió lectora.
  • Permet als infants tenir més cultura.
  • Millora l’expressió escrita i l’ortografia.
  • Fomenta lectors capaços de desenvolupar-se amb èxit en tots els àmbits.
  • Permet projectar les pròpies pors i conflictes.
  • Afavoreix habilitats socials com l’empatia.
  • Potencia la llibertat d’expressió i la capacitat crítica.
  • Millora la concentració i la memòria.
  • Desenvolupa les habilitats comunicatives.
  • Afavoreix la relaxació i redueix l’estrès.
  • Potencia la creativitat i la imaginació.

 

tumblr_mnitc4Cf961qkaoroo1_500Il·lustració de Guada

Quina realitat ens trobem a les escoles?

Actualment ens trobem que pocs infants llegeixen i les conseqüències d’aquest fet repercuteixen en el dia a dia a l’escola.

  • Les noves tecnologies han canviat moltes pràctiques socials i actualment els infants no llegeixen.
  • Costa molt motivar els alumnes per la lectura, estan acostumats a les pantalles i a que tot se’ls doni fet.
  • Els infants presenten problemes en la comprensió lectora, no entenen res del que llegeixen i no inverteixen esforços en rellegir el text (entendre petites instruccions, texts, problemes matemàtics…)
  • Presenten molt problemes en l’expressió escrita, redacten texts pobres, mal estructurats i amb molts errors gramaticals.
  • Els infants fan moltes faltes d’ortografia, costa molt que revisin els seus propis texts i que interioritzin les normes d’ortografia.
  • Hi ha molts infants amb un vocabulari limitat.
  • Els costa reflexionar, pensar, treure conclusions, fer hipòtesis, emetre una crítica… del que llegeixen. No estan acostumats a fer-ho.

 

Pots trobar el conte en format paper ¡Es un libro! Lane Smith. Editorial Océano travesía. Un homenatge al llibre de paper.

 

Com podem fomentar un bon hàbit lector?

En aquest apartat trobaràs de quina manera pots fomentar un bon hàbit lector:

  • Desenvolupant l’hàbit lector des de les edats primerenques.
  • Despertant l’interès i la sensibilitat dels infants per la lectura.
  • Potenciant la lectura en totes les etapes educatives.
  • Treballant conjuntament família- escola peraconseguir que els infants tinguin un bon hàbit lector.
  • Conscienciant a les famílies de la importància i dels beneficis de tenir un bon hàbit lector.
  • Introduint la lectura als infants amb lectures divertides, interessants i variades: contes, còmics, revistes…
  • Demostrant als infants la importància de l’hàbit lector, que és la base de tot aprenentatge.
  • Fent gaudir als infants de la lectura, cal evitar que ho sentin com una imposició.
  • Escollint els llibres adequats per cada infant, tenint en compte la seva edat, interessos, gustos…
  • Potenciant la lectura en diferents suports: en paper, multimèdia, internet…

 

Estratègies per fomentar un bon hàbit lector.

Per fomentar que els infants adquireixin un bon hàbit lector cal que treballem conjuntament família- escola. En aquest apartat he recollit un seguit d’estratègies que poden ser útils per treballar des de l’escola o des de casa.

 

Des de l’escola

  • Padrins de lectura. Es tracta d’una estratègia en la que els alumnes grans de l’escola apadrinen els alumnes més petits. És una experiència molt recomanable i dona un valor afegit a la lectura.
  • Racons de lectura. Dins l’aula és molt útil tenir un racó amb lectures variades per tal que els alumnes hi puguin accedir amb facilitat.

 

2015-03-20 14.39.55

 

  • Potenciar la biblioteca escolar. A les escoles hi ha molt bones biblioteques. Cal potenciar-ne el seu ús dedicant-hi estones per anar-hi a llegir o anar-hi a consultar llibres per complementar el que es treballa a l’aula.
  • Fomentar l’intercanvi de llibres entre els alumnes. És molt útil que els alumnes puguin intercanviar llibres. El fet de que un amic l’hagi llegit els anima a la lectura.
  • Mitja hora de lectura diària. Es poden utilitzar diferents estratègies:  lectura individual, lectura lliure, lectura col·lectiva.
  • L’autor ens visita. És una activitat d’animació de la lectura molt gratificant ja que posa en contacte els alumnes amb l’escriptor del llibre que han llegit.
  • Recomanar contes i llibres. Els mestres podem oferir als nostres alumnes llibres i contes que els sorprenguin, que siguin molt diferents als que estan acostumats a llegir.
  • Oferir als alumnes lectures molt diverses per inculcar-los l’interès per la lectura: contes, còmics, revistes, llibres amb informacions diverses…
  • La maleta viatgera: Aquesta activitat consisteix en preparar una maleta amb un recull de contes variats. Cada cap de setmana un alumne/a de la classe s’enduu els contes per llegir-los amb la família.
  • Cercar activitats on-line que fomentin la lectura i siguin motivadores pels alumnes. Podeu trobar molts recursos diferents al web de l’edu365.

Un exemple d’aquestes activitats són els contes d’en Tom i la Laia.

 

ScreenHunter_545 Jun. 01 08.04

 

  • Fomentar la lectura amb un Pla Lector d’escola. Es pot tenir un recull de lectures establertes per cada cicle i una hora a la setmana un mestre/a s’endu els alumnes a llegir. Pots trobar diferents models de pla lector clicant aquí.
  • Treballar la lectura amb els infants que presenten dificultats tot fent lectures repetides o lectures encadenades.
  • Programar lectures els caps de setmana perquè els infants llegeixin amb la família (contes, texts…) Dur un control d’aquestes lectures.
  • Reforçar positivament que els alumnes llegeixin fent gràfiques o plasmant els llibres que han llegit. Que sentin que es valora el seu esforç.

 

2015-03-20 16.49.02

 

Us adjunto dues piràmides de lectura que podeu trobar al web de l’Xtec. Una destinada a infants de primària i l’altre a secundària.

La proposta de la piràmide de la lectura vol oferir al professorat una eina de reflexió sobre algunes de les activitats que propicien la implicació de l’alumne en la lectura i, de retruc, faciliten l’adquisició de l’hàbit lector, amb la finalitat d’orientar o reorientar la seva tasca docent i establir línies de continuïtat amb la família i l’entorn.

 

piramide_primaria_430x304

 

primamide_secundaria_430x304

 

Des de casa

  • Els petits imiten el que fan els pares, si veuen que els adults de la casa llegeixen ells també ho voldran fer. El millor consell és predicar amb l’exemple.
  • Compartir estones de lectura pares- fills o germans grans i germans petits. Que la lectura sigui una part fonamental de la vida familiar.
  • Acompanyar els fills a la biblioteca tot gaudint en família d’una bona estona de lectura.
  • Acordant una estona diària per gaudir de la lectura, per exemple abans d’anar a dormir.
  • Tenint contes i llibres a mà perquè els infants els puguin llegir.
  • Regalar de tan en tan algun llibre: Sant Jordi, per l’aniversari, pels reis…

 

Un curt molt recomanable: The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore” La màgia de llegir. 

 

 

Conclusió

Fomentar l’hàbit lector és una tasca de tots els que compartim la responsabilitat d’educar els infants, especialment les famílies i l’escola.

La lectura és un hàbit i cal desenvolupar-lo començant abans dels sis primers anys de vida dels infants. Aquest hàbit cal construir-lo pas a pas. Cal que la lectura s’inclogui com a part de la rutina diària.

Avui en dia els infants van “estressats” i no tenen cap tarda lliure. Entre els deures, els extraescolars i les estones de jugar amb les noves tecnologies no troben ni un minut per dedicar a una tasca tan important com és la lectura.

Cal que els mestres reconsiderem la utilitat dels deures i donem més importància a crear un bon hàbit lector. Cal, alhora, que les famílies entenguin i valorin la importància de llegir i que es responsabilitzin de fomentar un bon hàbit lector als seus fills.

Si treballem conjuntament escola- família aconseguirem que els nostres infants llegeixin  i  veurem com els problemes escolars que vivim actualment disminueixen molt. Estic segura que els resultats acadèmics milloraran en tots els aspectes.

Les primeres edats són molt importants i és on cal treballar per aconseguir un bon hàbit lector. Els alumnes que no adquireixen el gust per la lectura, a la llarga, acaben presentant més dificultats i endarreriment. Aquestes dificultats són molt difícils de solucionar.

És possible, junts ho podem fer! Cal que estimulem un bon hàbit lector entre els infants i aviat en podrem collir els fruits!!!

Els nostres infants seran més competents en tots els àmbits!!!

 

Què en penses? Quines estratègies fas servir per impulsar un bon hàbit lector en els infants? Comparteix la teva experiència en els comentaris. Moltes gràcies.