Posa una mica de màgia a la teva aula

La desmotivació dels alumnes és un problema actual a les aules. Tenir alumnes desmotivats fa que mostrin desinterès pel que es fa a la classe i que no progressin adequadament en els aprenentatges.

Motivar els alumnes és possible però cal ser creatius i buscar contínuament la millor manera de cridar la seva atenció.

En aquest article t’explicaré una experiència que vaig viure fa dos anys amb els meus alumnes de primer de primària. Els vaig aconseguir motivar a partir d’un personatge fantàstic. Aquest personatge ens va acompanyar durant tot el segon trimestre i ens va fer viure moltes experiències. El resultat va ser molt sorprenent i va superar totes les meves expectatives inicials.

Espero que et pugui ser útil i que et doni moltes idees per treballar amb els teus alumnes.

 

EL PERSONATGE I LA MÀGIA

A l’hora d’iniciar un treball amb un personatge fantàstic cal tenir en compte quatre aspectes molt importants. T’explicaré cada un d’aquests aspectes  tot explicant l’experiència que vaig viure amb els meus alumnes.

 

1. Cal pensar en un personatge que sigui atractiu pels alumnes i que desperti el seu interès. Aquest personatge els ha d’agradar  i és important tenir en compte l’edat dels infants amb els que conviurà.

En el meu cas el personatge que vaig utilitzar va ser un mico, anomenat Mico Perico. Era un ninot de peluix força realista, de mig metre d’alçada i diferent al tipus de ninot de peluix que estan acostumats a veure.

 

mico perico

 

2. Cal pensar bé com fer-lo aparèixer a l’aula perquè causi un gran impacte. El primer contacte amb els alumnes és important i els ha de causar una bona impressió des del primer moment. Pensa en una manera perquè els alumnes estiguin encuriosits i intrigats.

En el meu cas, un dia ens vam trobar una gran caixa a la classe, estava lligada amb un llaç. Conjuntament vam debatre què calia fer, obrir-la i descobrir si era per nosaltres o deixar-la tancada i preguntar a les altres classes si era seva. El fet de deixar que ells parlessin i decidissin va fer que des del primer moment consideréssin que jo no era responsable del que estava passant a l’aula. Vaig votar com un més de la classe i, evidentment, era tan gran la curiositat que unànimement van decidir obrir la caixa.

 

3. Cal pensar el motiu pel qual aquest personatge ha aparegut a la nostra aula, d’on ha vingut i què farà amb nosaltres. Ha de tenir una història creïble que ens permeti treballar la temàtica que a nosaltres ens interessi. És molt útil pensar com aquest personatge es podrà comunicar amb nosaltres, com ens enviarà les notes i què farà fer als alumnes.

En aquest cas el Mico Perico va dir que venia de Cambodja. Ens va explicar que li agradava molt jugar amb les paraules i, com que s’havia que érem un grup molt treballador, ens venia a posar a prova. Cada setmana ens donava pistes i ens plantejava nous reptes que havíem d’anar superant. Per parlar amb nosaltres tenia un gran llapis màgic, que s’obria, on hi posava notes i ens deia on podíem trobar les pistes. Gràcies a les seves proves vam poder treballar la tipologia textual dels textos retòrics.

 

4. També cal pensar com aquest personatge desapareixerà de les nostres vides. És important concretar aquest aspecte ja que els alumnes han de poder-se acomiadar  i recordar amb estima aquest personatge. Els acomiadaments són difícils però els infants són força comprensius.

En el meu cas, com que s’acabava el trimestre i el següent trimestre volíem canviar de temàtica i treballar els contes populars vam aprofitar la setmana santa per dir que el Mico Perico volia anar a visitar la seva família. Al tornar de les vacances ell ens va enviar una carta explicant-nos que s’havia trencat la cama i que havia de fer repòs. Ens va fer arribar una foto molt convincent en un sobre amb un segell de Cambodja.

 

cama

 

A la carta deia que ens enviaria una gran amiga seva que vivia al món dels contes, la bruixa Piruixa. Ella ens va preparar proves i ens va introduir en el món dels contes durant tot el tercer trimestre. A finals de curs el Mico Perico i la Bruixa Piruixa es van acomiadar de nosaltres preparant-nos una gran festa.

 

mico bruixa

LA DINÀMICA

Durant tot el trimestre el Mico Perico ens va preparar proves setmanals i vam poder treballar la tipologia textual dels textos retòrics: galindaines, rodolins, endevinalles, refranys, embarbussaments, cal·ligrames, poemes, jeroglífics…

La dinàmica seguia sempre el mateix patró: al llarg de la setmana el mico Perico ens anava enviant pistes en diferents formats: papers, contes, fitxes, cd’s, documents en un pen, materials….

Us poso un exemple. La setmana que treballàvem els embarbussaments el Mico Perico ens va fer arribar diferents pistes:

  • Un power Point amb un recull d’embarbussaments que havíem de llegir ( al llarg de la setmana a les estones de lectura els vam anar llegint)
  • Un mural en blanc, per omplir.
  • Retalls de papers amb trossos d’embarbussaments escrits.
  • El títol “Embarbussaments”
  • Diferents contes amb embarbussamanets.

Aquest material ens l’anava  fent arribar durant tota la setmana, cada dia ens arribava una pista nova amb una nota. Algunes de les activitats ens deia que ja les havíem de fer i altres materials deia que els guardéssim per superar “el gran repte”.

Un dia a la setmana el Mico Perico ens plantejava “el gran repte” que havíem de superar amb tots els materials que havíem anat rebent. Això feia que estiguessin expectants i que es formulessin hipòtesis del que haurien de fer aquella setmana.

En el cas de la setmana dels Embarbussaments el gran repte consistia en dues parts:

– Havíem de fer un mural ajuntant els fragments d’embarbussaments que el mico Perico ens havia enviat al llarg de la setmana.

 

2014-02-20 14.43.48

 

– Ens havíem d’organitzar per parelles i cada parella havia de memoritzar un embarbussament. El resultat va ser sorprenent ja que es va superar el gran repte de sobres. Els alumnes, a part d’aprendre el seu embarbussament, van aprendre TOTS els embarbussaments dels companys. Vam fer un vídeo amb els alumnes recitant els embarbussaments i el vam penjar al web de l’escola perquè les famílies poguessin veure que superàvem la prova.

Un cop superada la prova, el mico Perico ens feia arribar un cartell per demostrat que la prova estava superada. Aquest cartell el penjàvem en un mural que ell mateix ens havia fet arribar anteriorment. Amb el cartell de la prova superada també ens feia arribar alguna sorpresa que havíem de buscar per l’escola : contes, jocs, propostes d’activitats divertides, CDs….

 

2014-04-08 14.42.51

CONSELLS PRÀCTICS

Aquests són alguns consells pràctics que et poden ser molt útils si decideixes posar una mica de màgia a la teva aula:

  • És interessant fer arribar materials per superar “el gran repte” cada dia sense que ells sàpiguen què hauran de fer. D’aquesta manera cada dia hi ha un al·licient que els fa estar a l’expectativa i plantejar-se hipòtesis del que el personatge els farà fer.
  • Una de les coses que més ha agradat als alumnes és anar a buscar les pistes a diferents llocs de l’escola, cal ser imaginatius i sorprendre’ls en llocs on no s’esperen. Generant aquesta expectativa aconseguim motivar els alumnes per realitzar la prova que ens interessa que facin, sigui quin sigui el tema que treballis.
  • És important dotar de realisme el personatge perquè sigui més creïble i proper pels alumnes. Per exemple jo posava peles de plàtan, mandarina, cacauets …. per demostrar que el Mico Perico menjava. La idea va sorgir dels alumnes i em va sembla molt interessant.
  • Com a dinamitzador és interessant teatralitzar per engrescar i motivar els alumnes, per exemple llegir les cartes fen-te el sorprès o l’emocionat, mostrant tants o més nervis i implicació de la que demostren ells. Els alumnes han de sentir que tu també estàs molt engrescat amb el tema.
  • Recomano estar oberts a les propostes dels alumnes. Per exemple en el meu cas, els alumnes van proposar endur-se el mico cada cap de setmana un nen diferent a casa. Aquesta idea em va sembla molt útil i vaig aprofitar per proposar que tinguéssim un diari. Cada infant que s’enduia el Mico Perico també s’enduia el diari i explicava el que havia fet el Mico Perico el cap de setmana. També es feien fotos amb el mico. Les famílies es van implicar molt i van fer gaudir el mico d’experiències molt i molt enriquidores: festes d’aniversari, partits de futbol, caps de setmana familiars, carnestoltes….

 

el convidat

 

  • Per poder dur a terme un projecte d’aquestes característiques cal ser constant i metòdic. Cal que el personatge sigui  actiu i no deixi d’interaccionar amb els alumnes. Si vols que els alumnes s’impliquin amb el personatge cal que sigui molt present a l’aula cada dia.
  • També recomano que facis servir un element identificatiu que faciliti als alumnes reconèixer el que el personatge els envia. En el cas del Mico Perico sempre enviava les cartes i els paquets lligats amb un fil de color rosa.

 

CONCLUSIÓ

Per acabar afegiré un comentari que em va fer un alumne de la classe:

Nati, tu tens molt de morro!!! Com que el Mico Perico fa tota la feina, tu no fas res!

Quan els alumnes estan motivats treballen molt més i n’hi tant sols s’adonen que ho estan fent. Els aprenentatges són més significatius perquè parteixen dels seus interessos i el fet de plantejar-los com quelcom lúdic fa que sigui molt més engrescador. Gaudeixen aprenent i treballant; comprenen, integren i assoleixen els aprenentatges amb molta més facilitat. Et sorprendrà el seu interès per descobrir i saber més.

Per aplicar aquest tipus de dinàmica cal invertir hores però val la pena ja que els resultats assolits són molt bons.

Així doncs, posar una mica de màgia a les nostres aules pot ser realment molt enriquidor. Fem màgia !!!!

 

2014-04-09 10.32.18

 

Has aplicat alguna dinàmica similar amb els teus alumnes? Explica-la deixant un comentari, moltes gràcies.

Si t’ha agrada’t l’article, comparteix-lo. Moltes gràcies ! 😉