Trucs infal·libles per ensenyar les taules de multiplicar

A les escoles tenim el gran repte d’ensenyar les taules de multiplicar. Les treballem des de cicle mitjà però sovint ho fem insistint només en la memorització, una metodologia què és vàlida per alguns alumnes, però no per tots.

En aquest article descobriràs estratègies i trucs que pots oferir als teus alumnes per aprendre les taules de multiplicar més enllà de la memorització.

 

Per què tenen dificultats per aprendre les taules de multiplicar?

Cada infant és únic i això vol dir que cada alumne/a té la seva forma de ser i aprendre. Cal que tinguis en compte que no tenim tots els mateixos interessos i capacitats, per tant tampoc tenim tots la mateixa manera d’aprendre.

Actualment només treballem les taules de multiplicar a partir de la memorització, sense tenir en compte que hi ha altres vies per les quals podem treballar les taules de multiplicar. Cada infant té el seu estil d’aprenentatge i cal que trobi l’estratègia que més bé li funcioni.

 

Quins errors cometem?

A l’hora d’ensenyar les taules hi ha un seguit d’errors que es solen repetir a les escoles:

  • Volem ensenyar les taules de multiplicar de la mateixa manera a tots els infants. Al grup- classe hi ha una gran diversitat d’alumnat i no podem exigir que tots els alumnes aprenguin de la mateixa manera i amb la mateixa velocitat. No ens podem limitar a ensenyar les taules de multiplicar únicament a partir de la memorització sinó que cal que tinguem en compte diferents estils d’aprenentatge i els oferim estratègies diverses.
  • Volem que tots els nens tinguin la mateixa agilitat de càlcul mental. A tots els exigim que siguin capaços de recitar les taules ordenades, saltejades, al revés…. En definitiva els demanem una velocitat de càlcul que evidentment no tots els infants tenen. Hi ha alumnes que són capaços de memoritzar i recitar les taules de multiplicar ordenades, però que quan els demanem que les recitin saltejades no són capaços de fer-ho.
  • No justifiquem als infants la utilitat d’aprendre les taules. Els infants ón incapaços de memoritzar una cosa que per ells no té sentit. En molts casos ens trobem que els alumnes que a cicle mitjà sabien les taules a cicle superior no les saben. Això és degut a que al memoritzar-les no ho van fer de manera prou sòlida perquè fos permanent. No entenen la utilitat de les taules de multiplicar i per tant l’aprenentatge que en fan no és significatiu.
  • No són constants i el que un any han memoritzat el curs següent ho han oblidat. També ens trobem que les taules que han memoritzat a cicle mitja si no es segueixen recordant cauen en l’oblit. Tal com un any ho han après l’any següent ho han oblidat.

 

De quina manera podem treballar les taules de multiplicar?

Per treballar les taules de multiplicar cal primer que els alumnes descobreixin què és la multiplicació i quan la fem servir. No l’has de presentar com un simple algoritme matemàtic sinó que has de fer un pas més i demostrar l’ús de la multiplicació i les taules de multiplicar en situacions de la vida real. Que entenguin quina és la seva utilitat i funcionalitat.

Han d’entendre molt bé que la multiplicació és la suma repetida i han de veure els avantatges d’aplicar-la.

 

ScreenHunter_452 Feb. 15 01.30

 

Podem aprofitar situacions de la vida real que ens poden servir per aplicar les taules de multiplicar. Per exemple podem comptar els diners que costarà pagar l’autobús per fer una sortida.

 

ScreenHunter_454 Feb. 15 01.43


Per començar a treballar les taules de multiplicar és recomanable començar per les més fàcils: 0, 1 i 10.

Posteriorment treballarem les taules: 2, 3, 4 i 5.

Finalment ens queden les taules més difícils: 6, 7, 8 i 9.

 

Quines estratègies podem utilitzar?

Podem utilitzar diverses estratègies d’aprenentatge per ajudar als alumnes a aprendre les taules de multiplicar de manera fàcil

 

  • Trucs de càlcul mental:

Taula del 2. És molt útil treballar aquesta taula treballant els números parells.

 

ScreenHunter_450 Feb. 15 01.21

 

Taula del 5.  És molt fàcil d’aprendre, ensenya als teus alumnes que acaba sempre en 0 i en 5.

 

ScreenHunter_451 Feb. 15 01.25

 

Taula del 9. Per saber la taula del 9 partim de la taula del 10.

Per calcular el 9 x 7 ho podem fer de la manera següent:

 

ScreenHunter_448 Feb. 15 01.10

 

Taula del 10. Afegim un 0 al número que hem de multiplicar.

 

ScreenHunter_455 Feb. 15 02.16

 

– Utilitzar la propietat commutativa ens pot ser molt útil per resoldre les taules de multiplicar que més ens costen.

 

ScreenHunter_456 Feb. 15 02.20

 

– Hi ha una tècnica que ens permet saber si el producte d’una multiplicació serà parell o senar . És una regla molt senzilla:

 

ScreenHunter_461 Feb. 17 23.42

 

  • Trucs amb els dits

Taula del 9. Pots treballar la taula del 9 de manera molt fàcil utilitzant els dits. En el vídeo següent pots veure de quina manera ho pots treballar amb els teus alumnes.

 

 

Taules del 6, 7, 8 i 9. Aquestes taules són les més difícils de memoritzar, pots donar una alternativa pels alumnes a qui els costi. Les podem resoldre amb els dits sense necessitat d’estudiar-les. En el vídeo següent pots veure de quina manera ho pots treballar amb els teus alumnes.

 

 

  • Truc nemotècnic

Taula del 9: Tal com explica el vídeo, la taula del 9 és fàcil de memoritzar amb aquesta regla mnemotècnica.

 

 

  • Vídeos amb les cançons de les taules de multiplicar.

Pels alumnes a qui és més fàcil memoritzar a través de la música aquests vídeos els poden anar molt bé.

La taula del 2.

 

 

Aquests són altres vídeos amb les cançons de les taules de multiplicar:

 

Materials i recursos útils per consolidar les taules de multiplicar

 

Els reglets

Regletes 10×10, amb 300 peces de fusta de diferents mides i colors per iniciar la descomposició de nombres i operacions matemàtiques. Edat mínima: 36 mesos.

 

 

Taulell de multiplicacions inspirat en la pedagogia Waldorf. El taulell té 11 clavilles col·locades en forma circular, al passar el fil contant segons la taula de multiplicar que s’estigui fent, s’obtenen diferents patrons.

taulell-de-multiplicacions

Existeixen molts jocs de taula que et permetran treballar les taules de multiplicar de manera lúdica amb els teus alumnes: Bingo, dòmino, joc de cartes, joc de taula….

 

Joc de les taules de multiplicar

Dòmino de les taules de multiplicar.


Tub Pitagòric.

71voAFckeVL._SL1500_

Trinomi de les taules de multiplicar.

25377381

Joc de cartes.

Un joc de cartes en el que per un cantó hi ha l’operació i per l’altre el resultat. Per gaudir una bona estona tot aprenent les taules de multiplicar.

 

El fabulós llibre de les taules de multiplicar

Un divertit llibre ple de pestanyes, solapes i desplegables per descobrir i entendre les taules de multiplicar.

 

També existeixen molts jocs on-line que permeten als nostres alumnes gaudir jugant tot reforçant i guanyant agilitat amb les taules de multiplicar.

 

ScreenHunter_457 Feb. 15 12.32

 

Conclusions

Has d’exigir als teus alumnes que sàpiguen les taules de multiplicar i que siguin capaços de resoldre qualsevol multiplicació que se’ls plantegi a la vida. Però de quina manera ho aconsegueixin és decisió seva.

Com a mestre/a has de donar-los estratègies suficients perquè puguin ser autònoms i guanyin el màxim d’agilitat de càlcul mental.

Cal evitar l’error de generalitzar i tractar a tots els alumnes de la mateixa manera. Un mal ús reiterat de les taules de multiplicar predisposa l’alumne/a a tenir mala relació a l’hora de treballar les matemàtiques i els números.

Oferint diversitat d’estratègies per treballar les taules de multiplicar podem trobar la manera d’apropar-nos als nostres alumnes i d’aconseguir, a la llarga, més bons resultats acadèmics.

Cal que tinguem present que les taules de multiplicar són una eina que ens ha d’ajudar a l’hora de realitzar càlculs. Hem d’aconseguir que els alumnes les vegin d’aquesta manera, no com un problema. Si oferim més recursos i estratègies als nostres alumnes, hi haurà més possibilitats que assoleixin amb èxit les taules de multiplicar.

Si utilitzes altres estratègies per ensenyar les taules de multiplicar que et funcionen, comparteix-les als comentaris si us plau.

 

Moltes gràcies 😉

 

67 thoughts on “Trucs infal·libles per ensenyar les taules de multiplicar

    • Hola Teresa,

      Moltes gràcies per llegir els articles i pel teu comentari!!!
      Les teves paraules m’animen a continuar.

      Seguim en contacte 😉

      • Moltes gràcies pels teus recursos compartits. M’encanten, com sempre.
        Aquest cop utilitzaré les cançons, no ho he fet mai.
        Pel que fa a les taules jo utilitzo la coca tallada i la xocolata dels aniversaris com a situació real. És molt visual.
        Ah un consell de mare/mestra… si dius als teus alumnes que preguntaras les taules… fes-ho sens falta.

        • Hola Teresa,

          Moltes gràcies per llegir l’article i pel comentari.
          Espero que als teus alumnes els agradin les cançons de les taules de multiplicar.
          Molt útil fer servir els esmorzars d’aniversaris per calcular, jo també ho faig !!!!!! Cal aprofitar totes les oportunitats que se’ns donen el dia a dia 😉
          Totalment d’acord amb el que dius, cal complir sempre amb el que diem.

          Seguim en contacte 😉

    • Hola Fina,

      Moltes gràcies pel teu comentari.
      Espero que el recull et pugui ser útil per treballar amb els teus alumnes.
      Si utilitzes alguna estratègia que et funciona ja ens ho explicaràs 😉

      Seguim en contacte.

  1. Ja que parles de música per aprendre les taules de multiplicar, a mi particularment em va anar molt bé el CD de aprendre les taules de multiplicar és divertit de l’editorial Teide (forma part d’un material express per aprendre les taules, per cert molt divertit i amb musiques molt diverses i que enganxen als nens/es.) ës del Lluís Segarra.

    • Hola Cristina,

      Moltes gràcies per la teva recomanació i pel teu comentari.
      Si et sembla bé afegiré el CD que em comentes a l’article per si pot interessar a algú.

      Seguim en contacte 😉

  2. M’ha encantat. Moltes opcions per aprendre-les. Segur que és una bona ajuda, ho posaré en pràctica.

    Moltissimes gràcies i fins aviat,

    Mercè

    • Hola Mercè,

      Moltes gràcies per llegir l’article i pel comentari. Espero que els recursos et puguin anar bé per treballar amb els teus alumnes.

      Seguim en contacte 🙂

  3. Un excel·lent recull de recursos i molt ben organitzat. Ben segur que serà molt útil per als mestres en actiu.

    I els que ja estem jubilats ho podem experimentar amb els nets

    • Hola Maria Dolors,

      Moltes gràcies per llegir els articles i pel comentari.

      Espero que gaudiu molt amb els nets d’aquestes estratègies. Si en descobriu una altra que us funciona ja ens la fareu saber.

      Seguim en contacte 😉

    • Hola Pep,

      Quines paraules tan boniques!!!!! La delícia sou vosaltres!
      Els vostres comentaris m’animen a escriure i compartir recursos. Un gran plaer saber que són útils per altres persones.

      Seguim en contacte 😉

    • Hola Joana,

      Moltes gràcies a tu per llegir l’article i pel comentari.
      Espero que els recursos et puguin ser molt útils per treballar amb els teus alumnes.

      Seguim en contacte 😉

  4. Jo també els presento un joc per fer l’ordre de la fila per anar al pati o a casa. Han de llegir una carta amb una multiplicacio de les taules i dir el resultat sense equivocar-se. Qui ho fa be es posa a la fila, qui s’equivoca, s’espera a la següent oportunitat.

    Molt interessants els teus articles, els comparteixo amb les meves companyes.

    Tens algun sobre la resolucio de problemes i les seves dificultats?

    • Hola Iris,

      Moltes gràcies pel comentari i per aportar la teva experiència. Segur que aquest joc pot ser molt útil per altres mestres.

      Sobre el que comentes, de moment no tinc cap article que parli dels problemes i les seves dificultats. És una bona temàtica potser en un futur en faré un.

      Seguim en contacte;)

    • Hola Meritxell,

      Moltes gràcies a tu per llegir l’article i pel comentari.
      Espero que el recull et pugui ser útil 😉

      Seguim en contacte.

    • Hola Montse,

      Moltes gràcies a tu per llegir l’article i pel comentari.

      Espero que els recursos et puguin ser útils!

      Seguim en contacte 😉

    • Hola Dolors,

      Moltes gràcies pel comentari.
      Espero que els recursos et puguin ser molt útils.

      Seguim en contacte 😉

    • Hola Pepa,

      Moltes gràcies per llegir els article i desitjo que et puguin ser molt útils per treballar a l’escola.

      Seguim en contacte 😉

        • Hola Merche,

          Moltes gràcies pel teu comentari. Espero que aquests recursos et puguin ser molt útils.
          Si descobreixes altres recursos que et funcionen ja ens els faràs saber 😉

          Seguim en contacte.

  5. Tot tant evident i senzill que sembla mentida que després de tants anys exercint ens ho hagin de recordar.
    Un recull molt interessant que he passat a tots els companys. Gràcies per compartir-ho.
    Antoni

    • Hola Antoni,

      Moltes gràcies per llegir l’article i pel comentari.
      Espero que aquest recull et pugui ser molt útil i si descobreixes altres estratègies que et funcionen ja ens les faràs saber 😉

      Seguim en contacte.

  6. Nati, com sempre genial!
    Com a mestra i mare sols et puc donar les gràcies. Aquest és un tema que ja vam parlar el curs passat. A mi ara se m’hi ha afegit que quan la meva filla sent matemàtiques es creua i no en vol saber res. Per què no les podem fer un xic més atractives? Serà per comoditat?
    Una abraçada.

    • Hola Txell,

      Moltes gràcies pel comentari. Espero que aquestes estratègies li siguin molt útils a la teva filla.
      Realment cal fer molts canvis al sistema educatiu i caldria començar per motivar els alumnes! Espero que mica a mica ho aconseguim entre tots 😉

      Seguim en contacte.

  7. Bones! Acabo D descobrir la teva pàgina i em sembla molt interessant, moltes gràcies per compartir material. Per cert, he mirat el truc per aprendre les taules del 6, 7, 8 i 9. Ho comprenc però només em surt a partir D q els dos factors D la múltiplicació és 6. Per exemple, 7×4 no el sé fer.
    Moltes gràcies!

    • Hola Rosa Maria,

      Moltes gràcies a tu per llegir l’article i pel comentari. Espero que els recursos et puguin ser molt útils per treballar amb els teus alumnes.

      El truc de les taules 6, 7, 8 i 9 funciona a partir del 6 x 6, 7 x 6, 8 x 6, 9 x 6. Els resultats inferiors cal trobar-los fent la propietat commutativa.

      Espero que et pugui ser útil, si tens dubtes posa’t en contacte amb mi.

      Seguim en contacte 😉

  8. Genial com sempre! Gràcies per compartir recursos tan útils. Segur que a l’escola els aprofitarem!

    • Hola Alba,

      Moltes gràcies a tu Alba per llegir l’article i per escriure el comentari.
      Espero que els recursos us puguin ser molt útils per treballar amb els vostres alumnes.

      Seguim en contacte 😉

    • Hola Gemma,

      Moltes gràcies a tu per llegir l’article i pel comentari.

      Espero que aquest recull de recursos et sigui útil per treballar amb els teus alumnes.

      Seguim en contacte 😉

  9. Hola Nati,
    Moltíssimes gràcies per tot aquest recull d’estratègies, les posaré en pràctica segur.
    No les coneixia i algunes m’ha deixat bocabadada!!
    Bon cap de setmana!!
    Araceli

    • Hola Araceli,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves paraules.
      Espero que aquestes estratègies et puguin ser molt útils.

      Seguim en contacte. Bon cap de setmana 😉

  10. Són molt bons els recursos i les explicacions que has fet sobre aquest tema, la multiplicació.
    Gràcies per compartir-los.

    • Hola Rose,

      Moltes gràcies per llegir l’article i pel comentari.
      Espero que aquests recursos et siguin útils per treballar amb els teus alumnes.
      Seguim en contacte 😉

  11. Bon recull d’aprenentatge matemàtic
    Les escoles Waldorf utilitzen una altra tècnica que seria interesant incorporar en aquesta llista.

    • Hola Núria,

      Moltes gràcies per escriure el comentari.
      No conec la tècnica que fan servir a les escoles Waldorf, si ens en pots fer cinc cèntims estaré encantada d’afegir-ho a l’article.

      Moltes gràcies i seguim en contacte 😉

  12. OOOhhh! Moltes gràcies, just ara l’Abril esta aprenent les taules i és un molt bon recurs.
    Segueix així fas una molt bona tasca i en fas les cosses mes fàcils als pares.

    • Hola,

      Moltes gràcies per llegir l’article i pel comentari.
      Espero que els recursos li puguin ser molt útils a l’Abril.
      Una abraçada i seguim en contacte 😉

  13. M’encanta aquest article (com tots els teus..), ja que és útil des del principi fins al final: els recursos, els videos, els jocs…Moltes gràcies Nati!!!

    • Hola Maria Neus,

      Moltes gràcies per llegir l’article i pel comentari.
      Espero que els recursos et puguin ser molt útils per treballar amb els teus alumnes.

      Seguim en contacte 😉

  14. Moltes gràcies Nati! Avui els nens i nenes del Papiol han cantat, han fet “màgia” amb les seves mans, han rigut amb els pallassos i han fet de pilots de F1. Tota una marató de les taules de multiplicar…, i encantats!
    Hem penjat alguns dels recursos al blog de l’escola perquè puguin practicar amb les famílies.
    Bona Feina! Molts records des de Molins de Rei.

    • Hola Carme,

      Moltes gràcies pel teu comentari. Agraeixo molt les teves paraules i espero que els teus alumnes hagin gaudit treballant les taules de multiplicar!!

      Espero que els recursos us puguin ser molt i molt útils tan als mestres, alumnes com a les famílies.

      Moltes gràcies i seguim en contacte 😉

  15. Molt bon recull per l’aprenentatge de les matemàtiques.
    També és podria incloure el mètode que utilitzen a les escoles Waldorf, es molt interessant.
    Moltes gràcies Nati.

    • Hola Núria,

      Moltes gràcies per llegir l’article i pel teu comentari.
      M’interessa molt saber el mètode que utilitzen a les escoles Waldorf, el desconec. Me’n podries fer cinc cèntims, si us plau?
      Moltes gràcies i seguim en contacte 😉

    • Hola Núria,

      Moltes gràcies per compartir el link explicant com treballen les taules de multiplicar a les escoles Waldorf. Realment molt i molt interessant.

      Seguim en contacte 😉

      Fins aviat

    • Hola Santi,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per aportar la teva experiència!!
      Afegiré la taula Waldorf a l’article ja que, com dius, permet treballar les taules de multiplicar de manera manipulativa.
      Moltes gràcies per afegir l’enllaç.
      Bon curs 15-16!
      Seguim en contacte 😉

  16. Hola!

    M’ agradat molt el teu article de les taules. Jo els hi proposo als alumnes un joc d’ un viatge …que passa per unes etapes i a cada etapa aprenem només dos multiplicacions combinant les fàcils i les dificils . Es fan unes cartes amb les quals les van aprenent en parella i a casa amb el pare , mare ,germà gran….
    El viatge té un premi final per a tots. Els primers que arriben, son rescatadors i ajuden als companys a passar les etapes.
    La veritat és que ens ho passem molt bé i el 90 per cent dels alumnes arriben al final, i els que no….els hi falten molt poques i a tercer acaben aprenent-les.
    Gracies per les idees!

    • Hola Nani,

      Moltes gràcies per llegir l’article i per compartir amb nosaltres la teva experiència.
      L’activitat que proposes sembla molt interessant, ho provaré amb els meus alumnes.

      Bona nit i seguim en contacte 😉

  17. Hola, et felicito tant per les estratègies d’aprenentatge que dónes, com per haver tingut la idea i la generositat de COMPARTIR-HO.
    Moltes gràcies.

    • Hola Vima,

      Moltes gràcies a tu per llegir l’article i per les teves amables paraules, les valoro moltíssim!!

      Espero que els recursos et puguin ser útils!!!

      Seguim en contacte 😉

  18. Moltes gràcies!!!
    com a mare desesperada amb aquest tema t’agraeixo molt aquest recull! espero fer més atractives les taules de multiplicar per la meva filla, i passaré el material a les mestres, segur que els serà interessant!

    • Hola Glòria,

      Espero que aquests trucs et puguin ser útils.

      Et pot anar bé ensenyar-li estratègies per resoldre les taules de multiplicar més que memoritzar-les.

      És important que no les patiu, les heu de gaudir!! Molts ànims.

      Seguim en contacte 😉

      Nati

    • Hola,

      Moltes gràcies per les vostres amables paraules. Si teniu jocs que considereu que ens poden ser útils els podeu afegir fent un comentari 😉

      Seguim en contacte 😉

      Nati

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *