Avui en dia és un gran repte que els alumnes s’impliquin i es motivin per treballar a l’escola. Sembla que mestres i alumnes no parlem el mateix idioma.
En aquest article vull parlar-te del treball per projectes, una manera d’entendre l’educació que defenso molt i que considero que és el gran remei que necessiten les nostres escoles.
El treball per projectes ajuda als infants a aprendre a aprendre, els motiva a descobrir i, el més important, afavoreix un aprenentatge significatiu.
Treballar per projectes aporta molts avantatges. T’animo a descobrir-los i provar-ho amb els teus alumnes.
Què és el treball per projecte?
Segons Thomas, J.W. (2000) el treball per projectes són «tasques complexes que deriven de problemes o preguntes desafiants; que impliquen els alumnes en activitats de disseny, de resolució de problemes, d’investigació i de presa de decisions; que donen als alumnes l’oportunitat de treballar d’una manera relativament autònoma durant un període de temps ampli, i que culminen en una presentació o un producte reals» (Thomas, 2000).
Thomas, J.W. (2000) A review of research on project-based learning. The Autodesk Foundation, California.
Per mi treballar per projectes és una filosofia, una manera d’entendre l’educació i de concebre l’aprenentatge que implica canvis significatius a l’aula: protagonisme dels infants, la concepció de l’aprenentatge, el rol dels mestres, les metodologies d’ensenyament, la relació amb les famílies, el treball en equip entre els docents, les relacions entre els infants, els canvis en l’avaluació…
Com iniciem el treball?
1. Escollim el tema del projecte.
Els projectes poden ser proposats més o menys directament pel professorat tenint en compte els interessos dels infants i les possibilitats que ofereixen per treballar models teòrics significatius.
- Projectes que tracten temes que ens permetin interaccionar amb la realitat, els objectes, els éssers vius, els materials…
- També és important que el tema pugui ser rellevant socialment, que pugui afavorir que els infants reflexionin sobre les seves actuacions i valors.
- Que el tema motivi i desperti interès en els infants perquè vulguin seguir aprofundint-hi.
2. Formulem la pregunta marc del projecte.
En tot projecte cal formular una pregunta repte que serà el motor que farà avançar el nostre projecte. Aquesta pregunta:
- Ha de plantejar un problema, un repte cognitiu.
- Ha d’identificar el motiu del projecte i, alhora, és la referència que ha de guiar tot el projecte.
- Ha de respondre a una situació motivadora pels alumnes, que els generi interès (i no només curiositat).
- Ha de fer referència a un problema socialment rellevant.
- Ha de ser oberta, que permeti donar lloc a moltes subpreguntes.
- Ha de potenciar que es pugui investigar, per potenciar l’esperit d’indagació.
- Ha de permetre deduir-ne conclusions i abstreure idees potents per continuar aprenent.
- Ha de comportar l’aprenentatge de coneixements potents, transferibles a altres situacions i rellevants socialment que permetin continuar aprenent.
3. Presentem el projecte.
El projecte es presenta als infants a partir d’un escenari concret que serà el punt de partida. La presentació del projecte serveix per situar als infants, per motivar-los i per donar el punt de partida per iniciar el projecte. Cal buscar una manera atractiva i motivadora per presentar el projecte:
- Anant al pati a investigar.
- Fent un joc de pistes.
- Amb l’aparició d’un personatge fantàstic.
- Visualitzant una pel·lícula.
- Amb la visita d’un personatge famós.
- Fent una sortida.
- Amb un element sorpresa… (carta, caixa, eines …)
- Participant d’alguna activitat del barri…
Com es treballa per projectes?
De manera molt concisa definiré el mètode de treball que es duu a terme quan es treballa per projectes.
- Escollim un tema.
- Formulem una pregunta repte.
- Explorem les idees que tenen els infants.
- Concretem què volem descobrir. Al llarg del projecte van sorgint contínuament nous temes per descobrir.
- Planifiquem què volem fer: recerca d’informació, experiments, consultar experts… per resoldre els reptes plantejats.
- Recollim els continguts apresos. Es crea un mapa conceptual i es va construint una xarxa de continguts.
- Es reflexiona contínuament sobre el “què hem après” i “com ho hem après”.
- Clausurem el projecte. Es posa en comú els aprenentatges assolits en el projecte.
Quin paper fa l’educador?
En el treball per projectes el/la mestre/a:
- Guia els alumnes en la seva descoberta implicant-s’hi tant o més que ells.
- Dóna molta importància al diàleg i potencia converses a l’aula.
- Estimula els infants i propicia situacions d’aprenentatge que permetin a l’alumne/a avançar i enriquir-se.
- Proporciona els recursos necessaris perquè els infants construeixin de manera autònoma els seus aprenentatges.
- Possibilita que els infants siguin autònoms i responsables del seu procés d’aprenentatge.
- Afavoreix l’aprenentatge cooperatiu i potencia que els infants treballin en grup.
Quan han de durar els projectes ?
Els projectes poden durar un o dos trimestres. Aquest és un bon període per dur a terme un projecte, ja que permet tenir temps perquè els infants facin investigació i creïn una bona xarxa de continguts. Cal tenir en compte la motivació dels infants, ja que aquesta és la que marcarà si cal allargar el projecte o finalitzar-lo.
Què cal tenir en compte?
Hi ha un seguit d’aspectes que cal que tinguis en compte a l’hora de treballar per projectes:
- Cal escollir un tema interessant perquè els alumnes s’impliquin en el projecte.
- Cal formular una bona pregunta repte.
- Cal potenciar que els infants guanyin autonomia i siguin cada vegada més competents.
- Cal treballar els continguts de manera interdisciplinar.
- Cal potenciar el treball cooperatiu i el treball en grup.
- Cal acompanyar els alumnes en el projecte guiant-los i afavorint que puguin anar progressant.
- Cal involucrar a les famílies perquè també s’impliquin en el projecte.
- Cal buscar experts o persones que puguin aportar coneixements sobre el tema que estem treballant.
- Cal cercar activitats o sortides que ens permetin treballar aspectes relacionats amb el projecte.
- Cal procurar que els alumnes tinguin accés als recursos que necessiten: internet, llibres, materials…
Com s’avalua?
Pel que fa a l’avaluació en el treball per projectes cal tenir en compte els aspectes següents:
- En el treball per projectes es recomana l’avaluació continuada.
- També és molt útil l’autoavaluació i la coavaluació.
- Un recurs que pot anar molt bé és la carpeta d’aprenentatge.
- Podem utilitzar bases d’orientació i rúbriques.
- També poden ser útils els portafolis.
- Podem fer una avaluació final individual:
- Formulant una pregunta d’aplicació en la qual han d’aplicar el que han après.
- Recollint, connectant i reflexionant sobre què han après durant el projecte.
Quins avantatges té treballar per projectes?
En aquest apartat t’exposaré els grans avantatges que considero que té treballar per projectes:
- Fomenta l’autonomia dels infants. Aprenen a ser competents i resoldre els reptes que se’ls plantegen.
- Els infants són actius en el seu procés d’aprenentatges. S’impliquen en el que estan treballant i són ells els que guien el seu aprenentatge.
- Afavoreix l’aprenentatge significatiu. Els infants van encaixant els continguts formant una xarxa de continguts.
- Propicia el treball interdisciplinari ja que permet adquirir coneixements de les diferents àrees educatives.
- Permet atendre la diversitat que ens trobem a les aules: flexibilitat en el ritme de treball, en les metodologies, els continguts…
- Utilitza les noves tecnologies. Fent recerca milloren molt la competència digital.
- Propicia un ambient d’aula en el que es treballa valors molt importants com el respecte, la tolerància, la solidaritat i el treball en equip.
- Mestres i infants treballen conjuntament formant equip per resoldre els reptes que se’ls van plantejant. Milloren capacitats com la resolució de problemes i l’organització de les tasques.
- Afavoreix l’aprenentatge participatiu i potencia el treball cooperatiu. Es dona molta importància al treball en grup i a la col·laboració, ja que és en aquestes situacions d’aprenentatge on els infants poden aprendre els uns dels altres.
- Els infants estan motivats ja que aquesta metodologia dóna l’oportunitat de que ells escullin què volen treballar i què els interessa. Això fa que tot el que aprenen tingui un significat per a ells.
- Permet que els infants connectin amb la realitat, més enllà dels llibres de text o de les classes magistrals. Els preparen per la vida real.
- L’infant aprèn a pensar, cercar informació i investigar. No a memoritzar i adquirir de forma mecànica continguts.
- Potencia habilitats socials com saber estar, saber esperar, saber escoltar, saber debatre, saber relacionar-se amb els altres …
- Afavoreix la confiança i l’autoestima dels infants. Els nens /es se senten orgullosos en veure que han superat un repte.
- Exerciten el mètode científic ja que fan hipòtesis, les contrasten i finalment n’extreuen conclusions.
Conclusió
Actualment ens trobem en una societat molt diversa i aquesta gran diversitat es veu molt palesa a les nostres aules. La metodologia d’ensenyament uniforme utilitzada tradicionalment, actualment no funciona, cal que ens replantegem de quina manera podem atendre la gran diversitat d’alumnes que ens trobem a les aules.
El treball per projectes permet que cada infant potenciï les seves capacitats individuals i desenvolupi habilitats per ser competent i resoldre els reptes que se li plantegin. Hem de concebre l’infant com un ésser capaç de pensar, de ser crític i reflexiu.
Aquest mètode permet treballar sobre vivències i experiències reals que interessen i motiven als infants i que alhora desencadenaran en unes conclusions també reals i per tant difícils d’oblidar.
Els infants troben els projectes divertits i motivadors, ja que se’ls plantegen grans reptes que han de resoldre. Ells formen part de manera activa durant tot el procés i són protagonistes del seu procés d’aprenentatge.
Considero que cal fer un canvi important a les nostres aules per tal de potenciar que els nostres infants siguin competents i aprenguin a gestionar i regular el seu aprenentatge.
Et recomano llegir els articles:
- 27 canvis clau per iniciar el treball per projectes.
- Treball per projectes: cas pràctic explicat pas a pas.
- 15 avantatges indiscutibles de treballar per projectes.
Has treballat per projectes amb els teus infants? Quins avantatges consideres que aporta treballar per projectes?
T’animo a dir-hi la teva. Afegeix el teu comentari. Moltes gràcies 😉
M’agrada molt tot el que ens enviis i em fa molta utilitat.
Totalment d’acord. Ara estic ficada en un projecte a les nostres escoles i aquests punts sòn claus.
Gràcies
Hola Anna,
Moltes gràcies per les teves paraules, espero que l’article et pugui ser molt útil.
Segur que gaudireu molt del projecte que esteu realitzant a la teva escola i estic segura que no serà l’últim que fareu. Un cop descobreixes aquesta manera de treballar i veus l’implicació dels alumnes entens que cal canviar moltes coses a les escoles.
Gaudiu molt del projecte.
Seguim en contacte 😉
Nati ho veig perfecte el treball per projectes a al nostra escola ens fa il.lusió poder-ho iniciar .Estarem en contacte
Hola Alba,
Moltes gràcies per llegir l’article i per escriure el comentari.
Espero que a la vostra escola pugueu gaudir molt del treball per projectes, estic segura que us encantarà tan als nens com a vosaltres.
Ja ens ho anireu explicant!!
Seguim en contacte 😉
Hola Nati:
Primer de tot, em vull presentar, em dic Cèlia, treballo a l’escola St. Jordi de Maçanet de la Selva i en l’Equip docent de cicle inicial, concretament aquest any faig primer. He estat en el cicle mitja, ed. Infantil i a l’aula d’acollida i fa tres anys a l cicle inicial. Quan m’hi vaig incorporar les companyes de segon deien que només tenien el llibre de mates i totes les altres àrees se les preparaven i deien que treballaven per projectes. Al llarg d’aquests tres anys m’he adonat que el que fan és buscar per internet i copiar idees i fer fotocòpies.
Quan treballava s St. Feliu de Guíxols, concretament a l’escola de l’Estació a Infantil s’hi treballava per projectes i en fèiem un curs per aprendre’n més. A mi sincerament, em costava.
Ara que estic a Maçanet, veig clar el treball per projectes en l’àrea de medi però honestament em costa veure-ho clar en les àrees instrumentals sobretot a primària. A Infantil ho veig més factible.
Només volia dir això.
Salutacions, Cèlia
Hola Cèlia,
Moltes gràcies per llegir l’article i per compartir amb nosaltres la teva experiència.
Hi ha escoles en les que treuen els llibres de text però treballen amb fitxes. Si aquestes fitxes no tenen cap connexió entre elles segueix sent un treball descontextualitzat i imposat als alumnes.
Es tracta de fer un canvi de plantejament i donar més protagonisme als infants perquè siguin ells els que guïn el seu propi aprenentatge.
Com dius a infantil ja hi ha força escoles que treballen per projectes o fent projectes. Però aquest pas cal fer-lo també a primària. Qualsevol tema que volem treballar el podem tractar de manera interdisciplinar i treballar continguts de diferents àrees.
Seguim en contacte 😉
Jo també en faig alguns i es molt motivador per tothom; tant pels nens, mestres i família ja que entre tots anem descobrim i aprenen coses d’un tema que ens interessa.
Gràcies Nati fas una feina fantàstica amb aquestes presentacions.
Hola Teresa,
Moltes gràcies per llegir l’article i per escriure el comentari.
Com molt bé dius “és molt motivador per tothom, tant pels nens, mestres i família”. Realment es treballa en equip i el resultat és sorprenent, els nens aprenen moltíssim!!
Moltes gràcies a tu Teresa per les teves paraules!
Seguim en contacte 😉
Hola Nati!!
Estic totalment d´acord.
Jo quan em faig a l´escola ho valoro molt positivament.
Ja que és un aprenentatge TOTAL: pares, nens/es i mestres.
Quan a demanda surt dels nens/es és GENIAL!!!
Hola Anna,
Moltes gràcies per llegir l’article i per compartir amb nosaltres la teva experiència.
Estic molt d’acord amb el que comentes, “quan l’experiència surt dels nens/es és GENIAL”. Són moments que segur que tan mestres, nens/es com famílies recordarem sempre. Aprendre així és un plaer i veure els infants implicats i amb ganes d’aprendre és un gran REGAL.
Que acabis de gaudir d’un bon diumenge.
Seguim en contacte 😉
Hola Nati, molt interessant, clar i entenedor aquest article. El comparteixo ara mateix amb meus companys de claustre.
Gràcies!!
Hola Conxita,
Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves paraules.
Espero que l’article us sigui útil i us animi a provar el treball per projectes. Us encantarà!!
Seguim en contacte 😉
Hola:
Nosaltres estem en el camí. Hem fet però som conxcients que no ho hem fet del tot bé. Estem aprenent amb els nanos. El curs vinent faig primer i continuaré insistint en fer bons projectes. Gracies pèr les teves informoacions, segur que ens seran útils al cicle.
Nani
Hola Nani,
Moltes gràcies per llegir l’article i per compartir la teva experiència.
Treballar per projectes comporta canviar la metodologia amb la que hem estat treballant molts anys. És normal que al principi hi hagi dubtes i que no es tingui del tot clar. Considero que cada escola ha de trobar la seva manera de treballar per projectes. Mica a mica anireu definint la vostra línia de treballar. És important que hi hagi unes estones perquè els mestres us pugueu coordinar, d’aquesta manera us sentireu més recolzats i podreu treballar en equip.
Estic segura que el curs vinent podreu gaudir molt treballant per projectes.
Seguim en contacte 😉
Hola, m’interessa molt saber com treballeu l’apartat de cerca, tractament i comunicació d’informació amb infants. Un estudi a nivell estatal ha demostrat que el professorat no té la preparació suficient per promoure l’alfabetització informacional (o competència informacional) a les aules. Teniu la biblioteca escolar ben condicionada? Quin perfil professional tenen les persones que treballen aquest apartat de la metodologia per projectes amb els nens? Creieu que compteu amb la formació adequada per impartir aquest nou coneixement a les aules? Quines carències detecteu o us preocupen en aquest sentit?
Enhorabona pel blog!
Hola Rosa,
Primer de tot moltes gràcies per llegir l’article i pel teu comentari.
Veig que tens molts dubtes, intentaré resoldre’ls.
1. Com treballeu l’apartat de cerca, tractament i comunicació d’informació amb infants? No entenc gaire la teva pregunta. Si no és això el que vols saber ja m’ho diràs. La cerca d’informació la fem tant a l’escola com a casa amb les famílies. Utilitzem diferents vies per cercar informació:
– Internet (ordinadors a l’aula, aula d’informàtica, fent cerca d’informació a casa o a la biblioteca del poble)
– Llibres (tant de la biblioteca de l’escola, la biblioteca del poble, els llibres que porten els infants, llibres que els hi portem nosaltres…)
– Consultant experts o persones que ens puguin aportar informació sobre el tema que estem treballant.
Cal treballar habilitats per processar i comunicar informació, i per transformar-la en coneixement. Aquest és el treball que es va fent al llarg de tot el projecte recollint informació, organitzant la informació, fent mapes conceptuals, plantejant-nos hipòtesis i arribant a unes conclusions.
2. Teniu la biblioteca escolar ben condicionada? Cal tenir una biblioteca amb bons llibres de consulta. Però si això no pot ser, cal ensenyar als nens on podran trobar llibres per consultar i altres fons de coneixement a internet per exemple.
3. Quin perfil professional tenen les persones que treballen aquest apartat de la metodologia per projectes amb els nens? No considero que calgui tenir cap perfil professional especial (més enllà de la titulació de mestre/a) per treballar amb aquesta metodologia d’aprenentatge. Simplement cal aprendre a escoltar els nens/es, donar-los més autonomia i acompanyar-los en el seu aprenentatge.
4. Creieu que compteu amb la formació adequada per impartir aquest nou coneixement a les aules? El més important és la voluntat i les ganes de treballar d’aquesta manera. Alhora és recomanable fer una mica de formació amb mestres que tinguin experiència amb aquesta metodologia. El que cal educar també és la nostra mentalitat o manera de fer.
5. Quines carències detecteu o us preocupen en aquest sentit? Cal que hi hagi hores de coordinació entre els mestres ja que d’aquesta manera ens sentim més acompanyats i podem compartir les nostres experiències.
Espero que t’hagi resolt alguns dels dubtes.
Moltes gràcies pel teu interès i seguim en contacte 😉
Hola Nati,
Nosaltres a la nostra escola (Endersen de Terrassa) també fem un projecte per cicles a tota la primària i també a infantil.
La veritat és que està molt bé treballar així, però caldria poder deixar de banda una mica més els llibres…i això de moment nosaltres no ho fem.
A mi em passa també com a la Cèlia, que em resulta molt més fàcil fer-ho a medi que no pas a les instrumentals…
Moltíssimes gràcies per les teves aportacions!!
Bon final de curs!!
Araceli
Hola Araceli,
Moltes gràcies per compartir amb nosaltres la teva experiència.
Entenc que per començar sigui més fàcil pensar en projectes per treballar a medi. Però un cop entres en aquesta metodologia veuràs que qualsevol tema es pot treballar de manera interdisciplinar, sigui de la temàtica que sigui. Podeu partir de qualsevol temàtica relacionada amb medi i, a partir d’aquí, treballar molts altres aspectes que hi pugueu relacionar.
En el meu cas, pateixo de que en els projectes no sàpiga trobar oportunitats per aprofundir en les matemàtiques, ja que no són gens el meu fort. Però per això és molt important que us pugueu coordinar amb els mestres que treballeu per projectes perquè pugueu anar-vos ajudant i enriquint entre tots.
Bon final de curs!!
Seguim en contacte 😉
M’encanta tot el que ens proporciones com a informació. Estic segura que poc a poc les escoles aniran dirigides cap aquesta metodologia d’aprenentatge tan significativa i fascinant. Gràcies per aquest fantàstic article.
Hola Elisabet,
Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves agradables paraules.
Jo també espero que a poc a poc les escoles anem cap a aquesta metodologia ja que és un plaer gaudir i aprendre juntament amb els alumnes. Estic segura que molts alumnes es despertarien i connectarien amb nosaltres, en lloc d’estar escalfant la cadira com ho fan ara.
A veure si ho pots provar amb els teus alumnes. Ja ens ho explicaràs.
Seguim en contacte 😉
Hola! Jo jo sóc mestre, sóc mama i l’any que ve he de decidir a quin cole anirà la meva filla. Al barri n’hi ha un que l’any que ve comencen amb el sistema Amara Berri pero tinc els meus dubtes, están preparats tots els cicles educatius? Què passa si no funciona? Están els mestres preparats? Si la meva nena te poca iniciativa o es una mica mandrosa amb aquest sistema de no llibres, no exàmens aconseguira un bon nivell?
Gràcies!
No sóc mestre! S’ha menjat el no
Sols deixeu-me afegir un fragment duna estrevista feta a en Fernando Hernàndez que fa dies que volia aportar però la manca de temps durant el curs no m’ha deixat.
“Los proyectos no son una metodología didáctica, si no una concepción global de la educación que rompe con un currículum cerrado y tiene sus conexiones con como se aprende a leer, a escribir, a contar y a representar el mundo. Es una concepción que se basa en escuchar al sujeto, en el fomento del deseo de aprender y en el trabajo colaborativo entre los diferentes agentes comunicativos”…
“Los contenidos pasan de ser lugares para conquistar a tierras para explorar. Del currículum del turista… se pasa al currículum del viajero (un tema puede ser recorrido desde diferentes puntos de vista) y el camino no nos lleva a un lugar predeterminado, sino a descubrimientos marcados por la sorpresa, la extrañeza, la curiosidad y , en ocasiones, la inquietud“
Potser poso la definició de la Viquipèdia en entradit, però crec qua aporta línies de reflexió.
Gràcies Nati per fer trontollar de tant el tant els “pilars” d’una educació del segle passat
Hola Toni,
Moltes gràcies per llegir l’article i per donar-nos línies de reflexió.
És molt interessant el punt de vista que aportes i en podem aprendre moltes i moltes coses.
Moltes gràcies i seguim en contacte 😉
Hola Nati,
Tot i que fa molts anys que exerceixo, m’encanta llegir els teus articles. Sempre aprenc alguna cosa que dius.
A la nostra escola fa molts anys que treballem per projectes, en fem un per classe i també cada dos anys un projecte que implica a tota l’escola.
Hi ha una diferència ,ja que aquest projecte gran el pensem els mestres, però llavors cada cicle en parla i decideixen que volen treballar. Per exemple: vàrem fer el poble i uns van decidir botigues, monuments importants, itineraris, noms de carrers etc….
Penso que el treball de projectes és genial i això que no es treballa el currículum, com alguns mestres poden pensar, no és veritat. Treballen molt més i de manera competencial, no pas amb tanta mecànica i tot tan pautat.
Agraïda per tot i moltes gràcies.
Hola Carme,
Moltes gràcies per llegir l’article i per escriure el comentari.
Molt d’acord amb la frase “Treballen molt més i de manera competencial, no pas amb tanta mecànica i tot tan pautat.”
Cal provar-ho per descobrir el gran potencial que té treballar per projectes. Quan veus els nens tant motivats, que prenen un paper actiu i s’impliquen totalment en el que estan fent és un plaer veure’ls.
Un cop has treballat per projectes ja no hi ha marxa enrere, ja no pots concebre l’educació com un simple traspàs d’informació entre mestre/a i alumne/a.
Poc a poc anem canviant la nostra manera d’entendre l’educació i d’impartir classe.
Desitjo que gaudeixis d’un bon curs 15-16
Seguim en contacte 😉
Hola! M’ha agradat poder llegir de nou un text on explica les virtuts
del treball per projectes. A l’escola on treballo treballem per projectes i n’estem molt orgullosos. Els nens i nenes estan motivats,els mestres també en el seu dia a dia a la feina i els pares molt i molt contents de com i quantes coses aprenent els seus fills. Jo parlo més des de la vessant d’infantil, ja que és on estic jo. L’únic que no tenim del tot clar és el paper que hi juga el mestre en aquest procés. El meu entendre el mestre fa de guia i per tant en el moment idoni, quan creu que pot aportar aprenentatges nous com: cançons, poemes, jocs,…que estiguin relacionats amb el tema que es treballa, és del tot positiu que el mestre els aporti tots aquests nous coneixements. Prèviament el mestre haurà provocat que els nens i les seves famílies busquin informació, però si hi ha aspectes que el mestre veu que no es treballen, crec que és el nostre dret i deure d’oferir-los als nostres alumnes.Com ho veus?
Hola Anna,
Estic totalment d’acord amb el que comentes. Els mestres fem de guia i acompanyem els infants en el seu aprenentatge. Interessa que el projecte s’enriqueixi amb les aportacions de tots, tan dels infants com dels mestre. Podem ajudar els infants a fer un pas més.
Moltes gràcies per compartir la teva experiència.
Seguim en contacte 😉
Moltes gràcies . Són recursos que faig servir a la meva escola .
Francesc
Hola Francesc,
Moltes gràcies a tu per llegir l’article.
Bon curs 15-16!
Seguim en contacte 😉
A la nostra escola ja fa tres anys que treballem per projectes.Estic d’ acord amb tu.
Podries publicar algun projecte que has portat a terme?
Moltes gràcies
Hola Adelfina,
Moltes gràcies per llegir l’article.
Ja hi pots comptar, en un futur compartiré alguna de les meves experiències.
També pots compartir alguna de les teves que segur que ens seran molt útils.
Gaudeix d’un bon cap de setmana 😉
Hola Nati,
et volia felicitar pel blog i agrair-te la feina que fas per compartir la teva manera de fer i d’entendre l’educació.
Respecte al treball per projectes, comparteixo al 100% els beneficis d’utilitzar-los a l’aula. A mi també m’agradaria molt veure algun projecte que hagis fet, ja que sovint tinc dubtes sobre com s’han de fer. La teoria la tinc clara però la pràctica no tant.
Moltes gràcies!
Hola Núria,
Moltes gràcies per llegir el bloc i per les temes amables paraules, les valoro moltíssim!!!
Estic preparant un article en el que vull explicar un projecte que vaig realitzar l’any passat. A veure si t’orienta una mica i t’anima a treballar per projectes.
Gaudeix d’un bon segon trimestre.
Seguim en contacte 😉
Com es poden trobar quins centres educatius a Catalunya treballen amb aquesta metodologia?
Hola David,
És complicat saber quins centres treballen amb aquesta metodologia ja que ensenyament no té una llista on constin.
El que pots fer és parlar amb l’inspector de la teva zona. Ell en principi sí que ha de saber amb quines metodologies treballen les escoles amb les que treballi.
Espero haver-te ajudat!!
Seguim en contacte 😉
Hola Nati!
M’encanta el teu bloc! Feia temps que cercava un lloc on trobar tots aquestes aspectes alhora: hàbit lector, valors, emocions, projectes, interdisciplinar, motivació, deures estiu… Estic convençuda que una altra escola és possible. Hi ha que rompre horaris, grups, assignatures… ser més flexibles i actuar segons les característiques, demandes i interès de l’alumnat.
Gràcies per compartir-ho. Ho he enviat a la meva escola per reflexionar sobre el que estem fent i cap a on volem anar.
Una abraçada i bones vacances!
Nuri
Hola Núria,
Moltes gràcies per llegir el bloc i per les teves amables paraules!! Espero que el bloc et sigui útil i anima’t a compartir amb nosaltres les teves opinions i experiències.
Si vols rebre els articles registra’t al bloc. Intento publicar quinzenalment.
Gaudeix d’unes bones vacances i ens retrobem a la tornada.
Una abraçada
Hola Matí,
Gràcies pel teu article amb les idees molt clares i molt ben explicat.A la nostra escola fem projectes a infantil i el curs vinent volem començar a fer-los a primària.Els mestres de primària tenen por que se’ls escapen continguts de currículum i això els frena molt.
Hola Eva,
Espero que a la vostra escola us animeu a treballar per projectes també a primària. Veureu com els nens connecten de seguida.
Potser us pot ser útil l’article: Per què l’aigua apaga el foc?
https://natibergada.cat/projecte-perque-laigua-apaga-el-foc?utm_campaign=treball-per-projectes&utm_medium=email&utm_source=acumbamail
Seguim en contacte 😉
Nati
Nati tot el que llegeixo de tu és super interessant!!! La veritat que està molt ben explicat i fa que es perdi la por a portar-ne a terme un!!!!
Hola Anna,
Moltes gràcies per les teves amables paraules, te les agraeixo moltíssim!!!
Segueixo intentant trobar temps d’on puc per escriure algun article, ja que els vostres comentaris són un regal!!
Ànims en la recta final del trimestre 😉
Nati
Bona nit!
A la nostra escola estem valorant aplicar projectes. TIndries un exemple d’una programació d’un projecte per ensenyar-me o coneixes alguna pàgina que ens expliqui una mica com treballar les competències en una programació per projectes?
Moltes gràcies per avançat.
Hola Patrícia,
Molts gràcies per contactar amb mi. Potser aquests articles et poden ser útils:
Treball per projectes: cas pràctic explicat pas a pas: https://natibergada.cat/projecte-perque-laigua-apaga-el-foc
Com pots elaborar un bon projecte interdisciplinari: cas pràctic: https://natibergada.cat/com-elaborar-un-projecte-interdisciplinari-cas-practic
Seguim en contacte
Nati
Bona tarda Nati,
M’agradaria fer-te un pregunta referent al treball per projectes, ja que estic llegint força sobre el tema (els teus materials m’estan ajudant molt) però de moment no aconsegueixo aclarir-ho. La qüestió és la següent: reaalitzar un projecte implica obligatòriament fer-ho junt amb altres professors de diferents matèries o es pot fer un projecte des de la pròpia assignatura?
Moltes gràcies!!
Hola Carla,
El treball per projectes concep l’aprenentatge de manera globalitzada, això vol dir que no fragmenta l’aprenentatge en àrees ni assignatures. Si ets tutora de primària i treballes per projectes en el teu horari pots englobar les hores que destinaràs al projecte i en aquestes hores es treballarà de manera interdisciplinar.
En cas que no puguis tenir els teus alumnes totes les hores, i altres mestres entrin a la teva aula, caldrà que aneu coordinats amb els altres mestres si voleu treballar conjuntament per projectes.
Si fas un projecte dins la teva àrea, has de tenir clar que fas un projecte que és diferent que treballar per projectes. En aquest cas es tracta d’aprofundir sobre una temàtica en les teves hores i dependrà del que a tu t’interessi treballar.
Espero haver-te pogut resoldre els teus dubtes.
Seguim en contacte 😉
Nati
Hola Nati,
soc un alumne de CAFE i actualment estic estudiant el treball per projectes,
m’agradaria saber la teva opinio sobre el treball per projectes en l’Educació Física,
propostes, opinions …
Gràcies!
Bon dia Joan,
En el treball per projectes tots els mestres treballem en equip i intentem abordar el projecte de manera interdisciplicar. Les especialitats, en la mesura que els és possible, també participen en el projecte.
La dificultat de coordinar-se amb els tutors de totes les aules de l’escola, fa els especialistes hagin de col·laborar en el projecte creen petits subprojectes relacions amb el projecte que s’està treballant.
Els tutors poden aportar propostes de treball als especialistes per potenciar que puguin treballar continguts del projecte des de les seves especialitats.
Et poso dos exemples dels projectes duts a terme en els dos cursos anteriors:
Fa dos anys vam fer un projecte dels jocs olímpics. Amb els infants de la classe vam descobrir l’origen dels jocs olímpics i vam veure que a l’antiguitat es duien a terme unes proves esportives a les olimpíades que actualment no es fan. Aquesta descoberta la vam fer saber a l’especialista d’educació física i en la seva hora van experimentar les antigues proves olímpiques.
També vam descobrir els jocs paralímpics i en les sessions d’educació física van vivenciar l’esport adaptat.
En el projecte del curs passat vam treballar l’aigua. A la classe vam descobrir com és la molècula de l’aigua i com es comporta la molècula de l’aigua quan canvia d’estats. Vam parlar amb l’especialista d’educació física i ho van treballar al pati per fer modelatge.
Espero haver-te pogut orientar.
Moltes gràcies.
Nati
Treballar per projectes és una putíssima merda. Si es fa per grups n’hi ha un que treballa, dos que van fent i dos més que no foten res de res.
El temps que es triga en aprendre un concepte amb una classe magistral es multiplica per deu en una classe per projectes.
Els alumnes disruptius estan fins i tot més esverats quan fan projectes.
Els alumnes d’alt rendiment s’aborreixen molt i aprenen poc.
PROJECTES NO, GRÀCIES.
Bon dia,
Moltes gràcies per compartir la teva opinió. Pel que comentes imagino que has intentat aplicar el treball per projectes però la valoració que en fas no és positiva perquè segurament no et va funcionar bé.
Cal tenir present que estem parlant d’una filosofia, una manera d’entendre l’educació que comporta molts canvis: en la concepció de l’aprenentatge, el treball en equip entre els infants, la gestió de l’aula, l’avaluació, el treball en equip entre els mestres, la implicació de les famílies, canvis en l’avaluació… Cal que hi hagi les condicions adequades perquè el treball per projectes pugui funcionar bé.
Els infants necessiten un aprenentatge per poder treballar per projectes, ja què els donem més autonomia, els donem més responsabilitat, treballen contínuament en grup, volem potenciar que pensin i tinguin iniciativa… És una manera d’educar molt diferent de com hem estat educant en aquests últims anys i cal un aprenentatge, tant dels infants com dels docents.
També és molt important que a l’escola / institut es donin les condicions adequades perquè el treball per projectes pugui funcionar bé: reforç de l’equip directiu, implicació del claustre, suport de les famílies, adaptació d’horaris, organització d’espais, llibertat de docència…
Lamento molt que la teva experiència fins al moment no hagi sigut positiva, espero que en un futur, amb les condicions adequades, puguis descobrir els grans avantatges de treballar per projectes.
Seguim en contacte.
Nati
Estic d’acord. Els alumnes més hàbils han d’arrossegar els altres alumnes. És com ficar tot al mateix sac i no hem d’oblidar que són nens i estan formant-se. Després està el tema de la cooperació entre el professorat, que tot vagi com un rellotge. M’han dit casos de nens que se’ls demana que resolguin un problema matemàtic aplicat a geografia quan aquest problema matemàtic ni tan sols l’havien estudiat. Aixo a Finlàndia funciona perquè són finlandesos, però nosaltres no som finlandesos, ni mestres ni alumnes. Aquí es caòtic i l’alumne en comptes d’aprendre, es fa un embolic. D’altra banda, no es potencia el pensament individual, sinó que prima tot el que decideix el grup. Com si el grup fos possessionari de la veritat més absoluta. D’altra banda estigmatitzada l’aprenentatge per assignatures com si aquí l’alumne fos un receptor passiu sense ànima. Perdonin senyors i senyores de lo cool i de lo moderno, pero un nen pot fer d’una assignatura tot un descobriment que alimenti el seu pensament i les ganes d’endinsar-se a descobrir més. El que calen són bons professors, que facin que els nens s’enamorin de la assignatura, i no crear problemes on no n’hi ha. Però,vés clar, en un injust, amb lhumanitat esquerdada, desmotivada, pendent del smrtphone, dels videojocs, abulica perduda, botellinera, amb el futur més negre mai vist, sense feina a l’horitzó , amb pandemies i ativorrada de pastilles per l’ansietat i la depressio, és difícil Que els nens s’enamorin. I és clar, vosaltres, els messies de linnovacio per projectes no se us acut un altre cosa que facilitar les coses perquè els nens tinguin més temps per jugar amb els ordinadors. Realment, sou l,hostia.
Això és fa, si voleu, a luniversitat, pero no a ESO!!! Que voleu??? Un món de víctimes i aprofitats encara més patent? L’ésser humà necessita espai per reflexionar, solitud, no un zoològic de micos saltant per les aules
Hola Ramon,
Moltes gràcies per escriure el comentari.
Considero que els infants i joves d’avui estan sobreestimulats per l’allau d’informació que els arriba constantment, estressats vivint al ritme d’una societat que va molt (massa) de pressa i absorbits totalment per les noves tecnologies.
A les escoles no ho tenim gens fàcil per connectar amb els nostres alumnes i per despertar en ells el desig/interès per l’aprenentatge. Aquest considero que és un dels grans reptes amb els quals ens trobem avui en dia.
Actualment tenim clar que aprendre no és exclusivament adquirir uns continguts d’aprenentatge, sinó que cal que concebem l’educació des d’una mirada més àmplia. Volem que els infants aprenguin a pensar, que siguin crítics i reflexius, que aprenguin a gestionar el seu aprenentatge, que adquireixin bones habilitats socials, que sàpiguen gestionar les seves emocions i que adquireixin uns bons hàbits de treball.
Per tal que a les escoles i instituts puguem ajustar la nostra proposta educativa a les necessitats dels alumnes, cal que hi hagi espai per a la reflexió pedagògica. És important que ens plantegem constantment “Què fem?”, “Per què ho fem?” i “Com ho fem?”
No vol dir que tot el que s’ha fet a les escoles i instituts fins al moment no funcioni, ni que s’hagi de fer les coses d’una determinada manera perquè sempre s’ha fet així. Tampoc es val que, sota l’etiqueta “d’innovació”, tot sigui vàlid.
Per mi la reflexió pedagògica és la clau perquè els mestres i els claustres puguem definir quina concepció tenim de què vol dir “Aprendre avui” i per tant quin és el paper i el rol dels docents.
Actualment molts infants i joves s’avorreixen a les aules, molts consideren que són “tontos” perquè no se’n surten i molts valoren que aprendre és avorrit. Penso que això és un fracàs del sistema i cal pensar què podem fer per millorar aquesta realitat.
Estem en contacte.
Nati
Hola! Sí que he treballat per projectes a Infantil. M’agrada fer-ho perquè crec que és molt motivador pels infants, ja que aprenen sobre un tema que ells han escollit i s’investiga sobre els aspectes que a ells els interessen. A més a més, treballes de manera globalitzada i realitzant aprenentatge significatiu.
Hola Bea,
Moltes gràcies per les teves aportacions i per compartir la teva experiència.
T’agraeixo molt el teu comentari.
Seguim en contacte 😉
Nati
Hola a tothom,
No, no he treballat per projectes a secundària. Almenys, no com aquí s’especifica, en el sentit de que no s’ha pogut extrapolar a les diferents àrees curriculars.
A l’institut on treballo he pogut experimentar una mena de treball per projectes però, com ja he esmentat anteriorment, no exactament com s’explica aquí.
“El projecte”, que s’està treballant a l’àrea instrumental de català intenta respondre a la necessitat de treballar la lectura obligatòria de L’Odissea a l’aula.
Després de la lectura, els alumnes escolliran un passatge de la vida d’Ulisses i el transformaran en una notícia. En aquest procés, es treballaran aspectes literaris, comprensió lectora, la notícia i la seva escriptura.
En la primera part del projecte, els alumnes hauran d’aplicar aquests coneixements per elaborar, en un primer estadi, unes notícies basades en les aventures d’Ulisses. Aquestes notícies, a la vegada, seran escrites en present com si visquessin en l’antiguitat. Posteriorment, els estudiants hauran d’organitzar-se per escenificar un telenotícies propi de l’època clàssica. Aquí rau la peculiaritat d’aquesta proposta: l’anacronisme d’un telenotícies en aquest període històric. Els alumnes, per tant, hauran d’acordar quin tipus de vestuari i decorat faran servir a l’hora d’escenificar aquest telenotícies i quins matisos donaran en les diferents notícies que aniran fent salts en el temps (l’eix cronològic de L’Odissea transcorre durant anys).
El telenotícies es penjarà al Youtube, d’aquesta manera els alumnes el podran compartir amb els seus amics i familiars per les xarxes socials.
Per altra banda, com prodreu comprovar treballant aquest projecte no s’extrapola a les diferents àrees, almenys, no a totes. A part, els alumnes aquí no han decidit el tema a treballar, ja que ha estat imposat com una lectura obligatòria. És per aquest motiu, que penso que no és ben bé un treball per projectes ja que no té les avantatges que hauria de tenir.
Salutacions
Mercè G.
Hola Mercè,
Moltes gràcies per la teva aportació i per compartir el vostre projecte. Compartir ens enriqueix a tots.
Al meu entendre és diferent fer un projecte que treballar per projecte. Tot i que les dues maneres de treballar penso que són molt enriquidores i vàlides.
També penso que cada escola/institut adapta la seva manera de treballar segons la seva realitat i necessitat.
El projecte de telenotícies que feu al vostre institut és molt interessant. Us podeu plantejar ampliar la feina que feu a altres àrees.
Ànims i seguim en contacte.
Nati
Moltes gràcies per la teva aportació. M’has donat molts ànims per emprendre el projecte del telenotícies i extrapolar-ho a altres àrees de coneixement.
Salutacions
Mercè G.
Bon dia Mercè,
Genial!! Ja ens aniràs explicant com va el projecte.
Molts ànims.
Seguim en contacte 😉
Nati
Hola Bon Dia !!!
Hem dic Lourdes Massana he tingut problemes per trobar la clau per entrar el curs i abans d’ahir hem van vacunar i ahir hem trobava malament, espero no tenir més entrebancs i poder començar i continuar amb el curs.
Fa temps que buscava un curs així i crec que només llegint l’article que hi ha aquí es prou interesant per començar a saber que és això de treballar per projectes.
Sóc especialista de música, però fa 4 anys que no dono l’especialitat.
Vaig estar en un P5 i allà els nens van proposar diferents temes i desprès de diferents votacions va sortir escollit ” els cargols ” , per fer com a projecta de la classe. Junt amb una persona que tenia de reforç vam iniciar el projecta. I vam fer les preguntes als nens de: ” Que sabem ” dels cargols .
” Que volem saber ”
” Com ho farem ”
I així vam anar fen el projecta a partir dels diferents apartats. Gràcies a la persona que tenia de reforç vaig aconseguir tirar el projecta dels Cargols endavant, però veig que això de treballar d’aquesta manera es una manera molt oberta i per mi a vegades no saps com enfocar-ho. I per aquest motiu m’he apuntat a fer aquest curs.
Moltes Gràcies per l’article que hi ha és molt interessant.
Hola Lourdes,
Moltes gràcies per escriure l’article i per compartir la teva experiència.
Suposo que et refereixes a la formació de Docents. També trobaràs una xerrada amb 4 sessions que et permetrà entendre com es treballa per projectes.
Espero que et sigui útil 😉
Estem en contacte 😘
Nati
No he treballat mai per projectes, però al meu institut es treballa força i ho trobo molt interessant, fins i tot ho puc utilitzar a la meva pròpia assignatura, anglès.
Està clar que els alumnes són diferents, la societat ha canviat, i la manera d’ensenyar ha de canviar també.
Hola Nati,
Molt d’acord amb les teves paraules: “Està clar que els alumnes són diferents, la societat ha canviat, i la manera d’ensenyar ha de canviar també”.
No ho podria haver dit millor 👏👏👏
Actualment no hem de transmetre continguts als nostres alumnes, sinó que hem d’ensenyar als nostres alumnes a aprendre a aprendre, perquè puguin saber tot el que vulguin perquè puguin superar els reptes que es trobin a la vida i puguin arribin a ser qui vulguin ser.
Moltes gràcies per escriure el comentari 😉
Gaudeix d’unes bones i merescudes vacances 😘
Nati
M’ha semblat una lectura molt interessant dels punts més importants a tenir en compte en el treball per projectes.Enhorabona.15 de juliol de 2021,21.24 h.
Hola,
Molt contenta que t’agradi l’article 👏👏👏
Agraeixo molt que hagis escrit el comentari 😉 Moltes gràcies.
Estem en contacte 😊
Nati
Hola.
Aquest any a l’escola ens volem “posar les piles” amb aquest tema.
Hem decidit dedicar-hi el primer trimestre i anar junts. Un cop hàgim triat el tema per classes, ens reunirem el claustre de nou per enfocar les preguntes repte, que realment siguin potents, i així al llarg del projecte. Ens anirem trobant i compartint i enriquint. Això ha donat molta seguretat a moltes persones de l’equip i alhora moltes més ganes de fer-ho. A veure!!!
Hola Raquel,
Molt i molt contenta de veure que esteu tan engrescats a treballar per projectes 😉
Estic segura que tant als mestres com als alumnes, us encantarà 👏👏👏
És important que dediqueu moments a fer cicles i claustres pedagògics.
Us permetran resoldre dubtes, compartir experiències i acordar pedagògica que voleu seguir 😉
Ja anireu explicant com va l’aventura 😊
Una gran abraçada 😘
Nati