A l’escola és imprescindible treballar actituds i valors que contribueixin a la convivència, cal donar elements als infants perquè siguin capaços de viure plenament i de manera feliç.
Els alumnes, han d’aprendre a ser competents per viure i conviure d’acord amb uns valors fonamentals: la llibertat i la responsabilitat personal, la solidaritat, el respecte, la igualtat, l’equitat…
Quins valors podem treballar?
Podem agrupar els valors en quatre grans blocs, ordenant-los des d’una dimensió més individual fins a una de més col·lectiva.
- Aprendre a ser i a pensar (Autoconeixement, autoestima, les emocions, el diàleg, habilitats de reflexió…)
- Aprendre a actuar de manera autònoma i coherent (Autonomia, cultura de l’esforç, responsabilitat…)
- Aprendre a conviure (Empatia, habilitats socials, cooperació, solidaritat, altruisme, amistat, resolució de conflictes, mediació, tolerància i respecte, convivència…)
- Aprendre a ser ciutadans responsables en un món global (Justícia, igualtat, llibertat, equitat, no discriminació…)
Treballem els valors a partir dels contes.
Els contes són una eina molt útil per treballar les emocions i els valors amb els infants. A partir dels contes podem establir converses molt interessants a l’aula.
En aquest article he fet un recull de contes organitzats per valors:
Amistat
Perdut i trobat. Oliver Jeffers. Editorial Andana
Una meravellosa història sobre el significat de l’amistat. Un dia arriba un pingüí a la porta d’un nen. Aleshores, el nen pensa que el pingüí s’ha perdut i tracta ajudar-lo a tornar al Pol Sud. Quan arriben allà, però, el nen descobreix que potser el pingüí no s’havia perdut, i en realitat estava buscant una altra cosa…
El millor amic del món. Carl Norac i Claude K. Dubois. Editorial Corimbo
Aquest matí, com cada matí, Lola s’alegra de veure de nou a Simó. Però Simó sembla preocupat. Lola, he de dir-te una cosa … Ens mudem de casa i canvio d’escola.
No necesito amigos. Carolyn Crimii Lynn Munsinger. Editorial Picarona
Hi ha un gos nou a l’abocador, i sovint rondinaire. Podria ser l’amic perfecte de Rata, que també és esquerp i rondinaire. Però els dos animals només estan interessats en cridar-se l’un a l’altre . -No T’acostis a mi ! -lladra el Gos , i Rat replica rondinant : -Em sembla molt bé. No necessito amics, no els necessito per a res. Però, com descobrirà molt aviat aquest duo malhumorat, tothom necessita un amic. Especialment durant el dur hivern en un abocador, on resulta difícil trobar calidesa, i trobar un gegantí entrepà de Salami gairebé és un miracle.
Divertida i amable, aquesta original història sobre la importància de l’amistat farà somriure fins i tot el lector més seriós.
Chino chano. En la cima del mundo. Holly Hobbie. Editorial Edebe
Dos simpàtics porquets a la conquesta del cim del món. Un conte que ens pot ser molt útil per parlar de l’amistat.
Per què el petit elefant rosa es va posar trist i com va tornar a somriure. Weitze, Monika. Editorial Juventud
Quan Beno, el petit elefant, ha de separar-se del seu millor amic, es queda molt trist i perd les ganes de jugar i riure. Tots volen consolar. Però no és fàcil ! Només l’òliba Eureka sap el secret de la veritable amistat i podrà donar-li els savis consells que necessita per superar la pena i tornar a ser feliç .
¿Qué hace un cocodrilo por la noche? Kathrin Kiss i Pepe Moran. Editorial Kokinos
A la nit un cocodril pot fer moltes coses, però si és tímid com en Coco, es gronxa sol i en silenci enmig del parc. Fins que un dia, una nena el descobreix i a l’instant es converteixen en grans amics. Així Coco aprèn que hi ha un temps per a la solitud i un altre per l’amistat.
Sinceritat
Dos enredaires que es fan passar per teixidors volen vendre a un emperador molt presumit un vestit fet amb una roba màgica que els enzes i les males persones no poden veure. Ningú no gosa dir que no veu res i tothom exclama les excel·lències del teixit invisible. És un conte popular que permet treballar la sinceritat.
Aquest conte demostra que cal ser sincer i dir sempre la veritat. El pastor pel fet de dir mentides ha de veure, impotent, com el llop s’abraona sobre el seu ramat, ferint unes quantes ovelles i enduent-se’n una per menjar-se-la.
Un conte molt útil per fer reflexionar els infants sobre el valor de la sinceritat i el valor de la bona consciència. També ens ajuda a explicar-los la idea de que qualsevol acció té conseqüències.
Solidaritat
De què fa gust la lluna? Michael Grejniec. Editorial Kalandraka
Aquesta és una història de desitjos inabastables, com la lluna, que poden fer-se realitat gràcies a la unió i la cooperació. Un llibre tan rodó i saborós com la lluna plena. Els animals de la selva ens mostraran com les coses compartides sempre tenen un gust millor.
Una mare per a l’Owen. Marion Dane Bauer i Ana Duesa Esmandia. Editorial Serres.
Aquesta és la història d’un petit hipopòtam pigmeu, l’Owen, que vivia feliçment amb la seva mare a la vora del riu Sabaki, a Kènia. Un bon dia un Tsunami es va emportar tot allò que l’Owen més estimava, i tots els jocs, rialles i alegries se les va emportar l’aigua. L’Owen va ser l’únic sup
Els músics de Bremen. Editorial Combel (Pots trobar versions d’aquest conte editats per altres editorials)
El conte Els músics de Bremen planteja la problemàtica dels ancians. Els quatre animals són expulsats pels seus amos o per les seves mestresses amb l’excusa que són vells i ja no serveixen per fer la seva feina, sense tenir en compte ni la seva experiència ni què en serà. A la fi del conte triomfa l’esperit de solidaritat, col·laboració i amistat entre els animals que fa que puguin viure dignament la part final de les seves vides.
Empatia
Amb paraules simples i unes il·lustracions tendres i divertides, l’autora recrea el dia a dia d’un nen amb dificultats. Un conte metafòric per parlar als més petits de les diferències. El conte fa reflexionar sobre la necessitat de tenir ajuda per superar les dificultats.
El pirata de les estrelles. Albert D. Arrayás. Editorial Babulinka Books.
Una petita odissea a la recerca de l’empatia i l’amistat. Aquesta és l’aventura del pirata Ulisses el Barba-Roig. Un pirata que tenia tanta gana que un dia va decidir menjar-se totes les estrelles. Però com s’ho farà per arribar al cel? I què en dirà la lluna de quedar-se tota sola? Una divertida i delicada història amb sirenes, remolins de vent, balenes gegants, cofres amb tresors i moltes estrelles.
La Berta i les ulleres de visió empàtica. Júlia Prunés Massaguer. Editorial Omniabooks
Aquest conte ens parla de l’empatia, una eina imprescindible en la gestió dels conflictes. Resulta que un bon dia la Berta es troba una capseta amb unes ulleres molt especials, que permeten a qui se les posi, de veure-hi amb empatia. Amb elles posades, la Berta descobreix que en Pau, el seu millor amic, estava preocupat i no enfadat, que en Quisso estava trist i se sentia sol, gràcies a les ulleres, ella i la seva mare van parlar d’una manera que no havien fet mai…
És un conte infinit. Quan acaba, torna a començar. Per què? Perquè el més important d’aquesta història no és la trama, ni els personatges, ni el lloc on succeeix, sinó els sentiments. Per això la història no es resoldrà fins que no ens fem la pregunta idònia: “Què li passa al drac que ens ataca sense parar?”. El conte et permet una doble lectura. La primera és la d’un conte convencional. La segona va una mica més enllà. Es tracta d’opcions de diàleg i activitats relacionats amb els diferents moments de la narració.
Les tres bessones i el planeta formatge. (Una mirada al món)
En aquest conte, l’Anna, la Teresa i l’Helena viuen la història de Mohamed com si fos una aventura. Els seus pares, immigrants, van arribar en pastera de matinada. La Bruixa Avorrida no ho troba tan divertit i decideix que les Tres Bessones comprovin què significa ser diferents entre els iguals. L’Anna, la Teresa i l’Helena tornen a l’escola i a partir de llavors entenen que no és tan fàcil ser diferent com el seu company Mohamed, o Marina, que va en cadira de rodes.
Tolerància i respecte
Una altra cosa. Kathryn Cave (Autor) Chris Riddel (Il·lustrador) Edicions Elfos.
És un llibre que treballa l’acceptació de les diferències entre les persones, i com, a partir de la tolerància, es pot gaudir de l’amistat. Aquest llibre, ens permetrà reflexionar amb els infants sobre l’acceptació de les seves diferències i les actituds de respecte cap a les persones, valorant la diversitat i la tolerància com aspectes positius.
Les tres bessones i l’olimpíada més especial. (Una mirada al món)
Teresa i Helena s’emporten una sorpresa en descobrir que Pep, grasset, baixet i lent per aprendre, és tan bon atleta. Ana coneix el seu secret: Pep és un esportista molt valent i s’està preparant per als jocs “Special Olympics”. Gràcies a en Pep i als seus amics, les Bessones descobreixen que hi ha persones que tenen dificultats per fer les coses, però que, com tothom, tenen talents ocults. A l’escola, volen veure la cerimònia d’inauguració dels Jocs. L’Avorrida, com sempre, no els ho posarà fàcil…
Corb. Leo Timmers. Editorial Bromera
En Corb és negre. Negre com el carbó, tan negre que fa por. El Corb no entén perquè els altres ocells tenen un plomatge tan cridaner i ell un color tant lleig. Per això, intenta canviar el seu aspecte i convertir-se en un d’ells. Aquest conte ensenya que cal que ens acceptem tots tal com som.
El color de mi piel. Pat Thomas. Ilustrado por Lesley Harker. Editorial Juventud.
Aquest conte parla del racisme. De manera senzilla i serena explora les pors, les preocupacions i els interrogants que envolten aquesta temàtica.
L’aneguet lleig. Hans Christian Andersen.
Una mare ànega té tot de pollets de color groc molt bonics. Però de l’ou més gros en surt un pollet gris de qui tothom se’n riu. L’aneguet, trist i cansat de les burles dels altres, decideix marxar. El conte ens parla de la solitud, del dolor, de la pressió de l’entorn, el desencant, dels complexos, de la innocència i també de la paciència, la constància, la resistència i la capacitat d’il.lusionar-nos.
Això és casa meva. Marcus Pfister.
El nen ha dibuixat una línia amb guix. Darrere d’aquesta línia és casa seva! Un lloc on ningú té dret d’entrar.
Però el conill, el cargol, la fulla d’arbre i els núvols Se’n riuen de les fronteres…
Jérôme Ruillier reflecteix de forma sorprenent i suggestiva els valors de l’amistat i la multiculturalitat enfront dels prejudicis i la xenofòbia. «Personatges esquemàtics creats amb cartolines i simples trames de colors són capaços de transmetre les claus de la convivència».
Generositat
Ovejita dame lana. Kalandraka
La història té molt de ritme, ja que es repeteix el joc de preguntes i respostes entre el nen i l’ovella, acompanyades sempre amb la rima. Però a més, la història és un acte de generositat i amistat, tant de l’ovella que es deixa tallar la llana, com per part del nen, que utilitzarà la llana per teixir-li una gorra, un jersei i uns guants.
La poma vermella. Feridun Oral. Editorial Juventud
És la història d’un conillet famolenc que buscava menjar desesperadament enmig d’un bosc nevat. Finalment, va trobar una poma vermella que penjava dalt d’un arbre però, per més que saltava, no hi podia arribar. El conill, decidit a aconseguir la poma, demanarà ajuda a diferents animals del bosc. Una mussaranya, una guineu i un ós intentaran donar un cop de mà al conill en una relat que reflecteix la importància de l’esforç col·lectiu i els beneficis de la generositat.
Convivència i resolució de conflictes
El papa, la mama, l’Aina i jo. Jérôme Ruillier. Editorial Joventut
El Papa, la Mama, l’Aina i jo ens estimem molt. Però això no impedeix que de vegades ens enfadem… Un àlbum que il·lustra en poques paraules però amb gran sensibilitat i intel·ligència les relacions personals.
La Picabaralla. Claude Boujon. Editorial Corimbo
Hi havia una vegada, dos caus veïns. En un vivia el senyor Bruno, un conill marró; en l’altra, el senyor Grimaldi, un conill gris. Al principi de la seva convivència, s’entenien d’allò més bé. Cada matí se saludaven amablement: -Bon dia ,senyor Bruno deia el conill gris . -Bon Dia tingui vostè, senyor Grimaldi deia el conill marró. Però un dia, les coses van començar a canviar …
Tu sí que m’estimes, Berta! Autora Júlia Prunés Massaguer, Il·lustrador Oriol Galí Mascarilla. Editorial Omniabooks.
La Berta és una nena fantàstica, s’estima moltíssim els seus amics, viu amb 4 animalons: la Piula, el Quisso, el Tip i la Mixa, que s’estimen com si fossin germans. Una tarda, al tornar de l’escola, se’ls troba a tots 4 ben pansits i enfadats! La Berta, que en sap molt d’aquestes coses… els ajuda a resoldre el seu conflicte, els fa de mediadora.
Les tres bessones fan les paus (Una mirada al món)
L’Ana i la Teresa estan dolgudes: El David només ha convidat a l’Elena a la seva festa d’aniversari… I això provoca que les tres tinguin una bona baralla! Però el que no saben les nenes és que la bruixa avorrida té altres plans per a elles; les enviarà a la gran final de “Aquí, tot val”, el concurs més atrevit del món. Allí, les tres s’adonaran que és important dialogar i fer les paus…
El senyor NO. Antònia Farré i Agusti Farré. Editorial Arola
El senyor No és un conte adreçat als infants amb la idea de potenciar l’escolta i el diàleg per facilitar la convivència. Un personatge antipàtic que diu que no a tot fins al punt que no permetrà que se celebri la festa major. La canalla a partir del treball en equip, el diàleg, la comunicació, en definitiva, aconseguiran que el senyor NO no es surti amb la seva.
Dos ratones, una rata y un queso. Claudia Rueda. Editorial Océano Travesía
Dos petits ratolins morts de fam es barallen per un formatge groc i pudent, fins que una rata vella i astuta els proposa una assenyada forma de solucionar la seva disputa . Serà que els que parteixen i comparteixen sempre es queden amb la millor part ?
L’Òliver té 5 anys. És un nen divertit i alegre… i molt vergonyós. Però li agraden molt les olives i, quan en menja, guanya la seguretat i la confiança que li calen per fer tot allò que es proposa. «Els contes de l’Òliver» és una col·lecció adreçada a nens i nenes de 5 a 7 anys, que presenta situacions quotidianes en les que pot sorgir algun conflicte emocional. Mitjançant la identificació amb el protagonista, els lectors aprendran a resoldre els conflictes de manera positiva i cada vegada més autònoma
Por i valentia
La Martina no pot dormir a les nits perquè té por. Creu que sota el terra s’amaga un món habitat per monstres de colors que caminen cap per avall. Potser, si un dia es posen d’acord i comencen a saltar tots a la vegada, podrien trencar el terra i emportar-se la Martina al seu món, i obligar-la a caminar al revés.
A l’altra banda del terra, la nena-monstre Anitram té por del món que hi ha sota el seu llit. Està habitat per humans que caminen cap per avall i també tem que aconsegueixin emportar-se-la al seu món. Però una nit, mentre la Martina i l’Anitram dormen, els seus braços cauen dels llits i es coneixen per primera vegada.
Allà on viuen els mostres. Maurice Sendak (Autor i il·lustrador)) Ediciones Alfaguara, S.A
És un clàssic vigent avui dia perquè retrata amb gran expressivitat els temors i desitjos de la nostra infància: els nostres monstres, les rebequeries, la por a l’abandonament,…
Es un conte que parla de la por. Presenta una família amb les seves mascotes i explica les pors que tenen cada un d’ells. Aquest llibre ens pot ajudar a mostrar als més petits, que tant ells, com a adults i animals, poden témer a qualsevol cosa i que no se n’han d’avergonyir. Al final, el llibre els fa veure que amb ajuda poden espantar a la por.
El peix irisat i la cova dels monstres marins. Marcus Pfister. Editorial Beascoa.
Un peix de l’escull està malalt i necessita una alga curativa que es troba a la temuda cova dels monstres marins. El peix Irisat s’ofereix voluntari per emprendre l’aventura malgrat els perills que l’esperen… Una nova aventura del peix Irisat que ens ensenya a ser valents i a ajudar els altres.
La gota i el cirerer. Mario Satz. Editorial Babulinka Books.
Aquest llibre obre un espai meravellós per parlar de la por a les pèrdues o de les separacions però també, als canvis d’escola, de cercles d’amics, de l’entorn i fins i tot a la pròpia por de créixer i deixar de ser nens. Aprendre a entendre-la i acceptar-la és fonamental per seguir avançant amb autoconfiança i autoestima. I aquest llibre permet abordar-ho amb delicadesa i poesia mitjançant una història tendre i original.
Ben té por de tot: de la noia que es cola al forn, de la gent que es riu d’ell, en particular, del fantasma que hi ha sota el seu llit. Quan busca ajuda, Ben descobreix que és molt més valent del que ell creia.
L’illa de les carícies. Norac, Carl. Editorial Corimbo
La Lola té por perquè és el primer dia que es queda sola a casa. S’avorreix i té por de no rebre carícies, té por de no rebre amor.
Justícia
Tinc dret a ser nen. Serres, Alain i Fronty, Aurelia. Editorial Blume.
Coneix, aprèn i comprèn els drets dels nens de la veu de nens de tot el món i de qualsevol condició a través d’artístiques il·lustracions i d’un text amb un marcat caràcter poètic. Un conte que fa referència als drets que haurien de gaudir tots els infants del món.
Tots naixem lliures. Amnistía internacional. Ed.Molino
Cada home, dona i infant d’aquest planeta està protegit per 30 articles especials: la Declaració Universal dels Drets Humans. Tant se val on visquem, qui siguem…Aquests són els nostres drets, i ningú no té permís per prendre’ns-els. Aquesta singular compilació ha estat publicada juntament amb Amnistia Internacional per celebrar el 60è aniversari de la firma de la Declaració Universal dels Drets Humans, i descriu bellament cada article acompanyat d’una il·lustració feta per un recorregut artista internacional.
Em dic Asetu: Els Drets dels Infants. Teresa Sabaté Rodié. Editorial Salvatella
Què entenem per drets? Els drets són normes legals que regulen les relacions entre les persones. Dins d’aquestes normes, hi ha els drets del infants, que són els que tots els nens i les nenes tenen pel sol fet de ser infants. N’hi ha deu. El primer diu que l’infant ha de gaudir de tots els drets reconeguts, descartant tota consideració de raça, de color, de sexe, de llengua, de casta, de religió, d’opinió política o altres opinions, d’origen nacional o social, de posició econòmica, de legitimitat o de qualsevol altra situació.
Igualtat
Quatre petites cantonades de no res.
Amb figures geomètriques ben senzilles i una mica d’imaginació, “Quatre petites cantonades de no res”, és un llibre ideal per a nens i nenes a partir de 5 anys. Un petit quadrat es fa amic de petites rodones, però ell és diferent. Mai serà rodó. Podran jugar sempre junts? Un bon llibre que ens parla del valor de la diferència i també de la igualtat.
¿Por qué somos de diferentes colores?
Aquesta història ens convida a anar d’excursió amb la Marta,en Kaelo i un simpàtic grup de Nens i Nenes. Alguns tenen la pell blanca, altres més fosca i alguns completament negra, però tots tenen ganes de passar-ho bé i de descobrir junts a que es deuen els diferents colors de pell. No obstant això, la conclusió és clara: les diferències de cada un només han de servir per unir-nos i saber viure bé els uns amb els altres.
Les Tres Bessones (Una mirada al món)
L’Anna, la Teresa i l’Helena descobriran ben aviat que això d’anar vestides com van elles, aconseguir dedicar-se a la professió que vulguin, decidir per elles mateixes, i d’altres coses que troben normals, fa un temps no ho eren gens… També sabran que la igualtat entre homes i dones al seu país s’ha aconseguit gràcies a l’esforç de persones que han lluitat -i encara lluiten- per aquesta igualtat. I que a d’altres països no tenen tanta sort, perquè les nenes i les dones no hi tenen els mateixos drets que els homes…
Home de color. Jérôme Ruillier. Editorial Joventut
Jérôme Ruillier reflecteix de forma sorprenent i suggestiva els valors de l’amistat i la multiculturalitat enfront dels prejudicis i la xenofòbia. «Personatges esquemàtics creats amb cartolines i simples trames de colors són capaços de transmetre les claus de la convivència».
Autoestima
Des que era molt petit, al protagonista de la nostra història li rondava una pregunta pel cap: per què l’elefant del circ, un animal tan fort i poderós, no s’allibera de la petita estaca a la que el lliguen després de la funció?. Un dia, un amic molt savi li dóna una resposta: «L’elefant del circ no s’escapa perquè ha estat lligat a una estaca com aquesta des que era molt i molt petit. En aquell moment va intentar alliberar-se amb totes les seves forces i no va poder. I des d’aleshores, creu que és impossible alliberar-se». Amb aquesta bonica paràbola tradicional que ens parla de la importància de conèixer les nostres capacitats i les nostres possibilitats, en Jorge Bucay fa la seva primera incursió a la literatura infantil. Per fer-ho compta amb un acompanyant de luxe: el meravellós Gusti.
Mara és especial i res ni ningú aconseguirà treure valor a les seves qualitats. La seva mare li ha donat la clau per sortir airosa de qualsevol crítica: autoestima, imaginació i espontaneïtat.
El punt. Peter H. Reynolds. Editorial Serres
La classe d’art s’ha acabat, però la Vashti continua enganxada a la cadira davant del paper en blanc. La seva professora l’anima a dibuixar quelcom, el que sigui! Però la Vashti no pot dibuixar. Ella no és cap artista! Per demostrar-li-ho, clava el llapis al paper, molt enfadada. “Ja està”, li diu. El que la Vashti no sap és que aquell petit punt serà el començament d’un viatge interior ple de sorpreses, que l’ajudarà a descobrir l’artista que du a dins. El Punt és una preciosa faula sobre l’esperit creatiu que tenim tots al nostre interior. Peter H. Reynolds ens fa una empenteta a tots aquells que tossudament ens entestem a dir que no sabem o no podem expressar-nos artísticament, i ens anima a tots a “fer la nostra marca”.
El protagonista és un avet que no valora com és. No li agraden les seves fulles i desitja poder canviar. Però finalment s’adona que el que ell té és molt valuós. Aquest conte és molt útil per treballar l’autoestima.
Quasi. Peter H. Reynolds. Editorial Serres
A en Ramon li agrada molt dibuixar. A qualsevol hora. Qualsevol cosa. A qualsevol lloc. El dibuix el fa feliç. Però tot d’una tot canvia. Una observació imprudent del seu germà gran, fa que els esbossos d’en Ramon acabin en paper arrugat. Afortunadament per al Ramon, la seva germana, la Maria, veu el món d’una manera diferent, i l’ajuda a descobrir el seu propi art, l’art del “quasi”. L’autor tracta de despertar en els nens la inspiració i les millors sensacions de benestar en el moment de la creació d’una idea, un dibuix, etc.
Esforç i constància
Una cigala i una formiga exemplifiquen dues actituds contraposades davant la previsió de la conseqüència dels seus actes. El treball, l’esforç i el saber compartir són presents en aquesta faula tan coneguda i molt versionada.
La llebre i la tortuga. Isop. Editorial Cruïlla. (Pots trobar versions d’aquest conte editats per altres editorials)
La llebre i la tortuga és una faula clàssica d’Isop que ha estat versionada en moltes ocasions posteriors, també se n’han fet adaptacions en dibuixos animats. Una tortuga proposa a una llebre fatxenda de fer una cursa. La llebre se’n burla i accepta el desafiament, convençuda que guanyarà. Tan convençuda n’està que fins i tot s’atura a fer una becaina. La tortuga que camina amb pas lent però constant, l’aconsegueix superar declarant-se vencedora indiscutible.
Es tracta d’una nova i original versió d’aquest tradicional i conegut conte, que conté tots els ingredients del gènere, tant pel que fa als personatges, els bons (els porquets), el dolent (el llop), els personatges secundaris (el pagès, el llenyataire i el paleta) com al missatge, amb un marcat to didàctic. Per afavorir la lectura autònoma dels infants, cada doble pàgina presenta el text de manera breu i escrit amb dues modalitats de lletra: de pal i lligada.
Cooperació
El cargol i l’herba de poliol.
Una rondalla popular catalana recollida per Joan Amades, un conte que ens explica el valor de l’esforç i el treball cooperatiu, un cargol que tot sol no pot aconseguir la seva fita, i ho aconsegueix gràcies a l’esforç i al treball en equip.
Compartir
El peix Irisat. Marcus Pfister. Editorial Beascoa.
El peix Irisat, gràcies a les seves escates de mil colors, és l’animal més bonic de l’oceà. Tot i això, es troba sol. Per què els altres peixos no volen jugar amb ell? Un llibre amb il·lustracions meravelloses que ens ensenya la importància de saber compartir.
Només un trosset. Émile Jadoul. Editorial Corimbo
Ha arribat l’hivern. Amb la seva llarga bufanda, Lea la gallina està ben calenteta. El pollet, que està mort de fred, li demana una punteta de la bufanda. El conill fa el mateix. Lea accedeix encantada. Però quan arriba la guineu, els tres animals dubten … Compartir no sempre és fàcil, però el missatge del conte és: si comparteixes, no et sentiràs mai sol.
Humilitat
Les tres Bessones i comprar per comprar (Una mirada al món)
Les Tres Bessones i la seva família se’n van de vacances. Abans de marxar, han entrat en uns grans magatzems a buscar tot el que necessiten. I tot i que s’han gastat molts més diners dels que es podien gastar, semblen feliços. Però després de passar uns dies fantàstics a la platja, s’adonen que no els calien tantes i tantes coses…
Les aventures d’un ratolí i un lleó. Aquesta faula demostra que cap acte de bondat queda sense recompensa” i que “no convé menysprear l’amistat dels humils”
Materials en format pdf.
21 Contes per educar en valors. Coneix els teus drets. CEESC. Col·legi d‘Educadores i Educadors Socials de Catalunya
Aquest llibre de contes i relats curts és el resultat del Concurs de contes per educar en valors ―Coneix Els teus drets‖ que des de la Junta delegada del Col·legi d‘Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) a Girona vam convocar per commemorar el Dia Universal de la Infància.
Et recomano altres articles que et poden ser útils per treballar les emocions i els valors:
- Com acompanyar les emocions dels alumnes
- Com educar les emocions a l’escola?
- L’acompanyament emocional des d’una mirada apreciativa
- Idees clau per treballar la competència emocional
- 180 recursos imprescindibles per treballar les emocions i els valors
També et recomano la formació que pots trobar a Docents.cat
- L’educació emocional a l’escola. Júlia Prunés
Moltes gràcies per les recomanacions!!! Molt bona feina!!! En una setmana com aquesta, en farem un bon ús.
Salutacions.
Hola Montse,
Moltes gràcies a tu per llegir l’article i pel teu comentari. Espero que el recull et pugui ser molt útil!
Vols recomanar algun altre conte?
Bona setmana de sant Jordi !!!
Seguim en contacte 😉
Moltes gràcies per compartir aquest recull de contes. És genial per poder compartir i recomanar als pares i mares.
Feliç Sant Jordi!!!
Hola Montse,
Moltes gràcies per llegir l’article i per recomanar-lo. Espero que et pugui ser molt útil.
Que gaudeixis d’una bona setmana de sant Jordi.
Seguim en contacte 😉
Moltes gràcies per compartir aquest recull!!!
Una abraçada,
Vanessa
Hola Vanessa,
Moltes gràcies a tu per llegir l’article i per les teves paraules. Espero que el recull et sigui útil.
Gaudeix d’una bona setmana.
Seguim en contacte;)
Quina passada! Molt bona feina! Ens servirà molt aquest recull tant en la tasca diària de mare com de mestra. Gràcies i no paris
Hola Eli,
Moltes gràcies pel teu comentari. Espero que el recull de contes et pugui ser molt i molt útil !
Que gaudeixis d’una bona setmana.
Seguim en contacte 😉
Natí, ja fa un temps que rebo informació per part teva, i la veritat, és molt bona, tant les frases com les idees i suggerències. Les passo als meus companys de l’escola que estan molt motivats.
Moltes gràcies per tota aquesta generositat.
Hola Joan Carles,
Moltes gràcies per llegir els articles i per les teves agradables paraules. Espero que els recursos us puguin ser molt útils en el vostre dia a dia.
Seguim en contacte 😉
Moltíssimes gràcies per tantes recomanacions i Bon Sant Jordi!
Hola Roseta,
Moltes gràcies a tu per llegir l’article i per escriure el comentari.
Que gaudeixis d’un bon sant Jordi.
Seguim en contacte 😉
Fantàstic!
Gràcies
Hola Sònia,
Moltes gràcies per llegir l’article i per escriure el comentari. Espero que el recull de contes et pugui ser molt útil.
Seguim en contacte 😉
Moltes gràcies per aquest extens recull de contes. Jo hi afegiria a l’apartat d’amistat, el conte “Sopa de carabassa”
N’hi ha forces que no els coneixia
Hola Eulàlia,
Moltes gràcies a tu per llegir l’article i per compartir amb nosaltres un conte tant interessant.
Me l’apunto per compartir en un futur recull de contes.
Moltes gràcies i seguim en contacte 😉
Moltes gràcies, Nati! M’ho he mirat al matí i me n’he anotat algun ;)!!!
Hola,
Perfecte Alba, espero que el recull et pugui ser molt útil. Moltes gràcies per llegir l’article.
Seguim en contacte 😉
Fa temps que segueixo el teu blog i mai havia fet comentari però és fantàstica la tasca que estas fent i personalment m’és molt útil. Merci
Hola,
Moltes gràcies per llegir el bloc i molt agraïda per les teves paraules. M’agrada molt saber que el bloc és útil i m’anima a pensar en el proper article.
Bona setmana de sant Jordi.
Seguim en contacte 😉
Moltíssimes gràcies Nati!!
Ho he compartit amb els pares i mares del meu curs.
Felicitats!! i que vagi molt bé el dia de Sant Jordi!!
Araceli
Hola Araceli,
Moltes gràcies a tu per llegir l’article i per compartir-lo.
Espero que us pugui ser molt útil.
Seguim en contacte 😉
Bon sant Jordi.
Hola Nati,
Aquest recull de contes és molt interessant i molt útil per treballar els valors.
A la meva classe dos nens tenien un problema d’acceptació d’un vers l’altre . Vaig estar mirant els contes que tu has proposat sobre l’amistat. Vaig fer servir el de Perdut i Trobat i m´ho vaig fer venir be perquè sortís el problema i ho varem parlar. Ara ells dos han fet un tracte i espero que solucionin les diferències.
Moltes gràcies i bona feina!!
Hola Mercè,
Moltes gràcies per llegir el bloc i per escriure el comentari. Espero que els teus alumnes aconsegueixin solucionar els seus problemes i descobreixin el valor de l’amistat. Els contes són una molt bona eina per fer-los reflexionar.
Moltes gràcies per explicar-nos la teva experiència i desitjo que aquests alumnes resolguin els seus problemes.
Seguim en contacte 😉
Moltes gràcies pel recull, és fantàstic.
Ens servirà de base per a planificar les activitats a la biblioteca escolar el proper curs.
Felicitats pel blog.
Hola Ramon,
Moltes gràcies a tu per llegir l’article i per les teves paraules.
Espero que el recull de contes et pugui ser molt útil per planificar les activitats de la biblioteca.
Seguim en contacte 😉
Una molt bona llista!!!!!!
Jo hi afegiria el conte de l’Elmer que m’encanta! Sóc una fan d’aquest elefant de colors.
Hola,
Quin conte de l’Elmer, n’hi ha molts d’aquest elefant tan encantador! Em pots dir el títol i el buscaré, si us plau?
Altre cop moltes gràcies per compartir amb nosaltres la teva experiència. T’ho agraeixo molt!
Gaudeix d’unes bones festes 😉
Fantàstic un gran recull!!!
Hola Cèlia,
Moltes, moltes i moltes gràcies per llegir l’article, per escriure un comentari i per les teves amables paraules! T’ho agraeixo molt!!
Gaudeix d’un bon segon trimestre.
Seguim en contacte 😉
Hola,
Podrieu recomanar-me un conte per a xiquets al voltant de 7-8 anys amb el que es puga treballar l’educació vial però que no siga específicament de senyals de tràfic sinó que es treballe d’una forma un poc indirecta a l’estil els llibres de “TEO viatja amb avió”, “TEO va al zoo”… (per fer-ho mes entretingut). Moltes gàcies i molt bon treball.
Hola Jaume,
Moltes gràcies per llegir l’article.
Doncs ara mateix no te’n sé dir cap. Ja hi pensaré!!
Gaudeix d’un bon tercer trimestre 😉
Nati ets una crack!!!! Gràcies per la teva feina.M’ajuda moltíssim!!!
Una abraçada
Hola Dolo,
Gràcies a tu guapíssima per les teves amables paraules!!! Ets un sol!!
Espero que aviat coincidim en una altra escola.
Desitjo que gaudeixis d’un molt bon curs.
Una abraçada 😉
Nati
Moltíssimes gràcies Nati!
Fins ara no he descobert el teu blog però t’asseguro que en treuré molt rendiment de totes les recomanacions que fas!
Importantíssim el treball de les emocions i sobretot fer-les viure a través d’històries que et fan viure situacions tan properes com les dels contes seleccionats!
També afegiria el conte de Quasi de Peter Reynolds, en el que pot ajudar a molts infants atrapats en el perfeccionisme a vegades angoixant, per entendre que s’ha de ser tolerant amb un mateix per ser més feliç.
Felicitats pel blog!
Bon Sant Jordi a tothom!
Bona setmana de Sant Jordi!!
Hola Elisabet,
Benvinguda i molt agraïda per les teves amables paraules!!
He afegit el conte que recomanes a l’article. És un conte que recordo haver tingut a les mans però que estic impacient per tornar a agafar i refrescar la memòria. Moltes gràcies per la teva recomanació. És un gran conte.
Un plaer poder-te tenir pel blog, totes les recomanacions i comentaris seran ben rebuts!!!
Gaudeix d’un bon Sant Jordi!
Una gran abraçada
Nati
Us faig arribar dues propostes més, la primera treballa la diversitat funcional i la segona la diversitat de gènere:
Ballar malgrat els obstacles
http://www.omniabooks.com/?page_id=5466&lang=ca
L’Arnau posa ritme al futbol!
http://www.omniabooks.com/?page_id=6715&lang=ca
Espero que us siguin útils!!!
Buena página… Muchas gracias, Un saludo
Hola,
Muy contenta que te guste la página, agradezco mucho tus palabras 😉
Estamos en contacto!
Nati