• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Nati Bergadà

Mestra i psicopedagoga

  • Blog
    • Treball per projectes
    • Les emocions
    • Contes i lectura
    • Poesia
    • Estratègies metodològiques
    • Recursos
    • Avaluació
  • Docents.cat
  • Maresipares.cat
  • Sobre mi

L’aprenentatge cooperatiu a l’escola Bellpuig

20/05/2022 by Nati 2 Comentaris

En aquest article les mestres de l’escola Bellpuig expliquen com duen a terme l’aprenentatge cooperatiu a la seva escola com a línia de centre.

A l’escola l’aprenentatge cooperatiu és un segell identitari que està present en el seu dia a dia i en tots els àmbits del currículum. Utilitzen aquest recurs i metodologia per afavorir la interrelació entre l’alumnat.

Aquest article ha estat elaborat per la Roser Morera, l’Eli Dalmau, la Paula Díez, l’Alba Dachs, l’Anna Solà, Ariadna Forcada i la Filo Presegué en col·laboració amb el claustre de l’escola Bellpuig de Sant Julià de Vilatorta.

En l’article fan referència als apartats següents:

👉 Com neix l’aprenentatge cooperatiu a l’escola?
👉 Com es duu a terme l’aprenentatge cooperatiu a l’escola?
➡️ ÀMBIT A: COHESIÓ DE GRUP
➡️ ÀMBIT B: L’APRENENTATGE COOPERATIU COM A METODOLOGIA. LES ESTRUCTURES SIMPLES I COMPLEXES
– Les estructures simples
– Les estructures complexes
– Les adaptacions de les estructures als alumnes amb barreres
➡️ ÀMBIT C: EL TREBALL EN EQUIP COM A CONTINGUT A ENSENYAR

Moltes gràcies a totes les mestres de l’escola Bellpuig per compartir amb nosaltres els vostres coneixements i experiència.

Esperem que l’article us sigui útil 😉


Com neix l’aprenentatge cooperatiu a l’escola?

Des de l’equip directiu juntament amb el claustre es va plantejar que seria favorable que l’escola introduís canvis a la metodologia de treball, trencant amb la idea tradicional de l’ensenyament aprenentatge, del treball individual i la competitivitat.

Després de valorar diferents metodologies es va optar per l’aprenentatge cooperatiu, ja que incidia en la millora de tots aquests aspectes:

  • La metodologia de treball (passar d’un aprenentatge individual i competitiu a un aprenentatge cooperatiu)
  • La cohesió del claustre
  • L’atenció a la diversitat
  • L’autoestima, l’autonomia i la responsabilitat dels alumnes
  • L’aprenentatge individual i en equip
  • La relació entre companys
  • La funció del mestre a l’hora d’intervenir i ensenyar

Es va dur a terme la formació de centre entre els anys 2011 i 2014, mentre s’anava aplicant pas a pas.

Tot i que avui en dia ja fa molts anys que duem a terme l’aprenentatge cooperatiu, no hem deixat mai d’anar ampliant els coneixements mitjançant jornades d’intercanvi, simpòsiums i seminaris, per tal de resoldre dubtes, per tenir diferents visions i adaptar-nos a la realitat de la nostra escola i de la societat actual.

Com es duu a terme l’aprenentatge cooperatiu a l’escola?

És important tenir present que per tal de posar en pràctica correctament l’aprenentatge cooperatiu a l’escola, s’han de tenir en compte els seus tres àmbits d’aplicació, ja que un àmbit complementa a l’altre.

  • ÀMBIT A: Cohesió de grup
  • ÀMBIT B: L’Aprenentatge cooperatiu com a metodologia: Estructures simples i complexes
  • ÀMBIT C: El treball en equip com a contingut a ensenyar
Pujolàs, P., & Lago, J. R. (2011, septiembre).
EL PROGRAMA CA/AC (“Cooperar para Aprender / Aprender a Cooperar”)
PARA ENSEÑAR A APRENDER EN EQUIPO. Universitat de Vic.
https://www.elizalde.eus/wp-content/uploads/izapideak/CA-ACprograma.pdf

– ÀMBIT A: COHESIÓ DE GRUP

Per tal d’establir el treball cooperatiu a l’aula, hem de partir d’un ambient de treball on es donin tres circumstàncies:

  • que la interacció docent-alumne/a sigui correcta
  • que la interacció entre iguals també.
  • que hi hagi disponibilitat de l’alumnat cap a les tasques que se li ofereixen.

L’objectiu és aconseguir que, a poc a poc, l’alumnat d’una classe es conscienciï com a grup i esdevingui una petita comunitat d’aprenentatge.

És important adaptar les dinàmiques a les necessitats del grup i no deixar de realitzar-ne al llarg del curs. Hi ha diferents tipus de dinàmiques:

  • Dinàmiques per fomentar el debat: el grup nominal.
  • Dinàmiques per afavorir el coneixement mutu: la pilota, l’entrevista, el blanc i la diana, pàgines grogues.
  • Dinàmiques per facilitar la inclusió d’algun company/a: por cuatro esquinitas de nada.
  • Dinàmiques per mostrar la importància del treball en equip: el món de colors, l’equip d’en manel, pàgines grogues, joc de la nasa.

– ÀMBIT B: L’APRENENTATGE COOPERATIU COM A METODOLOGIA. LES ESTRUCTURES SIMPLES I COMPLEXES

➡️ Les estructures simples

Hi ha dos requisits perquè una activitat sigui cooperativa: que hi hagi una interacció simultània i igualitària entre els components i, alhora, una responsabilitat individual de cada membre de l’equip.

Podem trobar les estructures simples, que es poden utilitzar per a diferents finalitats en qualsevol moment d’una unitat didàctica. Solen tenir la durada d’una sessió.

A continuació us esmentem les estructures simples que s’utilitzem habitualment a la nostra escola:

1. Lectura compartida: assegurar la comprensió d’un text.

2. Dinàmica 1-2-4:

  • Resoldre problemes, qüestions, construir un resum de les idees principals d’un tema treballat…
  • Aprendre a consensuar amb els companys/es.

3. Parada tres minuts:

  • Plantejar qüestions o dubtes sobre un tema que s’està treballant.
  • Conèixer les idees prèvies dels alumnes.

4. Llapis al mig:

  • Resoldre problemes, qüestions, construir un resum de les idees principals d’un tema treballat…
  • Aprendre a consensuar amb els companys/es.

5. El nombre: responsabilitzar a tot l’equip sobre l’aprenentatge.

6. Foli giratori:

  • Conèixer les idees prèvies dels alumnes.
  • Resoldre problemes, qüestions, construir un resum de les idees principals d’un tema treballat…

7. Sac de dubtes: resoldre dubtes sobre un tema treballat.

8. Paraules clau:

  • Construir frases que resumeixen les idees principals d’un tema.
  • Conèixer idees prèvies sobre un tema a partir d’una paraula suggerida.

➡️ Les estructures complexes

Les estructures complexes solen durar més d’una sessió i acostumen a combinar diferents estructures simples:

1. Trencaclosques:

  • Responsabilitzar a tot l’alumnat del seu treball.
  • Repartir la matèria a treballar entre els membres del grup.
  • Entendre que l’esforç de cada membre del grup és igual d’important per aconseguir l’objectiu final.

2. Grups d’experts:

  • Repartir la matèria a treballar entre els membres del grup.
  • Entendre que l’esforç de cada grup és igual d’important per aconseguir l’objectiu final.

3. Grups d’investigació: (dins el Treball per Projectes)

  • Responsabilitzar a tots/es els/les alumnes del seu treball.
  • Repartir la matèria a treballar entre els diferents grups.
  • Entendre que l’esforç de cada grup és igual d’important per aconseguir l’objectiu final.

➡️ Les adaptacions de les estructures als alumnes amb barreres

Cal tenir en compte que tots/es els/les alumnes han de poder accedir a treballar dins l’equip, han de poder aprendre i tenir responsabilitats.

Per tal que així sigui, s’han de tenir molt presents els aspectes següents:

  • Si tenen una responsabilitat participen molt més. Cercar quines responsabilitats poden assumir i que l’agafin com a compromís.
  • Els objectius han d’estar adequats a les característiques de cada alumne/a, que poden ser molt diversos.
  • Els rols i ordres han de ser molt clars, no només per a ells, sinó també per a la resta de l’equip.
  • L’avaluació: els nens escullen els objectius, si el nen/a NEE no pot assolir-los en aquella sessió, pot tenir un altre objectiu consensuat mestre/a i equip (els companys d’equip i ell mateix).

– ÀMBIT C: EL TREBALL EN EQUIP COM A CONTINGUT A ENSENYAR

El quadern de l’equip és un instrument didàctic que ens serveix per organitzar i avaluar tan continguts curriculars de diferents àrees com el treball en equip en si.

Dins el quadern d’equip, que està adaptat a cada cicle, hi trobem:

  • El nom de l’equip i els seus components
  • Els càrrecs i les seves funcions.
  • Les normes de funcionament de l’equip.
  • El diari de sessions.
  • Plans d’equip: valoració càrrecs, compromisos personals, objectius de grup

En ser un tret important de la nostra identitat, fa que l’aprenentatge cooperatiu estigui present en el dia a dia a l’escola i per això:

– Queda reflectit en els informes del primer i el tercer trimestre.
– S’ha creat una Comissió d’Aprenentatge Cooperatiu on hi ha representats tots els cicles i l’equip directiu, que:

  • Acull als mestres nous per tal d’assessorar-los i acompanyar-los.
  • Revisa la documentació d’escola.
  • Fa un seguiment de l’aplicació de l’aprenentatge cooperatiu a tot el claustre.

L’escola s’ha d’anar adaptant en l’actualitat que vivim. Els darrers anys de pandèmia ens han portat a la necessitat d’adaptar l’aprenentatge cooperatiu en format en línia i hem vist que també és possible fer-ho sense perdre un dels nostres trets definitoris.

ANAR JUNTS ÉS COMENÇAR
MANTENIR-SE JUNTS ÉS PROGRESSAR
TREBALLAR JUNTS ÉS TRIOMFAR


Moltes gràcies a totes les mestres de l’escola Bellpuig per compartir com dueu a terme l’aprenentatge cooperatiu a la vostra escola. Els vostres coneixements i experiència ens aniran molt bé 👏👏👏

Treballeu l’aprenentatge cooperatiu al vostre centre? Com ho feu? Us convidem a fer un comentari compartint la vostra experiència. Moltes gràcies 😉

➡️ A Docents.cat trobaràs un recurs amb 10 estratègies bàsiques d’aprenentatge cooperatiu per aplicar a l’aula.

Espero que et sigui útil 😉

Xerrades, directes, cursos, recursos, fòrum i grup de Telegram pels docents.

Entrar

Arxivat com a: Estratègies metodològiques, General

Reader Interactions

Comentaris

  1. Tona sanchis ha dit

    22/05/2022 a les 10:06

    Aquest article està molt bé.
    Molt clar i molt estructura.
    Gràcies per compartir

    Respon
    • Nati ha dit

      22/05/2022 a les 10:45

      Hola Tona,

      Moltes gràcies per les teves amables paraules, són un gran regal 😉

      Les mestres de l’escola Bellpuig fan una gran feina a l’escola i és molt d’agrair que comparteixin els seus coneixements i experiència 😊

      Estic molt d’acord amb les teves paraules, l’article és molt clar i està molt ben estructurat 👍

      Les propostes de com apliquen les diferents estructures simples i complexes en les diferents situacions d’aula és molt útil 😉

      Estem en contacte 😘

      Nati

      Respon

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

sidebar

sidebar-alt

Copyright © 2020 · Acord de servei, Política de privacitat i Política de cookies

Utilitzem galetes per a oferir-te la millor experiència en la nostra web.

Podeu esbrinar més sobre quines galetes estem utilitzant o desactivar-les en parèmetres.

Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

Galetes estrictament necessàries

Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

Si desactiveu aquesta galeta no podrem desar les preferències. Això vol dir que quan visiteu aquest web, haureu d'activar o desactivar les galetes de nou.

Galetes de tercers

Aquest lloc web utilitza Google Analytics per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.

Activeu primer les galetes estrictament necessàries perquè puguem desar les preferències!