En aquest article les mestres de l’escola Bellpuig expliquen com duen a terme l’aprenentatge cooperatiu a la seva escola com a línia de centre.
A l’escola l’aprenentatge cooperatiu és un segell identitari que està present en el seu dia a dia i en tots els àmbits del currículum. Utilitzen aquest recurs i metodologia per afavorir la interrelació entre l’alumnat.
Aquest article ha estat elaborat per la Roser Morera, l’Eli Dalmau, la Paula Díez, l’Alba Dachs, l’Anna Solà, Ariadna Forcada i la Filo Presegué en col·laboració amb el claustre de l’escola Bellpuig de Sant Julià de Vilatorta.
En l’article fan referència als apartats següents:
👉 Com neix l’aprenentatge cooperatiu a l’escola?
👉 Com es duu a terme l’aprenentatge cooperatiu a l’escola?
➡️ ÀMBIT A: COHESIÓ DE GRUP
➡️ ÀMBIT B: L’APRENENTATGE COOPERATIU COM A METODOLOGIA. LES ESTRUCTURES SIMPLES I COMPLEXES
– Les estructures simples
– Les estructures complexes
– Les adaptacions de les estructures als alumnes amb barreres
➡️ ÀMBIT C: EL TREBALL EN EQUIP COM A CONTINGUT A ENSENYAR
Moltes gràcies a totes les mestres de l’escola Bellpuig per compartir amb nosaltres els vostres coneixements i experiència.
Esperem que l’article us sigui útil 😉
Com neix l’aprenentatge cooperatiu a l’escola?
Des de l’equip directiu juntament amb el claustre es va plantejar que seria favorable que l’escola introduís canvis a la metodologia de treball, trencant amb la idea tradicional de l’ensenyament aprenentatge, del treball individual i la competitivitat.
Després de valorar diferents metodologies es va optar per l’aprenentatge cooperatiu, ja que incidia en la millora de tots aquests aspectes:
- La metodologia de treball (passar d’un aprenentatge individual i competitiu a un aprenentatge cooperatiu)
- La cohesió del claustre
- L’atenció a la diversitat
- L’autoestima, l’autonomia i la responsabilitat dels alumnes
- L’aprenentatge individual i en equip
- La relació entre companys
- La funció del mestre a l’hora d’intervenir i ensenyar
Es va dur a terme la formació de centre entre els anys 2011 i 2014, mentre s’anava aplicant pas a pas.
Tot i que avui en dia ja fa molts anys que duem a terme l’aprenentatge cooperatiu, no hem deixat mai d’anar ampliant els coneixements mitjançant jornades d’intercanvi, simpòsiums i seminaris, per tal de resoldre dubtes, per tenir diferents visions i adaptar-nos a la realitat de la nostra escola i de la societat actual.
Com es duu a terme l’aprenentatge cooperatiu a l’escola?
És important tenir present que per tal de posar en pràctica correctament l’aprenentatge cooperatiu a l’escola, s’han de tenir en compte els seus tres àmbits d’aplicació, ja que un àmbit complementa a l’altre.
- ÀMBIT A: Cohesió de grup
- ÀMBIT B: L’Aprenentatge cooperatiu com a metodologia: Estructures simples i complexes
- ÀMBIT C: El treball en equip com a contingut a ensenyar

EL PROGRAMA CA/AC (“Cooperar para Aprender / Aprender a Cooperar”)
PARA ENSEÑAR A APRENDER EN EQUIPO. Universitat de Vic.
https://www.elizalde.eus/wp-content/uploads/izapideak/CA-ACprograma.pdf
– ÀMBIT A: COHESIÓ DE GRUP
Per tal d’establir el treball cooperatiu a l’aula, hem de partir d’un ambient de treball on es donin tres circumstàncies:
- que la interacció docent-alumne/a sigui correcta
- que la interacció entre iguals també.
- que hi hagi disponibilitat de l’alumnat cap a les tasques que se li ofereixen.
L’objectiu és aconseguir que, a poc a poc, l’alumnat d’una classe es conscienciï com a grup i esdevingui una petita comunitat d’aprenentatge.
És important adaptar les dinàmiques a les necessitats del grup i no deixar de realitzar-ne al llarg del curs. Hi ha diferents tipus de dinàmiques:
- Dinàmiques per fomentar el debat: el grup nominal.
- Dinàmiques per afavorir el coneixement mutu: la pilota, l’entrevista, el blanc i la diana, pàgines grogues.
- Dinàmiques per facilitar la inclusió d’algun company/a: por cuatro esquinitas de nada.
- Dinàmiques per mostrar la importància del treball en equip: el món de colors, l’equip d’en manel, pàgines grogues, joc de la nasa.
– ÀMBIT B: L’APRENENTATGE COOPERATIU COM A METODOLOGIA. LES ESTRUCTURES SIMPLES I COMPLEXES
➡️ Les estructures simples
Hi ha dos requisits perquè una activitat sigui cooperativa: que hi hagi una interacció simultània i igualitària entre els components i, alhora, una responsabilitat individual de cada membre de l’equip.
Podem trobar les estructures simples, que es poden utilitzar per a diferents finalitats en qualsevol moment d’una unitat didàctica. Solen tenir la durada d’una sessió.
A continuació us esmentem les estructures simples que s’utilitzem habitualment a la nostra escola:
1. Lectura compartida: assegurar la comprensió d’un text.
2. Dinàmica 1-2-4:
- Resoldre problemes, qüestions, construir un resum de les idees principals d’un tema treballat…
- Aprendre a consensuar amb els companys/es.
3. Parada tres minuts:
- Plantejar qüestions o dubtes sobre un tema que s’està treballant.
- Conèixer les idees prèvies dels alumnes.
4. Llapis al mig:
- Resoldre problemes, qüestions, construir un resum de les idees principals d’un tema treballat…
- Aprendre a consensuar amb els companys/es.
5. El nombre: responsabilitzar a tot l’equip sobre l’aprenentatge.
6. Foli giratori:
- Conèixer les idees prèvies dels alumnes.
- Resoldre problemes, qüestions, construir un resum de les idees principals d’un tema treballat…
7. Sac de dubtes: resoldre dubtes sobre un tema treballat.
8. Paraules clau:
- Construir frases que resumeixen les idees principals d’un tema.
- Conèixer idees prèvies sobre un tema a partir d’una paraula suggerida.

➡️ Les estructures complexes
Les estructures complexes solen durar més d’una sessió i acostumen a combinar diferents estructures simples:
1. Trencaclosques:
- Responsabilitzar a tot l’alumnat del seu treball.
- Repartir la matèria a treballar entre els membres del grup.
- Entendre que l’esforç de cada membre del grup és igual d’important per aconseguir l’objectiu final.
2. Grups d’experts:
- Repartir la matèria a treballar entre els membres del grup.
- Entendre que l’esforç de cada grup és igual d’important per aconseguir l’objectiu final.
3. Grups d’investigació: (dins el Treball per Projectes)
- Responsabilitzar a tots/es els/les alumnes del seu treball.
- Repartir la matèria a treballar entre els diferents grups.
- Entendre que l’esforç de cada grup és igual d’important per aconseguir l’objectiu final.
➡️ Les adaptacions de les estructures als alumnes amb barreres
Cal tenir en compte que tots/es els/les alumnes han de poder accedir a treballar dins l’equip, han de poder aprendre i tenir responsabilitats.
Per tal que així sigui, s’han de tenir molt presents els aspectes següents:
- Si tenen una responsabilitat participen molt més. Cercar quines responsabilitats poden assumir i que l’agafin com a compromís.
- Els objectius han d’estar adequats a les característiques de cada alumne/a, que poden ser molt diversos.
- Els rols i ordres han de ser molt clars, no només per a ells, sinó també per a la resta de l’equip.
- L’avaluació: els nens escullen els objectius, si el nen/a NEE no pot assolir-los en aquella sessió, pot tenir un altre objectiu consensuat mestre/a i equip (els companys d’equip i ell mateix).
– ÀMBIT C: EL TREBALL EN EQUIP COM A CONTINGUT A ENSENYAR
El quadern de l’equip és un instrument didàctic que ens serveix per organitzar i avaluar tan continguts curriculars de diferents àrees com el treball en equip en si.
Dins el quadern d’equip, que està adaptat a cada cicle, hi trobem:
- El nom de l’equip i els seus components
- Els càrrecs i les seves funcions.
- Les normes de funcionament de l’equip.
- El diari de sessions.
- Plans d’equip: valoració càrrecs, compromisos personals, objectius de grup
En ser un tret important de la nostra identitat, fa que l’aprenentatge cooperatiu estigui present en el dia a dia a l’escola i per això:
– Queda reflectit en els informes del primer i el tercer trimestre.
– S’ha creat una Comissió d’Aprenentatge Cooperatiu on hi ha representats tots els cicles i l’equip directiu, que:
- Acull als mestres nous per tal d’assessorar-los i acompanyar-los.
- Revisa la documentació d’escola.
- Fa un seguiment de l’aplicació de l’aprenentatge cooperatiu a tot el claustre.
L’escola s’ha d’anar adaptant en l’actualitat que vivim. Els darrers anys de pandèmia ens han portat a la necessitat d’adaptar l’aprenentatge cooperatiu en format en línia i hem vist que també és possible fer-ho sense perdre un dels nostres trets definitoris.
ANAR JUNTS ÉS COMENÇAR
MANTENIR-SE JUNTS ÉS PROGRESSAR
TREBALLAR JUNTS ÉS TRIOMFAR
Moltes gràcies a totes les mestres de l’escola Bellpuig per compartir com dueu a terme l’aprenentatge cooperatiu a la vostra escola. Els vostres coneixements i experiència ens aniran molt bé 👏👏👏
Treballeu l’aprenentatge cooperatiu al vostre centre? Com ho feu? Us convidem a fer un comentari compartint la vostra experiència. Moltes gràcies 😉
➡️ A Docents.cat trobaràs un recurs amb 10 estratègies bàsiques d’aprenentatge cooperatiu per aplicar a l’aula.
Espero que et sigui útil 😉
Aquest article està molt bé.
Molt clar i molt estructura.
Gràcies per compartir
Hola Tona,
Moltes gràcies per les teves amables paraules, són un gran regal 😉
Les mestres de l’escola Bellpuig fan una gran feina a l’escola i és molt d’agrair que comparteixin els seus coneixements i experiència 😊
Estic molt d’acord amb les teves paraules, l’article és molt clar i està molt ben estructurat 👍
Les propostes de com apliquen les diferents estructures simples i complexes en les diferents situacions d’aula és molt útil 😉
Estem en contacte 😘
Nati