A l’escola, generalment, organitzem els continguts en àrees i distribuïm el treball d’aquestes àrees en un horari. Aquest fet provoca que treballem les matèries de manera aïllada i que fragmentem l’aprenentatge. Una manera d’eliminar les barreres entre les disciplines és el treball interdisciplinari. Aquest tipus de treball comporta un canvi metodològic i organitzatiu que trenca les barreres entre la teoria i la pràctica, i permet treballar una temàtica englobant les diferents disciplines.
En aquest article t’explico com pots fer un projecte interdisciplinari a partir d’un exemple de projecte sobre els drets dels infants. Espero que et sigui útil i et doni orientacions i recursos per realitzar algun projecte d’aquest tipus amb els teus alumnes.
Què és un projecte interdisciplinari?
Els trets més característics dels projectes interdisciplinaris són:
- És un aprenentatge real i contextualitzat.
- Es fa un treball competencial sobre un aspecte de la realitat.
- S’apliquen coneixements de diverses àrees.
- S’incentiven els processos d’investigació.
- Es potencia el treball cooperatiu entre els infants i els docents.
- Els infants aprenen a aprendre.
- Es facilita la comunicació i el diàleg.
- S’avalua l’adquisició dels continguts i l’assoliment de les competències.
Quins són els avantatges de treballar amb els projectes interdisciplinaris?
En un projecte interdisciplinari:
- El treball és més significatiu, proper i motivador.
- Potencia que els infants siguin més autònoms i independents.
- Els alumnes participen activament i són els protagonistes en la construcció del seu aprenentatge.
- Promou el treball col·laboratiu dins i fora de l’aula.
- Els infants aprenen en col·laboració amb els altres.
- Fomenta la capacitat dels infants per resoldre problemes.
- Possibilita integrar diferents models d’aprenentatge.
- Afavoreix l’adquisició d’habilitats socials augmentant l’interès per les opinions dels altres.
- Potencia que els infants aprenguin a aprendre.
- Es posen en pràctica les teories de l’aprenentatge constructivista.
- Millora la convivència a l’aula i facilita la integració.
- Permet aplicar els coneixements de manera pràctica.
- Afavoreix la cooperació per un bé comú.
- Fomenta la participació dels alumnes.
- Permet atendre fàcilment la diversitat d’alumnes.
- Reforça l’autoconfiança i l’autoestima.
- Potencia la utilització de les Tic.
- Connecta l’escola amb la realitat.
Com podem iniciar el projecte?
Podem iniciar el projecte de moltes maneres diferents:
Plantejant una pregunta marc/paraigües.
Aquesta pregunta ens servirà per contextualitzar tot el que volem treballar. Per exemple, en el projecte sobre els drets dels infants ens podríem preguntar:
Visualitzant un vídeo.
Podem visualitzar un vídeo que faci referència als drets dels infants. A Internet pots trobar gran quantitat de vídeos que et poden ser útils per introduir aquesta temàtica. Cal que tinguis en compte l’edat dels teus alumnes a l’hora de triar el vídeo i assegurar-te que s’adapta a les seves necessitats. A partir de la visualtizació del vídeo és important donar un espai per poder dialogar, conversar i intercanviar punts de vista amb el grup.
A partir d’una fotografia.
Com diu la dita “Una imatge val més que mil paraules”. Podem buscar una fotografia que considerem que pot despertar sentiments en els infants i posteriorment propiciar un debat entre ells.
A partir de la lectura d’un conte.
Els contes són una eina molt útil per treballar temes molt diversos. A partir de la seva lectura podem gaudir de converses molt interessants amb els infants.
A partir d’una vinyeta.
A internet podem trobar gran varietat de vinyetes que ens poden ser útils per iniciar el projecte interdisciplinari. A partir d’aquesta imatge podem iniciar una reflexió i diàleg a l’aula que pot ser molt interessant.
Com podem dur a terme el projecte?
Partint de la temàtica dels drets dels infants podem elaborar un projecte interdisciplinari en el que englobem totes les àrees. A partir de la gran pregunta que ens plantegem podem concretar altres subpreguntes que ens poden portar a treballar en totes les assignatures. Preguntes com:
Per resoldre aquestes preguntes caldrà realitzar activitats i tasques molt variades que ens portaran a treballar de manera conjunta les diferents àrees d’aprenentatge. Et proposo un seguit d’activitats que considero que poden ser útils per resoldre aquestes preguntes plantejades. Només són alguns exemples d’activitats que podríem realitzar:
– Les llengües (català, castellà i anglès):
En el projecte interdisciplinari podem treballar les llengües de manera conjunta.
- Podem llegir articles que facin referència als drets dels infants, al premi Nobel de la pau, a la convenció dels drets dels infants…
- Podem treballar notícies d’arreu del món en que es faci referència als drets dels infants.
- Podem descriure una fotografia relacionada amb la temàtica.
- Podem treballar els diferents articles de la convenció dels drets dels infants.
En aquestes activitats podem treballar la lectura, la comprensió lectora, l’expressió escrita, el vocabulari, l’ortografia…
– Matemàtiques:
- Podem treballar els percentatges (%), les fraccions, els nombres decimals ja que podem trobar moltes dades quan parlen d’exclusió, de fam, de pobresa…
- Podem interpretar dades, fer estadístiques i gràfiques.
- Se’ns plantejaran molts problemes matemàtics.
– Medi Social/ Natural:
- Podem fer referència a molts indrets del món i treballar molta geografia i mapes.
- Podem treballar diferents cultures (analitzant aspectes bàsics com l’alimentació, la salut, l’educació, l’habitatge…).
- Podem parlar dels fenòmens migratoris com el que estem vivint ara a Síria.
- Podem fer referència a l’ONU i a la convenció dels drets dels infants, al premi Nobel de la pau,…
- Podem fer referència al Comerç Just i al Consum Responsable.
– Música:
- Podem investigar diferents músiques que podem trobar al món.
- Descobrir diferents instruments típics de diferents cultures.
- Cantar cançons d’altres cultures i descobrir danses d’arreu del món.
- Analitzar la importància o paper que les diferents cultures o societats atorguen a la música.
Podem descobrir, cantar i ballar cançons de diferents llocs i cultures del món.
Aquesta cançó es diu:”Si, si si. Banaha”.
Aquesta altra cançó també et pot ser útil. Es diu “Siyahamba”.
– Educació en valors:
- Podem parlar del cas de la Malala Yousafzai, de l’explotació infantil, del maltractament, de les desigualtats…
- Podem treballar el valor de l’amistat i la família.
- Podem treballar gran varietat de valors (la solidaritat, la cooperació…) i de sentiments (solitud, tristesa, angoixa, por…)
- Podem treballar el dret a l’educació. En aquest article “10 vídeos infal·libles per ensenyar a valorar l’escola” trobaràs molts vídeos útils per treballar les dificultats que es troben molts infants per anar a l’escola.
– Informàtica:
- Podem aprofitar per fer molta recerca d’informació sobre les diferents temàtiques que es treballen.
- Podem elaborar escrits molts diversos, crear presentacions (Power Point, Prezi) amb la informació recollida, elaborar murals…
– Plàstica.
Podem realitzar gran varietat d’activitats:
- Podem crear una maqueta per representar el món i els diferents indrets que descobrim.
- Podem construïr rèpliques de diferents cases del món.
- Podem crear plàsticament les diferents banderes dels indrets que volem treballar.
- Podem crear un logo o cartell que faci referència als drets dels infants.
– Educació física.
Podem realitzar gran varietat de jocs:
- Podem realitzar jocs cooperatius.
- Podem descobrir jocs d’arreu del món.
- Podem fer jocs de mímica…
En aquest article “22 Recursos per treballar els drets dels infants” pots trobar molts recursos útils per treballar els drets dels infants: contes, vídeos, webs, materials…
Conclusió
El treball interdisciplinari comporta un canvi metodològic i organitzatiu en que es deixen de fragmentar els continguts en assignatures i es treballen els aprenentatges de manera globalitzada. Partim de fenòmens, en aquest cas els drets dels infants, i els observem des de diferents àrees.
Amb el treball interdisciplinari deixem de treballar les matèries de manera aïllada i evitem la fragmentació dels aprenentatges. El treball és més significatiu perquè parteix d’un context real i proper pels infants. A més, potencia que els infants siguin més autònoms i independents, i afavoreix l’aprenentatge competencial. Però per sobre de tot, aconsegueix que els infants estiguin més motivats, potencia les habilitats socials i el treball cooperatiu.
Pel que fa al projecte, que he usat com a exemple, considero que a més de ser un projecte on es poden aprendre moltes coses, és un exercici d’empatia, de pensar en els altres, de prendre consciència de les situacions i les diferents realitats que hi ha arreu del món. Un projecte molt enriquidor.
Espero que aquest article t’animi a treballar amb aquesta metodologia d’aprenentatge i que puguis gaudir tan o més que els teus alumnes.
Has realitzat algun projecte interdisciplinari a la teva escola? Comparteix-lo als comentaris si us plau. Gràcies llegir l’article 🙂
Un altre material imprescindible per a la nostra tasca de mestres.
Bon dia María Luisa,
Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves amables paraules.
Gaudeix d’una bona setmana.
Seguim en contacte 😉
Un projecte molt interessant i útil. És bo potenciar aquests continguts desde els primers nivells, totalment relacionat amb l’ educació dels valors – els grans oblidats-. Enhorabona!
Hola Anna,
Totalment d’acord que l’educació dels valors, sentiments i emocions han estat sempre els grans oblidats.
Diria que ara està canviant aquesta tendència ja que tots ens estem adonant que és molt necessari que els treballem a l’escola.
A veure si entre tots aconseguim que tingui més importància a l’escola i que es pugui treballar a tots nivells.
Espero que l’article et sigui útil.
Gaudeix d’una bona setmana. Seguim en contacte 😉
Quina sort els de primària, a secundària tot es complica més, l’estructura organitzativa ja no és la mateixa…
Gràcies pel teu treball, a mi, tot i que sóc de secundària, m’inspires.
Hola Lorena,
No conec gaire com treballeu a secundària però estic segura que si els diferents mestres us coordineu podeu realitzar projectes molt i molt interessants.
T’animo a intentar-ho i ja ens explicaràs com t’ha anat l’experiència.
Gaudeix d’una bona setmana. Seguim en contacte 😉
Moltes Gràcies, preciós i útil Projecte per als mestres.
Hola Paqui,
Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves amables paraules!!
Espero que us pugui ser útil i que els infants gaudeixin treballant una temàtica tan humana!!
Gaudeix d’unes bones vacances!
Moltes gràcies pel teu article, interessant, motivant i inspirador.
Hola Juanma,
Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves amables paraules!!
M’animen a continuar escrivint!
Gaudeix d’unes bones vacances 😉
Molt interessant l,article. Estic formant me per poder aplicar la interdisciplinarietat i m,ha ajudat. Gràcies
Hola Núria,
Moltes gràcies per llegir l’article!
Segur que la formació et serà molt útil! Ja ens explicaràs alguns dels teus projectes que segur que ens seran molt i molt útils.
Gaudeix d’unes bones vacances i ens retrobem a la tornada;)
Hola Nati! La veritat he llegit molts conentaris teus i els trobo molt interessants. JO no sóc mestre sóc monitora de lleure però amb funcione molt els teus articles. Felicitatssss!
Vull proposà si un día es pot, activitats per nens amb deficiències. Jo ara faig vetlladora de una nena sorda muda i m’agradaria que participi amb activitats amb altres nens . Moltes gràcies!
Hola Ines,
Moltes gràcies per les teves amables paraules!! Les valoro moltíssim!!
La teva proposta és molt interessant!! Hi pensaré a veure si en un futur puc fer un article!!
Seguim en contacte 😉
Nati, ets una crack. Gràcies per compartir les teves idees!
Hola Susana,
Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves amables paraules!!!
Les valoro moltísssssiiiiimmmmm!!!
Gaudeix d’un bon curs 2016-17.
Seguim en contacte 😉
Nati
M’ encanta el teu bloc i m’ ajuden molt els recursos que publiques.
Moltes gràcies per compartir les teves experiències.
Maribel
Hola Maribel,
Moltes gràcies per llegir el bloc i sobretot moltes gràcies per les teves amables paraules!! M’animen a seguir escrivint!!
Espero que gaudeix d’un bon curs.
Seguim en contacte 😉
Nati
M’ha encantat aquesta manera de treballar per projectes, ja que pots integrar les diferents àrees que formen part del currículum de forma interdisciplinar. La veritat és que per treballar d’aquesta forma s’hauria d’implicar tot el claustre de professors amb el suport de l’equip directiu i plantejar des de l’inici del curs escolar aquesta innovadora forma de treballar per projectes.
Crec que encara queda molt a fer, ja que s’ha de canviar l’organització de l’aula i de com es treballen les diferents àrees. Es necessita un canvi de mirada i donar més protagonisme a la forma en què aprenen els alumnes, aconseguint així, uns aprenentatges més significatius i que s’acostin a la seva realitat, sent per tant, més funcionals i més competencials.
Gràcies per l’article!
Salutacions
Mercè G.
Hola Mercè,
Moltes gràcies per escriure el comentari i compartir el teu punt de vista.
Com dius treballant per projectes es treballa el projecte de manera interdisciplinar. Els infants no veuen àrees ni assignatures. Els alumnes tenen uns reptes que volen resoldre i utilitzen les eines necessàries per poder-los resoldre. Si cal mesurar mesuren (mates), si cal fer recerca llegeixen (Català i castellà), si han de fer experiments i observacions a l’entorn (coneixement del medi), si volen construir una maqueta (plàstica)… Pels infants treballar per projectes té molta més lògica i és molt més coherent.
Això fa que estiguin més implicats i motivats en el projecte perquè creuen en el que estan fent, pensen que té sentit i és molt més motivador per ells.
Estic d’acord que cal fer un canvi de mirada, per començar cal que donem més protagonisme als infants i els col·loquem en el centre de l’aprenentatge. Cal que els donem l’oportunitat d’implicar-se en el que estan fent, que aprenguin a aprendre per ser competent i sobretot que tinguin ganes d’aprendre i estiguin implicats en el seu aprenentatge.
Moltes gràcies per les teves aportacions.
Seguim en contacte.
Nati
Bon dia Nati,
En primer lloc moltes gràcies per la feina feta i per compartir-la, ens serveix per evolucionar com a mestres!
Tinc una pregunta que potser és molt bàsica… però a mi m’agradaria molt treballar per projectes interdisciplinaris tot i que a l’escola on estic, la organització no és aquesta. Els nostres horaris són per franges i només a medi es treballa per projectes. Si en la meva programació, destino les hores de medi a desenvolupar el projecte però, les competències especifiques treballades seleccionades, els objectius d’aprenentatge i els criteris d’avaluació fan referència a tres àrees diferents (medi, mates i llengua), puc considerar que és un projecte interdisciplinar? O simplement és un projecte on es treballen els diferents continguts del curs de manera global?
Moltes gràcies!
Hola Soraya,
Moltes gràcies per les amables paraules 😊
Quan treballem per projectes, les investigacions del projecte ens porten a utilitzar les diferents disciplines, les llengües (quan fem recerca, ens documentem, utilitzem diverses tipologies textuals…), les matemàtiques (quan calculem, mesurem, fem estadística, construïm …), el medi (quan el projecte ens permet treballar interaccionant amb l’entorn proper i vivenciar els aprenentatges…), la vessant plàstica (quan creem maquetes, mòbils, murals …), les noves tecnologies…
No és que forcem la interdisciplinarietat, sinó que les investigacions del projecte ens porten a treballar les diferents àrees dins del projecte.
Aniria molt i molt bé que poguessis convèncer el claustre de la teva escola perquè pugueu dedicar unes 6 hores de la setmana a treballar per projectes.
Podeu agafar aquestes hores traient 1 hora de mates, 1 de llengua catalana, 1 de medi, 1 de valors, 1 de plàstica i 1 de llengua castellana. Les altres hores les m’ateniu fragmentades tal com teniu ara, i les hores de projecte les compacteu en franges d’hora i mitja.
En la franja de projectes, no fragmentem per àrees, sinó que són hores en què es treballa el projecte seguint les necessitats de cada moment 😉
Espero haver-te pogut ajudar 😊
Actualment, estem fent un Cicle de xerrades entorn del treball per projectes a Docents.cat on compartim exemples de projectes duts a terme a l’aula. Et pot ser útil.
Una abraçada 😘
Nati