L’escola té com a objectiu acompanyar als infants en el seu creixement integral. Aquest objectiu de l’escola és compartit amb les famílies.
Cal que escola i famílies estiguem coordinats i alineats, que sorgeixin complicitats i que gaudim de confiança plena. L’avaluació i l’informe és un instrument clau per assolir aquest objectiu si s’utilitza adequadament.
El departament estipula que cada trimestre cal fer una sessió d’avaluació i que el tutor/a ha d’informar per escrit a les famílies sobre el procés d’aprenentatge dels alumnes.
Cal que oblidem el concepte d’informes unidireccionals i pensem en informes/ reunions en els quals es parli de l’evolució de l’infant a partir del diàleg entre els docents, alumnes i famílies.
Cada centre ha d’elaborar un model propi d’informe d’avaluació de naturalesa qualitativa.
En aquest article parlaré de:
- Quina finalitat tenen els informes?
- Com ha de ser l’informe?
- Què ha de contemplar l’informe?
- Com cal que redactem l’informe?
Aquesta informació ha estat extreta dels documents que adjunto a la bibliografia de l’article. Et recomano que hi donis una ullada 👍
A Docents.cat trobaràs uns reculls de frases que et poden ser útils per elaborar els informes d’avaluació i poder-los personalitzar al màxim:
➡️ Frases per fer informes: Observacions generals de l’infant (Infantil i Primària)
➡️ Frases per fer informes per primària
- Frases per fer informes: Competències clau (Primària)
- Frases per fer informes: Llengua Catalana i Llengua Castellana (Primària)
- Frases per fer informes: Llengua Estrangera (Primària)
- Frases per fer informes: Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural (Primària)
- Frases per fer informes: Matemàtiques (Primària)
- Frases per fer informes: Educació artística (Primària)
- Frases per fer informes: Educació Física (Primària)
- Frases per fer informes: Educació en Valors Cívics i Ètics (Primària)
➡️ Frases per fer informes per infantil
- Frases: Eix 1. Un infant que creix amb autonomia i confiança (Infantil)
- Frases: Eix 2. Un infant que es comunica amb diferents llenguatges (Infantil)
- Frases: Eix 3. Un infant que descobreix l’entorn amb curiositat (Infantil)
- Frases: Eix 4. Un infant que forma part de la diversitat del món que l’envolta (Infantil)
Espero que et sigui útil 😉
_____________________________________________________________________________
Quina finalitat tenen els informes d’avaluació?
Els informes són una eina que afavoreix la comunicació entre les famílies i l’escola.
No es tracta de fer arribar només els resultats acadèmics, sinó de compartir el màxim d’informació possible amb les famílies i els infants. Els informes tenen caràcter qualitatiu, per detectar necessitats i prendre decisions.
Cal que contemplem l’avaluació des d’una vessant formativa i reguladora, no només qualificadora, és a dir, cal que entenguem l’avaluació com a aprenentatge.
La finalitat que perseguim amb els informes d’avaluació és:
- Compartir el progrés i evolució que està duent a terme l’infant.
- Aconseguir la participació i la col·laboració de les famílies.
- Donar veu als infants i les famílies perquè puguin expressar i comunicar el seu punt de vista, les seves inquietuds, propostes i compromisos.
Cal que les famílies i els infants:
- Entenguin tot el que envolta l’avaluació.
- Coneguin els avenços que està fent l’infant.
- Identifiquin les potencialitats i habilitats de l’alumne/a.
- Siguin conscients de les dificultats de l’infant.
- Sàpiguen què s’està fent des de l’escola.
D’aquesta manera les famílies i els infants prenen consciència de l’evolució de l’infant i conjuntament poden prendre accions i acords per regular-los.
Cal que eduquem a les famílies perquè entenguin el nou enfocament competencial de l’avaluació, una mirada molt diferent de com ells han estat educats.
També cal que tinguem present que l’informe d’avaluació és el complement de molts altres instruments de comunicació com són les entrevistes, les reunions, les petites converses, els escrits en les agendes …
Com ha de ser l’informe d’avaluació?
Actualment, partim d’un enfocament competencial de l’avaluació, això vol dir que en els informes no valorem aïlladament àrees i competències, sinó que valorarem l’infant de manera global, recollint les impressions i valoracions dels diferents professionals que tracten amb l’alumne/a.
També tenim clar que volem fer un informe en què participin i es recullin les valoracions del propi alumne/a, l’escola i la família.
Partint d’aquest enfocament, l’informe:
- Ha de ser coherent i ha de reflectir el nivell competencial real de l’alumne en diferents àmbits.
- Ha de posar de manifest els aspectes assolits i els que s’haurien de millorar.
- Ha de plasmar què està aprenent l’infant i com està aprenent.
- Ha de compartir les mesures complementàries o de reforç que s’hagin pogut adoptar o les que s’ha previst adoptar.
- Ha de ser útil per l’alumne/a i li ha de permetre regular el seu aprenentatge.
- Ha de possibilitar que l’infant s’impliqui en la seva elaboració i hi hagi un espai d’autoreflexió per part de l’alumne/a.
- Ha de possibilitar que les famílies també hi puguin dir la seva.
Amb aquest tipus d’informes aconseguim que les famílies tinguin una visió molt més àmplia del desenvolupament i l’aprenentatge de l’alumne/a i que l’infant prengui més consciència del punt en què es troba i què pot fer per continuar aprenent i millorant.
➡️ Per saber-ne més:
- Com han de ser els informes per a les famílies? Neus Sanmartí i Teresa Pigrau. Web Tresor de Recursos
Què ha de contemplar l’informe d’avaluació?
Els informes han de contemplar l’infant de manera global, no fem referència només a la part acadèmica, sinó que reflectim l’evolució que està fent l’infant de manera integral.
No hi ha un únic model d’informe vàlid, però sí que cal que l’informe contempli uns aspectes essencials perquè sigui una eina informativa i, al mateix temps, útil per fomentar i consolidar millores.
L’informe ha d’incloure:
- Els resultats obtinguts en el procés d’aprenentatge de l’alumne/a.
- Els aspectes acadèmics, personals i evolutius que es considerin oportuns.
- Les mesures i suports d’atenció educativa que s’hagin adoptat o que s’hagin previst (Si s’escau)
- L’autoavaluació de l’alumnat.
- L’opinió de les famílies.
En els informes cal fer referència:
- Actitud i participació en l’escola
- Habilitats socials i relacions amb els companys/es
- Implicació i motivació per l’aprenentatge
- Hàbits de treball i rutines
- Adquisició i gestió dels aprenentatges
- Hàbits personals i autonomia
- Gestió de les emocions
- Recomanacions adequades per l’infant
➡️ Per saber-ne més:
- Com compartir l’avaluació amb les famílies? Neus Sanmartí i Teresa Pigrau. Web Tresor de Recursos. Descobrireu exemples en relació amb els diferents objectius dels informes en funció de cada trimestre.
Com cal que redactem l’informe d’avaluació?
Cal que elaborem un model d’informe amb el qual ens sentim còmodes, que no ens suposi un mal de cap la seva elaboració, i que compleixi l’objectiu de compartir, de guiar, d’orientar… Que sigui una bona eina de comunicació i que sigui coherent amb les metodologies emprades a l’aula.
L’informe l’hem de contemplar com un document viu, no com un document rígid i inamovible. L’informe s’ha d’adaptar al que hem estat treballant a l’aula i les avaluacions que hem estat duent a terme, per permetre explicar l’evolució que està duent a terme l’alumne/a.
En el moment de redactar l’informe cal que tinguem en compte les premisses següents:
- Cal que estigui redactat de manera clara i entenedora per facilitar la comprensió a les famílies.
- Cal que estigui ben estructurat i organitzat, podem crear apartats.
- Cal que les frases de l’informe estiguin redactades en positiu.
- Cal que l’informe estigui redactat de manera objectiva.
- Cal que sigui totalment personalitzat i centrat en l’alumne/a.
- Cal que sintetitzem al màxim el que volem explicar perquè no sigui un document massa extens ni feixuc.
- Cal que la informació sigui concreta, fugin de generalitzacions.
Bibliografia recomanada
- Orientacions per a l’elaboració dels informes d’avaluació a l’educació bàsica. Departament d’educació
- Com compartir amb les famílies els aprenentatges dels seus fills i les seves filles. Neus Sanmartí – XCB
- Models d’informes que inclouen apartats d’interacció amb alumnes o famílies.
- Alguns models d’educació infantil, d’educació primària i d’educació secundària obligatòria que inclouen apartats d’interacció amb alumnes o famílies.
- Guia d’ús de la proposta de model d’informe trimestral fet amb la participació dels i les alumnes i les seves famílies. Xarxa Competències Bàsiques
- Com compartir l’avaluació amb les famílies? Neus Sanmartí i Teresa Pigrau. Web Tresor de recursos
- Avaluar per aprendre. L’avaluació per millorar els aprenentatges de l’alumnat en el marc del currículumper competències. Neus Sanmartí. Novembre de 2010
- Avaluar per aprendre. Perspectiva escolar. Núm. 390. Grup de treball avaluar per aprendre. Rosa Sensat
- Com podem millorar els informes d’avaluació perquè siguin més formatius i orientadors per als alumnes i per les famílies (Xarxa Cb)? Xarxa Competències Bàsiques
- Com podem implicar els alumnes i les alumnes en l’informe del tercer trimestre? Una proposta de la Xarxa Cb
Espero que aquest article et sigui útil i t’orienti a l’hora de preparar l’informe d’avaluació pels teus alumnes 😉
Ànims en la recta de final de curs 👏👏👏
Et convido a afegir un comentari fent la teva aportació. Moltes gràcies 😊
Un article interessant, útil al màxim, i ben organitzat. Un document què com molt bé dius, ha de ser viu i dinàmic per facilitar la tasca als i les mestres.
Hola Alícia,
Molt i molt contenta que t’agradi 😉
Estic molt d’acord amb les teves paraules.
Ànims en la recta de final de trimestre 😊
Estem en contacte.
Nati
Quina eina més potent!!! Moltes gràcies!!!
Hola Nia,
Molt i molt contenta que el recurs et pugui ser útil 👏👏👏
Espero que et pugui orientar per fer els teus informes.
Gaudeix d’un bon cap de setmana.
Ànims en la recta de final de trimestre 😉
Nati
On puc inscrire’m???
Hola Antonieta,
Si vols formar part de Docents, seràs MOLT benvinguda 👏👏👏👏
Per inscriure’t cal que entris a Docents.cat.
Veuràs un botó de color lila on et podràs inscriure.
Podràs gaudir de tot el que hi ha a Docents: recursos, directes, xerrades, cursos, Telegram i promocions.
Des del teu perfil et podràs desubscriure en qualsevol moment.
Espero que et pugui ser útil 😉
Estem en contacte 😊
Nati
Bones,
felicitats pel blog primer de tot. He vist algunes de les frases que has fet per elaborar els informes d’avaluació i m’han vingut al cap alguns dubtes:
– com els separes per dimensions? Tan el cas de medi, com de valors? perquè el departament ens demana que avaluem per dimensions i cada apartat ha de tenir la seva valoració.
– com relaciones les frases que tu has elaborat amb els criteris d’avaluació que demana el departament? Jo utilitzo normalment aquests , essent conscient que no són massa entenedors tot i que els intento clarificar.
Gràcies
Hola Pilar,
Com que hi ha tants informes diferents com escoles hi ha, he fet un recull de frases que penso que poden ser útils perquè cada escola/docent les pugui utilitzar en el format d’informe que elaborin.
Sobretot les frases van enfocades a poder elaborar les observacions generals de cada competència i sobretot les observacions generals de l’infant.
Aquestes frases han estat pensades per fer les observacions generals, no per elaborar les frases per valorar les diferents dimensions.
Si les vols utilitzar per fer les valoracions de les diferents dimensions sí que et caldrà agrupar-les per dimensions.
Les frases jo les relaciono amb el que el departament estipula que l’infant ha d’assolir en cada competència segons el curs dels infants.
Espero que et sigui útil 😉
Ànims en la recta final del trimestre.
Nati
Com sempre, un document de 10. Com a docent, sento que sempre ens treus les castanyes del foc. Moltes gràcies per dedicar el teu temps a fer-nos la feina més fàcil.
Ets súper resolutiva i sintetitzes beníssim tot allò imprescindible en cada moment. Avui ha sigut l’avaluació, però en qualsevol aspecte que escrius, considero els teus posts, una informació molt rica per a qualsevol mestre.
MOLTES GRÀCIES!! ❤️❤️
Hola Neus,
Agraeixo MOLTÍSSIM les teves amables paraules, ho dic de veritat, les valoro molt.
És un gran plaer poder compartir i rebre aquests comentaris.
Tots afegim el nostre granet de sorra per l’educació 😊
Espero que l’article et sigui útil i t’ajudi a fer els informes 👍
Ànims en la recta final de trimestre.
Estem en contacte.
Nati
Gràcies. Ens ajudarà a redactar un millor informe.
Carmen
Hola Carmen,
Molt contenta que us pugui ser útil 👏👏👏
Moltes gràcies per escriure el comentari 😉
Estem en contacte 😊
Nati
Moltes gràcies Nati, tot i que nosaltres a infantil no fem el següent informe fins al juny crec que en treuré moltes idees per fer-los.
Un bon recurs
Mil gràcies de nou
Hola Mari,
Moltes gràcies per escriure el comentari.
Espero que et sigui útil per fer els informes de juny 😉
Estem en contacte
Nati
Article fantàstic i de gran ajuda. Ens estem plantejant un canvi de format. On podem trobar informació sobre tipus d’informes tenint en compte tots aquests criteris?
Gràcies per compartir
Hola Anna,
Molt contenta que t’agradi l’article 👏👏👏
En el final de l’article trobaràs un recull d’articles que et poden ser útils elaborats per la xarxa per competències, la Neus Sanmartí, Rosa Sensat… També trobaràs un recull de propostes d’informes que et poden ser útils 😉
Ànims en la recta de final de trimestre 👍
Estem en contacte 😊
Nati