Com ja saps, soc una gran defensora del treball per projectes. Considero que és molt important que els infants s’impliquin, es motivin i connectin amb el que fem a l’aula. Sense implicació i motivació per part dels infants, no hi pot haver aprenentatge.
Un dels requisits indispensables del treball per projectes és partir d’una bona pregunta repte, una pregunta desafiant.
En aquest article et parlaré de la pregunta repte:
- Què és la pregunta repte?
- Per què serveix la pregunta repte?
- Com ha de ser la pregunta repte?
- Com no ha de ser la pregunta repte?
- D’on parteix la pregunta repte?
- Com generem la pregunta repte?
També trobaràs propostes de preguntes repte per iniciar projectes amb els teus alumnes.
- Exemples de pregunta repte per infantil
- Exemples de pregunta repte per primària
Espero que aquest article et sigui útil i t’ajudi a treballar per projectes a l’aula amb els teus alumnes 😉
A Docents.cat trobaràs més exemples de preguntes repte per iniciar projectes a infantil i primària:
– 128 bones preguntes repte per primària
– 82 bones preguntes repte per infantil
Les preguntes estan agrupades en els apartats següents: Cos humà, Animals, Plantes, Entorn, Energia/ forces/ moviment, Matèria i Temàtiques de rellevància social.
Què és la pregunta repte?
De manera molt breu i resumida, la pregunta repte és el motor de l’aprenentatge que fa que els infants vulguin aprendre, investigar, descobrir, saber…
La pregunta repte promou l’aprenentatge i dóna sentit al què fem a l’aula.
Per què serveix la pregunta repte?
La pregunta repte:
- Planteja un problema que els infants voldran resoldre.
- Estimula a fer, pensar, investigar i comunicar.
- Desperta en els infants el desig de saber.
- Identifica el motiu del projecte.
Com ha de ser la pregunta repte?
La pregunta repte ha de ser:
- Clara, breu, concisa i directe, perquè sigui fàcil d’entendre.
- Motivadora pels alumnes, que els generi interès.
- Oberta, perquè doni lloc a moltes subpreguntes.
- Investigable, que permeti buscar proves i evidències.
- Productiva, per potenciar que els infants hagin d’activar els seus coneixements.
Com NO ha de ser la pregunta repte?
La pregunta repte no ha de ser una pregunta:
- Allunyada del context de l’alumne/a.
- Que no es pugui investigar.
- Que es respongui amb un si o un no.
- Que es respongui només fent recerca d’informació.
- Reproductiva, que no estimula als infants a pensar.
- Que es respongui només fent una observació.
D’on parteix la pregunta repte?
La pregunta repte pot partir de qualsevol temàtica que et pugui interessar treballar a l’aula i que creguis que pot motivar als teus alumnes.
Recomano que la pregunta repte sorgeixi de l’àmbit de coneixement del medi natural, d’aquesta manera podem vivenciar i experimentar molts continguts del currículum a partir de l’entorn proper.
Partint la pregunta repte de l’àmbit de coneixement del medi natural, podem treballar de manera interdisciplinar tots els àmbits.

Com generem la pregunta repte?
La pregunta repte la podem generar els docents, tenint en compte el que ens interessa treballar a l’aula i els interessos i motivacions que tenen els nostres alumnes.
Recomano que la pregunta repte la creem a nivell de cicle, d’aquesta manera els docents podem treballar en equip i ens podem ajudar.
A vegades la pregunta repte pot sorgir dels infants, a partir d’una investigació que estiguem duent a terme a l’aula. Però no estem limitats només a les aportacions que ens puguin fer els alumnes.
Exemples de pregunta repte per infantil
En aquest apartat descobriràs un recull de preguntes repte que et poden ser útils per iniciar projectes en l’etapa d’infantil:
- Com és que les sabates em van petites?
- Podem menjar llaminadures cada dia?
- Com és que ens aguantem drets?
- Quins animals viuen en el nostre hort?
- Els animals de granja poden menjar xocolata?
- Pot viure un pingüí en el nostre pati?
- Com és que les fulles dels arbres canvien de color?
- Totes les fruites tenen pinyol?
- Poden créixer flors a la sorrera del pati?
- Com és que surt aigua de l’aixeta?
- Tots fem el mateix camí per anar a l’escola?
- On va a parar l’aigua de la pluja quan plou?
- Podem construir un túnel dels sentits?
Exemples de pregunta repte per primària
En aquest apartat descobriràs un recull de preguntes repte que et poden ser útils per iniciar projectes en l’etapa de primària:
- Què li passa al nostre cos quan fem esport?
- Com és que ens cauen les dents?
- Què li passa al dit gros del peu quan mengem macarrons?
- Quin camí segueix la sang en el nostre cos?
- Com ens ajuda una taronja a córrer?
- Pot viure un cocodril en el nostre riu?
- Què li passarà al meu entrepà si el deixem al bosc?
- Quins animals viuen en el nostre pati?
- Les plantes poden veure fanta?
- De què li serveix la fulla a la planta?
- L’aigua que bevem és la mateixa que bevien els dinosaures?
- Què passaria si demà desapareguessin totes les abelles del món?
- Com és que l’aigua dels rius i dels mars no s’envà sota terra?
Si vols descobrir més exemples de preguntes repte, a Docents.cat trobaràs:
– 128 bones preguntes repte per primària
– 82 bones preguntes repte per infantil
Espero que aquest article et sigui útil i t’ajudi a preparar una bona pregunta repte per treball per projectes amb els teus alumnes 😉
Et convido a afegir les teves propostes de preguntes reptes. Entre tots podem enriquir MOLT el repertori 👏👏👏
Moltes gràcies
Hola Nati,
Segueixo el teu bloc i sovint llegeixo els teus articles.
Estic d’acord amb tu amb el benefici d’aquest tipus de treball i m’agraden els teus exemples de reptes ja que no són el “títol d’un tema”. Això diferencia el treball per projectes del treball interdisciplinari.
En el teu article però hi he trobat a faltar la importància de la CONVERSA. Aquesta és la que genera la vida d’aula i la que portarà al grup classe a prendre inquietud i motivació per la recerca. Quin és el paper de la mestra? Com fer que aquests reptes sorgeixin dels infants? Com potenciar que els nens i nenes es deixin anar a fer-se preguntes com a grup – classe i que la conversa d’aula sigui àmplia i profunda.
Moltes gràcies per compartir i per fer de l’educació una millora constant.
Hola Irene,
Moltes gràcies per les amables paraules i per escriure el comentari 👏👏👏
En aquest article només he volgut parlar de les preguntes repte. Sé que pels docents que comencen a treballar per projectes, és un tema que els preocupa.
Com dius, en el treball per projectes les converses són molt i molt importants. Tinc pensat fer articles parlant de conceptes importants relacionats amb el treball per projectes.
El tema de les converses a l’aula i l’aprenentatge que s’adquireix amb la interacció amb els altres és un tema del qual m’agradaria fer un article.
A veure si tinc temps i el puc fer 👍
Altre cop moltes gràcies per la teva aportació 😉
Estem en contacte 😊
Nati
Hola Nati,
Fa uns dies que trec el cap pel i hi he trobat un munt de coses interessants, gràcies!
Volia fer-te una consulta: estic en un P5 i estem treballant els ocells ja que és un interès que va sorgir espontàniament dels infants. Al cap d’unes setmanes els vaig llençar la següent pregunta: “la gavina pot anar a berenar a casa del pardal?”. Després d’explorar idees prèvies vam redactar una bateria de preguntes i aviat van resoldre l’interrogant inicial. Ara bé, han sorgit noves inquetuds com per què serveixen les plomes, quants anys viuen, com son per dins, com troben l’aliment, si tenen olfacte, etc.
La meva pregunta és: encara que les preguntes emergents no ens porten a resoldre el repte inicial, les podem incloure i abordar durant el projecte?
Espero haver-me explicat!
T’agrairé molt el teu retorn!
Moltes gràcies!
Hola Jana,
Moltes gràcies per escriure el comentari i per compartir el teu projecte. Segur que el gaudireu moltíssim 😊
Respecte a la teva consulta, durant el projecte anirem resolent les preguntes d’investigació que volem investigar per respondre la pregunta repte.
Com dius, a vegades es generen preguntes, que tot i que no respongui directament la pregunta repte, estan relacionades amb el projecte.
Si us interessa les poseu investigar i si veieu que s’allunya massa del projecte, podeu apuntar-la i decidir investigar-la en acabar el projecte.
Cal vigilar que no ens allunyem de la pregunta repte, ja que això podria desdibuixar el projecte.
Espero haver-te pogut ajudar 😊
Gaudeix d’un bon cap de setmana 😉
Nati
Hola Nati ens ha agradat molt el teu article i el nostre equip impulsor pensam que és perfecte per resoldre dubtes als mestres que s’inicien en projectes. Un dubte que sempre ens sorgeix i que tu comentes és el fet que 2 aules (les mestres) decideixen fer el mateix projecte i ens sorgeix el dubte de que el repte no sorgeix dels alumnes ja que tot el treball de motivació, conversa, interessos pot ser molt diferent d’un grup a l’altre. Nosaltres sempre aconsellam partir de les motivacions que sorgeixen al grup però tal vegada podem aprofundir en aquest tema. Moltes gràcies
Hola Joana,
Considero que quan treballem per projectes és important que tinguem en compte els interessos dels nostres alumnes, però que no ens hem de limitar exclusivament als interessos dels infants.
Partir exclusivament dels interessos dels infants crec que té algunes limitacions:
– Només podrem treballar les temàtiques que els infants ens proposin, hi ha moltes altres temàtiques que ells NO coneixen i que per tant no ens podran proposar mai. Els docents sempre volem ajudar als infants a arribar més lluny, així que ens interessa poder ampliar el seu repertori, no limitar-nos al repertori de temàtiques que ells coneixen.
– Els infants poden proposar treballar temàtiques molt allunyades del nostre entorn proper que no ens permetrà investigar i experimentar de manera autèntica. Si nosaltres sabem que els infants aprenent a partir de l’entorn proper, de vivenciar i experimentar, no ens interessa basar tot el nostre projecte en la recerca d’informació. Un exemple seria que els alumnes d’infantil vulguin treballar els planetes. Considero que es podrien treballar moltes altres temàtiques més properes i investigables.
– Als alumnes els agraden unes temàtiques molt concretes com per exemple els animals. Si depenem totalment de les seves propostes, pot ser que sempre hàgim de fer projectes sobre els animals. Hi ha moltes altres temàtiques que ens poden interessar treballar que no podríem treballar mai, perquè els alumnes no ens proposarien mai aquestes temàtiques.
– Els alumnes no tenen coneixement de quan ens pot anar més bé treballar una temàtica, per exemple ens podem trobar que proposin treballar les plantes i les flors al segon trimestre. Però nosaltres sabem que ens pot anar molt més bé treballar les plantes el tercer trimestre que el segon.
Com ho veieu?
Moltes gràcies per escriure el comentari 😉
Estem en contacte 👍
Nati
Moltes gràcies, Nati.
Hola Joana.
Espero que l’article et sigui útil 😉
Gaudeix d’una bona setmana 😊
Estem en contacte 😘
Nati
Hola a la nostra escola treballem per projectes i em sembla molt interessant aquest article, encara ens costa una mica incorporar bones preguntes i que el projecte no se’ns en vagi per les rames. Dit això et volia fer una consulta, amb els alumnes de 4t estem pensant en fer un projecte comú però fer un treball més individual. Per tant estaria bé distribuir diverses preguntes repte per anar desglossant un mateix projecte? Desprès ja es faria la posada en comú.