Avui en dia, ens enfrontem a la realitat que molts dels nostres alumnes mostren dificultats en mantenir l’atenció i la concentració. Aquesta problemàtica no té les seves arrels exclusivament dins les parets de l’escola o l’institut, sinó que està influïda per diversos factors, molts dels quals van més enllà de l’àmbit educatiu. Malgrat això, és important que des de les escoltes i instituts, abordem aquesta qüestió i oferim suport als nostres alumnes en aquest aspecte tan important.
En l’era digital actual, els alumnes es troben immersos en una mar de distraccions que competeixen constantment per la seva atenció. La capacitat d’atendre i concentrar-se en tasques d’aprenentatge és més valuosa que mai. Mantenir l’atenció dels alumnes és un desafiament, però és un aspecte crucial per a un aprenentatge significatiu.
L’atenció i la concentració són habilitats fonamentals per a l’aprenentatge efectiu i el desenvolupament personal dels infants i joves. Avui, els nostres alumnes viuen en un entorn saturat de distraccions i amb accés immediat a una immensa quantitat d’informació. Per tant, treballar en el desenvolupament de l’atenció i la concentració és més important que mai per assegurar l’èxit en l’àmbit acadèmic i personal.
En aquest article, compartiré estratègies i tècniques que els docents podem implementar per ajudar els nostres alumnes a millorar l’atenció i la concentració a l’aula.
És important tenir present que cada alumne/a és únic i el que pot funcionar per a un, pot no ser tan eficient per a un altre. Per això, experimentar amb diverses estratègies i adaptar-les segons les necessitats individuals, és clau per aconseguir una millora significativa en l’atenció dels alumnes.
Què no faria?
Jo no faria unes fitxes o tasques concretes per treballar l’atenció. Aquestes fitxes són descontextualitzades, monòtones i repetitives. Pels alumnes no tenen cap sentit i les fan només perquè els ho demanem, sense entendre la seva funcionalitat.
Què faria per treballar l’atenció amb els alumnes?
Jo aprofitaria per treballar l’atenció i la concentració les oportunitats que es donen durant el dia a dia a l’escola. Si nosaltres ens fixem en cada una de les tasques que anem duent a terme durant el dia, de cada una d’aquestes tasques en poden sorgir bones oportunitats d’aprenentatge per treballar l’atenció i la concentració.
Per exemple quan passem la llista d’assistència, quan fem el bon dia, quan mantenim converses en gran grup, quan visualitzem un vídeo, quan fem un experiment, quan treballem amb l’ordinador, quan llegim, quan fem una tasca, quan fem un joc de taula …
El més important és que fem ser conscients als alumnes que hi ha moments en els quals cal estar atents i que descobrim quines estratègies ens poden anar bé quan volem estar atents i concentrats.
Amb els alumnes, podem fer un recull d’estratègies que ens poden ser útils per a quan volem estar atents i concentrats.
Si vull estar atent/a i concentrat/da: ✅ Cal que tingui els ulls ben oberts. ✅ Cal que centri la meva atenció en el que estic fent. ✅ Cal que estigui tranquil/a. ✅ Cal que escolti amb atenció. ✅ Cal que tingui tot el material que necessito. ✅ Cal que estigui ben assegut/da. ✅ Cal que m’organitzi bé. ✅ Cal que eviti distreure’m amb altres coses. ✅ Cal que estigui amb silenci. |

Què podem fer per millorar l’atenció i concentració dels nostres alumnes
En aquest apartat trobaràs algunes estratègies i tècniques que els docents podem utilitzar per ajudar els alumnes a millorar la seva atenció i concentració:
▶️ Prepara un entorn d’aprenentatge adequat:
- Assegura’t que l’aula sigui un lloc tranquil i lliure de distraccions.
- Organitza les taules i els materials de manera que minimitzi les distraccions.
▶️ Estimula la curiositat:
- Fes preguntes provocatives que animin a buscar respostes.
- Presenta els continguts de manera que desperti la curiositat dels alumnes.
▶️ Fomenta la participació activa:
- Anima els alumnes a fer preguntes i a participar en les converses d’aula.
- Fes que les classes siguin interactives i no només de “parlar i escoltar”.
▶️ Estableix metes i objectius d’aprenentatge:
- Defineix, conjuntament amb els alumnes, els objectius/metes d’aprenentatge.
- Fes un seguiment de l’avanç cap a les metes per mantenir als alumnes enfocats.
▶️ Fomenta la curiositat i la investigació:
- Anima els alumnes a fer preguntes i a explorar temes que els interessin.
- Dona temps als alumnes perquè investiguin.
▶️ Connecta el contingut amb el context proper:
- Relaciona el que s’aprèn amb la vida quotidiana dels alumnes.
- Parteix del context dels alumnes per fer que el contingut sigui més rellevant.
▶️ Fragmenta els continguts en petits blocs:
- Divideix els continguts per facilitar la digestió de la informació.
- Introdueix pauses breus per permetre als alumnes processar la informació.
▶️ Utilitza l’avaluació formativa:
- Proporciona retroalimentació constant als alumnes sobre el seu progrés.
- Ajuda els alumnes a identificar els seus punts forts i els aspectes que cal millorar.
▶️ Fomenta l’autoreflexió:
- Anima els alumnes a reflexionar sobre el seu propi aprenentatge.
- Promou l’autoreflexió amb preguntes com: “Què he après?” i “Com puc millorar?”
▶️ Utilitza el reforç positiu:
- Reforça positivament les actituds d’atenció i concentració.
- Elogia i reconeix obertament el bon comportament dels alumnes.
▶️ Treballa en petits grups:
- Potencia el treball en grup per involucrar els alumnes en els aprenentatges.
- Fomenta la col·laboració i la discussió entre els alumnes en petits grups.
▶️ Utilitza la gamificació:
- Introdueix jocs educatius i activitats de gamificació a l’aula.
- Incorpora propostes per fer l’aprenentatge més divertit i interactiu.
▶️ Adapta l’ensenyament a les necessitats individuals:
- Reconeix els diferents estils d’aprenentatge i detecta les necessitats.
- Proporcionar suport addicional o extensions de contingut segons les necessitats.
▶️ Fomenta l’aprenentatge autònom:
- Ajuda els alumnes a desenvolupar habilitats d’aprenentatge autònom.
- Ensenya als alumnes a planificar, organitzar i autoavaluar les tasques.
▶️ Implementa tècniques d’organització:
- Ensenya als alumnes com organitzar les tasques i els materials.
- Potencia que els alumnes tinguin bons hàbits de treball.
▶️ Promou la meditació i la respiració conscient:
- Introdueix exercicis de meditació i respiració conscient en les rutines diàries.
- Ensenya estratègies per centrar la seva atenció en l’aquí i l’ara.
▶️ Dona pauses i moments per activar el cos:
- Programa pauses curtes per permetre als alumnes moure’s i desconnectar.
- Incorpora exercicis d’estirament a l’aula per reactivar l’energia.
Conclusió
Treballar l’atenció i la concentració a l’escola, no només és una inversió en el futur dels alumnes, sinó que també és un pilar fonamental per al seu èxit a curt i llarg termini. Aquestes habilitats no només tenen un impacte positiu directe en l’aprenentatge i el rendiment acadèmic, sinó que també són competències essencials per afrontar els reptes de la vida actual i futura.
La importància d’aquest treball es fa encara més evident en una era caracteritzada per la sobrecàrrega d’informació, l’acceleració de la vida quotidiana i la necessitat de competir en un entorn cada vegada més competitiu. En un món on la distracció és tan accessible com un clic i les expectatives són elevades, dominar l’art de l’atenció i la concentració és una eina valuosa que prepara els alumnes per afrontar els desafiaments i les oportunitats amb confiança.
Espero que aquest recull d’estratègies i tècniques et sigui útil per ajudar a millorar l’atenció i concentració dels teus alumnes.
Quines estratègies fas servir a l’aula amb els teus alumnes? Et convido a escriure un comentari. Moltes gràcies 😉
Deixa un comentari