Saber dialogar és una capacitat bàsica de tot ésser humà. Però com tota capacitat necessita d’un aprenentatge per poder-se dur a terme. Cal que exercitem els nostres alumnes des de molt petits en l’escolta atenta, l’ús de les paraules adequades, la sinceritat, la comunicació espontània, el respecte… i valorar com es veuen a ells mateixos i respecte als altres.
En aquest article exposo la importància de potenciar el diàleg a l’aula i de quina manera pots treballar-ho amb els infants.
Hi ha una frase que m’agradaria destacar:
Ningú s’educa a ell mateix, les persones s’eduquen entre si, mediatitzades pel món. Paulo Freire
Quins valors són necessaris per potenciar el diàleg a l’aula?
Per aconseguir un diàleg madur i constructiu necessitem:
- Desig de participació.
- Serenitat i atenció.
- Naturalitat i fluïdesa.
- Flexibilitat i tolerància.
- Actitud empàtica.
- Diàleg democràtic.
- Interès manifest.
- Llibertat i autonomia.
- Esperit crític.
- Respecte i reconeixement mutu.
- Cooperació i solidaritat.
- Autoregulació.
- Igualtat entre els membres.
La incapacitat de dialogar provoca altres contravalors com poden ser la imposició, l’individualisme, la insolidaritat, la competitivitat, la discriminació, el desinterès, la intolerància, l’antipatia, i l’aïllament.
Què és important per dialogar?
És important que els infants:
- Entenguin que per conviure cal que estiguem atents als altres, els escoltem i pensem que els altres també tenen idees interessants, encara que a vegades siguin diferents de les nostres.
- Entenguin que els conflictes es resolen dialogant, però mai utilitzant la força física, ni dominant a l’altre.
- Entenguin que cal saber escollir bé les paraules que usem per comunicar-nos amb els altres, ja que:
- Una paraula qualsevol pot ocasionar una discussió.
- Una paraula qualsevol pot provocar odi.
- Una paraula brutal pot trencar sentiments.
- Una paraula agradable pot suavitzar camins.
- Una paraula a temps pot estalviar un esforç.
- Una paraula alegra pot il·luminar el dia.
- Una paraula amb amor pot canviar una actitud.
Què pot dificultar el diàleg?
A vegades hi ha situacions prèvies que dificulten el diàleg, algunes d’elles poden ser:
- La timidesa que tenen alguns alumnes.
- Que se sentin inferiors respecte als altres.
- Que no se sentin acceptats pels companys.
- Que sempre vulguin ser els únics protagonistes.
- Que ho passin tot pel seu filtre sense tenir en compte els altres.
- …
Aquestes situacions les hem de tenir en compte si volem potenciar un bon diàleg a l’aula i buscar metodologies / estratègies per donar-hi resposta.
Què afavoreix el diàleg?
Un bon diàleg afavoreix:
- Que els alumnes interaccionin més uns amb els altres.
- Que els infants es coneguin més.
- Que hi hagi un ambient de pau i harmonia a l’aula.
- Que els infants s’enriqueixin mútuament.
- Que els alumnes s’impliquin més amb el que s’està treballant.
- Que es creï el sentiment de responsabilitat davant els companys.
- Que els infants aprenguin en companyia dels altres.
- Que es crei un ambient d’aprenentatge més adequat
- Que els infants millorin la seva autoconfiança.
- …
Què ens trobem a les aules?
Sovint ens trobem amb un clima d’aula que dificulta el diàleg entre els infants, els motius poden ser diversos:
- Infants molts xerraires que no saben escoltar.
- Grups poc cohesionats.
- Grups molt nombrosos i diversos.
- Infants que no saben respectar el torn de paraula.
- Males relacions dins del grup.
- Infants que no accepten altres punts de vista.
- Grups amb infants moguts i dispersos.
- Infants amb pocs hàbits d’esperar, d’escoltar, de respectar els altres…
- Alumnes desmotivats i passius.
- …
Per què es potencia poc el diàleg a les escoles?
Considero que a moltes escoles el diàleg a l’aula es potencia poc degut a:
- La manca de temps per invertir en el diàleg, en detriment de l’exigència de coses que l’escola actual vol atendre.
- La dificultat de dialogar a l’aula amb infants que no han estat educats en aquesta metodologia i que sembla que només responen callant, obeint, copiant i memoritzant.
Com podem potenciar el diàleg a l’aula?
Hi ha un seguit de metodologies que ens poden ser molt útils per potenciar el diàleg a l’aula. Aquestes són algunes d’elles:
1- Diàlegs espontanis. Són situacions en les que sorgeix un tema interessant tant pels infants com pel mestre/a. Cal aprofitar aquestes oportunitats, que sorgeixen el dia a dia, per potenciar el diàleg a l’aula.
2- Diàlegs en petit grup. Consisteix en diàlegs en petit grup que potencien la participació de tots els infants, sobretot d’aquells que són més tímids o manifesten més inseguretats.
3- Assemblees. Consisteix a crear un espai en el qual el grup es reuneix per reflexionar i per expressar opinions. És un moment per fer ús de la paraula i per dialogar tots junts, mestres i alumnes. Per aconseguir fer assemblees amb èxit pots tenir en compte aquests aspectes:
- Seieu de manera diferent, per exemple, en rotllana. Així els infants es poden veure i això afavoreix el diàleg.
- Escolliu moderadors per guiar l’assemblea.
- Apunteu els acords en una llibreta.
- Com a mestre/a, limitat a fer d’acompanyant. Deixa que els infants siguin els protagonistes.
4- Espais de tutoria. És un espai molt útil en el que els infants tenen la possibilitat d’expressar la seva opinió, manifestar les propostes, exposar les seves queixes… afavoreix l’intercanvi d’opinions i possibilita un espai de debat i diàleg d’aula molt enriquidor.
5- Jocs de rol. Els jocs de rol fan possible que els infants desenvolupin diferents rols, papers o personalitats potenciant que cada infant interpreti el seu personatge. És una activitat divertida i creativa en la que es treballa el diàleg de manera diferent.
6- Teatralitzacions. És una activitat en la qual els infants inventen un diàleg i posteriorment l’interpreten a l’aula. A part del diàleg, en aquesta activitat es potencien altres habilitats com: l’expressió escrita i la comunicació, l’expressió corporal, l’expressió artística, la creativitat…
Conclusió
L’escola ha de preparar els infants per relacionar-se de la manera més òptima possible: amb ells mateixos, amb els altres i amb el conjunt de la societat. Per aconseguir-ho és essencial que els mestres treballem el diàleg a l’aula, com a eina principal de convivència.
Sóc conscient que la nostra feina no és fàcil i que costa trobar espais/ temps per dedicar al diàleg. Però cal que siguem capaços de generar situacions riques i variades que propiciïn el desenvolupament de les habilitats de relació social necessàries per conviure en societat.
Si des de petits no ajudem els infants a corregir els defectes (orgull, vergonya, egoisme, intolerància…) que els impedeixen ser dialogants, de grans seran poc comprensius i tindran poques habilitats de relació social. Cosa que els dificultarà la bona relació i convivència amb les altres persones.
Treballes el diàleg amb els teus infants a l’aula? Comparteix les teves propostes tot afegint un comentari. Moltes gràcies 😉
Molt interessant.
També es poden fer debats preparats d’ aspectes contraposats i per parelles o de dos en dos. D’aquesta manera també es treballa l’argumentació.
Hola Gemma,
Una gran proposta!!!!! L’argumentació és molt important i cal treballar-la més a l’aula.
Ànims en la recta final del trimestre 😉
Nati
Fantàstic l’article, Nati! Com afavorir la comunicació interpersonal…Prioritari de treballar. Un aprenentatge per la vida!
Gracies mestra!!! ;)))
Hola Montse,
Moltes gràcies com sempre per llegir l’article i per dedicar-me uns minuts per escriure un comentari.T’ho agraeixo molt!!!
Totalment d’acord, la comunicació interpersonal és prioritària.
Moltes gràcies a tu 😉
Nati
Moltes gràcies Nati, sempre és molt interessant tot allò que ens fas arribar i ens ajuda en la nostra tasca.Reflexió, innovació i aplicació a l’aula. Treballe moltes de les teues idees i consells a la classe i estic encantada!!!
Hola Cristina,
Moltes gràcies per les teves amables paraules, les valoro moltíssim!!!
Molt contenta de saber que els articles et són útils!!!!!!!!!!!
Les teves paraules m’animen a continuar escrivint.
Ànims en la recta final del trimestre.
Seguim en contacte 😉
Nati
Volia agraïr els teus articles que sovint coincideixen en la meva manera d’entendre molts aspectes educatius del dia a dia a l’escola, a l’aula.
Respecte al diàleg sempre l’he considerat indispensable no només per la bona convivència sinó perquè pot predisposar molt en positiu als alumnes a l’aprenentatge. Considero el diàleg, el bon diàleg, un element indispensable per educar. Com tu dius a vegades és difícil trobar el temps, l’espai però de ben segur que el trobem si ho tenim en compte i ho valorem. Ls entrades a la’ula, les estones d’esbarjo, les sortides, quan vas en autocar al costat d’un dels nens o nenes, en les assablees, toturies o senzillamnet quan et trobes pel carrer. El diàleg és una bona inversió en l’educació!
Hola Marta,
Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves amables paraules.
Estic totalment d’acord amb les teves paraules: el diàleg és un element indispensable per educar.
Espero que aconseguim potenciar més el diàleg a les escoles.
Ànims en la recta final del trimestre 😉
Nati
Hola! es uno de los motivos por los cuales me gusta tanto Filosofía para niños, ya que se promueve el diálogo, la escucha, el respeto, y todos los aspectos que has mencionado. Gran artículo
Beset
Hola Silvia,
Tienes toda la razón, el diálogo, la escucha, el respeto son muy importantes.
Muchas gracias por leer el articulo y por escribir el comentario.
Ánimos en la recta final del trimestre.
Seguimos en contacto 😉
Nati
Hola Nati, moltes felicitats pel teu article. Des del Museu Picasso i en el marc de les activitats que preparem per les escoles, estem completament d’acord amb les teves paraules, i tota la nostra visita està orientada a fomentar el diàleg entre els infants, a partir de l’observació de l’obra d’art. Si pots, ens agradaria molt que ens visitessis amb el teu grup, m’agradaria molt comentar amb tu la metodologia que usem i saber la teva valoració. Et passo el link a la nostra pàgina web: http://www.bcn.cat/museupicasso/ca/educacio/programa-educatiu.html
Gràcies i perdona el “moment comercial”, però m’ha semblat que hi havia moltes sintonies en com adreces l’aprenentatge en grup i com volem enfocar-ho nosaltres.
Hola Anna,
Moltes gràcies per llegir l’article i per compartir amb nosaltres la gran tasca que esteu fent. El que proposeu “fomentar el diàleg entre els infants, a partir de l’observació de l’obra d’art” em sembla molt i molt interessant!!!!!!
M’encantaria poder-vos venir a veure, si no pogués ser amb l’escola, ja hi vindria amb la família!!!
Ja hi hem estat al museu, però sempre és un plaer poder-hi tornar.
Seguim en contacte 😉
Nati
Hola Nati,
Jo faig activitats educatives relacionades amb el Comerç Just i el Consum Responsable a Mallorca. Intent que les activitats siguin el més participatives possibles. Els teus suggeriments me serveixen per recordar la importància d’aquest diàleg permanent amb els alumnes.
Agraiesc molt que, persones com tu, d’una forma desinteressada trobin temps i ganes per compartir eines que ens són de gran ajuda a les persones que ens dedicam a l’educació. Gràcies per teu temps!
Salut
Carles
Hola Carles,
Moltes gràcies per les teves amables paraules!! És un plaer trobar moments per escriure amb els agradables comentaris que feu!
Si et puc ser útil en alguna cosa compta amb mi.
Seguim en contacte 😉
Nati
Bon dia Nati,
Excel·lent la teva feina com sempre. Jo sóc de Secundària, però aprenc molt de Vosaltres. A segon de la ESO, quan entren en l’adolescència, costa molt fer Debats a l’Aula, tot i que en el programa de Llengua, és obligatori el Text Prescriptiu. Si em poguéssiu ajudar, us ho agrairia molt.
Bon dia Esther,
Moltes gràcies per les teves amables paraules!!
Potser aquests articles et poden ser útils per treballar el diàleg a l’aula:
Actividades para mejorar el diálogo y la convivencia en el aula: http://www.educatolerancia.com/wp-content/uploads/2016/12/CAPITULO4.pdf
El diálogo en el aula para la educación de la ciudadanía: http://investigacionenlaescuela.es/articulos/71/R71_5.pdf
Las dificultades para el diálogo en el aula de Primaria: http://revistas.ucm.es/index.php/DIDA/article/viewFile/39917/38383
Ànims en la recta final del trimestre!
Seguim en contacte 😉
Nati
Fa temps que llig els teus articles i em semblen molt interessants perquè compartisc la teua visió pedagògica.
Sóc professora de valencià i en la meua assignatura, per exemple, fem tertúlia per a comentar els llibres de lectura. Evidentment hi ha uns rols assignats i entre ells el de moderador. En grups on he tingut més dificultat per a què es respectara el torn de paraula he utilitzat un micròfon de quan les meues filles eren xicotetes. També tinc una pilota d’escuma perquè això els agrada i crea bon ambient (a vegades hem baixat al pati els últims minuts d’una classe per fer una activitat amb la pilota que podia ser, per exemple, inventar una història entre tots). En tutoria utilitze molt estes tècniques (el més difícil és aconseguir que ells troben la tutoria com un espai de seguretat en què poden expressar lliurement el que senten). L’altre dia vam fer el joc de l’estrella (eixe que han d’agafar el cap d’un fil de llana i sense soltar-lo anar passan-lo als altres…) i va funcionar molt bé.
Espere que us resulten útils les meues propostes.
Gràcies pels teus articles.
Hola Isabel,
Moltes gràcies per compartir la teva experiència, són propostes molt i molt interessant que ens aniran molt bé 👏👏👏👏👏👏
Agraeixo molt el teu comentari i les teves aportacions 😉
Gaudeix d’una bona setmana.
Nati