Les dinàmiques de coneixença són activitats o tècniques utilitzades per ajudar les persones a conèixer-se millor, establir connexions i sentir-se més còmodes quan han de presentar-se davant d’un grup o en un entorn social.
Aquestes dinàmiques poden ser molt útils per dur a terme amb el claustre els primers dies de curs per afavorir la coneixença entre els docents i promoure un ambient agradable.
En aquest article descobriràs 14 dinàmiques de coneixença per dur a terme amb el claustre en començar el curs. Espero que et siguin útils 😉
Recull de dinàmiques
✅ Tres curiositats i una mentida
Cada participant apunta en un fragment de paper 3 curiositats que parlin d’ell mateix/a. Dues curiositats cal que siguin veritat i una mentida. Els papers es recullen i es van llegint intentant endevinar a qui pertanyen i quina és la mentida.
✅ El llumí
Els participants s’asseuen en rotllana. Cada participant haurà d’encendre un llumí i haurà de presentar-se mentre aquest estigui encès. És una dinàmica molt senzilla que afavoreix que les persones del grup es coneguin.
✅ Troba la parella
En aquesta dinàmica, a cada persona se li dona la meitat d’un dibuix, un refrany, una frase, una cita cèlebre… Cada participant es mourà per l’aula intentant descobrir qui té la seva altra meitat. Quan l’hagi trobada, es formarà una parella i tindran uns minuts per parlar i conèixer’s per després presentar-se l’un a l’altre.
✅ Ordre en el banc
Per fer l’activitat necessitem un banc o podem dibuixar dues línies paral·leles a terra amb una amplada de 20 cm. Un cop col·locats tots els participants, s’explica que l’objectiu és aconseguir ordenar-se i canviar de lloc a través d’un espai molt estret, sense caure ni sortir de la ratlla. Podem demanar que es col·loquin en ordre d’alçada, per ordre alfabètic, per data de naixement…
✅ Ni sí ni no
Els participants es mouran per l’aula parlant entre ells. En començar l’activitat tots els participants tenen 5 punts. Es pacta unes paraules prohibides que poden ser: sí, no, blanc, negre, ahir, avui, demà, vacances… Els participants van parlant i fent-se preguntes entre ells. Cada vegada que el guia de l’activitat pica de mans, els participants cal que canviïn de parella. Quan els participants diuen una paraula prohibida, perden un punt. En acabar la partida guanyarà el participant que té més punts.
✅ El bingo de les presentacions
Per dur a terme aquesta activitat cal disposar d’una plantilla de bingo en blanc per tots els participants. Es dona uns minuts perquè els participants anotin tants noms com els càpiga a la quadrícula, cal posar el nom i la inicial del cognom. Els nouvinguts cal que pregunti els noms als seus companys/es. El joc consisteix en que a mesura que es vagin dient els noms, els participants els vagin marcant. Les persones que completin primer una fila i qui guanya el bingo, rep un detall.
✅ Els avions de paper
Cada participant escriu en un full de paper el seu nom i dues preguntes. Amb aquests fulls es fan uns avions de paper. Tots els participants, alhora, llencen els avions de paper i n’agafen un. En obrir l’avió miren el nom a qui pertany i busquen el mestre/a per fer-li les preguntes que hi consten. Es pot repetir aquest procés tantes vegades com es vulgui.
✅ Ruleta de presentació
Es fan dos cercles del mateix nombre de components. Les persones del cercle exterior miren cap a dins, i les de l’interior cap a fora. Els dos cercles comencen a girar en sentit contrari seguint el ritme de la música. Quan la música s’atura, les persones dels diferents cercles que queden cara a cara, començaran a parlar presentant-se i explicant-se coses. Disposen d’un minut, quan la música torni a sonar els cercles tornaran a girar de nou. Se seguirà aquesta dinàmica fins a estar tots presentats.
✅ Descobrim informació
Repartits per la classe posem tants fulls de paper com participants hi ha. En cada full de paper, a la part superior amb majúscules, posem el nom de cada participant. Els fulls els podem enganxar a la paret amb cinta adhesiva. Els participants han de parlar entre ells, mentre sona la música, per descobrir informació dels altres participants. La informació que descobreixen l’escriuen al full de la persona que correspon. Podem repetir aquest procés fins que tots els fulls de paper estiguin plens.
✅ La teranyina
Ens posem tots els participants en rotllana, podem estar drets o asseguts. Agafem un cabdell de llana per fer l’activitat. La primera persona diu el seu nom i una cosa que li agradi, agafa l’extrem del cabdell de llana i el llança a una altra persona, que fa el mateix, subjecta un tros de llana i llança el cabdell a un company/a. Al final, queda com una teranyina teixida agafada per tots els membres del grup. Per desfer la teranyina cal fer el procés invers, passar el cabdell a la persona que te l’ha passat anteriorment dient el seu nom.
✅ L’illa deserta
S’inicia l’activitat explicant als participants que el transatlàntic amb el qual estan de vacances està a punt d’enfonsar-se i l’única salvació és la d’anar amb els bots salvavides fins a una illa deserta. Només poden agafar tres objectes que han de portar dins una bossa. Comencem l’activitat demanant a cada participant que pensi els 3 objectes que agafaria. Després els participants es posaran en parelles i hauran d’acordar quins 3 objectes portar. En acabat s’agruparan en grups de 4, després en grups de 8 i finalment s’intentarà acordar quins 3 objectes portar entre tots els participants.
✅ Dibuixos en equip
Els participants es reparteixen en equips i es col·loquen en fila, un equip al costat de l’altre. El primer participant de l’equip té un llapis. Davant de cada equip, a uns 7-10 metres, es col·loca un foli de paper. Per començar l’activitat cal escollir un tema, per exemple “les vacances”. El primer de cada fila corre cap al paper del seu equip amb un llapis a la mà i comença a fer un dibuix sobre el tema escollit. Després de 10 segons, els que estaven dibuixant corren a lliurar el llapis al segon de la seva fila que ràpidament corre a continuar el dibuix del seu equip. Es continua d’aquesta manera fins que tots els membres de l’equip han col·laborat en el dibuix. En acabar el joc s’atorguen punts a l’equip que millor fa el dibuix.
✅ El nus humà
Per dur a terme aquesta dinàmica cal que tots els participants es col·loquin en rotllana i posin les mans al centre. Tanquen els ulls i agafen dues mans qualsevol de les que es troben al mig. Aleshores obren els ulls i han d’aconseguir desfer el nus humà que s’ha creat sense deixar-se anar de les mans.
✅ Cadires musicals no eliminatòries
L’objectiu del joc és que tots els participants es mantinguin en el joc, fins i tot quan les cadires siguin sistemàticament tretes. Com en la versió competitiva, la música sona i es treuen cadires cada vegada que la música s’atura. En aquest joc, però, cada vegada més participants han d’ajuntar-se, asseguts compartint cadires o sobre d’altres, per mantenir-se tots en el joc.
Espero que aquest recull de dinàmiques et sigui útil 😉
Gaudeix d’un bon inici de curs 😊
Et convido a afegir un comentari. T’agraden les dinàmiques? Quines feu servir al vostre centre? Moltes gràcies 😊
Moltes gràcies per les teves dinàmiques, fàcils i alhora divertides per un bon començament de curs.
Gina
Hola Regina,
Moltes gràcies per escriure el comentari, t’ho agraeixo MOLT.
Un plaer compartir les dinàmiques, espero que et siguin útils 😉
Gaudeix d’un bon inici de curs.
Una gran abraçada
Nati
M’encanta! Ho trovo molt divertit, estan molt bé les dinàmiques!
Hola Montse,
Molt i molt contenta que t’agradin les dinàmiques 👏👏👏
Espero que les pugueu gaudir 😉
Gaudeix d’un bon inici de curs 😊
Una gran abraçada 😘
Nati
Gràcies per compartir aquestes dinàmiques d’inici de curs!!!
Hola Merche,
Moltes gràcies a tu per escriure el comentari 🙏
Espero que les dinàmiques us siguin útils i que les pugueu gaudir 😉
Bon inici de curs 😊
Una abraçada 😘
Nati
Moltes gràcies Nati! Ets molt amable sempre compartint informació molt interessant, pràctica i útil.
Hola Cristina,
Un gran plaer compartir 😉
Moltes gràcies per escriure el comentari.
Espero que gaudeixis d’un molt bon inici de curs.
Una gran abraçada
Nati
Moltes gràcies Nati!!!
Hola Victòria,
Un gran plaer compartir 😉
Gaudeix d’un bon inici de curs 😊
Una gran abraçada 😘
Nati
Bones Nati,
Agraeixo que comparteixis aquestes dinàmiques, segur que en podem treure molt de suc i que les podem versionar per adaptar al nostre claustre.
Bon inici de curs,
Hola Teresa,
Molt contenta de saber que t’han agradat les dinàmiques 👏👏👏
Espero que les pugueu adaptar i que us puguin ser útils 😉
Gaudeix d’un bon inici de curs 😊
Nati
Moltes gràcies Nati!
Si volem crear un ambient cooperatiu, alegre i amb bon clima als grups d’un centre, cal començar per practicar amb l’exemple!
Eva.
Hola Eva,
Moltes gràcies per escriure el comentari.
Estic molt d’acord amb les teves paraules, cal que siguem un exemple.
Espero que gaudeixis d’un molt bon inici de curs.
Una gran abraçada
Nati