El reforç positiu és una eina molt potent de motivació, un recurs molt útil pels docents i una valuosa eina per a l’educació.
El reforç positiu afavoreix que els infants se sentin valorats, potencia que tinguin ganes de millorar i repercuteix de manera significativa en el seu aprenentatge.
En aquest article faig referència als aspectes següents:
- Què és el reforç positiu?
- Per què és útil el reforç positiu?
- Quins avantatges aporta utilitzar el reforç positiu?
- Com pots reforçar positivament els teus alumnes?
- Quins aspectes cal tenir en compte?
Espero que l’article et sigui útil i et convido a escriure un comentari fent la teva aportació, segur que tens molt a dir-hi 😉 Moltes gràcies.
➡️ Què és el reforç positiu?
El reforç positiu és un recurs que s’utilitza amb l’objectiu de premiar conductes o comportament en els infants que volem que es repeteixin i es consolidin. Es tracta de proporcionar als infants algun tipus de recompensa o reconeixement per potenciar que s’esforcin a millorar alguna conducta o comportament.
El procediment que usem amb el reforç positiu consisteix a aplicar un estímul, anomenat reforçador, amb l’objectiu de potenciar que augmenti la probabilitat que una conducta es repeteixi en el futur.
➡️ Per què és útil el reforç positiu?
El reforç positiu és un recurs molt potent pels docents que consisteix a motivar, reconèixer i valorar els esforços que fan els infants per potenciar que vulguin continuar millorant.
És molt gratificant i agradable rebre mostres d’aprovació, ens fa sentir molt bé amb nosaltres mateixos i reforça alhora la nostra autoestima i seguretat. Quan reforcem a un/a alumne/a, fem que senti plaer i que inconscientment el seu cervell s’activi i canviï l’actitud.
Poso algun exemple:
▶️ Exemple 1: Un/a alumne/a presenta dificultats per fer una grafia clara i entenedora. Un dia el docent detecta que l’infant s’esforça per millorar la grafia. El docent valora l’esforç per part de l’alumne/a i reconeix, davant el grup-classe, les millores en la seva grafia, potenciant que l’infant vulgui continuar esforçant-se per millorar la lletra. L’alumne/a, en sentir-se valorat i reconegut, continuarà esforçant-se per millorar la grafia.
▶️ Exemple 2: Un/a alumne/a presenta molta timidesa, inseguretat i li costa participar en les converses en gran grup. Un dia l’alumne/a s’atreveix a fer una petita aportació i el docent, davant el grup classe, reconeix i valora l’esforç fet per aquest/a alumne/a. Aquest reconeixement per part del docent i dels companys/es del grup-classe, ajudarà a fer que l’alumne/a s’obri al grup i que en futures ocasions s’animi a participar en les converses.
▶️ Exemple 3: Un alumne/a presenta poques habilitats socials i sovint té conflictes amb els companys. Un dia l’alumne/a es mostra més flexible i adaptable amb els companys evitant tenir conflictes. El docent en detectar aquesta actitud en l’alumne/a, reconeix i reforça, davant de tota la classe, aquest canvi d’actitud per reforçar aquesta conducta i potenciar que l’infant aprengui a relacionar-se correctament amb els companys/es.
➡️ Quins avantatges aporta utilitzar el reforç positiu?
Usar el reforç positiu per treballar amb els infants potencia aspectes molt importants:
- Fomenta conductes i comportaments positius.
- Afavoreix la relació entre docent-alumne/a creant una complicitat indispensable.
- Reforça l’autoestima i autoimatge de l’alumne/a.
- Potencia la motivació de l’alumne/a per millorar.
- L’alumne/a millora el seu comportament a l’aula.
- Afavoreix l’esperit de superació.
- L’alumne/a mostra més bona predisposició per aprendre.
- L’infant se sent estimat i millora la relació amb els companys.
➡️ Com pots reforçar positivament els teus alumnes?
El primer que cal que et preguntis és quin o quins aspectes pot millorar l’infant. Després cal que pensis quina serà la millor manera de reforçar-lo positivament per afavorir que vulgui esforçar-se a millorar.
Per exemple, alguns dels aspectes que ens pot interessar reforçar en els infants són:
- Que participi més en les converses en gran grup.
- Que sigui capaç de buscar solucions als problemes.
- Que mostri més interès i motivació per l’aprenentatge.
- Que millori la seva actitud en el treball en grup.
- Que sigui capaç d’aixecar la mà i respectar el torn de conversa.
- Que connecti i s’impliqui en el que fem a l’aula.
- Que sigui ordenat i responsable de les seves coses.
- Que s’esforci a millorar la seva grafia.
- Que es relacioni correctament amb els companys.
- Que sigui més polit/da i faci les feines més a poc a poc.
- Que millori en els hàbits de treball i sigui més autònom/a.
- Que sigui capaç de resoldre els conflictes.
- Que estigui més atent/a al que es treballa a l’aula.
- Que s’esforci per millorar i fer les tasques ben fetes.
- ….
Un cop tenim clara la conducta o comportament que creiem que l’infant pot millorar, cal pensar de quina manera podem reforçar positivament a l’alumne/a per potenciar que s’esforci i faci un canvi d’actitud. Ens interessa connectar amb l’alumne/a i crear un vincle positiu entre docent i alumne/a.
Pots reforçar positivament als teus alumnes de moltes maneres diferents i cal tenir present que no funcionarà el mateix estímul per tots els alumnes, sinó que cal que pensem el reforç positiu que creiem que pot anar bé a cada alumne/a. Cal tenir en compte la manera de ser de l’infant i pensar el tipus de reforç positiu que més li agradarà.
▶️ Algunes propostes que pots dur a terme per reforçar positivament als teus alumnes són:
- Fer-li una rialla.
- Felicitar-lo/la.
- Regalar-li una paraula dolça.
- Fer-li una mirada còmplice.
- Reforçar-lo/la amb un comentari positiu.
- Dibuixar-li una cara contenta.
- Fer-li un retorn de les millores observades.
- Regalar-li un gomet.
- Guinyar-li un ull amb complicitat.
- Fer-li una abraçada o un petó.
- Escriure una nota positiva a l’agenda.
- Fer-li un reconeixement davant el grup-classe.
- Ensenyar la seva feina als companys/es.
- Donar-li un cop còmplice a l’espatlla.
- Fer un xoc amb les mans.
- ….
➡️ Quins aspectes cal tenir en compte?
L’infant ha de tenir clar perquè se’l felicita i què se li ha valorat positivament. D’aquesta manera aconseguirem que vulgui reproduir la bona conducta per millorar i tornar a ser felicitat/ada.
Hi ha una sèrie d’aspectes que cal evitar per aplicar correctament el reforç positiu:
- Felicitar l’infant sense que aquest entengui el motiu de la felicitació.
- No ser coherent ni constant i felicitar només a vegades.
- Utilitzar un reforç positiu poc adequat o que no agradi a aquell infant.
- Sobre exagerar el reforç positiu pot provocar que aquest perdi valor.
- Felicitar en un moment en el qual l’infant no s’ho mereix.
- Deixar passar molt de temps entre que l’infant ha fet la conducta i el reforç positiu.
- Felicitar constantment, pot provocar que el reforç positiu perdi efecte.
Conclusió
El reforç positiu és una valuosa eina per l’educació que fa que l’infant vulgui millorar. Pressuposa la superació d’un repte, la vivència positiva de l’esforç i la satisfacció d’agradar.
Malauradament, estem més acostumats a renyar que no pas a felicitar. Donem per fet que els infants s’han de portar bé a l’escola i l’institut, i s’han d’esforçar a aprendre. Això és així, però si ho donem tant per fet i no ho reforcem, sembla que no ho valorem. Quan fan les coses bé, ho donem per normal i no felicitem, en canvi, sí que renyem quan un infant o jove actua de manera incorrecta. Sembla que donem més importància al càstig que a la felicitació.
Però la felicitació té molt més valor pedagògic i ens permet aconseguir moltes més metes que no pas el càstig. Amb el reforç positiu el cervell de l’infant s’activa i la seva actitud canvia assolint tot el que es proposi.
Jo aposto MOLT pel reforç positiu. El faig servir molt i els resultats que n’obtinc em demostren, dia rere dia, que els infants i joves motivats i amb expectatives de superar-se assoleixen més objectius dels que ni tu mateix et podries imaginar.
Utilitzes el reforç positiu amb els teus alumnes? Et convido a escriure un comentari. Moltes gràcies 😉
M’agrada molt l’article i hi estic molt d’acord, fa ja 25 anys que treballo a l ‘escola ; he pogut posar en pràctica el tema del reforç positiu. Ningú m’ho va ensenyar va sorgir d’observacions que feia a l’aula, al pati, però també va néixer del desig intern en analitzar com m’agradaria ser tractada en el món laboral. Tots necessitem del reforç positiu perquè fa visible que els altres creuen en un mateix. ÉS MOLT IMPORTANT QUE ALGÚ CREGUI EN TU.
Amb el reforç positiu he aconseguit petits miracles a l’aula, és una meravella veure com canvia l’actitud d’una persona i com arriba a millorar.
Hola Adela,
Moltes gràcies per llegir l’article i per escriure el comentari.
Estic totalment d’acord amb les teves paraules “Tots necessitem del reforç positiu perquè fa visible que els altres creuen en un mateix. ÉS MOLT IMPORTANT QUE ALGÚ CREGUI EN TU” Tens tota la raó.
Gaudeix d’un bon curs 😉
Clar Tens tota la raó cadascú de nosaltres necessita una tercera persona en el moment necessari per poder avançar I també necessitem a reforç positiu i la motivació
Bon dia,
Moltes gràcies per llegir l’article i escriure el comentari.
Agraeixo molt les teves amables paraules 😃
Estic molt d’acord amb les teves paraules, “tots necessitem una tercera persona que ens motivi”
Estem en contacte 😉
Nati
Si. Jo faig servir força sovint el recurs del reforç positiu. Potser degut que sempre he estat positiu de mena.
Ja fa dies que de tant en tant, em llegeixo el teu blog i m’agrada compartir les experiències de l’educació. En el meu cas, entreno un grup de nenes de futbol, i realment si utilitzes aquest recurs, sobretot a les persones que s’infravaloren constantment, els va molt bé. També, val a dir que si et passes produeix l’efecte contrari. És a dir, les persones que habitualment tenen l’ego pujat, o bé tenen problemes de vergonya si fas massa reforç positiu els hi produeix rebuitg. O sigui, que et repel·len. En aquests casos utilitzar altres estrategies com ara, deixar que la persona agafi aire i reflexioni per si mateixa, o bé rebaixar la eufòria desmesurada, també els ajuda.
Sovint, el més difícil és saber què cal donar en cada situació i en cada dia, ja que tots tenim dies diferents.
Hola Lluís,
M’ha agradat molt el que has dit “aquest recurs, sobretot a les persones que s’infravaloren constantment, els va molt bé” Hi estic totalment d’acord. Però com bé dius cal utilitzar-lo correctament.
Seguim en contacte 😉
Bon dia.
Jo també crec en el reforç positiu i l’aplico a les classes que faig.
Malauradament, no funciona o funciona ben poc amb alumnes que tenen patologies X; diagnosticades o per diagnosticar. Hi ha alumnes que no tenen fre i a l’aula no saben comportar-se mínimament.
Cal prendre mesures Y per poder fer classe o preservar la resta de companys.
Salut i Endavant.
Hola Hilari,
Penso que el reforç positiu ben encaminat ens pot ser útil per treballar amb tots els infants. Hi ha alumnes amb els que sembla que no els funciona, que no fan cas, que els és igual tot… Però jo crec que si som constants i ho seguim treballant, els seguim reforçant positivament, a la llarga modificaran la seva actitud. Cal no perdre la paciència ni la confiança amb els nostres alumnes, malgrat a vegades és difícil.
Molts ànims i ja ens aniràs explicant.
Seguim en contacte 😉
M’agrada el que dius i el reforç positiu. Però cal anar molt en compte perquè el que podem fer amb el reforç positiu és que el nen faci quelcom només per agradar-nos a nosaltres, no per fer allò que ell creu. I podem caure precisament en matar la seva creativitat i esperit critic. Quan un nen ens ensenya un treball o un dibuix i ens pregunta t’agrada? La nostra contesta amb un somriure i amb molt afecta potser no hauria de ser OH si que bonic!! si no t’agrada a tu.
Jo entenc el reforç positiu amb valorar més allò que es va aconseguint que no el que li manca. L’altre dia no se on vaig llegir que potser quan corregim un dictat potser en comptes de subratllar en vermell les paraules mal escrites podríem subratllar en verd tot el que s’ha escrit correctament. Això per a mi és un reforç positiu
Hola Mª Antonia,
El que volem amb el reforç positiu és que l’infant s’agradi a ell mateix i que es senti valorat. Busquem que l’infant es vulgui auto superar. Com bé dius és valorar el que va aconseguint.
Molt bona estratègia la que comentes del dictat, la posaré en pràctica.
Gaudeix d’un bon curs. Seguim en contacte 😉
Nati estic totalment d’acord amb tu. Penso que els educadors/es no aprofitem prou aquest recurs. Normalment castiguem molt les conductes incorrectes i no premiem massa les que són bones.
Passem bona part de l’escolaritat utilitzant el càstig com a recurs pedagògic i moltes vegades no obtenim els resultats adequats.
Caldria plantejar-nos amb més ocasions aplicar el reforç positiu que deixem oblidat i que de ben segur propiciaria un millor clima de treball en els nostres grups d’alumnes.
Fins aviat Nati i gràcies pels teus articles i consells a mi em són de gran ajuda!!
Hola Agnès,
Moltes gràcies per llegir l’article i per les teves amables paraules!!
Segur que si apliquem més el reforç positiu aconseguirem tenir molt bon clima de treball a l’aula.
Gaudeix d’un bon curs.
Seguim en contacte 😉
Hola Nati:
Estic molt d’acord en tot el que dius. En general sempre m’ha funcionat i, quan no ha estat així és més aviat perquè s’hi barrejaven qüestions psicopalògiques de base, però tot i així déu n’hi dó els resultats. Trobo molt encertades les reflexions sobre els matisos d’aquest reforç.
Marta.
Hola Marta,
Moltes gràcies per llegir l’article i per escriure el comentari.
Com tu dius el reforç positiu en general sempre funciona i els resultats són molt bons!!
Gaudeix d’un bon curs 😉
Moltes gràcies Nati per l’article; un cop més ens fas reflexionar “en positiu”. Tots necessitem aquest reforç i amb alumnes desfavorits per la seva situació difícil (procedència, situació econòmica …)dóna un resultat extraordinari.
La paraula càstig cada dia m’agrada menys!
Salutacions
Hola Carme,
Moltes gràcies a tu per llegir l’article i per escriure el comentari.
Com bé dius tots necessitem el reforç positiu, sentir-nos valorats ens fa creure més en nosaltres mateixos.
La paraula càstig a mi tampoc m’agrada gens.
Gaudeix del cap de setmana 😉
Bon dia Nati,
estic totalment d’acord amb el que ens has exposat! El reforç positiu produeix canvis molt positius en els alumnes a nivell individual, en el grup i les seves dinàmiques i en els docents que acompanyen el grup. Ja fa molts cursos que ho porto a terme amb contractes individuals de tutoria amb l’Infant, la família i el docent. Són contractes fets a mida, segons el que l’Infant ha de millorar, acordem el que ha de millorar de manera molt, molt concreta i amb les seves paraules; concreten què farem en equip a l’escola i a casa i si s’autoavaluarà ( al costat del docent) el seu progrés diàriament ( sessió a sessió) setmanalment, quinzenalment o mensualment. Signem tots els implicats i l’Infant se sent responsable d’aquest acord sabent que escola i família l’acompanyarem en el procés. Quan s’ha assolit l’acord és molt important tancar el contracte. L’Infant sap que ho ha aconseguit i que per descomptat pot tenir algun mal dia, com tothom. Segueixo el que deies de les recompenses que a més algunes són pactades. Funcionen molt bé, això sí, sense oblidar- nos de valorar, tal com tu dius i que no perdi efectivitat . Hi Jas d’estar al damunt i de vegades reestructurar l’acord perquè hem avançat una mica ( en faig diferents versions, de vegades , segons evolució). Els resultats mai m’han decebut!! Quan portava la direcció, per ajudar el docent quan la situació era més desbordant i s’hi afegien faltes greus, feia contracte amb direcció on els implicats eren els 3 agents del contracte amb tutoria més un quart, la direcció . Sempre, sempre d’acord amb l’Infant . Amb 10 anys no he trobat que ningú millorés, al contrari! Gràcies!!
Hola Mercè,
Agraeixo molt que comparteixis la teva experiència, amb la teva aportació podem aprendre molt 👏👏👏
Molt interessant la proposta que proposes, els contractes individuals són una molt bona proposta per reforçar positivament als infants.
Un plaer llegir la teva aportació. Moltíssimes gràcies!!
Estem en contacte 😊
Nati
Hola Nati,
M’agradaria comentar un cas personal:
Després de fer el reforç positiu als alumnes que mes els hi costa seguir els temaris, la millor alumne de classe (en notes i com a companya,…) es va posar a plorar.
En preguntar-li que passava va contestar que ella sempre s’esforça molt per apendre i ser bona companya, ajudar a tothom, etc… i mai li han dit res així com als seus companys.
Jo soc pare, no docent.
S’ha d’anar en compte i no oblidar que qui es porta be i treu bones notes també necessita reconeixament.
Felicitats per la feina.
Hola Pere,
Moltes gràcies per escriure el comentari i per aportar la teva opinió, t’ho agraeixo molt.
Estic totalment d’acord amb el que comentes, cal que reforcem a tots els nens i nenes.
Considero que tots els infants i adolescents poden millorar en algun aspecte. De fet, totes les persones podem millorar i això ens fa lluitar per ser millors persones.
Hi ha infants que treuen molt bones notes i són molt responsables que potser poden millorar les seves habilitats de relació social, altres poden aprendre a deixar-se anar, altres poden aprendre a ser flexibles i adaptables…
Així que els docents hem de buscar oportunitats per felicitar a tots els nens i nenes de la classe.
Moltes gràcies pel comentari estem en contacte.
Nati
Bon article i bons consells, Nati. Com sempre.
Una abraçada,
Jesús
Hola Jesús,
Com sempre, moltes gràcies Jesús per les teves amables paraules, te les agraeixo molt!
Estem en contacte 😉
Nati
Nati, és fantàstica la tasca que duus a terme. Ets una gran professional. Es necessiten persones com tu. I t’ho dic de tot cor. 46 anys intentant ser una bona mestra i encara ara hi estic enganxada al tema. No em perdo cap dels teus escrits.
Ho fas MB i ajudes molt. Molts ànims i a continuar sempre endavant. Cada dia es nou davant les criatures i el que val és la creativitat i l’aprendre amb ells i d’ells/elles. Una abraçada.
Hola Ma Dolors,
Agraeixo MOLTÍSSIM les teves amables paraules, m’arriben al cor 😊
És un gran plaer aportar el meu granet de sorra per lluitar per l’educació i ajudar als mestres que volen millorar les seves pràctiques educatives 😉
Una gran abraçada 😘😘😘😘
Nati
M’ha agradat molt l’article, dones les idees claus per aplicar eficientment un reforç positiu.
Jo intento fer-ho tant com puc, però reconec que em falta un hàbit perquè tingui l’efecte que busca.
Tanmateix, sovint passa que els alumnes que més ho necessiten és difícil trobar moments i comportaments per fer-los
Gràcies
Hola Manolo,
Moltes, moltes i moltes gràcies per escriure el comentari i per les teves amables paraules, te les agraeixo MOLT.
El ritme estressant del dia a dia a vegades dificulta que ens puguem fixar en els detalls i que puguem centrar l’atenció en cada un dels nostres alumnes.
Així i tot, és importantíssim que aconseguim viure el dia a dia a l’escola amb un ritme saludable per poder connectar més amb els nostres alumnes i crear amb ells vincles de relació.
El reforç positiu ajuda a que es creï aquest vincle entre docent i alumne tant necessàri.
Altre cop, moltes gràcies.
Estem en contacte 😉
Nati