Els nens poden aprendre sense adonar-se que ho estan fent.
No és una utopia, és una realitat! Aquest és el gran repte dels mestres, però, com ho podem fer?
No hi ha una única manera de fer-ho, es tracta de proporcionar als infants oportunitats, metodologies, ambients, situacions, materials, dinàmiques… que poden propiciar que els nostres infants aprenguin de manera significativa sense que ni tan sols se n’adonin.
Com ho pots aconseguir?
Doncs de moltes maneres diferents, aquestes són algunes d’elles:
- Plantejant-los reptes engrescadors i motivadors.
- Oferint activitats educatives i enriquidores.
- Propiciant situacions i oportunitats d’aprenentatge.
- Possibilitant que els infants tinguin estones de joc.
- Tenint molta empatia per connectar amb els alumnes.
- Creant un ambient agradable a l’aula.
- Potenciant que vulguin trobar resposta a les seves preguntes.
- Gaudint tant o més que els infants de cada descobriment.
- Estimulant que dialoguin i intercanviïn coneixements i opinions.
- Acompanyant-los en el procés d’aprenentatge.
- Potenciant que facin un pas més i descobreixin contínuament coses noves.
- Donant-los oportunitats per poder descobrir.
- Potenciant l’aprenentatge globalitzat.
- Ensenyant-los a plantejar-se hipòtesis.
- Treballant la part emocional i social amb els infants.
- Donant-los autonomia i llibertat.
- Potenciant que tinguin un paper actiu a l’hora d’aprendre.
- Possibilitant que els infants experimentin.
- Treballant la cultura de l’esforç.
- Encomanant-los ganes de saber i descobrir.
- Reforçant la seva autoestima.
- Possibilitant que siguin competents en tots els àmbits.
- Motivant-los i engrescar-los per aprendre.
- Potenciant les seves habilitats i reforçant els seus punts febles.
- Treballant l’esperit d’autosuperació amb els infants.
Conclusió.
Que els infants aprenen jugant i fent coses, ja és una evidència sabuda des de fa molt de temps. Tot i així, en els darrers anys a les escoles, hem anat traient estones de joc perquè “no hi ha temps”.
No hi ha temps de jugar i fem que els nostres infants treballin contínuament. Això ha fet que actualment molts alumnes diguin que no volen anar a l’escola, que és “avorrit”. No els falta raó, no creieu?
Cal que parem i reflexionem sobre la gestió del temps a l’escola, sobre les metodologies d’aprenentatge que utilitzem, sobre els interessos i motivacions dels infants, sobre l’escola d’avui i els canvis socials actuals.
No podem tenir alumnes avorrits, apàtics i inactius. Així és impossible que es donin situacions i oportunitats d’aprenentatge. Cal que els despertem, que els motivem, que els impliquem i que aconseguim que gaudeixin a l’escola!
Dedicar estones al joc, no és una pèrdua de temps, són moments molt enriquidors on els infants aprenen molt. Donem l’oportunitat als infants de jugar, experimentar, descobrir, interactuar…
Aquest és el gran repte dels mestres, i segur que ho podem aconseguir. Deixem de sentir-nos pressionats per les proves de competències, pel currículum, per les avaluacions i comencem a gaudir d’aprendre com si fóssim nens.
Què en penses? Afegeix un comentari que segur que entre tots podem aprendre molt! 🙂
Moltes gràcies.
Gracies pels teus articles i consells. Els comparteixo amb les meves companyes. Pensó molt con tu. M’ajudes a ser millot muestra.
Hola Rosa,
Moltes gràcies per les teves amables paraules!! Amb els vostres comentaris m’animeu a continuar escrivint.
Sento que som molts els mestres que volem canviar les coses!!! Segur que ho aconseguirem!
Seguim en contacte 😉
Gaudeix d’un bon curs!
Gràcies Nati per compartir aquest article, és una molt bona eina per reflexionar tot l’equip educatiu
Hola Sònia,
Moltes gràcies per llegir l’article i per escriure el comentari. M’he n’alegro molt que pensis que l’article pot ajudar a reflexionar a l’equip educatiu.
Seguim en contacte 😉
Bon curs!!
Genial com sempre en el teus articles!
Són de molta utilitat!!
Hola Ramon,
Moltes gràcies per llegir l’article i pel comentari!
Em fa molt feliç pensar que els meus articles et poden ser útils!
Seguim en contacte 😉
Bona nit , no saps com m’alegra rebre els teus correus , es com rebre un ram de flors preciós, en trec molt profit.
M’ajudes molt en el camí .
Gràcies
Anna
Hola Anna,
Agraeixo molt les teves amables paraules!!!!!!!!!! És per mi un regal preciós rebre un comentari així i em fa posar la pell de gallina 😉
Moltes, moltes i moltes gràcies!!!!!!
Seguim juntes en el camí!
Una abraçada
Bon vespre Nati
Llegeixo els teus articles sempre que puc, i crec que són una gran eina de reflexió sobre la nostra feina. I ens ajuda a fer una nova mirada a les nostres aules.
Em deixes posar-hi cullerada?
Crec que un dels reptes que tenim els mestres és fer de l’acte d’aprendre quelcom divertit. Aprendre ha de ser divertit i emocionant. i aqui hi entrem nosaltres, Els i les mestres, que hem de dotar de significat el joc dels nens i de les nenes. Com? amb tot aquest munt de consells que ens aportes en el teu escrit.
Una abraçada
Hola Toni,
Perdona pel retard a respondre’t!!
Quin regal les teves paraules i més venint d’un GRAN MESTRE com tu. M’encanta el que dius “Aprendre ha de ser divertit i emocionant” Totalment d’acord!!
No podem deixar que l’estrès del dia a dia ens impedeixi veure-ho! Aprendre ha de ser divertit i emocionant pels alumnes i també pels mestres.
Gaudeix d’un bon tercer trimestre 😉
Una gran abraçada
Nati
Moltes gracies per compartir-ho. Algunes de les coses que has comentat també les he dut a la pràctica. Això em dóna seguretat.
Repeteixo, GRÀCIES!!!!
Hola Nativitat,
Moltes gràcies a tu per llegir l’article i per escriure el comentari. Agraeixo molt les teves amables paraules!
Seguim en contacte 😉
hola Nati,
Quanta raó!!! Tinc el privilegi d’estar en una escola on donem molta importància i es prioritza el què comentes i relament els nens i nenes són més feliços! I el que és més important: vénen més tranquils a l’escola i això fa que puguin aprendre millor!
Hola Anna,
Com bé dius és un privilegi poder estar en una escola que donen importància i prioritzen aquests valors!! Estic segura que els vostres infants venen més contents a l’escola i s’impliquen molt més en tot el que feu. Per tan, estic segura que els seus resultats acadèmics segur que són millors.
Us felicito per la feina que feu!!!!!!!!!!!!!!
Una gran abraçada i seguiu per aquest bon camí!
Gaudiu d’un bon curs!!
Aquesta mossa hauria d’anar a les escoles a motivar el col·lectiu de mestres. Si tothom treballés com ella, seria la cosa molt diferent!
Hola Jesús,
Moltíssimes gràcies per les teves amables paraules. Admiro molt la teva constància i tenacitat per seguir lluitant per canviar les coses.
Mestres com tu són els que demostren que ser mestre és una vocació.
Segueix encomanant ganes de canvi.
Seguim en contacte 😉
Nati
Hola bon dia Nati ..
Estic plorant sentint les teves paraules perqué veig una realitat oculta i que està fent molt de mal els nostres fills i alumnes , a mes a mes un neguit per a nosaltres les mares , pares i professors .
Gràcies per les teves eÏnes , una glopada d’aire frecs sempré es enriquidora i gratificant per seguir endavant….
atentament
Ivan.
Hola Nati,
Dones xerrades altres centres ?
Si es així parlaria amb la AMPA de la escola per si hagues la possibilitat.
Atentament
Ivan..
Gràcies..