Tot i el ritme frenètic de les escoles, és important que trobem moments per a la reflexió pedagògica. Cal que reflexionem sobre: “Què fem?”, “Per què ho fem?” i “Com ho fem?”.
Com a docents ens preocupem per si fem bé la nostra tasca docent i si atenem de la millor manera possible els nostres alumnes. Això demostra que volem fer bé la nostra feina, que som exigents amb nosaltres mateixos/es i que ens preocupem pels nostres infants. Aquesta exigència és la que ens fa moure, ens fa estar actius i provar noves maneres d’interactuar i educar als nostres alumnes.
En aquest article he fet un llistat dels que, per mi, són els reptes que com a docents ens podem proposar realitzar en el nostre dia a dia. Reptes que ens permetin atendre de la millor manera possible als nostres alumnes.
Espero que et sigui útil 😉
Els 62 reptes del docent
A continuació trobaràs un llistat dels reptes que com a docent et pots proposar realitzar en el teu dia a dia. Pots descarregar la infografia en format PDF clicant aquí.
62 reptes del docent
A continuació trobaràs les frases que consten a la infografia:
1. Desperta en els infants l’interès per aprendre.
2. Promou l’aprenentatge actiu a la teva aula.
3. Gaudeix aprenent amb els teus alumnes.
4. Propicia la bona convivència a la teva aula.
5. Dialoga, conversa i pacta amb els infants.
6. Reforça positivament als teus alumnes.
7. Situa els infants en el centre de l’aprenentatge.
8. Identifica les necessitats dels teus alumnes.
9. Promou la igualtat i el respecte a la teva aula.
10. Estableix vincles amb els teus alumnes.
11. Reinventa la teva manera d’ensenyar.
12. Sigues creatiu i promou la creativitat.
13. Introdueix la reflexió pedagògica en el teu dia a dia.
14. Ensenya als teus alumnes a formular-se preguntes.
15. Afavoreix la cohesió de grup a la teva aula.
16. Procura pel benestar dels teus alumnes.
17. Transmet en els infants el gust per la lectura.
18. Ensenya als alumnes a regular el seu aprenentatge.
19. Promou que els infants experimentin i descobreixin.
20. Sigues empàtic/a i posa’t al lloc dels teus alumnes.
21. Potencia un clima agradable a la teva aula.
22. Guia i acompanya els teus alumnes en l’aprenentatge.
23. Propicia un bon ambient de convivència a l’aula.
24. Sigues afectuós i proper als infants.
25. Planteja reptes que motivin als teus alumnes.
26. Tracta amb respecte els infants i exigeix el mateix d’ells.
27. Ensenya als teus alumnes a ser competents.
28. Potencia que els infants es relacionin.
29. Sigues flexible i adapta’t a les circumstàncies.
30. Potencia que els infants siguin reflexius i crítics.
31. Sigues optimista i intenta somriure cada dia.
32. Ensenya als teus alumnes a saber estar i saber esperar.
33. Comparteix el que fas amb els altres mestres.
34. Sigues actiu i forma’t contínuament.
35. Promou la col·laboració i la cooperació a la teva aula.
36. Ensenya als teus alumnes a resoldre conflictes.
37. Potencia en els infants la cultura de l’esforç.
38. Dona autonomia i responsabilitat als teus alumnes.
39. Possibilita l’experimentació i la vivenciació a la teva aula.
40. Ensenya hàbits als teus alumnes.
41. Aprèn a viure sense estrès.
42. Percep la diversitat d’alumnes com a riquesa.
43. Ensenya amb humor a la teva aula.
44. Crea vincles de complicitat amb els infants.
45. Escolta i aprèn dels teus alumnes.
46. Promou la llibertat i la democràcia a la teva aula.
47. Concep l’alumne/a de manera global.
48. Sigues pacient i omple’t de paciència.
49. Confia en les possibilitats dels teus alumnes.
50. Promou la lectura a la teva aula.
51. Ensenya als alumnes a pensar i reflexionar.
52. Gaudeix del treball en equip amb els companys.
53. Potencia que els alumnes aprenguin fent.
54. Treballa conjuntament amb les famílies.
55. Reforça l’autoestima dels teus alumnes.
56. Sigues coherent i just amb els teus alumnes.
57. Descobreix el potencial de cada infant.
58. Atreveix-te a sortir de la zona de confort.
59. Potencia les habilitats dels teus alumnes.
60. Sigues sincer/a amb els teus alumnes.
61. Gaudeix de cada petit moment.
62. Treballa els valors a la teva aula.
Conclusió
Fer de mestre/a no és una feina planera en la qual cada dia saps què passarà quan comences la jornada. El fet de treballar amb infants i conviure amb altres persones, mestres i famílies, fa que l’escola sigui una xarxa social complexa i plena de vida. Canvia constantment i sempre et sorprèn.
Un dia marxes de l’escola contenta i feliç sentint que és un privilegi poder fer la feina de mestra. Poder veure amb il·lusió que els infants aprenen i gaudeixen fent-ho. Hi ha moments màgics en els quals un infant, només amb una mirada o amb una petita frase, t’emociona.
Però també hi ha dies, per sort pocs, en els que marxes de l’escola trist/a, enfadat/da i dubtant de tot. Dies en els quals, sense un motiu aparent, no hi ha hagut bona sintonia amb els alumnes, amb els companys, amb les famílies…
Aquests dies et recomano que agafis aire i intentis pensar en positiu. Llegeix aquests 62 reptes i no et desanimis. Tingues clar el que representa per tu ser un bon mestre/a i sigues fidel a aquesta creença. Això t’ajudarà a no perdre els teus objectius i veuràs com l’endemà tornarà a brillar el sol: ser mestre/a és un privilegi!
Vols afegir algun repte a la llista? Et convido a fer-ho afegint un comentari. Moltes gràcies 😉
Jo hi afegiria:
– Sigues pacient i tinguis paciència.
Moltes gràcies per llegir l’article i per afegir-hi la teva aportació!!
Molt encertada!! Jo havia posat: omple’t de paciència.
Gaudeix d’una bona setmana 😉
Siguem creatius…
Hola Amara,
Moltes gràcies per la teva aportació 😉
Estem en contacte.
Nati
ELS mestres… ELS professors… ELS alumnes…
Molt encertata , totalment d’acord!!
Gràcies Nati!!
Hola Marta,
Moltes gràcies per les teves amables paraules!! És un plaer escrire si hi ha algú que et vol llegir!!
Gaudeix d’una bona setmana 😉
Seguim en contacte
Gràcies Nati per aquests reptes tan interessants que ens has recordat! Estic d’acord amb tu considerant la nostra feina com un privilegi encara que, com tu dius, hi ha dies que no saps com fer que el clima de la classe siga tranquil i de respecte. Amb les teues paraules m’animes a veure el got mig ple i a seguir tenint l’esperança de superar qualsevol repte. M’encanta ser mestre!! GRÀCIES
Moltes gràcies per les teves amables paraules Dolo, el que dius a mi també m’anima a veure el got mig ple!!!!!
M’encanta ser mestra!!!! 😉
Gaudeix d’una bona setmana.
Seguim en contacte.
Hola Nati!
Crec que és molt necessari que en el nostre dia a dia ens plantegem tots aquests reptes que proposes. Em semblen molt importants i interessants. Jo afegiria també: ajuda els teus alumnes a ser intel·ligents emocionalment.
M’encanta llegir els teus articles.
Gràcies Nati.
Bon dia Carme,
Moltes gràcies per llegir l’article i per fer el comentari. Molt d’acord amb la teva aportació: “ajuda els teus alumnes a ser intel·ligents emocionalment.”
T’agraeixo molt les teves amables paraules!!
Acaba de gaudir d’una bona setmana i d’un bon carnestoltes.
Seguim en contacte 😉
Fa trenta quatre anys que acompanyo els meus aalumnes en la difícil tasca de creixer i ajudo a que la relacio entre pares-mares i fills siga gratificant. Aquests reptes són des de sempre el projecte educatiu del centre d’oci educatiu que dirigeixo. Jo afegiri un repte que em sembla molt important: La vocació hauria de ser condició necessaria per a ser mestre o mestra.
Ens podeu coneixer en http://www.ociplumier.es
Bon dia Fàtima.
Moltes gràcies per llegir l’article i per escriure el comentari. M’agrada molt el repte que proposes “La vocació hauria de ser condició necessària per a ser mestre o mestra.” tot i que m’agradaria que fos una condició necessària de tots els mestres lamentablement no ho és sempre en tots els cassos. Diria que el bon mestre/a és vocacional!!
Gaudeix d’un bon carnestoltes !!
Seguim en contacte 😉
Gràcies Nati!
Bona feina per a tots i totes!
Bona setmana!! 😉
Hola Carol,
Moltes gràcies a tu per escriure el comentari!
Gaudeix d’un molt bon segon trimestre!!
Seguim en contacte 😉
Nati
Nati, només agraïr-te els regals que ens fas a tots els mestres compartint els teus pensaments.
Bon trimestre carregat d’energia positiva!
Hola Àngels,
Moltes gràcies per les teves amables paraules i molt agraïda de poder posar el meu granet de sorra i rebre unes respostes tan agradables i que omplen tant!!
Em carrego d’energia positiva!! Mil gràcies!!
Seguim en contacte 😉
Nati
Gràcies Nati! Els “compro” tots i els tindré presents a l’aula aquest 2018. El repte 19 resumeix súper bé tota la llista: estima els infants. I hi afegiria especialment en aquests moments dos reptes importants: 1) segueix el que et digui el cor i 2) tingues aquests 62 reptes a mà quan alguns intentin menystenir la tasca de mestre i altres ataquin l’escola des de crítiques poc pedagògiques.
Hola Francesc,
Moltes gràcies per les teves amables paraules!!!! Espero que aquests reptes ens acompanyin el 2018!!
M’encanta la teva aportació “Segueix el que et digui el cor”. Me l’apuntooooooo!!
Moltes gràcies!!!
Bon segon trimestre.
Nati
Nati, quins bons consells! Els tindrem tots en compte! Un beset, guapa!😍
Hola Emi,
Moltes gràcies a tu!! Espero que els consells et puguin ser molt útils!!!
Bon segon trimestre!!!
Seguim en contacte 😉
Nati
Bon dia Nati,
Gràcies per compartir-ho amb nosaltres! Estic completament d’acord amb l’Àngels, les teves aportacions són regals.
Jo m’he fet una copia i l’he penjat a l’aula per tenir-los presents!
Us desitjo un bon inici a t@ts!!!
Hola,
El que és un regal per mi és rebre les vostres amables paraules! Us les agraeixo moltíssim!!
Espero que gaudeixis d’un bon segon trimestre.
Seguim en contacte 😉
Nati
Moltes gràcies per les teves aportacions.
Jo hi afegiria “Ensenya’ls que tot expert un dia va ser un apren
ent i que per tant les errades formen part del procés d’aprenentatge”
Hola Maria,
Moltes gràcies per la teva aportació, agraeixo molt el teu comentari 👏👏👏
Molt d’acord amb les teves paraules, si no ens equivoquem, no podrem aprendre 😉
Estem en contacte 😊
Nati