Els pictogrames són un recurs molt útil per treballar amb els infants amb TEA, però també poden ser un recurs molt útil per treballar en altres àmbits. Es poden utilitzar amb els alumnes nouvinguts, amb els alumnes d’infantil i cicle inicial, per treballar a l’aula d’anglès, per treballar la lectura i l’escriptura, per fer problemes i dictats muts… Les possibilitats són infinites.
En aquest article la Montse Güell i la Carina Gispert comparteixen la seva experiència en el treball de la comunicació i el llenguatge amb l’alumnat amb TEA (alumnes amb trastorn de l’espectre autista). Expliquen com treballen amb aquests alumnes i com adapten la metodologia i els materials a les necessitats específiques individuals dels infants per tal de poder-los acompanyar en el seu desenvolupament i aprenentatge.
En l’article exposen com introdueixen els sistemes de comunicació alternatius des de les etapes d’infantil amb pictogrames per reforçar visualment el llenguatge oral. També ensenyen on podem trobar recursos elaborats amb els pictogrames. Comparteixen exemples de propostes didàctiques que utilitzen a la seva escola: Contes, cançons, plafons de comunicació, horaris, fitxes…
Descobriràs diferents exemples de propostes que es poden dur a terme amb els pictogrames:
- Els horaris i les rutines
- Els plafons de comunicació
- Les llibretes de comunicació individual
- Reconduir conductes inapropiades o angoixes
- Els contes
- Les cançons
- El treball de lectoescriptura
Si vols accedir a la xerrada que van fer la Montse i la Carina a Docents.cat, ho pots fer clicant a la imatge. Van compartir molts exemples de com treballen en el seu dia a dia a l’aula 😊
Esperem que aquest article et pugui ser molt útil 😉
Característiques de l’alumnat amb trastorn de l’espectre autista
Els infants amb TEA acostumen a presentar diversos graus de dificultat en la interacció social i la comunicació. Hi ha una varietat de símptomes que depenen de la capacitat intel·lectual i de la comunicació verbal.
1- DIFICULTATS EN LA INTERACCIÓ SOCIAL
- Dificultats per interpretar expressions facials, gestos, entonació…
- Dificultats per regular les emocions que poden portar angoixes o conductes inapropiades.
- Joc individual o amb dificultats per participar activament.
- Hipersensibilitat a diferents estímuls de l’entorn.
- Aprenentatges poc funcionals i dificultats de generalització.
- Mancança d’habilitats per adaptar-se a situacions noves i poca tolerància als canvis.
- Manifestació de conductes repetitives o estereotípies.
- Interessos molt exagerats.
- Dificultats en l’autocontrol i entendre les regles bàsiques de conducta.
- Alteracions en l’alimentació.
2- DIFICULTATS EN LA COMUNICACIÓ
- Presenten retards en el desenvolupament del llenguatge.
- Dificultat o mancança d’intenció comunicativa.
- Dificultats en la comprensió del llenguatge oral i corporal de l’interlocutor.
- Dificultats en l’atenció compartida amb l’interlocutor.
- Ecolàlies o llenguatge poc funcional i mecànic.
3- DESENVOLUPAMENT I APRENENTATGES
Conèixer les característiques i les dificultats de l’alumnat amb TEA és imprescindible per tal d’entendre’ls i adaptar la metodologia i activitats a les necessitats individuals. Quan plantegem una intervenció hem de tenir present alguns aspectes:
- Confiança: Establir un bon vincle entre l’alumne i el professional.
- Entorn: Mantenir un entorn tranquil, clima calmat, pocs estímuls…
- Emocions: Acompanyar-lo en la gestió de les seves emocions, diferenciant una angoixa a una «rebequeria»
- Adaptacions: missatges curts i clars, activitats ben estructurades, amb modelatge i repetitives. Adaptar els materials a les seves necessitats perquè puguin participar activament.
- Interessos: partir del seu tema d’interès per motivar-los.
- Sistemes augmentatius i alternatius de comunicació (SAAC): Acompanyar el llenguatge oral amb suports visual per millorar la comunicació.
L’objectiu dels aprenentatges és que l’alumne sigui el màxim de competent en:
- Competent en habilitats socials
- Competent en la comunicació i llenguatge
- Competent en hàbits d’autonomia
Què són els sistemes augmentatius i alternatius de comunicació (SAAC)?
Són sistemes diferents del llenguatge oral que permeten a una persona comunicar-se. Tenen com a objectiu augmentar i/o compensar les dificultats de comunicació i llenguatge. Amb l’alumnat amb Trastorn d’Espectre Autista utilitzem els sistemes pictogràfics per a millorar la comunicació.
Els sistemes pictogràfics són imatges fàcils d’interpretar i memoritzar en les que representen paraules o expressions. Els sistemes pictogràfics més utilitzats a Espanya són: SPC (Sistema Pictogràfic de Comunicació) i ARASAAC.
Què és ARASAAC (Centre aragonès de la comunicació Augmentativa i Alternativa)?
ARASAAC és un sistema augmentatiu i Alternatiu de Comunicació (SAAC) basat en l’ús de pictogrames que faciliten la comunicació a les persones que tenen dificultats en aquest àmbit per diferents factors (diversitat funcional, desconeixement de l’idioma, traumatismes i degeneració cognitiva). Aquest catàleg de pictogrames, adaptats a diferents nivells d’adquisició del llenguatge, és propietat del Govern d’Aragó. En aquest portal es poden descarregar pictogrames de manera gratuïta.
Què podem trobar a Arasaac?
A Arasaac podem trobar:
- Materials adaptats en diferents formats pdf, word…
- Un banc d’imatges.
- Recursos en línia per a poder generar jocs com bingos, oques, dòminos, plafons de comunicació…
- Eines digitals que es poden descarregar i que serveixen per elaborar material amb pictogrames com Araword.
- Aplicacions per a tauletes i mòbils com Dictapicto.
Com ens poden ajudar els pictogrames?
Els pictogrames ens poden ser molt útils per treballar amb els infants:
- Complementen el llenguatge parlat.
- Permeten reforçar visualment la informació.
- Ajuden a anticipar, seqüenciar, regular conductes …
- Possibiliten que s’utilitzin des d’un nivell de comunicació molt bàsic, fins a un nivell molt ric.
- Ajuden a millorar la vocalització, ampliar el lèxic, allargar l’estructura de la frase, iniciar-se en la lectoescriptura …
Com s’introdueixen els pictogrames?
Els pictogrames s’introdueixen d’una manera molt gradual des de sistemes tangibles com objectes, miniatures i després imatges. El procés és molt progressiu, adaptant-se a les necessitats de cada alumne/a. Primer, amb un suport molt intens i seguidament anar disminuint l’ajuda.
Es fomenta l’ús de pictogrames per afavorir la comunicació forçant situacions que requereixen fer demandes o escollir coses.
Les primeres imatges s’introdueixen a les rutines per tal d’anticipar les activitats que es duran a terme. S’adaptaran a les necessitats de l’alumnat (objecte, imatge, pictograma…), sempre acompanyat de llenguatge oral.
A partir de l’interès de cada alumne/a es comencen a utilitzar pictogrames més personalitzats. Es va generalitzant l’ús de pictogrames a diferents activitats.
Com podem utilitzar els pictogrames?
En aquest apartat descobriràs diferents exemples de propostes que es poden dur a terme amb els pictogrames.
– Els horaris i les rutines
– Els plafons de comunicació
– Les llibretes de comunicació individual
– Reconduir conductes inapropiades o angoixes
Una de les majors dificultats que ens trobem amb l’alumnat amb TEA a les edats d’infantil és la manca d’intenció comunicativa o la dificultat per expressar les seves necessitats o angoixes. Aquesta dificultat pot aportar associades conductes inapropiades.
L’ús de pictogrames, taulers visuals, imatges clares acompanyades de llenguatge oral ens serveix de reforç per ajudar-los a reconduir la conducta.
És important diferenciar una conducta tipus «rebequeria» de negar-se a fer una activitat, a una altra que li pot provocar un malestar més intern o d’angoixa. Aquesta s’ha d’afrontar de manera diferent.
– Els contes
Els contes són un recurs molt útil per potenciar la comunicació i que alhora fa de fil conductor per treballar diferents temàtiques.
Cal que adaptem els contes segons les necessitats dels nostres alumnes.
- Contes sensorials
- Contes amb titelles i cançons
- Contes on ells puguin manipular els personatges
- Contes vivencials
- Contes adaptats amb pictogrames
- Contes amb llums fluorescent
- Contes amb ombres xineses
- Contes amb el Kamishibai
Els contes aporten joc, interacció, ganes de comunicar-se i augment de l’autoestima perquè l’alumnat progressivament pot anar seguint la lectura del conte de manera autònoma.
- Els contes vivencials i amb objectes reals
- Els contes sensorials
- Els contes adaptats amb pictogrames
- Els contes on ells puguin manipular els personatges
– Les cançons
Les cançons són un recurs molt útil per treballar amb els infants la comunicació:
- Les cançons beneficien el desenvolupament de les competències, socials, emocionals i cognitives.
- La cançó és un recurs molt motivador i engrescador.
- Les cançons ens serveixen per: taral·lejar la melodia, entonació, ampliar vocabulari, modular l’estructura de la frase, adquirir l’hàbit lector…
- La música ens permet acompanyar-la de moviment del propi cos.
- Millorar l’entonació, de vegades la tenen mecànica.
- Ampliar els seus interessos, ja que solen tenir interessos reduïts i de vegades arribant a les obsessions.
Trobaràs un gran recull de cançons adaptades amb pictogrames a la web:
👉 https://www.paisdexauxa.com/pictogrames/
«PAÍS DE XAUXA» és una companyia de música i teatre familiar que tenen un repertori de cançons pedagògiques que ajuden a afavorir la inclusió de tot l’alumnat.

Totes les cançons estan adaptades amb els pictogrames de la manera següent:
Pots veure una mostra dels vídeos que trobaràs a la web de País de Xauxa i al seu canal de Youtube
– El treball de lectoescriptura
Per iniciar-se a la lectoescriptura l’alumne/a ha d’estar preparat, ha de tenir uns requisits previs adquirits, un nivell d’atenció, memòria i capacitat intel·lectual.
El treball de lectoescriptura és molt seqüenciat. La majoria d’alumnes van aprenent a partir de la constància i repetició. El format de les fitxes solen ser molt semblants, ja que els dóna seguretat i autonomia. D’aquesta manera, quan es vol introduir algun aprenentatge nou, disminueix la frustració. Cada alumne/a segueix el seu procés.
Hem desenvolupat un treball de lectoescriptura a partir de les cançons del País de Xauxa, podeu trobar aquest recurs i descarregar-vos el material a www.paisdexauxa.com/recursos/ Seguint aquesta seqüència es pot elaborar material per les altres àrees.
Conclusió
La millora en la comunicació ajuda a l’infant a avançar en la seva interacció social i alhora a disminuir la seva angoixa i, com a conseqüència millora la seva conducta i qualitat de vida.
El treball amb l’alumnat amb TEA és una capsa de sorpreses. És difícil anticipar l’evolució, ja que tenim maneres diferents de pensar i entendre el món. Com a docents tenim el repte d’acompanyar-los en el seu desenvolupament i aprenentatge tot cercant punts de connexió.
Els pictogrames poden ser un molt bon recurs per potenciar que els infants siguin competents en les habilitats socials, la comunicació i el llenguatge i els hàbits d’autonomia.
Moltes gràcies Montse i Carina per compatir els vostres coneixements i experiència; i per explicar-nos com podem utilitzar els pictogrames amb els infants. Les possibilitats dels pictogrames són infinites i són una eina molt potent per incorporar en el nostre dia a dia a l’aula.
Esperem que aquest article et pugui ser útil 😉
Et convido a escriure un comentari. Moltes gràcies 😊
Treballaré amb un nen de 3 anys TEA no verbal i he trobat just el que buscava: pictogrames adequats.
Moltes gràcies per l’article, el recull i la descoberta d’ARASAAC.
🙂
Anna els pictogrames funcionen mb amb alumnes amb TEA tant verbals com no verbals. Pots trobar material i recursos en la http://www.paisdexauxa.com i a docents hem fet dues formacions. Expliquem com els introduïm, el perquè, com adaptem cançons i contes….