Fa uns anys, la relació educativa en un context d’aula es concebia de manera bipolar: docent – alumne/a. Aquest és un model molt simple de comunicació i allunyat al que actualment es considera una bona comunicació dins l’aula.
Dins l’aula es genera un procés d’intercanvi en sentit triangular entre l’alumne/a, el grup – classe i el docent. Cal potenciar que en l’aula la comunicació i l’intercanvi es doni constantment entre aquests tres pols. Aquests tres pols s’articulen creant un complex sistema de relacions.
El procés de comunicació és vital perquè hi pugui haver aprenentatge. Per tal d’afavorir que l’aula esdevingui un bon àmbit de comunicació cal que es donin les condicions necessàries perquè hi pugui haver bones interaccions entre els tres agents implicats.
Com podem potenciar la comunicació dins l’aula?
En aquest apartat descobriràs un recull d’estratègies que pots dur a terme per afavorir la comunicació a la teva aula:
- Donar protagonisme als alumnes.
- Potenciar l’escolta activa.
- Afavorir la participació dels infants.
- Possibilitar espais i moments per compartir.
- Educar l’empatia cap als altres.
- Transmetre la importància d’aprendre de les altres persones.
- Educar en el diàleg.
- Potenciar la cohesió de grup.
- Ensenyar a acceptar les opinions dels altres.
- Afavorir un ambient agradable i saludable a l’aula.
- Treballar les habilitats socials.
- Possibilitar espais per conversar.
- Educar en el respecte vers els altres.
- Afavorir que els infants estiguin actius mentalment.
- Potenciar l’educació emocional.
- Transmetre als alumnes la importància de saber conversar.
- Ensenyar als infants a esperar el torn de conversa.
- Potenciar que els alumnes siguin crítics i reflexius.
- Establir una relació propera amb els infants.
- Afavorir un clima de confiança i seguretat.
- Ensenyar als infants a estructurar els seus pensaments.
- Potenciar que els infants comparteixin les seves opinions.
- Transmetre la importància de saber-nos comunicar.
- Reforçar positivament la participació dels alumnes.
- Ensenyar als infants a parlar davant dels companys.
- Afavorir el contacte visual entre els alumnes.
Conclusió
Perquè hi pugui haver aprenentatge, cal que hi hagi comunicació dins l’aula. L’aprenentatge és un procés cognitiu que fa l’infant, però perquè es pugui donar aquest aprenentatge, cal que els alumnes puguin interactuar i aprenguin amb les aportacions dels altres. En una aula en què no hi pugui haver converses ni diàlegs, no hi podrà haver aprenentatge.
Actualment, ens trobem amb el gran repte que als alumnes d’avui els costa conversar, els costa escoltar els companys, els costa esperar el torn de conversa, els costa acceptar opinions diferents de les seves… Aquesta realitat ens demostra que cal que seguim treballant per potenciar que les aules puguin ser un bon àmbit de comunicació.
Cal tenir present que potenciant la comunicació dins l’aula també afavorim la cohesió de grup i potenciem la bona relació entre els alumnes. Alhora com a docents podem gaudir d’una relació més propera amb els infants i establir uns vincles més profunds.
Què opines? Com potencies la comunicació a la teva aula?
Moltes gràcies per les teves aportacions 😉
Com puc adaptar medi o matemàtiques a un nen pakistaní, que te possibilitats però que no sap l’idioma. La de AA em diu que li posi al ordinador. Però un medi de sisè no sé què fer, ja que pobre no s’entera de res. Em fa pena no poder ajudsr-lo. Amb dibuixos però hauria de baixar nivell. No s’hauria d’ ocupar la noia de AA.?
Perdona qq et pregunti això.
Claudia
Hola Clàudia,
Moltes gràcies per escriure el comentari.
Entenc perfectament la teva preocupació i la limitació que veus degut a l’idioma.
Penso que des de l’aula d’acollida et poden donar un cop de mà per poder atendre de la millor manera aquest infant.
Jo et proposo intentar adaptar les feines que feu servir adaptant algun fragment amb el traductor. Que pugui estar escrit en els dos idiomes. Potser la mestra de l’AA et pot ajudar en aquesta feina.
També pots utilitzar imatges O pictogrames.
Sobretot entendre que la limitació en la llengua és important i requereix d’un temps. Els infants fan avenços sorprenents.
Molts ànims i molta paciència 😉
Nati
Nati ets un crack, continua així .
M’encanten els teus articles .
Gràcies!!
Hola Montse,
Les teves paraules m’omplen i m’emocionen. Moltíssimes gràcies!!!!!!!
És un plaer poder compartir i les teves paraules m’animen a continuar.
Gaudeix d’una bona setmana 😉
Nati
Una de les coses que fem a la meva escola per potenciar la comunicació és el projecta ESCOLTA’M. El recomano. Allà els nois es deixen anar i podem parlar de temes que normalment, en un altre espai, no farien. Potecia l’apego entre els que compartim aquella estona.
Hola Carola,
Conec el projecte ESCOLTA’M i estic d’acord que és molt útil per potenciar la comunicació a l’aula.
Moltes gràcies per la recomanació 😉
Nati