• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Nati Bergadà

Mestra i psicopedagoga

  • Continguts
    • Treball per projectes
    • Les emocions
    • Contes i lectura
    • Poesia
    • Estratègies metodològiques
    • Recursos
    • Avaluació
  • Docents.cat
  • Maresipares.cat
  • Sobre mi

23 estratègies per potenciar la comunicació dins l’aula

18/01/2020 by Nati 6 Comentaris

 

Antigament la relació educativa en un context d’aula es concebia de manera bipolar: mestre/a – alumne/a. Aquest és un model molt simple de comunicació i allunyat al que actualment es considera una bona comunicació dins l’aula.

Dins l’aula es genera un procés d’intercanvi en sentit triangular entre mestre/a, el grup – classe i l’infant. Cal potenciar que en l’aula la comunicació i l’intercanvi es doni constantment entre aquests tres pols. Aquests tres àmbits  s’articulen creant un complex sistema de relacions. 

El procés de comunicació és vital perquè hi pugui haver aprenentatge a l’aula. Per tal d’afavorir que l’aula esdevingui un bon àmbit de comunicació cal que es donin les condicions necessàries perquè hi pugui haver bones interaccions entre els tres agents implicats.

Com podem potenciar la comunicació dins l’aula?

En aquest apartat descobriràs un recull d’estratègies que pots dur a terme per afavorir la comunicació a la teva aula:

  • Potenciar la participació dels infants.
  • Afavorir que els alumnes siguin crítics i reflexius.
  • Donar protagonisme als infants.
  • Educar en el diàleg.
  • Ensenyar a acceptar les opinions dels altres.
  • Transmetre als infants la importància de saber conversar.
  • Educar en el respecte vers els altres.
  • Afavorir que els infants estiguin actius mentalment.
  • Treballar les habilitats socials.
  • Fomentar l’empatia cap a les altres persones.
  • Potenciar la cohesió de grup.
  • Ensenyar als infants a esperar el torn de conversa.
  • Possibilitar espais per conversar.
  • Potenciar l’escolta activa.
  • Establir una relació propera amb els infants.
  • Transmetre la importància d’aprendre de les altres persones.
  • Ensenyar als infants a estructurar els seus pensaments.
  • Potenciar que els infants comparteixin les seves opinions.
  • Transmetre la importància de saber-nos comunicar.
  • Reforçar positivament la participació dels infants.
  • Ensenyar als infants a parlar davant dels companys.
  • Potenciar l’educació emocional.
  • Possibilitat el contacte visual entre els infants.

 

Conclusió

Perquè hi pugui haver aprenentatge cal que hi hagi comunicació dins l’aula. L’aprenentatge és un procés cognitiu que fa l’infant però perquè es pugui donar aquest aprenentatge cal que els infants aprenguin amb les aportacions dels altres. En una aula en què no hi pugui haver converses ni diàlegs no hi podrà haver aprenentatge.

Actualment ens trobem amb el gran repte que als infants d’avui els costa conversar, els costa escoltar els companys, els costa esperar el torn de conversa, els costa acceptar opinions diferents de les seves… Aquesta realitat ens demostra que cal que seguim treballant per potenciar que les aules puguin ser un bon àmbit de comunicació.

Cal tenir present que potenciant la comunicació dins l’aula afavorim la cohesió de grup i potenciem la bona relació entre els infants. Alhora com a docents podem gaudir d’una relació més propera amb els infants i establir uns vincles més profunds.

 

Què opines? Com potencies la comunicació a la teva aula?

Moltes gràcies per les teves aportacions 😉

 

Xerrades, directes, cursos, recursos, fòrum i grup de Telegram pels docents.

Entrar

Arxivat com a: Estratègies metodològiques

Reader Interactions

Comentaris

  1. Claudia Amor ha dit

    19/01/2020 a les 12:58

    Com puc adaptar medi o matemàtiques a un nen pakistaní, que te possibilitats però que no sap l’idioma. La de AA em diu que li posi al ordinador. Però un medi de sisè no sé què fer, ja que pobre no s’entera de res. Em fa pena no poder ajudsr-lo. Amb dibuixos però hauria de baixar nivell. No s’hauria d’ ocupar la noia de AA.?
    Perdona qq et pregunti això.
    Claudia

    Respon
    • Nati ha dit

      19/01/2020 a les 19:23

      Hola Clàudia,
      Moltes gràcies per escriure el comentari.
      Entenc perfectament la teva preocupació i la limitació que veus degut a l’idioma.
      Penso que des de l’aula d’acollida et poden donar un cop de mà per poder atendre de la millor manera aquest infant.
      Jo et proposo intentar adaptar les feines que feu servir adaptant algun fragment amb el traductor. Que pugui estar escrit en els dos idiomes. Potser la mestra de l’AA et pot ajudar en aquesta feina.
      També pots utilitzar imatges O pictogrames.
      Sobretot entendre que la limitació en la llengua és important i requereix d’un temps. Els infants fan avenços sorprenents.

      Molts ànims i molta paciència 😉
      Nati

      Respon
      • Montse ha dit

        19/01/2020 a les 20:28

        Nati ets un crack, continua així .
        M’encanten els teus articles .
        Gràcies!!

        Respon
        • Nati ha dit

          19/01/2020 a les 20:51

          Hola Montse,

          Les teves paraules m’omplen i m’emocionen. Moltíssimes gràcies!!!!!!!
          És un plaer poder compartir i les teves paraules m’animen a continuar.

          Gaudeix d’una bona setmana 😉

          Nati

          Respon
  2. Carola Cortadellas ha dit

    21/01/2020 a les 07:22

    Una de les coses que fem a la meva escola per potenciar la comunicació és el projecta ESCOLTA’M. El recomano. Allà els nois es deixen anar i podem parlar de temes que normalment, en un altre espai, no farien. Potecia l’apego entre els que compartim aquella estona.

    Respon
    • Nati ha dit

      21/01/2020 a les 20:56

      Hola Carola,

      Conec el projecte ESCOLTA’M i estic d’acord que és molt útil per potenciar la comunicació a l’aula.

      Moltes gràcies per la recomanació 😉

      Nati

      Respon

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

sidebar

sidebar-alt

Copyright © 2023 · Acord de servei, Política de privacitat i Política de cookies

Utilitzem galetes per a oferir-te la millor experiència en la nostra web.

Podeu esbrinar més sobre quines galetes estem utilitzant o desactivar-les en parèmetres.

Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

Galetes estrictament necessàries

Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

Si desactiveu aquesta galeta no podrem desar les preferències. Això vol dir que quan visiteu aquest web, haureu d'activar o desactivar les galetes de nou.

Galetes de tercers

Aquest lloc web utilitza Google Analytics per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.

Activeu primer les galetes estrictament necessàries perquè puguem desar les preferències!