Competència emocional

Idees clau per treballar la competència emocional

La societat està canviant i l’escola també ho ha de fer per adaptar-se a les necessitats del moment.

Per aconseguir que un infant creixi, en tota la dimensió de la paraula, no n’hi ha prou amb l’adquisició de coneixements. Si l’educació ha de ser un procés d’aprenentatge per a la vida, les emocions són molt importants i cal que les tinguem en compte. Actualment és tan important l’adquisició de coneixements com la gestió de les emocions.

Comparteixo les paraules d’Eduard Punset “Si em pregunten sobre la revolució que ens ve a sobre i que ens desconcertarà a tots, respondria sense vacil·lar: la irrupció de l’aprenentatge social i emocional de les nostres vides quotidianes. Estem descobrint que l’aprenentatge de la gestió de les emocions és prioritari enfront dels continguts acadèmics i fins i tot l’adquisició de valors. És la clau de l’èxit dels futurs adults “.

En aquest article he recollit un seguit d’orientacions que considero que et poden ser útils per afavorir que els teus infants desenvolupin la competència emocional.

Què pots fer per aconseguir que els infants siguin competents emocionalment?

Per aconseguir que els infants siguin competents emocionalment cal:

  1. Ensenyar als infants a reconèixer les seves emocions i les dels altres.
  2. Potenciar que els infants siguin capaços de compartir les seves emocions amb les altres persones.
  3. Possibilitar situacions en les quals els infants interaccionin amb els seus companys i millorin les seves habilitats socials.
  4. Animar els infants a sortir de la zona de confort per potenciar noves vivències.
  5. Ensenyar als infants a ser flexibles i adaptables davant les noves situacions.
  6. Ajudar els infants a gestionar la ira quan estan enfadats.
  7. Potenciar que els infants siguin empàtics i siguin capaços de tenir en compte les emocions dels altres.
  8. Animar als infants a viure el seu dia a dia de manera positiva.
  9. Orientar els infants per tolerar el sentiment de frustració i decepció quan es troben amb obstacles.
  10. Afavorir que els infants reconeguin les seves aptituds i habilitats i tinguin una autoestima saludable.
  11. Potenciar que els infants siguin capaços de gestionar les situacions que els suposa estrès.
  12. Facilitar estratègies als infants que els permetin relaxar-se i trobar moments de pau.
  13. Identificar les pors i aprendre a gestionar-les.
  14. Potenciar que els infants tinguin un major autoconeixement.
  15. Afavorir que els infants se sentin feliços.
  16. Oferir estratègies als infants per gestionar els pensaments negatius i el desanim.
  17. Orientar els infants perquè siguin capaços d’expressar-se i comunicar-se.
  18. Potenciar que els infants siguin capaços d’actuar de manera assertiva.
  19. Educar els infants perquè siguin resilents i s’enfrontin als problemes i les dificultats.
  20. Afavorir que els infants siguin capaços de prendre decisions.
  21. Ajudar als infants a què es creïn una imatge positiva d’ells mateixos.
  22. Despertar la curiositat i l’interès per aprendre.
  23. Ensenyar als infants a ser constants i perseverants per aconseguir els objectius que es proposin.
  24. Oferir eines als infants perquè siguin capaços de resoldre els conflictes.
  25. Ensenyar als infants a demostrar agraïment cap a les altres persones.


Com ho pots aconseguir?


Per aconseguir que els infants desenvolupin la competència emocional, pots dur a terme diferents accions:

Per aconseguir que els infants desenvolupin la competència emocional, pots dur a terme diferents accions:

  • Escoltar els infants i intentar entendre els seus sentiments.
  • Abraçar els infants i transmetre’ls pensaments positius.
  • Potenciar que adquireixin habilitats socials i aprenguin a conviure.
  • Crear vincles potents amb els infants.
  • Parlar amb els infants dels seus sentiments.
  • Oferir-los estratègies per resoldre els conflictes.
  • Potenciar un clima emocional positiu.
  • Demostrar als infants que els seus sentiments són importants.
  • Afavorir el diàleg entre els infants.
  • Ensenyar als infants tècniques de control de l’estrès (relaxació, meditació, respiracions…)
  • Afavorir que els infants treballin en grup i aprenguin a relacionar-se.
  • Potenciar el reforç positiu.
  • Experimentar emocions a partir de la música.
  • Utilitzar els jocs de rol per vivenciar emocions.


Conclusió


No podem educar sense tenir en compte el cor. Cal que els mestres/ els pares, acompanyem i ajudem els infants en el seu desenvolupament emocional.

Com diu Bisquerra, la consciència emocional consisteix a conèixer les pròpies emocions i les emocions dels altres. Això s’aconsegueix a partir de l’observació del propi comportament així com el de les persones que l’envolten.

És molt important que els infants aprenguin a regular les emocions i siguin capaços de donar una resposta apropiada a les emocions que experimenten. Les habilitats d’autoregulació els seran molt útils per tolerar la frustració, controlar la ira, desenvolupar l’empatia, gestionar l’estrès…

També és important que els infants adquireixin habilitats socioemocionals, ja que aquestes els permeten relacionar-se amb les altres persones.

Un infant que coneix i sap gestionar les seves emocions no només tindrà bons resultats acadèmics, sinó que també estarà més preparat pel món laboral. Construir una bona educació emocional és futur!!


Et recomano llegir els articles:


Treballes les emocions amb els teus infants? Com ho fas? Comparteix-ho fent un comentari. Moltes gràcies 😉

Comparteix

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *