Petits Talents Científics és un programa d’actualització científica que vol fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències per part de l’alumnat d’educació infantil i primària.
L’objectiu és proporcionar als centres educatius un seguit de recursos i orientacions pedagògics que ajudin els mestres a implementar metodologies més participatives i creatives a l’aula i que permetin la realització de petits treballs de recerca i de pràctiques experimentals per part de l’alumnat.
Actualment, la col·lecció de Petits Talents Científics consta de 4 llibres.
- Investiguem la matèria. Arnau Amat, Jordi Martí i Víctor Grau
- Investiguem com funciona el cos humà. Arnau Amat, Jordi Martí i Irma Darné
- Investiguem els fenòmens astronòmics. Victor Grau, Arnau Amat i Jordi Martí
- Investiguem les relacions entre els éssers vius. Jordi Martí, Arnau Amat i Isabel Jiménez
Pots consultar i descarregar els 4 llibres: https://llibrespetitstalents.fundaciorecerca.cat/
Aquests llibres són una eina útil per fomentar l’aprenentatge de les ciències en els nens i nenes de 6 a 12 anys. A través d’aquests llibres, els docents podem oferir als alumnes informació clara i concisa sobre temes científics, així com activitats i experiments per aprofundir en aquests temes.
Els llibres estan dissenyats per facilitar la seva integració en les activitats escolars, i permeten als docents adaptar el contingut a les necessitats de l’aula. A més, els llibres també poden ajudar als docents a incentivar l’interès dels nens i nenes per la ciència i la tecnologia, i fomentar el pensament crític i la resolució de problemes en els seus alumnes.
Petits talents científics està organitzat conjuntament per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona, la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació i EduCaixa-Obra Social “la Caixa”.
Moltes gràcies als autors/es per fer-los possibles i per compartir-los amb tanta generositat 😊

Descobreix els diferents llibres:
➡️ Investiguem la matèria. Arnau Amat, Jordi Martí i Víctor Grau
Aquest material és útil per investigar amb els alumnes de cicle mitjà i superior com estan fets els materials per dins.
La informació es divideix en dues parts:
▶️ En la primera part fa referència al coneixement didàctic, trobareu:
- Una descripció metodològica sobre què vol dir investigar per modelitzar.
- Una explicació destinada al professorat sobre les idees clau que cal treballar sobre el model de partícules.
- Un relat sobre com els infants expliquen aquest tema.
- Una manera d’organitzar les idees que s’han de treballar en una possible progressió d’aprenentatge.
▶️ En la segona part fa referència als experiments, trobareu:
- Experiments destinats a ajudar els nens/es de primària a canviar les seves idees i a construir un model mental sobre com està organitzada la matèria per dins.
- Experiments acompanyats d’un seguit d’orientacions didàctiques per guiar l’observació dels nens/es per ajudar-los a construir explicacions.
- Dotze experiments:
- Experiment 1. El pes de l’aire
- Experiment 2. Un globus estrany
- Experiment 3. El globus en el pot de buit
- Experiment 4. Abans d’entrar deixeu sortir
- Experiment 5. El pes dels glaçons quan es desfan
- Experiment 6. Observem sòlids, líquids i gasos
- Experiment 7. Les xeringues
- Experiment 8. Dilatació dels sòlids
- Experiment 9. Dilatació dels líquids
- Experiment 10. Dilatació dels gasos
- Experiment 11. Inventem un destil·lador solar
- Experiment 12. El moviment de les partícules
➡️ Investiguem com funciona el cos humà. Arnau Amat, Jordi Martí i Irma Darné
Aquest material és útil per investigar amb els alumnes de primària com funciona el cos humà.
La informació s’estructura en dos grans blocs:
▶️ En el primer bloc, es presenta l’enfocament metodològic que es basa a promoure una investigació autèntica amb l’alumnat de primària.
▶️ En el segon bloc, es concreta la metodologia que s’ha presentat, que s’estructura en tres parts:
- El camí que fan els nutrients.
- El camí que fan els gasos.
- El camí que fa la informació, a dins del cos humà.
Cada un dels tres camins s’ha estructurat en quatre parts:
- En primer lloc, es dona la informació anatòmica i fisiològica necessària perquè el docent pugui treballar aquest tema a primària.
- En segon lloc, es descriuen les principals idees intuïtives que tenen els infants sobre el funcionament de cada un dels camins que es tracten.
- En tercer lloc, es presenten les idees bàsiques que des del nostre punt de vista cal treballar amb els alumnes de primària.
- En quart lloc, es proposen quatre activitats per a cada un dels camins.
▶️ El camí dels nutrients:
– Activitat 1. Exploració de les idees sobre el camí dels nutrients
– Activitat 2. El camí de la boca a l’estómac
– Activitat 3. El camí de l’estómac als intestins
– Activitat 4. El camí dels intestins a la sang
▶️ El camí dels gasos:
– Activitat 1. Exploració de les idees sobre el camí dels gasos
– Activitat 2. El camí de l’aire fins als pulmons
– Activitat 3. Com entra l’aire fins als pulmons
– Activitat 4. El camí dels gasos per la sang
▶️ El camí de la informació:
– Activitat 1. Exploració de les idees sobre el camí de la informació
– Activitat 2. El camí des del medi fins als receptors del sentit del tacte
– Activitat 3. El camí des dels receptors fins al sistema nerviós central
– Activitat 4. El camí des del sistema nerviós central fins al múscul
➡️ Investiguem els fenòmens astronòmics. Victor Grau, Arnau Amat i Jordi Martí
Aquest material és útil per investigar amb els alumnes de primària els fenòmens astronòmics; la Terra, la Lluna i el Sol (els moviments que fan cadascun, com s’interrelacionen aquests moviments i els fenòmens que provoquen: les estacions, la durada del dia i la nit, els eclipsis, les fases de la Lluna, les marees…).
Aquest material s’ha estructurat en dues parts.
▶️ En la primera part es presenta l’enfocament didàctic del llibre.
▶️ En la segona part es presenten dotze activitats.
Les activitats s’estructuren en tres grans blocs, que agrupen els principals problemes que podem treballar a l’aula amb els infants de primària.
Cadascun d’aquests tres grans blocs de problemes s’ha estructurat en quatre parts:
- En la primera part es dona la informació científica necessària perquè el docent pugui treballar els temes d’aquest bloc a primària.
- La segona part descriu les principals idees intuïtives que tenen els infants sobre els problemes que es plantegen.
- En la tercera part es presenten les idees bàsiques que cal treballar amb l’alumnat.
- En la quarta part en cadascun dels blocs es proposen quatre activitats.
▶️ Quan el problema és explicar com el sol es mou al llarg d’un dia
- Activitat 1. On va el Sol quan es pon? Explorem les idees dels infants sobre com es mou el Sol al cel
- Activitat 2. Com canvien la forma i l’orientació de les ombres al llarg del dia
- Activitat 3. Construïm el model de Terra esfèrica i el moviment de rotació
- Activitat 4. Els colors del cel. Com canvia el color del cel al llarg del dia
▶️ Quan el problema és explicar com és que hi ha estacions
- Activitat 1. Exploració d’idees
- Activitat 2. Construïm el model Terra-Sol
- Activitat 3. Com és que a Catalunya fa més fred a l’hivern i més calor a l’estiu?
- Activitat 4. Com és que als pols hi ha èpoques de l’any que no veuen la llum?
▶️ Quan el problema és explicar l’aspecte i els moviments de la Lluna
- Activitat 1. Exploració d’idees sobre la forma de la Lluna
- Activitat 2. Les fases de la Lluna
- Activitat 3. Investiguem els eclipsis
- Activitat 4. Els cràters de la Lluna
➡️ Investiguem les relacions entre els éssers vius. Jordi Martí, Arnau Amat i Isabel Jiménez
Aquest material és útil per desenvolupar amb els alumnes de cicle mitjà i cicle superior projectes d’investigació sobre les relacions dels éssers vius entre ells i amb el seu entorn (les interaccions entre els éssers vius en un ecosistema, del procés de descomposició de la matèria i les seves implicacions en el cicle de la matèria en un ecosistema, del concepte d’hàbitat, de les adaptacions dels éssers vius al medi i del comportament dels animals).
El material s’ha estructurat en dos apartats:
▶️ En el primer, es presenta l’enfocament metodològic del llibre que es basa a implicar l’alumnat en processos d’investigació autèntica.
▶️ En el segon apartat es presenten dotze activitats que s’han estructurat en tres àmbits d’investigació:
- El primer àmbit fa referència a l’estudi dels ecosistemes.
- El segon àmbit proposa investigacions que giren al voltant del concepte d’hàbitat i de les adaptacions dels animals al medi on viuen.
- El tercer àmbit fa referència a investigacions sobre el comportament dels animals.
Cadascun d’aquests tres blocs s’ha organitzat de la mateixa manera:
- En primer lloc, s’introdueix la informació científica necessària perquè el docent ampliï el coneixement sobre els continguts científics que es proposen en aquell bloc.
- A la segona part es descriuen les idees i les formes de raonament més habituals entre els infants.
- A la tercera part es presenten les idees científiques clau que cal treballar amb l’alumnat sobre aquell àmbit.
- A la quarta part es descriuen detalladament quatre activitats dirigides a infants de cicle mitjà o superior.
La descripció de cada activitat conté:
- Els materials necessaris per portar-la a terme.
- La identificació de les idees clau que es treballen amb aquella activitat.
- Les orientacions que els docents haurien de tenir en compte per portar a terme l’activitat i per gestionar les idees i raonaments de l’alumnat durant l’activitat.
▶️ Quan el problema és comprendre la complexitat i la dinàmica de les interaccions entre éssers vius en un ecosistema
- Activitat 1. L’alliberament de la tortuga de la Joana
- Activitat 2. Representar les interaccions entre els components d’un ecosistema
- Activitat 3. Observació del procés de descomposició de la matèria orgànica
- Activitat 4. Revisió de les respostes inicials
▶️ Quan el problema és comprendre allò que un organisme necessita per viure en un determinat indret
- Activitat 1. El linx viatger: podria viure el linx ibèric a Collserola?
- Activitat 2. Recollim informació per construir un panell informatiu sobre l’hàbitat del linx ibèric
- Activitat 3. Busquem evidències al camp sobre la idoneïtat de l’hàbitat del linx ibèric
- Activitat 4. Com és que el linx ibèric té aquest pelatge?
▶️ Quan el problema és investigar sobre el comportament dels animals
- Activitat 1. Estratègies per investigar el comportament dels animals
- Activitat 2. Com s’organitzen les formigues a dins del formiguer?
- Activitat 3. Observem el comportament dels ocells del pati
- Activitat 4. Com podríem explicar el comportament de l’antílop springbok?
Esperem que aquests materials us siguin útils 😉
Coneixes aquests llibres? Els has treballat amb els teus alumnes?
Els llibres són molt ben fets, me’ls he descarregat tots 4. Utilitzaré a classe primer el de la matèria per sisè. Moltes gràcies.
Anna
Hola Anna,
Molt i molt contenta de saber que els llibres t’agraden 😉
Espero que et puguin ser molt útils per treballar amb els teus alumnes 😊
Estem en contacte 😘
Nati