Les regletes de Cuisenaire són un recurs excel·lent que permet que els infants creïn patrons, comptin, ordenin, comparin, mesurin, afegeixin, multipliquin… A partir d’aquestes accions la ment dels infants construirà raonaments matemàtics, elaborant hipòtesis que demostraran o refutaran. Són un gran recurs tant per gener nous conceptes com per consolidar coneixements.
És important establir una bona base per poder treballar després molts conceptes matemàtics com la numeració, les estratègies de càlcul, les mesures, les fraccions…
En aquest article descobriràs un recull de propostes didàctiques per familiaritzar els infants amb les regletes. Espero que et sigui útil 😉
Què són les regletes?
Les regletes de Cuisenaire són prismes, representats per llistons de fusta o plàstic, que tenen per base un centímetre quadrat de superfície.
Cada una de les regletes està pintada d’un color i representa un número de l’1 al 10. Cada llistó té una mida diferent:
- La regleta d’1 cm d’altura, és de color blanc
- La regleta de dos centímetres, és de color vermell.
- La regleta de tres centímetres, és de color verd clar.
- La regleta de quatre centímetres, és de color rosa.
- La regleta de cinc centímetres, és de color groc.
- La regleta de sis centímetres, és de color verd fosc.
- La regleta de set centímetres, és de color negre.
- La regleta de vuit centímetres, és de color marró.
- La regleta de nou centímetres, és de color blau.
- La regleta de deu centímetres, és de color taronja.
Per què serveixen les regletes?
Les regletes són un recurs que possibilita que els infants manipulin, observin i elaborin els seus propis pensaments. Els infants, partint del joc, passen de la manipulació concreta a la generalització de la idea que ha sigut capaç de generar a través de la seva manipulació. Les regletes permeten introduir als infants gran varietat de conceptes matemàtics de manera manipulativa i vivencial.
La multitud d’experiències que els infants realitzen, en relació amb els altres i els objectes, transfereixen en la seva ment uns fets sobre els quals elaboren una sèrie d’idees que els serveixen per relacionar-se amb l’exterior. La interpretació del coneixement matemàtic es va aconseguint a través d’experiències en les quals l’acte intel·lectual es construeix mitjançant dinàmiques de relació, sobre la quantitat i la posició dels objectes en l’espai i el temps.
Les idees que es poden generar a través de la manipulació del material ajuden als infants a comprendre els conceptes següents:
- Propietats i relacions d’objectes: Color, forma, mida; semblança i diferència, pertinença i no pertinença.
- Quantificadors bàsics: Tots, alguns, cap, el mateix / diferent, un / diversos.
- Formes, orientació i representació en l’espai: Les formes i els cossos en l’espai: dalt, baix; dins, fora; davant, darrere; a prop, lluny; …
- El nombre. Unitat: Aspectes cardinals i ordinals del nombre, la sèrie numèrica, les composicions i les descomposicions.
- La mesura: Situacions en què es fa necessari mesurar: comparació de magnituds, unitats de mesura, estimació de mesura, precisió de mesura.
Com familiaritzem els infants amb les regletes?
En aquesta primera fase evitarem el compteig i donarem més èmfasi a treballar l’estimació, el raonament i el càlcul mental. Ens interessa que els infants comencin a relacionar el color amb la mida i el valor que tenen les diferents regletes.
En els primers contactes amb les regletes cal que deixem que els infants manipulin lliurement el material, d’aquesta manera a partir de l’experimentació, coneixeran les característiques de les regletes. Tot jugant els infants descobrint que hi ha regletes de diferents colors i longituds.
Els infants deixaran anar la creativitat elaborant infinitat de creacions: construccions en dues dimensions, en tres dimensions, serps, carreteres, murs, torres, piràmides…
Amb les regletes els infants poden dibuixar i fer creacions artístiques magnífiques i molt variades. Potenciem que els infants despertin la imaginació i plasmin amb les regletes les seves obres d’art. Les possibilitats de creació dels infants són infinites. Poden construir cases, personatges, animals, objectes, piràmides…
En aquest vídeo descobriràs 6 propostes didàctiques per familiaritzar els infants amb les regletes. Si en vols descobriràs més, a Docents.cat trobaràs el vídeo complet amb 20 propostes d’activitats per familiaritzar els infants amb les regletes.
Aquest recurs forma part d’un conjunt de vídeos amb propostes d’activitats per treballar les regletes a infantil i primària.
A Docents.cat anirem penjant un recull de vídeos per treballar amb les regletes:
- La numeració
- Les estratègies de càlcul
- La geometria
- Les mesures
- Les fraccions
- L’orientació espacial
Espero que aquest recurs et sigui útil i t’animis a provar-ho amb els teus infants 🙂
Utilitzes les regletes a l’aula? Vols recomanar alguna proposta d’activitat? Et convido a afegir algun comentari. Moltes gràcies 😉
Gràcies!
Bon dia Joan,
Moltes gràcies a tu. Espero que el vídeo amb el recull de propostes didàctiques et pugui ser útil
Agraeixo molt el comentari 😉
Gaudeix d’una bona setmana 🙂
Nati
Molt interessant, gràcies
Bon dia Antònia,
Molt contenta que el recurs et sembli interessant. Espero que pugui ajudar als docents a descobrir propostes didàctiques per aplicar les regletes a l’aula.
Aniré generant nous vídeos amb propostes didàctiques per treballar la numeració, el càlcul, les mesures…
Espero que pugui ser un recurs útil 😉
Seguim en contacte 😀
Nati
Con sempre uns recursos molt bons I una información molt útil I pràtica de com els podem fer andar. Moltíssimes gràcies, per tot el gran treball que fas I comparteixes.
Bon dia Olga,
Moltíssimes, moltíssimes i moltíssimes gràcies per les teves amables paraules. Te les agraeixo molt 😀
Espero que pugui ser un recurs útil que ajudi als docents a treu més suc de les regletes a l’aula.
Gaudeix d’una bona setmana.
Nati
Genial!
Bon dia Rosa Maria,
Moltíssimes gràcies per les teves amables paraules! Les valoro moltíssim 👏👏👏👏
Espero poder anar fent més vídeos amb més propostes didàctiques 😉
Seguim en contacte!
Nati
A l’escola fem servir molt les regletes Cuisenaire, però se m’estaven acabant les idees. Posaré en pràctica algunes de les propostes molt aviat. Als infants els hi encanta, a més.
Moltes gràcies per compartir i fer arribar la teva passió per la feina.
Salutacions des de Molins!
Hola Miquel,
Espero que les propostes didàctiques et siguin útils i les pugueu gaudir amb els infants 🙂
Si encara en vols més, a Docents.cat trobaràs 20 propostes més per familiaritzar els infants amb les regletes 😉
Veig que ets de Molins!!! Gran poble i ple de gran gent 👏👏👏👏
Seguim en contacte.
Nati
Moltíssimes gràcies Nati!!!
Són regals! Una font rica i plena de recursos.
Merci!!!
Salutacions des de Vilamacolum!
Hola Núria,
Les teves amables paraules són un gran regal 👏👏👏👏 T’ho agraeixo MOLT!
Espero que el recurs et sigui útil 😉
Intentaré anar-ne afegint més 😊
A docents.cat trobaràs més propostes si hi vols fer una ullada 😉
Seguim en contacte.
Nati