La poesia és un recurs educatiu amb un gran potencial pedagògic que podem incloure a les aules d’infantil, primària i secundària.
Treballar la poesia aporta molts beneficis pels infants i joves: potencia la creativitat, la memòria, la sensibilitat, la imaginació, la fluïdesa i la comprensió lectora, l’expressió oral, l’adquisició de vocabulari… permet obrir molts camps d’aprenentatge i ampliar la mirada dels infants i joves.
La poesia és un recurs que engresca i motiva l’alumnat. Les metàfores, els jocs de paraules, les repeticions de sons, els embarbussaments, els rodolins, els cal·ligrames, les històries amagades…, afavoreixen que els infants i joves desenvolupin el llenguatge i la sensibilitat literària.
Cal que la poesia tingui més presència a les aules, que no quedi limitada exclusivament a ocasions especials com Nadal i Sant Jordi. Cal que fem un canvi de mirada i apostem per una educació literària integral.
Aquest article l’he elaborat conjuntament amb en Dani Espresate. Trobareu propostes i recursos per treballar la poesia en les diferents etapes educatives. Esperem que us sigui útil i que us engresqueu a incorporar la poesia en el vostre dia a dia a l’aula.
Volem donar les gràcies a totes les persones, entitats, poetes i poetesses que donen vida a la poesia i que aporten propostes i recursos que ens permeten gaudir de la poesia amb els nostres alumnes.
Si coneixeu propostes i recursos que vulgueu compartir, us convidem a fer-ho afegint un comentari. Moltes gràcies 😉
Propostes i recursos
- L’univers poètic de Miquel Martí i Pol. Fundació Miquel Martí i Pol
És una aplicació per a tauletes mòbils i pissarres digitals que pretén apropar els infants a la poesia per mitjà de l’obra de Miquel Martí i Pol. L’aplicació està pensada per apropar els infants a la literatura amb l’ús d’il·lustracions atractives i dinàmiques i de jocs que estimulen l’experimentació poètica, la creativitat i la lectura. L’aplicació és compatible amb iOS i Android.
- «Primavera» de Miquel Martí i Pol. Vídeo animat amb la lletra per poder-la llegir i cantar alhora. Fundació Miquel Martí i Pol
- Poesia dibuixada. LletrA, Revista Catorze i Tramoia Cultura
És un projecte literari on l’art, la poesia i l’audiovisual es fusionen per oferir una experiència lectora innovadora a partir de la creació de breus obres d’art audiovisuals. Cadascuna de les poesies dibuixades integra un poema d’un autor o autora clàssic o contemporani, la veu de Sílvia Bel i les il·lustracions de Marta Bellvehí, que hi posa el color amb pinzellades d’aquarel·la i línies a llapis.
Descobriu totes les poesies dibuixades
– Podries. Joana Raspall
– M’he estimat molt la vida. Vicent Andrés Estellés
– De parar i desparar taula. Maria- Mercè Marçal
- Aprenem amb Brossa. Fundació Joan Brossa
Si voleu endinsar-vos en la vida i l’obra de Joan Brossa, us proposem tres tipus de recursos educatius que poden ser del vostre interès: orientacions didàctiques i propostes d’activitats a treballar a les aules amb els vostres alumnes; bibliografia amb una selecció acurada de títols; i, finalment, material audiovisual de format divers. I no deixeu de consultar tampoc el nostre blog educatiu, un altaveu de projectes de la comunitat educativa, i les iniciatives de cocreació poètica que despleguem cada any a les xarxes socials.
- Versos.cat. Racó català
És un blog de poesia que forma part de Racó Català i que publica poemes, articles i entrevistes de més de 80 poetes catalans actuals, en una plataforma multiartística que pretén fomentar la poesia a la xarxa, sempre expressada en llengua catalana. La gestiona, la coordina i l’edita l’Associació Cultural Poemestiu.
Accedeix a tots els poemes.
- Música de poetes. UOC, LletrA i Departament d’Ensenyament
És l’espai virtual on la poesia i la música dialoguen, on podeu escoltar versos i llegir cançons, on veureu com artistes i poetes es (re)interpreten i amplifiquen les seves veus. És una eina útil per a la difusió de la literatura i la música. Té catalogats gairebé sis-cent poemes musicats i és un entorn amb un gran potencial docent i de lleure. Poemes d’escriptors i escriptores catalans musicats.
Descobriu Tots els poemes al web Música de poetes
- Un món de poesia. Tics Mediàtics
L’App que converteix la poesia en una divertida aventura gràfica! Els infants han de superar una sèrie de reptes que els proposa el personatge de la nova Joana Raspall, una caçadora de paraules que els regala un poema cada cop que completen una prova. També es poden convertir en rapsodes amb el Videorecitador, gravant-se amb la càmera del dispositiu mentre reciten, ajudats per un teleprompter, el poemari que van creant i compartint-ho a les xarxes socials. Al planeta de la Joana hi ha tres mons: els animals, amb faules que han de completar amb paraules i fent parelles de textos i imatges; les lletres, on classifiquen llibres i cacen paraules, i la natura, on construeixen poemes i, sense adonar-se’n, fan un exercici d’atenció i comprensió oral.
- Poeteca. Fundació Mallorca Literària i la Casa Museu Blai Bonet
És un projecte de divulgació poètica que té per objectiu divulgar i dinamitzar la poesia catalana. En l’àmbit digital, el projecte es concreta en una plataforma web en què es fa una compilació de la poesia catalana. El portal conté al voltant de 5.000 poemes de prop de 300 autors accessibles a la carta. El portal digital Mag Poesia és una iniciativa d’Antoni Artigues que està concebuda com una eina de divulgació enfocada a la voluntat de fer present la poesia en l’entorn didàctic. En la web trobareu diferents seccions: Blai & co (recull el llegat poètic de Blai Bonet, Damià Huguet i Jaume Pomar), Nova (compilació de poesia catalana actual), Mag Poesia (autors i poemes en català) i Festival (veus del món al mig de la Mediterrània).
- 40 poetes de menys de 40. LletrA i UOC
És una antologia poètica ben singular, està formada per una tria de les millors veus joves de la poesia catalana actual.
Trobareu un document en format pdf editat per Josep Pedrals amb un recull molt complet de poemes.
- TransVersant la poesia. Grup de treball de l’Associació de Mestres Rosa Sensat
– Bibliografia. Descobriu un recull actualitzat de recomanacions de títols de poesia.
– Seqüències cícliques. Un mateix poema dels 0 al 18 i més.
Trobareu dos exemples: Cançó de pluja (Josep Maria de Sagarra) i Sobre la pau del verd (Francesc garriga barata) Conté seqüències d’activitats.
- Massa mare. UOC, LletrA
És una antologia de poesia escrita per dones. Una proposta visual de suspensió en l’espai i el temps: un bodegó. Una natura morta (un bodegó) on palpiten, vivíssims, els objectes de què parlen els poemes i els objectes que escullen les poetes. Com una manera de fer créixer l’espai d’atenció cap a l’art de la dona artista, de vindicar l’art de ser una dona que fa art. D’escampar la potència de les veus de les poetes de mà en mà, de casa en casa, de forn en forn, per fer-ne un pa viu: para les mans, té.
Descobriu tots els vídeos
- Literatura. Xtec.cat
Activitats de poesia, prosa i teatre de literatura catalana. En l’apartat de poesia trobareu els subapartats: Escoltar la poesia, experimentar amb la poesia, poesia i paisatge, revolta i exili, paraules d’amor i la creació poètica.
- Viu la poesia. Grup de recerca Poesia i Educació. Universitat de Barcelona
És una selecció de poesia catalana, castellana i universal, amb cercadors per autor, itinerari temàtic o tipus de poesia. Els poemes s’hi classifiquen segons si s’adrecen a infants o joves i adults. Els poemes pels infants estan estructurats en diverses temàtiques: casa i escola, carrers i places, camp, zoo, mar, bosc i ni. La web inclou propostes didàctiques, jocs interactius, gravacions dels poetes i enllaços per descobrir la biografia de l’autor, per treballar cada un dels poemes. També fa referència als poemes visuals. La web inclou tota mena de poesia, des de sonets o sextines a poemes visuals, poemes sonors i poemes visuals.
Exemple:
– Poema:
Bombolles
Vine a fer bombolles,
que tinc un tassó
ple d’aigua i sabó.
Mira com voleien
i brillen al sol
tot fent tornassol!
Si la més bonica
proves d’agafar,
se’t fon a la mà…
I et quedes en dubte
de si l’has bufat
o ho has somniat!
Joana Raspall
– Vídeo: Joana Raspall llegeix el poema
– Proposta didàctica
- Fes bombolles: Prepara la barreja. Necessitaràs: aigua, sabó de rentar els plats, unes gotetes de glicerina i sucre. Així seran més elàstiques. Observa i anota què passa quan fas bombolles amb tubs de diferent diàmetre.
- Pensa i experimenta: “Les bombolles són rodones perquè els tubs són rodons?” Explica per què creus que passa això. Què passa si fem bombolles amb plantilles de diferents formes: triangulars, quadrades…
- Fes surar les bombolles en aigua, en aigua amb sabó, en aigua i oli… Observa què passa i explica per què creus que és així.
– Biografia
Barcelona, 1 de juliol de 1913
Joana Raspall és bibliotecària i ha escrit en revistes locals des dels anys trenta del segle XX. És una de les autores que ha escrit més llibres de poesia per a infants. Va guanyar el Premi Crítica Serra d’Or l’any 1981. Entre les seves obres destaquen Degotall de poemes (1997), Com el plomissol (1998), Versos amics (1998), A compàs dels versos (2003)… entre una gran producció d’obra poètica.
– Vegeu l’explicació que fa Joana Raspall sobre el seu concepte de poesia
- Amb un sis i un quatre. Catorze.cat
Descobriu un recull de poemes molt diversos amb la caricatura de l’autor.
- Beu poesia. Daniel Espresate. Escola Àgora
És un projecte de poesia audiovisual. És un espai web de creació on l’alumnat pot penjar els seus videopoemes: càpsules d’àudio d’un poema recitat per l’alumnat. El poema pot ser aliè o propi i s’acompanya d’imatges, dibuixos o il·lustracions fetes per ells mateixos. L’interessant del projecte és que l’alumnat participa activament de tot el procés de creació i, a més a més, el material resultant es mostra com a material audiovisual a la xarxa, apropant la poesia als infants. Beu Poesia treballa conjuntament amb el programa infantil de ràdio El Gripau Blau d’Ara Va De Bo. Això permet poder emetre els fragments d’àudio en el programa de ràdio.
- Què dimonis és això de la poesia? Text: Oriol Canosa. Il·lustració: Cristina Bueno
Oriol Canosa ens acosta a la història de la poesia, des de l’època de les cavernes a l’actualitat. Hi descobrireu els secrets de la rima, la mètrica, el perquè de la fama dels sonets i fins al vers lliure. I els misteris que amaguen els versos.
- Poesia@.com. Edu365.cat
És un conjunt d’activitats multimèdia que giren entorn de la poesia. Estan adreçades a nens i nenes de 4 anys en endavant i tenen aquests propòsits: descobrir i apreciar el món de la poesia, fomentar i estimular el plaer per la lectura, donar a conèixer nou vocabulari i enriquir la pròpia llengua, potenciar l’aprenentatge de recitar poemes i estimular l’ús de les noves tecnologies.
En aquesta web trobareu poemes molt senzills que parlen de l’estiu, l’aigua, el sol, el vent, les quatre estacions, el fred, l’estrella, la tempesta, la tardor i la lluna.
En aquesta web trobareu poemes molt senzills que parlen del peix, l’aranya, la papallona, el gat, el dofí, la formiga, el pop, el mussol, l’eriçó i la tortuga.
En aquesta web trobareu poemes molt senzills que parlen de l’entrepà, els fideus a la cassola, l’all i l’oli, els ous ferrats, les cireres, els gelats, el flam, els caramels, pa amb tomàquet i la mona.
En aquesta web trobareu poemes molt senzills que parlen de bon Nadal, Nadal ja ha arribat, caga tió, els reis, desembre, festes de Nadal, el pessebre, poema de Nadal, les joguines i cançó de Nadal.
Un bloc on trobareu publicacions, recitals, cursos de formació, projectes, experiències d’aula, recursos i poemes.
- Poesiaula. Isabel Barriel
És un blog de poesia infantil amb poemes per a nens i nenes d’infantil i primària, realitzat per Isabel Barriel. També de la Isabel Barriel podeu accedir al bloc de poesiaulanadal, conté poemes de Nadal i de reis pels nens i nenes d’infantil i de primària. Són poemes laics i entranyables.
- Capseta de poemes. Emma Muriel
És un bloc que conté poemes per a infants escrits, cosits i imaginats per Emma Muriel.
Blog de Poesia Infantil i Juvenil en català i més en castellà: Poemes infantils, embarbussaments, endevinalles, cançons infantils, llibres i editorials de poesia infantil i juvenil, activitats sobre poesia infantil i juvenil a l’aula i a la família, webs de poesia infantil, poetes infantils.
- Poemes per llegir i escoltar. Joan Margarit
Seleccioneu un llibre i descobrireu un recull de poemes escrits i dels àudios d’aquests poemes.
- Amamos la poesía. Condé Nast Think
És una iniciativa que vol apropar al públic algunes de les millors creacions poètiques tant espanyoles com hispanoamericanes, a través de vídeos realitzats per actors i actrius de prestigi reciten davant la càmera un poema en la llengua espanyola.
Fins aquí aquest recull de propostes i recursos per treballar la poesia a l’aula, esperem que us sigui útil i que us permetin gaudir de la poesia amb els vostres alumnes.
Treballes la poesia a l’aula amb els teus alumnes? De quina manera ho fas? Com ho viuen els alumnes? Et convido a afegir un comentari compartint la teva experiència. Moltes gràcies 😉
Nati sóc una mestra de primària i voldria demanar-te, si és possible, una foto del poetes: Bofill, Puig i Serrat. per poder presentar-los als meus alumnes.
Moltes gràcies!!
Agnès
Hola Agnès,
Em sap greu, però jo no tinc aquestes fotografies que necessites, em sap greu però no et puc ajudar 😅
Potser fent recerca per internet les podràs trobar.
Espero que les trobis 🙂
Estem en contacte 😉
Nati
Bona vesprada Nati,
M’agradaria saber si existeix la manera de descarregar el pamflet d’Oriol Canosa sense que es pixele. Ja que a l’ampliar la imatge perd qualitat i no s’aprecia el contingut.
Gràcies
Hola Josemi,
En clicar el pamflet de l’Oriol aniràs a la web d’on la vaig extreure.
Potser allà la podràs descarregar amb més qualitat i la podràs ampliar.
Moltes gràcies
Nati
Hola!
Els meus grups de 3r d’ESO tenien Versos per a Anna, de Marc Granell, com a lectura de 2a avaluació. Des de gener, hem dedicat els divendres a anar llegint poemes a classe i fent activitats per tal que l’alumnat els transformara.
Pel dia de la poesia, els vaig demanar que buscaren un poema en català (els vaig donar l’enllaç a vàries de les pàgines que ixen al teu article) amb la idea de convertir-lo en un cal•ligrama. Avui dedicarem la sessió de classe a enllestir els cal•ligrames i la setmana que ve els penjarem a algun mur encara per determinar de l’institut.
Hola Asier,
Moltes, moltes i moltes gràcies per compartir la feina esteu fent a l’aula.
Quina proposta més engrescadora.
Espero que els recursos que compartim en l’article, us puguin ser útils!
Estem en contacte 😉
Nati